دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و پایایی پرسشنامه پس از انجام یک مطالعه مقدماتی بین 30 نفر از اعضای نمونه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 95/0 محاسبه گردید. جامعه آماری تحقیق شامل 158 نفر از کتابداران کتابخانه های شهرداری اصفهان بود. نمونه گیری به روش تصادفی ساده متناسب با حجم، و حجم نمونه 121 نفر، بر اساس فرمول کوکران مشخص شد. تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی ( فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، و واریانس در قالب جدول و نمودار ) و آمار استنباطی ( آزمون­های تک نمونه ای، هتلینگ، تحلیل واریانس یک راهه، و آزمون تعقیبی ال. اس. دی ) انجام شد. یافته های تحقیق نشان داد که میانگین مولفه های تمرکز بر هدف، کفایت ارتباطات، توزیع بهینه قدرت، اتحاد و همبستگی، نوآوری و سازگاری با محیط بیشتر از سطح متوسط آن و مولفه های کاربرد منابع، روحیه، خودمختاری و کفایت حل مشکلات کمتر از سطح متوسط می باشد (P=0/05). متغیر های جمعیت شناختی جنسیت، رشته تحصیلی، میزان تحصیلات، و نوع کار با مولفه های سلامت سازمانی مایلز تفاوت معناداری نداشت و متغیر سابقه خدمت در خصوص مولفه توزیع بهینه قدرت تفاوت معناداری داشته است. در مجموع نتایج تحقیق نشان داد که میزان سلامت سازمانی در کتابخانه‌های شهرداری اصفهان کمتر از سطح متوسط می‌باشد.

 

     کلیدواژه ها: سلامت سازمانی، کتابخانه های عمومی، مدیریت کتابخانه­ها.

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                        صفحه

 

فصل اول: کلیات تحقیق

 

شرح و بیان مسئله پژوهش 2
 

اهداف پژوهش 5
 

1-3.                                                                                                                                                                                                  اهمیت و ارزش پژوهش 6

 

کاربرد نتایج پژوهش 6
 

1-5.                                                                                                                                                                                                    سوالات پژوهش    7

 

تعاریف مفهومی و عملیاتی . 7
 

فصل دوم: ادبیات تحقیق

 

2-1. سلامت سازمانی . 12

 

2-1-1. تعریف سلامت سازمانی . 12

 

2-1-2. ویژگی های سلامت سازمانی . 15

 

2-1-2-1. نمایی از سازمان سالم . 15

 

2-1-2-2. ویژگی های سازمان های سالم 18

 

2-1-3. سازمان ناسالم 18

 

2-1-3-1. پیامدهای ضعف سلامت 19

 

2-1-3-2. شیوه های مقابله با ضعف سلامت 20

 

2-1-4. منابع سلامت سازمانی . 20

 

2-1-5. نظریه های سازمان سالم 21

 

2-1-6. مولفه های سلامت سازمانی . 24

 

2-1-7. ارزش های سلامت سازمانی 25

 

2-1-8. ابعاد سازمان سالم 25

 

2-1-9. شرح مولفه های سازمان سالم از نظر مایلز . 27

 

2-1-9-1. تمرکز بر اهداف . 28

 

2-2-9-1-1- ویژگی های اهداف 30

 

2-1-9-1-2. تعیین اهداف در کتابخانه ها . 30

 

2-1-9-1-3. مدیریت بر مبنای هدف در کتابخانه ها . 32

 

2-1-9-2. کفایت ارتباطات . 33

 

2-1-9-2-1. مفهوم ارتباط  33

 

2-1-9-2-2. شیوه های ارتباط 34

 

2-1-9-2-3- ارتباطات در کتابخانه ها 36

 

2-1-9-2-4. ضرورت های اساسی ارتباط سازمانی . 37

 

2-1-9-2-5. موانع سازمانی ارتباط . 38

 

2-1-9-2-6. جریان های ارتباطی 38

 

عنوان                                                                                                                          صفحه

 

2-1-9-3. توزیع بهینه قدرت . 40

 

2-1-9-3-1. مدیریت مشارکتی . 41

 

2-1-9-3-2. اهداف مدیریت مشارکتی . 42

 

2-1-9-3-3. مدیریت مشارکتی در کتابخانه . 42

 

2-1-9-4. کاربرد منابع . 43

 

2-1-9-4-1. شرح اصل پیتر . 45

 

2-1-9-4-2. کاربرد منابع در کتابخانه . 46

 

2-1-9-5. اتحاد و همبستگی 47

 

2-1-9-5-1. اتحاد و همبستگی در کتابخانه ها . 48

 

2-1-9-6. روحیه 49

 

2-1-9-7. نوآوری . 50

 

2-1-9-7-1. خلاقیت و نوآوری . 50

 

2-1-9-7-2. تفکر تحلیلی و تفکر خلاق . 51

 

2-1-9-7-3. خلاقیت در سازمان 51

 

2-1-9-7-4. تسهیل خلاقیت و نوآوری در سازمان . 52

 

2-1-9-7-5. خودنوسازی سازمان . 53

 

2-1-9-8. خودمختاری 53

 

2-1-9-9. سازگاری با محیط 54

 

2-1-9-9-1. سازماندهی 55

 

2-1-9-9-2- سازگاری با محیط در کتابخانه ها . 55

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...