برای انتخاب استراتژی های مناسب اکتساب تکنولوژی که سازگار با تمامی سازمان ها باشد، وجود ندارد. لذا در این پژوهش ابتدا به بررسی استراتژی ها مختلف اکتساب تکنولوژی پرداخته شد و سپس معیارهای اثرگذار بر اکتساب تکنولوژی استخراج گردید. در این پژوهش سه معیار کلی برای اکتساب تکنولوژی در نظر گرفته شده است که عبارتند از: فنی، اقتصادی، محیطی. این معیارها اثرات خود را بر انتخاب استراتژی مناسب اکتساب تکنولوژی از طریق زیرمعیارها(شاخص ها) که در هر کدام از آن ها وجود دارند اعمال می کنند. در مدل استفاده شده در این پژوهش در معیار اقتصادی، 4 زیرمعیار، در معیار فنی، 5 زیرمعیار و در معیار محیطی، 6 زیر معیار وجود دارد. با توجه به طبیعت مساله مشخص گردید که ساختار شبکه ای موجود در این پژوهش را می توان با بهره گرفتن از تکنیک ANP ساختاردهی نمود. مدل ارائه شده در این پژوهش در یکی از شرکت های فعال نرم افزاری در سطح کشور مورد سنجش قرار گرفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که در این بنگاه، استراتژی ساخت دارای بالاترین مطلوبیت برای اکتساب تکنولوژی جدید در این بنگاه است. سپس استراتژی ساخت یا خرید و در نهایت استراتژی خرید، برای این بنگاه مناسب است.

 

واژگان کلیدی: استراتژی اکتساب تکنولوژی، مدل مفهومی مبتنی برANP، عوامل اثرگذار در اکتساب تکنولوژی

 

فهرست  مطالب

 

عنوان                   صفحه

 

فصل اول:

 

1- کلیات تحقیق 1

 

1- 1 مقدمه 2

 

1- 2 بیان مسأله و اهمیت آن 2

 

1- 3- سوابق تحقیق 3

 

1- 4- اهداف تحقیق 4

 

1- 4- 1- هدف اصلی تحقیق 4

 

1- 4- 2- اهداف فرعی تحقیق 4

 

1- 5- روش شناسی تحقیق 4

 

1- 5- 1- روش های گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها   6

 

1- 5- 2- جامعه آماری، روش نمونه گیری، حجم نمونه 7

 

1- 6- الگوی مفهومی و فرضیه های تحقیق 8

 

1- 7- تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح 8

 

 فصل دوم:

 

2- مرور ادبیات 9

 

2- 1- مقدمه 10

 

2- 2 فرایندهای پنج گانه مدیریت تکنولوژی 10

 

2- 2- 1 کشف و شناسایی تکنولوژی های مرتبط 11

 

2- 2- 2- انتخاب تکنولوژی های مورد نیاز بنگاه 13

 

2- 2- 3- اکتساب تکنولوژی 13

 

2- 2- 4- فرایند بکارگیری تکنولوژی 14

 

2- 2- 5- فرایند حفاظت از تکنولوژی 14

 

2- 3- استراتژی های اکتساب تکنولوژی 15

 

2- 4- شناسایی معیارهای اثرگذار بر اکتساب تکنولوژی 16

 

-5-2 جوانب مختلف استراتژی های اکتساب حوزه فناوری اطلاعات 23

 

2- 6- عوامل موثر در برون سپاری فناوری اطلاعات در حوزه اکتساب تکنولوژی   24

 

2- 7- سوالات کلیدی در برون سپاری فناوری اطلاعات 27

 

1-7-2 اهداف استراتژیک حامیان برون سپاری در فناوری اطلاعات 27

 

2- 7- 2- الزامات استراتژیک فناوری اطلاعات در برون سپاری 28

 

2- 7- 3- بینشی برای مجریان 29

 

2- 7- 4- ریسک های برون سپاری در اکتساب تکنولوژی در حوزه فناوری اطلاعات   29

 

2- 7- 5- عوامل تعیین کننده موفقیت در برون سپاری فناوری اطلاعات   31

 

2- 7- 6- قابلیت های مشتریان و تامین کنندگان 35

 

2- 8- منبع یابی های مختلف: برون سپاری بیرونی، تدارک خدمات کاربردی و برون  سپاری فرایندهای کسب و کار 37

 

2- 8- 1- برون سپاری بیرونی 37

 

2- 8- 2- تدارک خدمات کاربردی 38

 

2- 8- 3- برون سپاری فرایندهای کسب و کار 40

 

2- 9- جمع بندی مرور ادبیات 41

 

2- 10- مدل مفهومی استخراج شده از مرور ادبیات 44

 

2- 11- جمع بندی 45

 

فصل سوم:

 

-3روش شناسی تحقیق 46

 

1-3 مقدمه 47

 

3-2 روش شناسی تحقیق 47

 

3- 3- جامعه آماری و نمونه پژوهش 48

 

3- 3- 1- قلمرو مکانی 49

 

3- 3- 2- قلمرو زمانی 50

 

4-3 مراحل انجام تحقیق 50

 

5-3 نحوه گرد آوری داده ها 51

 

3- 6- روش تجزیه و تحلیل داده ها 51

 

3- 7- تشریح پرسشنامه تحقیق 52

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...