در این پایان‌نامه سعی می‌شود با تعریف اولیه و تبیین مفهوم پیوست فرهنگی و تبیین مدارس استعداد درخشان، به بررسی پیوست فرهنگی برنامه‌های  مدارس استعدادهای درخشان بر روی دانش‌آموزان آنها پرداخته شد.

 

پژوهش حاضر بر اساس ماهیت از نوع کیفی، بر اساس هدف از نوع توسعه‌ای ـ کاربردی است، در این پژوهش ابتدا به مرور ادبیات موجود در این حوزه پرداخته و با بهره گرفتن از مصاحبه از نخبگان به استخراج شاخص‌های نهایی از بین شاخص‌های آموزش و پرورش می‌پردازد و در نهایت با تهیه پرسشنامه شاخص‌های مذکور را در دو مدرسه به آزمایش می‌گذارد. از جامعه آماری نخبگان علمی، اساتید و مسئولین مرتبط با حوزه پیوست فرهنگی نمونه‌گیری به طور غیرتصادفی و انتخابی صورت پذیرفته است.

 

سپس از طریق پرسشنامه‌های شاخص‌های نهایی در دو مدرسه اجرا شد و بعد از تحلیل و داده‌های به دست آمده نشان داد که دانش‌آموزان مورد ارزیابی قرار گرفت و همچنین مؤلفه‌های ارزیابی شده رتبه‌بندی شد.

 

کلمات کلیدی: پیوست فرهنگی، مدارس استعداد درخشان، نخبه.

 

فهرست مطالب

 

فصل اول:کلیات تحقیق 2

 

1-1-   مقدمه 2

 

1-2-   بیان مساله 3

 

1-3-   سؤالات تحقیق 4

 

1-4-   اهمیت و اهداف پژوهش 4

 

1-5-   سابقه تحقیق 5

 

1-6-   فرضیات تحقیق 6

 

1-7-   روش‌شناسی تحقیق 6

 

2- فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 8

 

2-1- فرهنگ 8

 

2-2-  مهندسی فرهنگی 13

 

2-3- پیوست فرهنگی 15

 

2-4-  مدارس 18

 

2-5-  نخبه‌گرایی و استعدادهای درخشان در اسناد بالادستی 22

 

2-6- پیوست فرهنگی در آموزش و پرورش 31

 

2-7-1- مروری بر انواع ارزیابی‌های موجود 32

 

2-7-2- تعریف ارزیابی اثرات اجتماعی 34

 

2-7- شاخص‌های اثرسنجی فرهنگی 35

 

3- فصل سوم:روش‌شناسی تحقیق 45

 

3-1- انواع تحقیق 45

 

3-2- فرآیند پژوهش 45

 

3-3- روش گردآوری داده‌ها 46

 

3-4- جامعه آماری تحقیق 46

 

3-4 روایی پرسشنامه 46

 

3-5- پایایی پرسشنامه 47

 

3-6- مؤلفه‌های مستخرج از شاخص‌های دوره متوسطه در بخش ادبیات موضوع تحقیق و نظر نخبگان 48

 

فصل: تجزیه و تحلیل داده‌ها 55
 

4-1 مقدمه 55

 

4-2 تحلیل آماری استنباطی 55

 

4-3 تحلیل پرسشنامه‌های اثرسنجی فرهنگی 55

 

4-3-1 اعتقادات 55

 

4-3-2 اخلاقی 58

 

4-3-4 فرهنگی و هنری 60

 

4-3-5 اجتماعی 61

 

4-3-5 زیستی 63

 

4-3-6 سیاسی 64

 

4-3-7 اقتصادی 66

 

4-3-8 علمی و آموزشی 68

 

4-4 تحلیل پرسشنامه‌های اثرسنجی فرهنگی با هدف اولویت‌بندی 69

 

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات 73

 

5-1- مقدمه 73

 

5-2- خلاصه پژوهش 73

 

5-3- تحلیل یافته‌ها و نتیجه‌گیری 73

 

5-4- پیشنهادها 75

 

5-5- محدودیت‌های پژوهش 85

 

منابع 86

 

پیوست: 89

 

پیوست شماره 1- برنامه‌های 5 ساله توسعه کشور و برنامه‌های سالانه 89

 

پیوست شماره 2- مصوبات هیأت امنای سازمان استعدادهای درخشان 89

 

پیوست شماره 3- اهداف کلی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی 90

 

‌ پیوست شماره 4- اهداف دوره متوسطه 93

 

پیوست شماره 7- اهداف دوره راهنمایی تحصیلی 98

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...