مقاله های علمی- دانشگاهی – ۲-۲-۱-۳- فرایند یا عرضه محور – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۲-۱-۹- آینده خدمات
همراه با پیشرفت تکنولوژی و سرعت فزاینده دگرگونیآموزشها، بسیاری از زمینههای خدماتی درحال تغییر است. این تغییرات خود ایجاد کننده انواع خدمات تازهای است که برای اداره آنآموزشها به مدیران کارآمد در همه زمینهآموزشها از جمله مدیریت بازاریابی خدمات نیاز داریم.
کیفیت خدمات در بسیاری از زمینهآموزشها در سراسر جهان کاهش یافته است. میتوان گفت این کاهش به دلیل ضعف مدیران و بازدهی ضعیف آنان است.
افزایش بهرهوری در خدمات آثار متعددی بر اقتصاد جامعه خواهد داشت. تقاضا برای خدمات نسبت به تقاضا برای محصولات با توجه به تغییرات اقتصادی، دارای حساسیت کمتری است.
تقاضا برای کسب و کار خدماتی درحال توسعه و گسترش است. با گسترش و پیچیدگی خدمات، روز به روز نیاز به کارشناسان و متخصصان خدماتی افزایش مییابد.
در زمینه بازاریابی که یکی از زمینههای مهم خدمات حرفهای است در آینده با کمبودهای بسیار نیازهای فزاینده روبرو خواهیم شد.
بازاریابی خدماتی برای ارائه خدمات بهتر و مناسبتر ضرروی است و باید بیش از همیشه به فنون و کاربردهای بازاریابی در این زمینه توجه کنیم. (روستا و همکاران،۱۳۷۶)
مدیران به شیوههای زیر برای مشتریان خود اهمیت قائل میشوند:
-
- اهمیت مشتری را به طور روشن برای کارکنان بیان میکنند.
-
- بیشترین اهمیت و اولویت را به مشتری میدهند.
- اظهار نظرهای مخرب را درباره کسانی که استفاده کنندگان محصولات و خدمات گروه کاریشان هستند ممنوع میکنند.
ژاپنیآموزشها در زمینه تعهد خدمت و تأمین رضایت مشتری بر رقبای غربی خود سبقت گرفتهاند.
مهمترین تفاوت شرکتهای ژاپنی با رقبای غربی آنآموزشها، در تأکید مصرانه ژاپنیآموزشها بر تعهد و پایبندی شخصی کارکنان و مدیران در قبال مسأله تأمین رضایت مشتری میباشد. موفقیت سازمانآموزشها در محیط بیثبات و شدیداًً رقابتی امروز صرفاً از بزرگراه در خدمت به مشتری و تأمین رضایت و خرسندی او میگذرد، خدمت به مشتری باید تعهد مشترک و جمعی تمامی اعضای سازمان بویژه مدیران ارشد باشد و جزء ارزشهای اساسی فرهنگ سازمانی بشمار آید. (شلالوند،۱۳۸۴)
بخش دوم: کیفیت خدمات
۲-۲-۱- مفهوم کیفیت خدمات
کیفیت خدمات، یک رشته علمی نسبتاً جوانی است که در حدود دو دهه از تحقیقات در این زمینه میگذرد. این واژه برای افراد مختلف، معنای متفاوتی دارد. بهبود تعریف کیفیت نه تنها از جهت معنایی مهم است بلکه مهمتر از آن هدایت کننده تلاشهای کارکنان در جهت رسیدن به خدمات با کیفیتتر خواهد بود. (سیدجوادین و کیماسی،۱۳۸۴)
-
- کیفیت عبارت است از آماده بودن خدمت یا کالا برای استفاده کننده که خود نیازمند کیفیت طراحی، انطباق، در دسترس بودن و مناسب بودن مکان ارائه خدمات است. ( ۱۹۹۲، Louothetis )
-
- کیفیت هیچ معنا و مفهومی بجز هر آنچه که مشتری واقعاً میخواهد، ندارد. به عبارت دیگر یک محصول زمانی با کیفیت است که با خواستهآموزشها و نیازهای مشتری انطباق داشته باشد. کیفیت باید به عنوان انطباق محصول با نیاز مشتری تعریف شود. (۱۹۸۴، Crosby )
-
- سازمان استانداردهای بینالمللی، کیفیت را اینگونه تعریف میکند: تمامی ویژگیآموزشها و خصوصیات محصول یا خدمت که توانایی بر آورده کردن نیازهای مشتری را دارد. (سیدجوادین و کیماسی،۱۳۸۴)
-
- سازمان ملی بهرهوری سنگاپور، کیفیت توسط مشتری تعریف میگردد نه تولید کننده یا ارائه کننده خدمت. به عبارت روشنتر، کیفیت مجموعهای از خصوصیات و مشخصات یک کالا یا خدمت است که احتیاجات و رضایت مصرفکننده را تأمین میکند. (سیدجوادین و کیماسی،۱۳۸۴)
