دکتر احمد یزدان پناه

 

چکیده
ما در عصر دانش زندگی می کنیم. عبارت “ دانش قدرت است “ جای خود را در عصر دانایی محوری به “ اشتراک دانش قدرت است “ داده است. تحول عظیم کلمات آنلاین، بر بسیاری از حوزه ها اثر گذاشته است. عمدتا بر حوزه مدیریت دانش و آموزش. گرایش جدید در موسسات آموزشی به سمت یادگیری آنلاین و یادگیری الکترونیکی به جای رویکرد سنتی آموزش رودر رو، در حرکت است. هر سازمانی، چه کوچک و چه بزرگ تا آنجایی رونق می یابد که به مأموریتهای خود دست یابد.اغلب سازمانها، اگرچه تنها بر روی کاغذ و در حد شعار، اما به هر نحو دانش محوری و تکنولوژی محوری را در زمره اهداف و برنامه های کاری خود قرارداده اند تا در فضای رقابتی بازار پرتراکم تجارت از رقبا عقب نمانند. بانکها نیز البته ازاین مهم غافل نبوده اند. آنها از یکسو  به منظوررعایت استانداردهای کنترل ریسک و از سوی دیگر برای مدیریت صحیح مجموعه خود نیازمند دسترسی به موقع به اطلاعاتی هستند که درداخل یاخارج ازسازمان تولید میشود. براین اساس مدیریت دانش ازجمله ضروری ترین راهکارها برای استفاده بهینه از اطلاعات، حرکت به سوی سازمان یادگیرنده و دستیابی به اهداف بلندمدت سازمانی است. بدون شک استقرار نظام بانکداری جامع مبتنی بر تکنولوژی و ساماندهی اطلاعات، به عنوان برخی ازاصلی ترین عناصر یک سازمان دانش محورنه تنها نظام بانکی رادرمدیریت ریسک، مبارزه باپولشویی، کنترل کیفیت، استقرارنظام جامع بازاریابی یکپارچه و دیگر ضرورتهای مدیریتی یاری می کند، بلکه نقش مهمی درایجاد امنیت اقتصادی درکشور و تسهیل فعالیتهای امن بازرگانی خواهد داشت. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است،نوع تحقیق کاربردی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است.نتایج حاکی از آن است که درک سهولت و درک سودمندی  استفاده از سیستم مدیریت یادگیری بر انگیزه و قصد کارکنان به استفاده از این سیستم تاثیر می گذارد.همچنین درک سهولت استفاده از این سیستم بر درک سودمندی تاثیرگذار است.در نهایت سیستم مدیریت یادگیری بر انتقال دانش در سازمان موثر است.
کلمات کلیدی: سیستم مدیریت یادگیری[1]، مدیریت دانش[2]، درک سهولت استفاده از سیستم[3]، درک سودمندی استفاده از سیستم[4]، انگیزه و قصد استفاده از سیستم[5]، انتقال دانش[6].
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق 1
1-1 مقدمه. 2
2-1 بیان مسئله. 2
3-1 اهمیت و ضرورت موضوع. 3
4-1 فرضیه های تحقیق 5
5-1 هدف های تحقیق یا نتایج مورد انتظار 5
6-1 روش کلی تحقیق 5
1-6-1 قلمرو مکانی-جامعه تحقیق 5
2-6-1 روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه. 5
3-6-1 روش های گردآوری داده ها و ابزار مورد استفاده برای آن. 6
4-6-1 روش های تحلیل داده ها 6
7-1 چارچوب کلان نظری تحقیق 6
8-1 نقشه راه 7
9-1 پیشینه تحقیق 7
10-1 نگاهی بر بانک توسعه صادرات 9
11-1 شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق 10
12-1 خلاصه. 11
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق 12
1-2 مقدمه. 13
2-2 بخش اول: سیستم مدیریت یادگیری 14
1-2-2 تعریف سیستم مدیریت یادگیری 14
2-2-2 تاریخچه سیستم مدیریت یادگیری 15
3-2-2 مفاهیم پایه در سیستم مدیریت یادگیری 17
4-2-2 سیستم های مدیریت در آموزش الکترونیکی (مدیریت یادگیری ) 18
5-2-2 سیستم مدیریت محتوا 19
1-5-2-2 تعریف سیستم مدیریت محتوا 19
2-5-2-2 استاندارد در سیستم مدیریت محتوا 20
6-2-2 آموزش الکترونیکی 21
1-6-2-2 انواع آموزش الکترونیکی 22
1-1-6-2-2 سیستم آموزش الکترونیکی یک طرفه. 22
2-1-6-2-2 سیستم آموزش الکترونیکی دو طرفه. 23
3-1-6-2-2 سیستم آموزشی سنکرون یا همزمان. 23
