پایان نامه تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر اجرای استراتژی در بخش بالادستی صنعت نفت با بهره گرفتن از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی |
کشور ایران به فرآوردهها و درآمدهای حاصل از بخش بالادستی صنعت نفت وابسته است و این وابستگی به گونهای است که درآمد ارزی کشور، بودجه دولت و هزینه واردات کالا به طور عمده از محل صادرات نفت تأمین میگردد. هم چنین قدرت بینالمللی جمهوری اسلامی ایران به موقعیتش در بازار جهانی نفت وابسته است. لذا موفقیت یا شکست در اجرای استراتژی این صنعت پیامدهای ملی و بینالمللی خواهد داشت.
برای دستیابی به اجرای موفق استراتژی در بخش بالادستی صنعت نفت بایستی عوامل موثر بر اجرای استراتژی شناسایی شوند و اهمیت نسبی هر یک از عوامل در فرآیند اجرای استراتژی به خوبی تشریح شود. در این پایان نامه برای شناسایی بهتر این عوامل چارچوبی ارائه شده است که عوامل موثر در اجرای استراتژی را در سه سطح مفهومی، تحلیلی و فنی طبقه بندی میکند. هدف از اجرای استراتژی در بخش بالادستی صنعت نفت مطابق سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و چشم انداز شرکت ملی نفت ایران، افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز در نظر گرفته شده است.
تحقیق صورت گرفته در این پایان نامه از نوع کاربردی میباشد که برای جمع آوری داده از پرسشنامه و اطلاعات موجود در منابع علمی کتابخانهای و الکترونیکی استفاده میکند. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و برای انجام محاسبات مربوط به فرآیند تحلیل سلسله مراتبی از نرم افزار Expert choice استفاده شده است.
مطابق یافتههای تحقیق برای دستیابی به هدف افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز سطح فنی اجرای استراتژی اولویت بالاتری خواهد داشت و پس از آن سطح مفهومی و سطح تحلیلی باید مورد توجه قرار گیرد. هم چنین در بین شاخصهای تأثیر گذار بر ایجاد ظرفیت تولید نفت و گاز رهبری سازمان تأثیرگذارترین شاخص شناخته شد .
کلمات کلیدی:
مدیریت استراتژیک، اجرای استراتژی، بخش بالادستی صنعت نفت
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق 1
1.1.معرفی 2
1.2.بیان مسئله 3
1.3.موضوع تحقیق 3
1.3.4. چارچوب مفهومی تحقیق 7
1.4.اهداف و ساختار پایان نامه 9
1.5.چارچوب تحلیلی 10
1.5.1.روش شناسی 10
1.5.2.فرضیه تحقیق 10
1.5.3.جامعه آماری تحقیق 10
1.5.4.روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه 10
1.5.5.ابزارهای گردآوری دادهها 11
1.5.6.روش تجزیه و تحلیل دادهها 11
1.6.اصطلاحات و واژگان تحقیق 11
1.6.1.مدیریت استراتژیک 11
1.6.2.اجرای استراتژی 11
1.6.3.بخش بالادستی صنعت نفت 11
1.6.4.فرآیند تحلیل سلسله مراتبی 12
فصل دوم: پیشینه تحقیق 13
2.1.استراتژی و پیادهسازی استراتژی 14
2.2.بررسی ادبیات 18
2.2.1.زمینههای تحقیقاتی 18
2.2.1.1.سطوح سازمانی 18
2.2.1.2.انواع سازمانی 20
2.2.2.مطالعاتی که بر روی عوامل اختصاصی تمرکز میکنند 22
2.2.2.1.تدوین استراتژی 22
2.2.2.2.ارتباط میان واحدها / بخشهای مختلف و سطوح مختلف استراتژی 23
2.2.2.3.مجریان 25
2.2.2.3.1.مدیریت ارشد 25
2.2.2.3.2.مدیریت میانی 26
2.2.2.3.3.مدیران سطوح پایین و غیر مدیران 29
2.2.2.4.ارتباط 29
2.2.2.5.تاکتیکهای پیادهسازی 31
2.2.2.6.اجماع 34
2.2.2.7.تعهد 36
2.2.2.8.ساختار سازمانی 37
2.2.2.9.سیستمهای اداری 38
2.2.3.مطالعات با تمرکز بر روی عوامل مرتبط متعدد 40
2.3.روشهای تحلیل و پژوهش 45
2.3.1.تکنیکهای تحلیلی 45
2.4.آشنایی با بخش بالادستی صنعت نفت 47
2.4.1.اکتشاف 47
2.4.2.مخزن 48
2.4.3.حفاری 48
2.4.4.تولید 49
2.4.5.روشهای بهبود برداشت نفت 49
2.5.استراتژیهای تدوین شده برای بخش بالادستی صنعت نفت 50
2.5.1.چشمانداز شرکت ملی نفت ایران (Vision) 50
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-04] [ 10:49:00 ق.ظ ]
|