موضوع مسوؤلیت اجتماعی شرکت ها در اقتصاد مدرن و در مباحث مدیریتی، یکی از برجسته ترین مسائلی است که در 20 سال گذشته وجود داشته است . به طوریکه مفهوم مسوؤلیت اجتماعی شرکتها در دهه اخیر به پاردایم غالب و مسلط حوزه اداره شرکتها تبدیل شده است . شرکت های بزرگ و معتبر جهانی مسوؤلیت در برابر اجتماع و محیط اجتماعی را جزیی از استراتژی شرکتی خود می بینند. این مفهوم ، موضوعی است که هم اکنون در کشورهای توسعه یافته و کشورهایی با اقتصاد باز به شدت از سوی تمامی بازیگران چون، حکومتها، شرکتها، جامعه مدنی، سازمان های بین المللی و مراکز علمی دنبال می شود.

 

در پژوهش حاضر نقش مسوؤلیت اجتماعی شرکتها و تأثیر چهار بعد: اقتصادی، قانونی، اخلاقی و عمومی و ملی مسوؤلیت اجتماعی بر پیشبرد اهداف سازمانی با تمرکز بر سازمان بهزیستی که به صورت تخصصی در ارائه خدمات پیشگیری، اجتماعی و توانبخشی به افراد در معرض آسیب، آسیب دیدگان اجتماعی و معلولین و در راستای توانمندسازی، ارتقای سلامت و کیفیت زندگی آحاد جامعه با توجه ویژه به کودکان، زنان و سالمندان نقشی موثر را در پیشرفت اجتماعی کشور ایفا می کند، با روش  نمونه گیری طبقه ای تصادفی از بین 175 نفر از مدیران  و کارکنان معاونت های تخصصی این سازمان با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه بررسی می شود .

 

 پردازش حاصل از داده ها با بهره گرفتن از همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام  حاکی از آن است ” بعد قانونی” مسوؤلیت‌پذیری اجتماعی با” اهداف مالی “و” ارباب رجوع” همبستگی مثبت معنادار دارد و “بعد اخلاقی” مسوؤلیت‌پذیری اجتماعی، به استثنای مولفه” رشد و یادگیری ” اهداف راهبردی با سایر مؤلفه‌ها همبستگی معنادار داشته است. به علاوه بررسی ها نشان داد که “بعد عمومی و ملی ” مسوؤلیت‌پذیری اجتماعی تنها با” فرایندها” ارتباط معنادار داشته و” بعد اقتصادی “مسوؤلیت‌پذیری اجتماعی همبستگی معناداری با هیچ‌ یک از اهداف راهبردی ندارد. این بدین معناست که تاکید و توجه بر ابعاد قانونی و اخلاقی مسوؤلیت اجتماعی و رعایت آن از سوی سازمان ها می تواند از کارکردی مثبت بر اهداف  مالی، مشتریان و رشد و یادگیری برخوردار باشد.

 

  کلید واژه ها: اهداف سازمانی، مسوؤلیت اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور، مسوؤلیت پذیری اجتماعی.

 

فهرست مطالب

 

 

            عنوان                                                                                                                         صفحه

 

      فصل اول : کلیات پژوهش

 

1-1- مقدمه 1

 

1-2- بیان مسأله پژوهشی 2

 

1-3- ضرورت و اهمیت پژوهش5

 

4-1 – اهداف پژوهش 6

 

1-5 –فرضیه های پژوهش 7

 

1-6– کاربرد نتایج پژوهش 7

 

1-7- روش پژوهش 8

 

1-8 – تعریف واژگان کلیدی9

 

      فصل دوم : ادبیات پژوهش

 

2-1- مقدمه 10

 

2-2 تعریف هدف 13

 

2-3 مدل کارت امتیازی متوازن BSC 1414

 

2-4- تعریف مسوؤلیت اجتماعی شرکتها 15

 

2-4-1-مفهوم مسوؤلیت اجتماعی 20

 

2-4–2 مبانی فلسفی دیدگاه های مسوؤلیت اجتماعی 23

 

2-4-2-1 دیدگاه کلاسیک 23

 


صفحه                                                                                                                                   عنوان2-4-2-2 دیدگاه عمومی 25

 

2-4-2-3 دیدگاه اسلامی 25                                                            

 

2-4-3- ابعاد مسوؤلیت اجتماعی 26

 

2-4-3-1-بعد اقتصادی 26

 

2-4-3-2-بعد قانونی 26

 

2-4-3-3-بعد اخلاقی 26

 

2-4-3-4- بعد عمومی و ملی 27

 

2-4-4 – رهیافت های مسوؤلیت اجتماعی 27

 

2-4-5- مسوؤلیت پذیری اجتماعی در قالب فعالیتهای بشر دوستانه 03

 

2-4-6- دلایل مخالفان و موافقان مسوؤلیت اجتماعی 31

 

2-4-7 سازمان های بین المللی فعال در ترویج مسوؤلیت اجتماعی 33

 

2-4-8– رایج ترین مدل ها از مسوؤلیت اجتماعی شرکت در کشورهای در حال توسعه 37

 

2-4-8-1 مدل مسوؤلیت اجتماعی کارول 39

 

2-4-8- 2 مدل مسوؤلیت اجتماعی لانتوس 41

 

2-4-9 مزایای اجرای مسوؤلیت اجتماعی برای شرکتها 42

 

2-4-10 مزایای اجرای مسوؤلیت اجتماعی برای ارتقاء کیفیت زندگی نیازمندان 43

 

2-4-11 موانع و محدودیت ها ی موجود در اجرای مسوؤلیت اجتماعی 43

 

2-4-12 نقش دولت در اجرای مسوؤلیت اجتماعی شرکت ها 45

 

2-4-13 نقش بخش خصوصی در اجرای مسوؤلیت اجتماعی وکاهش فقر 50

 

2–4-13-1 مدل تجاری بازرگانی 51

 

2-4-13-2 مدل انتهای هرم 52

 

عنوان                                                                                                                                    صفحه

 

2-4-13-3 مدل تجاری اجتماعی 53

 

2-5 – تعریف سازمان بهزیستی 54

 

2-5-1چشم انداز سازمان بهزیستی 54

 

2-5-2-تاریخچه سازمان بهزیستی کشور 54

 

2-5-3-ارزش‌های حاکم بر سازمان بهزیستی 57

 

2-5-3-2 ارزش‌های خاص سازمانی : 57

 

2-5-4 اهداف  راهبردی سازمان بهزیستی کشور 58

 

2-6-پیشینه پژوهش 59

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...