پژوهش های پیشین درباره :بررسی ارتباط علّی رفتار رهبری و انسجام گروهی در ورزشکاران ... |
جامعهپذیری
تأثیرگذاری
جامعه گذاری
۳٫۸٫۲٫ توصیف رفتاری رهبری
چون پژوهشگران در پژوهش هایی که در زمینه ویژگیهای شخصیتی انجام شد، نتوانستند راه به جایی ببرند، در صدد برآمدند تا رفتارهای برخی از رهبران معروف را مورد بررسی قرار دهند آنها در پی این بودند تا ببینند که آیا رفتار منحصر به فردی وجود دارد که رهبران موفق آن را در پیش گیرند (رابینز، استیفن پی، ۱۳۸۶).
نظریه های رفتاری به جای پرداختن به صفات مشخصهی رهبران، رفتارها و اعمال آنان را مورد بررسی قرار می دهند، زیرا صفات مشخصه در رفتار بروز و نمود پیدا می کند و سرانجام افراد، رهبران را براساس رفتارهای شان ارزیابی کرده و تصمیم به پیروی از آنها میگیرند. در اواخر دهه (۱۹۵۰) و اوایل دهه (۱۹۶۰) تحقیقات در زمینه رهبری بر مطالعه الگوهای رفتاری اثربخش متمرکز شد. دو رهیافت بر تحقیقات این دوره حاکمیت دارد: یکی بررسی رفتارهای کارگرا، وظیفه مدار، علاقه مند به تولید یا ضابطه مند و دیگری بررسی رفتارهای مردم گرا، علاقه به افراد، ملاحظه گرا یا مبتنی بر روابط انسانی (فرهنگی، علی اکبر و همکاران ۱۳۸۴) مطالعات زیادی برای پیدا کردن بهترین شیوه انجام شد، برخی از مطالعات اولیه در دانشگاه ایالتی اوهایو در اواخر سال (۱۹۴۰) براساس یافتههای استاگدیل[۲۷] (۱۹۸۴) با تاکید بر اهمیت توجه بیشتر به رفتارهای رهبری تا خصوصیات شخصی رهبر صورت گرفت. گروه دیگری از محققان در دانشگاه میشیگان مطالعاتی را ترتیب دادند تا نشان دهند چگونه رهبری در گروه های کوچک عمل می کند، و نهایتاً در اوایل سال ( ۱۹۶۰ ) بلیک و موتون[۲۸] نشان دادند که چگونه مدیران از رفتارهای وظیفه مدارانه و رابطه مدارانه برای ترتیبات سازمانی استفاده می کنند. اگرچه بسیاری از تحقیقات با عنوان شیوه رهبری می تواند طبقه بندی شود ولی مطالعات اوهایو، میشیگان و بلیک و موتون از اصلیترین مطالعاتی هستند که به شدت از این شیوه حمایت می کنند. با نگاه نزدیکتر به هر گروه از این مطالعات میتوان تصویر روشن تری از نحوه شکل گیری و چگونگی به کارگیری این شیوه پیدا کرد. (رمضانی نژاد، رحیم و همکاران ۱۳۸۸)
۴٫۸٫۲٫ نظریه های رفتار رهبری[۲۹]
در این گروه از نظریات بهجای آنکه بهدنبال تعیین خصوصیات رهبری باشیم، درپی آن هستیم که دریابیم سبک و روش رهبری چگونه است و رهبران در برخورد با مرئوسان به چه شیوه هایی توسل میجویند. نظریه های رفتاری را «روش های نگرشی»[۳۰] نیز مینامند که منظور روشهایی است که با نظرسنجی و به طور معمول با بهره گرفتن از پرسشنامه انجام میشوند. براساس این نظریه، میتوان ویژگیهای رهبری را به افراد آموخت و برنامههایی را طرحریزی کرد و به افراد آموزش داد چگونه میتوانند رهبری موفق باشند. تردیدی نیست که این راه می تواند پرسود باشد؛ زیرا این بدان معنا است که میتوان رهبرانی تربیت کرد و به جامعه تحویل داد. اگر آموزش افراد کارساز واقع میشد، میتوانستیم بینهایت رهبر اثربخش یا موفق تربیت کنیم (سیدجوادین، ۱۳۸۱؛ رابینز، ۱۳۷۸) در دهه ۱۹۵۰، سه تحقیق متفاوت در دانشگاه آیوا، اوهایو و میشیگان رفتارهای رهبری را بررسی کردند.
