پایان نامه بررسی رابطه توسعه حرفه ای و مدیریت مدرسه محور از دیدگاه دبیران و مدیران دبیرستانهای دخترانه دولتی |
انجام تحقیق در زمینه بررسی رابطه مدیریت مدرسه محوری با توسعه حرفه ای مدیران و معلمان ، دستیابی به نتایجی است که احتمالا حاکی از ارتباط برخی از عوامل بین آنهاست. جامعه آماری کلیه مدیران ودبیران دبیرستانهای دولتی دخترانه شهرستان خوی (256 نفر) می باشد ونمونه آماری 154 نفرکه تعداد آن طبق جدول مورگان محاسبه شده است که 38 نفر مدیر بروش سرشماری و116 نفر دبیر بصورت تصادفی ساده انتخاب شده است، ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است که بعد از تایید روایی بوسیله اساتید متخصص، محاسبه پایایی پرسشنامه ها انجام گردید، پایایی پرسشنامه مدیریت مدرسه محوری (796/) و پایایی پرسشنامه توسعه حرفه ای(951/)، محاسبه شد. داده ها به کمک آمار توصیفی واستنباطی تجزیه وتحلیل گردید. جهت آزمون فرضیه ها از آزمونهای پارامتریک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیونهای ساده وچندگانه و آزمون آنوا استفاده شد. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه اصلی نشان می دهد که بین توسعه حرفه ای و مدیریت مدرسه محور از دیدگاه دبیران و مدیران رابطه وجود دارد، فرضیه ها ی فرعی نشان می دهد که تمامی مولفه های توسعه حرفه ای رابطه معنی داری با مدیریت مدرسه محوری دارند و نتایج رگرسیون نشان می دهد که حدود 6/55 درصد از واریانس متغیر ملاک توسعه حرفه ای از واریانس متغیر پیش بین مدرسه محوری تبیین می شود وحدود 2/59 درصد از واریانس متغیر ملاک توسعه حرفه ای از واریانس متغیرهای پیش بین مولفه های مدرسه محوری تبیین می شود. تفاوت معنی داری بین مدیریت مدرسه محوری برحسب مدرک تحصیلی وجود نداشته، نیز بین توسعه حرفه ای بر حسب مدرک تحصیلی تفاوت معنی داری وجودندارد. پژوهشگر با توجه به نتایج بدست آمده از تحقیق که حاکی از وجود رابطه قوی بین مدیریت مدرسه محور وتوسعه حرفه ای است، لزوم واهمیت توجه به استقرار مدیریت مدرسه محوری(مدیریت مشارکتی در مدرسه) برای رشد حرفه ای دبیران و مدیران در مدارس را پیشنهاد نموده است.
واژه های کلیدی: توسعه حرفه ای، مدیریت مدرسه محوری، تمرکززدایی، انعطاف پذیری، مشارکت پذیری، تفویض اختیار.
فهرست منابع
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1 مقدمه .12
1-2بیان مسئله تحقیق 14
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق .20
1-4اهداف تحقیق .23
1-5فرضیه های تحقیق 24
1-5-1 فرضیه اصلی24
1-6 تعریف متغیر ها25
1-6-1تعاریف مفهومی متغیرها.25
1-6-2 تعاریف عملیاتی متغیرها28
فصل دوم : ادبیات وپیشینه تحقیق
2-1 مقدمه .31
2-2 پیشینه نظری.33
2-2-1تعابیر و تعاریف متعدد توسعه حرفه ای 33
2-2-2 روش های حرکت به سمت توسعه حرفه ای .34
2-2-3 مدل پنج سطحی گاسکی جهت ارزشیابی رشد حرفه ای .35
2-2-4-مولفه های توسعه حرفه ای .35
2-2-5 مقیاس های سنجش توسعه حرفه ای .37
2-2-5-1 دستیابی به فرصت های یادگیری 37
2-2-5-2 مشارکت با همکاران و همتایان برای دستیابی به اهداف شغلی 37
2-2-5-3 ایجاد محیط یادگیری اثربخش .38
2-2-5-4 تلاش برای ارزیابی خویشتن .38
2-2-5-5 تعهد در مبادله برنامه آموزشی .39
2-2-5-6 پیگیری تغییرات و ارائه بازخورد به برنامه آموزشی .40
2-2-5-7 مشارکت در کارگاهها و سمینارها .41
2-2-5-8 هدایت تحقیق عملیاتی دانش آموزان(اقدام پژوهی) .41
2-2-5-9.بهبود کیفیت تدریس .41
2-2-5-10 عضویت در انجمن های حرفه ای .41
2-2-6 شرایط لازم برای عملکرد اثربخش و حرفه ای معلمان در مدرسه .42
2-2-7 دو نظریه متمایز برای توانا سازی معلمان و نحوه انظباق آن با مدیریت مدرسه محور42
2-2-8 فضای مناسب بیان اندیشه ٬پروراندن خرد جمعی ٬افزایش سطح دانش43
2-2-9 موانع توسعه حرفه ای 44
2-2-10 ویژگی های ارتقای حرفه ای معلمان 44
2-2-11 عوامل موثر در تولید دانش حرفه ای .45
2-2-12 تعاریف متعدد توسعه حرفه ای .45
2-2-13 تعاریف اختیار و قدرت در مدیریت آموزشی48
2-2-13-1 قدرت .49
2-2-13-2 مسئولیت 49
2-2-13-3 اختیار .49
2-2-14 تمایز قدرت و اختیار 50
2-2-15 مزایای تفویض اختیار .50
2-2-16 تمرکز و عدم تمرکز 51
2-2-17 تمرکز زدایی 52
2-2-18 فرهنگ تفویض اختیار در آموزش و پرورش.53
2-2-19 سیستم های آموزشی متمرکز و غیر متمرکز 53
2-2-20 محاسن سیستم آموزشی متمرکز و غیر متمرکز 54
2-2-20-1 محاسن سیستم آموزشی متمرکز .54
2-2-20-2 محاسن سیستم آموزشی غیرمتمرکز .54
2-2-21 چرا مدیریت مدرسه محور؟ .54
2-2-22 سیستم بهبود کیفیت آموزشی (SOF) در مدیریت مدرسه محور 55
2-2-23 توسعه توسعه نیروی انسانی مدارس آینده در برنامه بازشناسی حرفه ای (PRP) 56
2-2-24 اهداف اصلی برنامه هدایت آموزشی مدارس از طریق برنامه (DOF) 57
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 07:07:00 ب.ظ ]
|