داوطلبانه را در بین منابع انسانی خود افزایش دهندو بدین وسیله بهره‌وری منابع انسانی خود را افزایش دهند. هدف اصلی این پژوهش، تحلیلتاثیرانواعپاداش‌هایسازمانیبررفتارشهروندی سازمانیکارکنانفرودگاهبین‌المللیمشهد می­باشد.در این پژوهش متغیر مستقل، پاداش­های سازمانی و متغیر وابسته، رفتار شهروندی سازمانی است.

 

جامعه آماری این پژوهشکارکنانفرودگاهبین‌المللیمشهد می­باشد که 300 نفر می‌باشند.حجم نمونهبا فرمول کوکران 162 نفر بدست آمد . روش نمونه گیری، نمونه گیری تصادفی در دسترس می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر مسئله پژوهش و گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی و از نوع تحقیقات همبستگی می باشد.روش جمع آوری داده ها، استفاده از پرسشنامه بوده است.برای رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی ارگان و برای پاداش‌های سازمانی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. تعداد 162 پرسشنامه بین کارکنان فرودگاه پخش شد. جهت بررسی روایی پرسشنامه پنج پرسشنامه به استادان راهنما، مشاور و صاحبنظران دیگر که در حوزه منابع انسانی و رفتار سازمانی بخصوص موضوع این پژوهش تخصص دارند داده شد و پس از بررسی نظرات هر یک از آنان پرسشنامه اصلاح شد و در نهایت پس از اعمال نظرات نهایی آنان، پرسشنامه نهایی تدوین گردد و بدین طریق روایی محتوایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت.به منظور تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است که مقدار 0.97 برای کل پرسشنامه بدست آمده است. با توجه به اینکه در پژوهش‌های علوم انسانی، ضریب آلفای بالاتر از 70/0 قابل قبول است، لذا پایایی پرسشنامه مذکور خوب ارزیابی شد.

 

برای بررسی فرضیه های این تحقیق از آمار استنباطی استفاده شد و پس از تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزارهای SPSS  و Amosفرضیه اصلی تحقیق مورد تایید قرار گرفت. یعنی پاداش های سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر مثبت و معنی دار دارند. فرضیه فرعی اول یعنی پاداش‌های سازمانی بیرونی مالی بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر دارند، رد شد.  فرضیه فرعی دوم مورد تایید قرار گرفت یعنی پاداش های سازمانی بیرونی غیر مالی بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر دارند که بیشترین تاثیر را بر بعد نوع دوستی از ابعاد رفتار شهروندی سازمانی دارد. فرضیه فرعی سوم یعنی پاداش‌های سازمانی درونی بر رفتار شهروندی تاثیر دارند، رد شد.

 

واژگان کلیدی: پاداش سازمانی ، رفتار شهروندی سازمانی ، فضیلت مدنی ، احترام و تکریم، وظیفه شناسیو جوانمردی.

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                          صفحه

 

 فصل اول : کلیات پژوهش

 

1-1مقدمه   1

 

1-2 بیان مساله2

 

1-3 ساختار کلی پژوهش  .  4

 

1-4اهمیت و ارزش پژوهش .  5

 

1-5 کاربردهای پیش‌بینی شده نتایج پژوهش  .  5

 

1-6  نوآوری‌های پژوهش .  5

 

1-7 اهداف پژوهش.6

 

1-7-1 هدفاصلی.6

 

1-7-2 اهداففرعی 6

 

1-8 فرضیه های پژوهش . 6

 

1-8-1 فرضیه اصلی. 6

 

1-8-2 فرضیات فرعی  .  6

 

1-9 تعریف واژه های پژوهش .  6

 

1-10 تعریف عملیاتی مفاهیم و واژه‌ها .  7

 

1-11 خلاصه فصل   8

 

 

 

فصل دوم : پیشینه پژوهش

 

2-1مقدمه  9

 

2-2 پاداش .10

 

2-3مفهوم شناسی و اهمیت پاداش10

 

2-4 انواع پاداش11

 

عنوان                                                                                            صفحه

 

 

2-5سیستم های پاداش.12

 

2-5-1 برنامه سهیم شدن در سود.12

 

2-5-2 برنامه مزایای انعطاف پذیر13

 

2-5-3 مرخصی.13

 

2-5-4 پرداخت مبتنی بر مهارت13

 

2-6 نظام پرداخت پاداش از نظر گومز.14

 

2-7مدیریت پاداش15

 

2-8 مروری بر دسته بندی ها ی رایج نظام های پاداش و پرداخت16

 

2-9طراحی استراتژی های مدیریت پاداش 17

 

2-10معیارهای پاداش18

 

2-11 کارکردهای پاداش 19

 

2-11-1 ﭘﺎداش،ﻣﻨﺒﻊاﺛﺮﺑﺨﺶﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 19

 

2-11-2 ﭘﺎداش،واﺳﻄﻪایﺑﯿﻦﺳﺎزﻣﺎن وﮐﺎرﮐﻨﺎن  19

 

2-11-3 ﭘﺎداش،راﻫﯽﺑﺮایﻣﻮﻓﻘﯿﺖﻫﺎی اﻧﮕﯿﺰﺷﯽ ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ . 20

 

 2-11-4 ﭘﺎداش،ﻣﻨﺒﻊﻧﻮآوری .20

 

2-11-5 ﭘﺎداش،ﻣﻨﺒﻊرﻗﺎﺑﺖ  . 20

 

2-11-6ﭘﺎداش،ﻣﻨﺒﻊﺳﺎزﮔﺎریﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 21

 

2-12 مدل پاداش سازمانی رابینز  .21

 

2-13 تعریفرفتارشهروندیسازمانی 22

 

2-14 ابعاد رفتار شهروندی سازمانی .27

 

2-15 پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی        .29

 

2-16 انواعرفتارشهروندىسازمانى .29

 

2-17 عمدهترینعواملتاثیرگذاردربروزرفتارشهروندی 30

 

عنوان                                                                                صفحه

 

 

2-18 سایر ابعاد رفتار شهروندی سازمانی 32

 

2-18-1 نوع دوستی 34

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...