در اواخر دهه ۱۹۳۰ در دانشگاه آیوا یک سلسله مطالعات اولیه درباره رهبری انجام شد. در این مطالعه سه سبک رهبری دموکراتیک، استبدادی و آزادموردآزمون قرارگرفت؛ یکی از یافتههای آشکار این مطالعه، رجحان شدید رهبری دموکراتیک به رهبری استبدادی و برتری رهبری آزاد بر رهبری مستبد بود. این مطالعات ازنظر تاریخی حائز اهمیت است؛ زیرا نخستین مطالعاتی بوده که تأثیر سبکهای رهبری را در رفتار گروهی تعیین و بررسی تجربی کرده است. (قاسمی، ۱۳۸۲)
از نخستین سالهای دهه۱۹۴۰ نیز تحقیقات بسیار جامعی بر روی نظریه های رفتاری در دانشگاه ایالتی اوهایو آغاز شد و تاکنون بارها این بررسیها تکرار شده است. در این تحقیقات رفتار رهبر به دو بعد عمده تقسیم شد. این دو بعد عبارت بودند از: ساختار اولیه[۳۱] و مراعات[۳۲]. نتیجه تحقیقات دانشگاه اوهایو مؤید این است که: رهبرانی که ازنظر ساختار اولیه و رعایت حال زیردستان نمره های بالایی بگیرند، عملکرد خوبی خواهند داشت؛ ولی موارد استثناء هم بیانگر این واقعیت است که در این نظریه، عوامل موقعیتی نیز باید مورد توجه قرار بگیرند. (مشبکی، ۱۳۷۷)
همزمان با تحقیقاتی که در دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شد، در مرکز تحقیقات دانشگاه میشیگان نیز در زمینه رهبری تحقیقاتی درحال انجام بود. هدف این تحقیقات نیز تعیین ویژگیهای رفتاری رهبران و رابطه آنها با عملکرد بود. پژوهشگران دانشگاه میشیگان به دو بُعد از رفتار رهبران توجه کردند و آنها را طرفداری از کارکنان (کارمند مداری)[۳۳] و طرفداری از تولید (تولید مداری[۳۴]) نامیدند. نتایجی که از تحقیقات پژوهشگران دانشگاه میشیگان بهدست آمده، بیشتر در تأیید رهبرانی بود که در رفتار خود به کارکنان توجه میکردند یعنی کارمندمدار بودند. تولید، بازدهی، بهرهوری و رضایت شغلی کارکنان این دسته از رهبران، بالاتر بود، درحالیکه رهبرانی که به تولید توجه میکردند(یعنی تولیدمدار بودند)، بازدهی کمتری داشتند و رضایت شغلی کارکنان آنان نیز بسیار پایین بود. (هرسی و بلانچارد، ۱۳۷۸)
در مطالعه دیگری در این زمینه، رنسیس لیکرت[۳۵] (۱۹۶۷) با بهره گرفتن از تحقیقات اولیه میشیگان، سیستمهای مدیریت لیکرت را ارائه کرد. او سرپرستان را به دو گروه «کارمندگرا» و «شغلگرا» تقسیم کرد و سبکهای رهبری را به چهار نوع سیستم تقسیم نمود. او اعتقاد داشت که روشهای متداول مدیریت سازمانی را میتوان در یک خط زنجیر از سبک یک (آمرانه)، سبک دو (دلسوزانه)، سبک سه (مشاورهای) و سبک چهار (مشارکتی) تصویر نمود.
در تحقیقات دیگری، بلیک و موتان[۳۶] نیز بر اساس تحقیقات دانشگاه های اوهایو و میشیگان، نظریه شبکه مدیریت را مطرح کردند که یک بُعد آن «توجه کردن به افراد» و بُعد دیگرش «توجه کردن به تولید» است. روی هر محور، نُه وضع وجود دارد که درمجموع یک مدیر می تواند ۸۱ سبک یا شیوه رهبری داشته باشد. با توجه به دستاوردهای این دو پژوهشگر، مدیرانی که ازنظر رفتار در وضع ۹/۹ (تیمی) قرار میگیرند، بهترین عملکرد را دارند و برعکس کسانی که در وضع ۱/۹ (وظیفهگرا) یا در حالت ۹/۱ (باشگاه) قرار دارند، عملکرد بسیار پایینی دارند.
ضعف عمده نظریه های رهبری، توجه نکردن به عوامل موقعیتی بود. راه جدیدی که گروهی دیگر از پژوهشگران به آن توجه کردند، وابستگی اثربخشی رهبری را به میزان به کارگیری ترکیبات مختلف از وظیفهمداری و رابطهمداری در موقعیتهای مختلف نشان میداد؛ از این روی، نظریه های اقتضایی توجه پژوهشگران را به خود جلب کرد (علوی، ۱۳۸۱) در محیطهای ورزشی نیز برای دست یافتن به رفتارهای جهانشمولی که باعث موفقیت مربیان شود، تحقیقاتی انجام شد.
