1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مسأله. 3
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق. 6
1-4 اهداف پژوهش. 7
1-4-1 هدف کلی. 7
1-4-2 اهداف ویژه 8
1-5 فرضیه‏های تحقیق. 8
1-6 متغیرها(اصطلاحات یاواژه های پژوهش) 8
1-7 تعریف متغیرها 8
1-7-1تعاریف نظری متغیرها 8
1-7-2تعاریف عملیاتی متغیر ها 9
فصل دوم: ادبیات پژوهش
2-1مقدمه. 13
2-2 مواضع نظریه پردازان درارتباط با موضوع پژوهش. 14
2-2-1 افسردگی. 14
2-3 مبانی نظری 17
2-3-1دیدگاههای زیستی. 17
2-3-2 عوامل زیست – شیمیایی. 17
2-3-3 دیدگاه های روان شناختی. 18
2-3-4 نظر یه های روان پویشی. 18
2-3-5 نظریه های رفتاری 18
2-3-6 نظریه ی درماندگی تجدید نظر شده 19
2-3-7 نظریه های شناختی. 20
2-3-8 دیدگاه های اجتماعی-فرهنگی و میان فردی 20
2-4 روایت درمانی 21
2-4-1 درون مایه های مربوط به روایت درمانی. 26
2-5 پیشینه مطالعاتی 28
2-5-1 مطالعات وپیشینه تحقیقات خارج از کشور(درحوزه افسردگی وروایت درمانی) 28
2-5-2 پژوهش های صورت گرفته در ایران(درحوزه افسردگی وروایت درمانی) 30
2-6 جمع بندی فصل دوم. 31
فصل سوم: روش پژوهش
3 – روش پژوهش. 35
3-1 طرح پژوهش. 35
3-2 جامه آماری،آزمودنی ها، شیوه ی انتخاب و جایگزینی 35
3-3 ابزار و مقیاس های پژوهش. 35
3-4 روند اجرای پژوهش. 36
3-5 روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها 38
فصل چهارم: توصیف و تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
4-1 توصیف داده ها 41
4-2 آزمون فرضیات 52
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه. 61
5-2 یافته های توصیفی 63
5-3 یافته های استنباطی 65
5-4 بحث و نتیجه گیری 66
5-5 پیشنهادات 71
منابع فارسی: 74
منابع لاتین: 77



فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره 4-1: توزیع فراوانی سن (گروه کنترل) 41
جدول شماره 4-2: توزیع فراوانی تحصیلات (گروه کنترل) 42
جدول شماره 4-3: مواد پرسشنامه بک (فرم بلند)/پیش آزمون/گروه گواه 43
جدول شماره 4-4: گزارش توصیفی از شاخصهای گرایش و پراکندگی مرکزی پیش آزمون(گروه گواه) در متغی وابسته (افسردگی) 44
جدول شماره 4-5: توزیع فراوانی سن (گروه آزمایش) 44
جدول شماره 4-6: توزیع فراوانی تحصیلات (گروه آزمایش) 45
جدول شماره 4-7: مواد پرسشنامه بک (فرم بلند)/پیش آزمون/گروه آزمایش. 47
جدول شماره 4-8: گزارش توصیفی از شاخصهای گرایش و پراکندگی مرکزی پیش آزمون(گروه آزمایش) در متغیر وابسته (افسردگی) 48
جدول شماره 4-9: مواد پرسشنامه بک (فرم بلند)/پس آزمون/گروه کنترل. 48
جدول شماره 4-10: گزارش توصیفی از شاخصهای گرایش و پراکندگی مرکزی پس آزمون(گروه کنترل) در متغیروابسته(افسردگی) 49
جدول شماره 4-11: مواد پرسشنامه بک (فرم بلند)/پس آزمون/گروه آزمایش. 50
جدول شماره 4-12: گزارش توصیفی از شاخصهای گرایش و پراکندگی مرکزی پس آزمون(گروه آزمایش) در متغیر وابسته (افسردگی) 51
جدول شماره4-13: برآورد رگرسیون خطی جهت بررسی اثرخطی و معنادار متغیر کمکی (پیشآزمون) بر متغیر وابسته (افسردگی) 52
جدول شماره 4-14: برآورد آنالیز واریانس دو طرفه به منظور بررسی پیشفرض همگنی رگرسیونی 53
جدول شماره 4-15: برآورد تحلیل کوواریانس به منظور مقایسه میانگین افسردگی زنان خانهدار گروه آزمایش و کنترل. 54
جدول شماره 4-16: برآورد رگرسیون خطی جهت بررسی اثرخطی و معنادار متغیر کمکی (پیش آزمون) بر متغیر وابسته (افسردگی) 55
جدول شماره 4-17: برآورد آنالیز واریانس دو طرفه به منظور بررسی پیش فرض همگنی رگرسیونی 56
