فصل اول: کلیات تحقیق
1-1– مقدمه- 3
1-2- بیان مسئله- 5
1-3- ضرورت مسئله- 9
1-4- اهداف پژوهش– 10
1-5- فرضیه های پژوهش– 10
1-6- تعریف اصطلاحات، مفاهیم کلیدی و متغیرها 10
1-6-1- ابراز وجود- 10
1-6-2- نشخوارفکری- 11
1-6-3- ذهن آگاهی- 11
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1- اعتیاد 13
2-2- شیوع اعتیاد 14
2-3- اعتیاد و اختلالات روانی- 16
2-4- اعتیاد و مشکلات هیجانی- 17
2-4-1- اعتیاد و کیفیت زندگی معتادین- 18
2-5- متادون- 19
2-6- تاریخچه مختصری از درمان نگهدارنده با متادون- 21
2-7- انواع درمان با متادون- 22
2-8- درمان نگهدارنده با متادون- 22
2-10- تاریخچه ابراز وجود 24
2-11- ابراز وجود 24
2-12- ابراز وجود و سبکهای پاسخدهی- 27
2-13- فواید ابراز وجود 29
2-13-1- بهای ابراز وجود- 30
2-14- انواع ابراز وجود 31
2-15- ابراز وجود مستقیم و غیرمستقیم- 33
2-16- ابراز وجود حافظتی- 35
2-17- مولفه های ابراز وجود 35
2-18- عوامل شخصی و بافتی- 37
2-19- نشخوارفکری- 39
2-19-1- نشخوار فکری در مقابل افکار اتوماتیک منفی- 40
2-19-2- نشخوار فکری در مقابل توجه خود متمرکز و خودآگاهی خصوصی- 40
2-19-3- نشخوار فکری در مقابل نگرانی- 40
2-20- نظریه های نشخوار فکری- 41
2-20-1- نظریه سبک پاسخ- 41
2-20-2- نظریه فراشناخت نشخوارفکری و مدل عملکرد اجرایی خودنظمی- 42
2-20-3- نظریه نشخوار فکری به عنوان عملکرد پیشبرد هدف و عملکرد نیمکرههای مغزی- 43
2-21- تفاوت جنسیتی در نشخوار فکری- 45
2-22- مولفه های نشخوار فکری- 47
2-23-1- تاریخچه ذهن آگاهی- 49
2-24- ذهن آگاهی و تمرین- 52
2-25- ذهن آگاهی، کاهش افسردگی- 55
2-26- پیشینه پژوهش– 57
2-26-1- پژوهش داخلی- 57
2-26-2- پژوهش خارجی- 60
فصل سوم: روش پژوهش
3-2- روش پژوهش– 63
3-3- متغیرهای پژوهش– 63
3-4- جامعه آماری و روش نمونه گیری- 64
3-5- روش نمونه گیری- 64
3-6- ابزارهای اندازه گیری- 64
3-6-1-پرسشنامه نشخوار فکری- 64
3-6-1-1- روایی و پایایی آزمون- 65
3-6-1-2- روش اجراء نمرهگذاری- 65
3-6-2- پرسشنامه ابراز وجود- 66
3-6-2-1- روایی و پایایی آزمون- 66
3-7- طرح اجرای پژوهش– 66
3-8- جلسات آموزشی درمان ذهن آگاهی- 67
3-9- روش تجزیه و تحلیل داده ها 68
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری
4-1- مقدمه- 70
4-2- ویژگی جمعیت شناختی- 70
4-3- آمار توصیفی- 71
4-4- آمار استنباطی- 73
4-5- نتیجه فرضیه های پژوهش– 74
4-5-1- فرضیه اول- 74
4-5-2- فرضیه دوم- 75
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- یافته ها 77
5-2- خلاصه طرح- 77
5-3- یافته ها 77
5-3-1- آموزش ذهن آگاهی در کاهش نشخوار فکری در افراد معتاد تحت درمان با متادون مؤثر است. 77
5-3-2- آموزش ذهن آگاهی در افزایش ابراز وجود در افراد معتاد تحت درمان با متادون مؤثر است. 78
5-3- نتیجه گیری- 79
5-4- محدودیتهای پژوهش– 80
5-5- محدودیت های محقق- 80
5-6- پیشنهادات پژوهش– 81
5-6-1- پیشنهادات پژوهشی- 81
5-6-2- پیشنهادات کاربردی- 81
منابع و مأخذ- 83



فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول 3-1- مختصری از جلسات درمانی— 67
جدول 4-1: ویژگی سنی گروه نمونه 70
جدول 4-2- فراوانی گروه آزمایش و کنترل– 71
جدول 4-3- میانگین، انحراف معیار پرسشنامه نشخوار فکری، در پیش آزمون- پس آزمون– 72
جدول 4-4- میانگین، انحراف معیار ابراز وجود، در پیش آزمون-پس آزمون– 72
جدول4-5- آزمون نرمال بودن توزیع نمرات در پس آزمون– 73
جدول 4-6- همگنی شیب های رگرسیون– 74
جدول 4-7- آزمون لوین به منظور بررسی همگنی واریانس ها 74
جدول 4-8- تحلیل کواریانس تأثیر تأثیر روش درمانی “ذهن آگاهی” بر روی نشخوارفکری– 75
جدول 4-9- تحلیل کواریانس تأثیر روش درمانی “ذهن آگاهی” بر روی ابراز وجود 75


فهرست نمودار
عنوان شماره صفحه
نمودار 3- 1- طرح تحقیق– 63
نمودار 4-1- نمودار ویژگی سنی گروه نمونه– 71



چکیده
امروزه سبک تفکر و نشخوار فکری در بین افراد مورد توجه متخصصین و پژوهشگران قرار گرفته است. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان ذهن­آگاهی بر

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...