-
- دمینگ و باوم کیفیت را چنین تعریف میکنند: «کیفیت مفهوم دلیلی است که تمام بخشهای سازمان نسبت به آن متعهد هستند و هدف آن افزایش کارایی کل مجموعه است به طوری که مانع پدید آمدن حداقل هزینه برای سازمان است که منجر به افزایش رضایت میشود. (سیدجوادین و کیماسی،۱۳۸۴)
- کیفیت ادراک شده عبارت است از قضاوت مشتری درباره برتری یا مزیت کلی یک شی. کیفیت ادارک شده شکلی از نگرشی است که با رضایت مرتبط است لیکن با آن یکی نیست و از مقایسه انتظارات با ادراکات از عملکرد، نتیجه میشود. (۱۹۹۱، Parassuraman )
اگرچه در ارتباط با کیفیت تعاریف متعدد و فراوانی ارائه شده است با این حال در یک طبقهبندی کلی میتوان این تعاریف را به پنج طبقه زیر تقسیم بندی نمود:
۲-۲-۱-۱- بینهایت بزرگ
در اینجا کیفیت به عنوان مفهومی تعالی ذاتی تعریف میشود. برطبق این تعریف اغلب تحلیلهای فلسفی افلاطون از زیبایی، قابل برگردان به موضوع کیفیت است. با این حال این تعریف قابلیت کاربرد کمی دارد چرا که شناسایی اولویت عوامل تعیین کننده کیفیت ممکن نیست. در این تعریف، تلویحاً به ارتباط بین اهمیت افراد و کیفیت اشاره شده است. (سیدجوادین و کیماسی،۱۳۸۴)
۲-۲-۱-۲- محصول محور
در اینجا کیفیت به عنوان واحدهای مطلوبیتی که کالا یا خدمات جای داده شده توصیف میگردد. بنابرین خدماتی که دارای واحدهای مطلوبیت بیشتری هستند، با کیفیتتر میباشند. این تعریف بر صفات ملموس، یا کمیت واحدهای مطلوبیت خدمات تأکید دارد، با این حال در عمل شناسایی صفات خدمات آسان نیست، چه برسد به شمارش آن ها به علاوه مطلوبیت، یک واژه مطلق نسبت بلکه نسبی است و به موقعیت بستگی دارد. (سیدجوادین و کیماسی،۱۳۸۴)
۲-۲-۱-۳- فرایند یا عرضه محور
در این نگرش کیفیت به عنوان «تطابق با الزامات» تعریف میشود. در اینجا به اهمیت مدیریت و کنترل جنبه عرضه، تأکید میشود و تمرکز بیشتر درونی است. چنین تعریفی برای سازمانهایی با خدمات استاندارد که مستلزم «تعامل کم با مشتری است» مفید میباشد. (سیدجوادین و کیماسی،۱۳۸۴)
۲-۲-۱-۴- مشتری محور
شاید لویس و بومزا و لین کسانی بودند که کیفیت خدمات را به عنوان اندازهگیری اینکه تا چه اندازه سطح خدمت ارائه شده با انتظارات مشتریان تطابق دارد تعریف کردهاند. (۱۹۹۷، Pitt & Caruana )
در اینجا تأکید بر بیرون است. کیفیت به عنوان ارضای نیازهای مشتریان یا «مطابق با هدف» تعریف میشود. این تعریف بر توانایی سازمان جهت تعیین نیازها و خواستههای مشتریان و برآورده کردن این نیازها تأکید دارد.
تعریف مشتری محور، به طور ضمنی نگرش عرضه محور را در بر دارد، چرا که نیازهای مشتریان در مرحله طراحی خدمت در نظر گرفته میشود اما در مرحله پردازش است که درجه تطابق معین میشود.
تعریف مشتری محور برای سازمانهایی که خدمات با «تماس بالا» مبتنی بر دانش و مهارت یا خدماتی کاربر ارائه میدهند، مناسب میباشد. (سیدجوادین و کیماسی،۱۳۸۴)
۲-۲-۱-۵- ارزش محور
در اینجا کیفیت یا به عنوان «هزینه برای تولید کننده» و «قیمت برای مصرف کننده» یا به عنوان برآوردن نیازهای مشتری برحسب کیفیت، قیمت و در دسترس بودن تعریف میگردد.
در اینجا نیز تأکید بر بیرون است. این نگرش بر مصالحه بین کیفیت و قیمت، در دسترس بودن دلالت دارد. خریدار کیفیت، قیمت و در دسترس بودن را در یک الگوریتم تصمیمگیری مورد ارزیابی قرار دهد.
همچنین این تعریف بر اهمیت تقسیمبندی روشن بازار و تأکید بیشتر بر فراهم کردن خدمت اشاره دارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 01:29:00 ب.ظ ]
|