دیدگاه رفتار رهبری، برای بررسی رفتار مربیان ورزشی نیز به کار گرفته شد. موازی با مطالعات «اوهایو»، «دانیلسون»، «ذلهارت[۳۷]» و «دریک[۳۸]» (۱۹۵۷) پرسشنامه توصیف رفتار رهبری (LBDQ)[39] را با محیطهای ورزشی تطبیق دادند. آنها پرسشنامه اصلاحشده را به ۱۶۰ بازیکن هاکی برای تعیین رفتار مربیانشان ارائه کردند و بر اساس نتایج بدست آمده، ابعاد رفتاری مربیان را به هشت طبقه تقسیم نمودند. جدول(۲) این طبقهبندی رفتاری را که دانیلسون و همکارانش عنوان نموده اند را نشان میدهد.
در تلاشی دیگر برای مشخص کردن رفتار مربیان موفق، سوارتز[۴۰] (۱۹۷۳) سعی کرد رفتار مربیان موفق و ناموفق را با توجه به میزان برد و باخت مشخص سازد. او در مطالعات خود به سه شیوه رفتار رهبری آزاد (هرج و مرج)، دیکتاتوری و دموکراتیک تاکید داشت. نتایج مطالعات سوارتز نشان داد درمقایسه دو گروه مربیان موفق و ناموفق، تفاوتهای چشمگیری در روش های مربیگری و ارتباط آن با سوابق برد و باخت تیمهایشان وجود ندارد.
برد[۴۱] (۱۹۷۷) با بهره گرفتن از پرسشنامه توصیف رفتار رهبری، رفتارهای ساخت اولیه و ملاحظات انسانی مربیان را در تیمهای ماهر و غیرماهر بررسی کرد. او با بهره گرفتن از نسبت بردوباخت همچون ضابطهای برای موفقیت، چنین نتیجه گرفت که بازیکنان برنده بدون توجه به سطح مهارت (ماهر و غیر ماهر)، مربیان خود را ازلحاظ ساخت اولیه در سطح بالایی ارزیابی میکردند. «برد» نتیجه گرفت سطح رقابت، با درک میزان ملاحظات انسانی رهبر، در کنش متقابل قرار داشت. بازیکنان برنده و ماهر، مربیان خود را ازلحاظ ملاحظات انسانی در سطح بالایی ارزیابی میکردند؛ درحالیکه بازیکنانی که از سطح مهارت پایینتری برخوردار بودند، مربیان خود را در سطح نسبتاً پایینتری برآورد میکردند. (برد، ۱۳۷۰)
اخیراً نیز تحقیقات زیادی بر روی رفتارهای رهبری مربیان متمرکز شده است. چلادوری و ساله[۴۲] (۱۹۸۰) بر اساس پرسشنامه توصیف رفتار رهبری، مقیاس رهبری ورزشی (LSS)[43] را تدوین و پنج شاخص رفتاری را برای مربیان ورزشی شناسایی کردند (که در ادامه همین بخش ارائه خواهد شد). آنها در مطالعاتی مشاهده کردند که رفتارهای مورد توجه مربیان، آموزش برای افزایش قابلیتها، شایستگیها و حمایت اجتماعی است. بااینحال براساس نظر چلادوری و کارون (۱۹۷۸)، نظریه های رفتاری در سبک رهبری مربیان، به عوامل موقعیتی توجه ندارد؛ به همین سبب رفتارهای مربی باید با توجه به موقعیت مربیگری مورد بررسی قرار بگیرد.
جدول۲٫۲: رفتارهای رهبری برگرفته از تحقیقات دانیلسون و همکارانش
ابعاد رفتار
توصیف رفتار
۱٫ آموزش رقابت
رفتاری که سعی در برانگیزاندن ورزشکارانی دارد که تحت آموزش دارد به تمرینهای سختتر و بهتر منتهی می شود؛
۲٫ آغازگری
رفتارهایی که بر حل مشکلات و ارائه متدهای جدید غیرانتقادی تأکید دارد؛تأکید اندک بر انتقاد از فعالیت افراد
۳٫ اعمال میانفردی تیم
هماهنگی اعضای تیم به منظور تلاش برای تسهیل همکاری تا حد امکان، رفتارهایی که بر تعاون و همکاری تیم تأکید داشته باشد؛
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 11:21:00 ب.ظ ]
|