پایان نامه بررسی اثربخشی مدیریت دانش بر اساس فرآیند مدیریت دانش |
کلیات پژوهش
1-1 مقدمه. 4
1-2 تعریف موضوع. 4
1-3 بیان مسئله. 6
1-4 ضرورت و اهمیت تحقیق 7
1-5 اهداف تحقیق 8
1-6 سوالات تحقیق 9
1-7 فرضیه های تحقیق 9
1-8 تعریف کاربردی واژگان. 10
1-9 روش تحقیق 11
1-10 جامعه آماری و نمونه آماری 11
1-11 تجزیه و تحلیل اطلاعات. 12
1-12 قلمرو تحقیق 12
2- فصل دوم. 13
ادبیات موضوع- مدیریت دانش
2-1 مقدمه. 14
2-2 تعریف دانش و مدیریت دانش 14
2-3 مدل های مدیریت دانش 16
2-4 چالشهای مدیریت دانش 38
2-5 الزامات اولیه اجرای مدیریت دانش 38
2-6 عوامل اساسی موفقیت پیادهسازی مدیریت دانش 39
3- فصل سوم. 45
روش تحقیق
3-1 مقدمه. 46
3- 2 روش تحقیق 46
3-3 متغیرهای تحقیق 47
3-4 جامعه آماری 47
3-5 نمونه آماری و روش نمونه گیری 48
3-5-1 روش محاسبه حجم نمونه. 48
3-6 ابزار سنجش و جمعآوری دادهها 49
3-7 روایی و پایایی ابزار سنجش 52
3-7-1 اعتبار (روایی) پرسشنامه. 52
3-7-2 قابلیت اعتماد (پایایی) پرسشنامه. 52
3-9 روش تجزیه و تحلیل دادهها 55
3-10 آزمون فرض آماری 56
4- فصل چهارم. 57
تجزیه و تحلیل دادهها
4-1 مقدمه. 58
4-2 آمار توصیفی ویژگیهای جمعیت شناختی 58
4-2-1 توزیع جنسیتی 58
4-2-2 توزیع سنی 59
4-2-3 توزیع سطح تحصیلات. 60
4-2-4 توزیع پست سازمانی 62
4-2-5 توزیع سابقه کار. 63
4-3 آمارهای توصیفی پاسخ های داده شده به سوالات. 64
4-3-1 جداول و نمودارهای فرضیه های فرعی 64
4-3-2 مدیریت دانش 69
4-4 آزمون فرضیات. 72
4-4-1 فرضیه اجتماعی سازی 72
4-4-2 فرضیه برونی سازی 73
4-4-3 فرضیه درونی سازی 74
4-4-4 فرضیه ترکیب. 75
4-4-5 مدیریت دانش 76
5- فصل پنجم. 82
نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه. 83
5-2 بحث و نتیجه گیری درباره فرضیات تحقیق 84
5-3 نتیجه گیری نهایی 86
5-3-1 فرآیند اجتماعی سازی 86
5-3-2 فرآیند برونی سازی 87
5-3-3 فرآیند درونی سازی 88
5-3-4 فرآیند ترکیب. 89
5-4 پیشنهادات تحقیق 90
پیوست ها 93
پیوست 1 : پرسشنامه. 94
پیوست 2 : جداول نسبت فراوانی پاسخ های مربوط به هر سوال. 96
فهرست منابع فارسی 97
فهرست منابع انگلیسی 100
چکیده انگلیسی 101
فهرست جدول ها
فهرست نمودارها
چکیده
در گذشته بسیاری از سازمانها دانش هریک از کارکنان را تنها در جهت بهبود عملکرد شخصی وی مورد استفاده قرار می دادند در حالیکه امروزه سازمانها در تلاش هستند تا دانش کلیه پرسنل را در سطوح مختلف سازمان ارتقاء دهند . امروزه مدل های فراوانی در این مقوله ارائه گردیده است که برخی از آنها پرکاربرد تر می باشند. در این تحقیق به دنبال بررسی اثربخشی یکی از مهمترین مدل های پیاده سازی مدیریت دانش به نام مدل چهار وجهی نوناکا هستیم. در این پیمایش علمی سعی شده بخش های مغفول مانده این مدل را در یک جامعه آماری بررسی کرده و راهکارهای مناسبی برای رفع این غفلت ها و ضعف ها در پیاده سازی این مدل ارائه نماییم. و در همین راستا به پیاده سازی اثر بخش مدیریت دانش در حوزه معاونت مالی و اداری شهرداری تهران بپردازیم . به استناد مفاهیم ذکر شده در بخش ادبیات پژوهش و با بهره گرفتن از آزمون های آماری (آزمون T یکطرفه و آزمون فریدمن) و پس از تحلیل های صورت گرفته، مشخص شد اگر فرآیندهای اصلی مدیریت دانش را بر اساس مدل نوناکا بنا نهیم ، رده بندی این فرآیندها از جهت میزان توجه مسئولین پیاده سازی مدیریت دانش و بالطبع میزان اثربخشی به صورت زیر است، میزان اثربخشی فرآیند ترکیب در رتبه اول ، اثربخشی فرآیند اجتماعی سازی در رتبه دوم ، اثربخشی فرآیند برونی سازی در رتبه سوم و اثربخشی فرآیند درونی سازی در رتبه چهارم. لازم به ذکر است فرآیندهای اجتماعی سازی ، برونی سازی و درونی سازی هیچ یک نتوانستند نمره بالاتر از میانگین مورد قبول را کسب کنند، به همین جهت در این جامعه آماری بر تقویت بنیان های این سه فرآیند توصیه اکید گردیده است.
مقدمه
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1 مقدمه
در گذشته بسیاری از سازمانها دانش هریک از کارکنان را تنها در جهت بهبود عملکرد شخصی وی مورد استفاده قرار می دادند در حالیکه امروزه سازمانها در تلاش هستند تا دانش کلیه پرسنل را در سطوح مختلف سازمان ارتقاء دهند . امروزه بسیاری از شرکتها و سازمانهای بزرگ و موفق دنیا با بکارگیری و عملیاتی سازی مدیریت دانش در جهت رشد و توسعه خود گام برداشته اند و با پیاده سازی مدیریت دانش به برتری رقابتی در میان خود دست یافته اند . وکاربرد مدیریت دانش و اجرای آن از بسیاری از دوباره کاریها جلوگیری می کند . مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان کمک می کند با نیرویی اندک ، قدرت عظیمی بسازد . ( الوانی. دانایی فرد ،1380) مدیریت دانش شیوه جدیدی برای اداره سازمان و تسهیم منابع فکری و علمی آن است.
1-2 تعریف موضوع
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 04:02:00 ب.ظ ]
|