4-1-6-2-2 سیستم آموزشی آسنکرون یا غیر همزمان. 23
7-2-2 سیستم های مدیریت یادگیری نوین 24
8-2-2 انتخاب سیستم های مدیریت یادگیری مناسب 26
9-2-2 مدل پذیرش فناوری 27
3-2 بخش دوم: مدیریت دانش. 28
1-3-2 تعریف دانش. 28
2-3-2 مدیریت دانش. 29
4-3-2 مفهوم دانش. 31
5-3-2 راهبردهای مدیریت دانش. 32
6-3-2 فرآیند مدیریت دانش. 32
1-6-3-2 ایجاد دانش. 33
2-6-3-2 اعتباربخشی به دانش. 33
3-6-3-2 ارائه دانش. 34
4-6-3-2 توزیع دانش. 34
5-6-3-2 کاربرد دانش. 34
7-3-2 ضرورت و اهمیت مدیریت دانش. 35
8-3-2 نقش منابع هوشمند در مدیریت دانش. 35
4-2 بخش سوم: سیستم مدیریت یادگیری و مدیریت دانش. 36
1-4-2 مسائل مشترک مدیریت دانش و یادگیری الکترونیکی 36
2-4-2 تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع تحقیق 37
1-2-4-2 تحقیقات داخلی 37
2-2-4-2 تحقیقات خارجی 38
5-2 بخش چهارم: مدل تحقیق و نتیجه گیری 40
1-5-2 مدل مفهومی پژوهش. 40
2-5-2 خلاصه. 41
فصل سوم: روش تحقیق 42
1-3 مقدمه. 43
2-3 روش تحقیق 43
3-3 گروه بندی انواع پژوهش بر حسب هدف از انجام پژوهش. 44
4-3 گروه بندی انواع پژوهش بر حسب شیوه ی گردآوری داده ها 44
5-3 منابع گردآوری داده ها 45
6-3 روایی ابزار گردآوری داده ها 48
7-3 پایایی ابزار گردآوری داده ها 49
8-3 جامعه ی آماری 51
9-3 طرح نمونه گیری 51
10-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 52
11-3 تحلیل عاملی 52
12-3مدل یابی معادلات ساختاری 53
13-3 خلاصه. 53
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 54
1-4  مقدمه. 55
2-4 توصیف ویژگی های جمعیت شناختی اعضای نمونه. 55
1-2-4 جنسیت 56
2-2-4 سن 57
3-2-4 تحصیلات 58
4-2-4 سابقه خدمت 59
5-2-4 نوع شغل 60
3-4 آمار استنباطی 61
1-3-4 روش تجزیه و تحلیل داده ها 61
2-3-4 آزمون نرمال بودن متغیرهای پژوهش. 61
3-3-4 ضریب همبستگی بین متغیرهای پژوهش. 62
4-3-4 ارزیابی بخش اندازه گیری مدل. 63
1-4-3-4 تحلیل عاملی تاییدی شاخص های متغیر درک سهولت استفاده 64
2-4-3-4 تحلیل عاملی تاییدی متغیر درک سودمندی استفاده 66
3-4-3-4 تحلیل عاملی تاییدی متغیر انگیزه و قصد استفاده 68
4-4-3-4 تحلیل عاملی تاییدی متغیر انتقال دانش. 69
5-3-4 مدل سازی معادلات ساختاری 70
5-4 خلاصه. 76
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها 77
1-5 مقدمه. 78
2-5 مروری اجمالی بر فرآیند تحقیق 78
3-5 نتایج یافته ها 79
1-3-5 نتایج یافته های توصیفی تحقیق 79
2-3-5 نتایج استنباطی پژوهش و پیشنهادها 79
4-5 پیشنهادها برای تحقیقات آتی 82
5-5 محدودیت های تحقیق 82
6-5 خلاصه. 83
منابع و ماخذ. 84
منابع فارسی 85
منابع لاتین 86
1 مقدمه
تحول عظیم کلمات آنلاین، بر بسیاری از حوزه ها اثر گذاشته است. عمدتا بر حوزه مدیریت دانش و آموزش. گرایش جدید در موسسات آموزشی به سمت یادگیری آنلاین و یادگیری الکترونیکی به جای رویکرد سنتی آموزش رودر رو، در حرکت است. بعد اصلی مدیریت دانش ارائه دادن اطلاعات متنوع در قالب های مختلف است. مانند: گزارش ها، ملاقات برای تبادل نظرات و تجارب از مخزن جمع آوری پایگاه داده و سیستم های خبره مرتبط. هدف یادگیری الکترونیکی اساسا ارائه مواد آموزشی به کاربران از طریق چارچوب های یادگیری الکترونیکی یا به عبارتی از طریق سیستم مدیریت یادگیری است.
2-1 بیان مسئله
ما در عصر دانش زندگی می کنیم. عبارت “ دانش قدرت است “ جای خود را در عصر دانایی محوری به “ اشتراک دانش قدرت است “ داده است. هر سازمانی، چه کوچک و چه بزرگ تا آنجایی رونق می یابد که به مأموریتهای خود دست یابد. هنگامی که یک سازمان تلاش می کند که به اهداف خود

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...