جدول شماره 4-18: برآورد تحلیل کوواریانس به منظور مقایسه میانگین افسردگی در بین گروه های مختلف تحصیلی 56
جدول شماره 4-19: برآورد رگرسیون خطی جهت بررسی اثرخطی و معنادار متغیر کمکی (پیش آزمون) بر متغیر وابسته (افسردگی) 57
جدول شماره 4-20: برآورد آنالیز واریانس دو طرفه به منظور بررسی پیش فرض همگنی رگرسیونی 58
جدول شماره 4-21: برآورد تحلیل کوواریانس به منظور مقایسه میانگین افسردگی در بین گروه های مختلف سنی 58
جدول شماره 5-1: گزارش کامل از شاخصهای گرایش و پراکندگی مرکزی پیش/ پس آزمون در متغیر وابسته (افسردگی)، در بین گروه آزمایش و کنترل 64
جدول (5-2) میزان افسردگی و میزان امتیازات کسب شده در آزمون آرون بک. 70
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره 4-1: درصد فراوانی سن(گروه کنترل) 41
نمودار شماره 4-2: درصد فراوانی تحصیلات(گروه کنترل) 42
نمودار شماره 4-3: درصد فراوانی سن(گروه آزمایش) 45
نمودار شماره 4-4:درصد فراوانی تحصیلات (گروه آزمایش) 46
نمودار شماره 4-5: هیستوگرام. 51
نمودار شماره 4-6: بررسی اثر خطی متغیر کمکی (پیش آزمون) بر متغیر وابسته. 52
نمودار شماره 4-7: بررسی همگنی رگرسیونی 53
نمودار شماره 4-8: مقایسه میانگین افسردگی گروه آزمایش و کنترل. 54
نمودار شماره 4-9 : بررسی اثر خطی متغیر کمکی (پیش آزمون) بر متغیر وابسته. 55
نمودار شماره 4-10: مقایسه میانگین افسردگی گروه های تحصیلی مختلف. 57
نمودار شماره 4-11: بررسی اثر خطی متغیر کمکی (پیش آزمون) بر متغیر وابسته. 58
نمودار شماره 4-12: مقایسه میانگین افسردگی گروه های سنی مختلف. 59


چکیده
اخیراً افسردگی به عنوان بیماری روانشناختی دارای شیوع نسبتاً بالا، توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است. به منظور درمان این معضل، روش های درمانی متعددی قابل پیشنهاد و استفاده می باشد. یکی از این روشها، می تواند روایت درمانی باشد که لازم است اثر آن بر میزان افسردگی مورد ارزیابی علمی قرار گیرد. از این رو در این تحقیق هدف اصلی؛ بررسی اثربخشی رویکرد روایت درمانی گروهی در کاهش افسردگی زنان خانه دار شهرستان ابرکوه بوده است.
این پژوهش یک طرح نیمه تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. برای این منظور 20 نفر از زنان شهرستان ابرکوه، با تشخیص افسردگی پس از شرکت در پیش آزمون به عنوان نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش تحت درمان روایتی به صورت گروهی در ده جلسه نود دقیقه ای قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل هیچ درمانی را دریافت نکردند. سپس هر دو گروه در پس آزمون شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه ی افسردگی بک نسخه دوم و دوره مبتنی بر روایت درمانی بود.
پس از استخراج داده های با بهره گرفتن از نرم افزار Spss20 به منظور آزمون فرضیات، پس از ارائه آمارهای توصیفی، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد؛ میانگین افسردگی گروه کنترل به طور معناداری بالاتر از میانگین افسردگی گروه آزمایش است. بنابراین فرض پژوهش مبنی بر اینکه تأثیر روایت درمانی بر افسردگی زنان خانه دار گروه آزمایش و کنترل متفاوت است، تأیید شد اما فرض پژوهش مبنی بر اینکه تأثیر روایت درمانی بر افسردگی زنان خانه دار بر اساس سطح تحصیلات آنان متفاوت است، تأیید نگردید. همچنین فرض پژوهش مبنی بر اینکه تأثیر روایت درمانی بر افسردگی زنان خانه­دار بر اساس سن آنان متفاوت است، نیز تأیید نشد.
بر اساس یافته های پژوهش، پیشنهاد شد، تحقیقات بعدی، فاکتور کنترل ( آزمایشی محض بودن) و همچنین تعمیم پذیری بیشتر نتایج تحقیق ( نمونه آماری بزرگتر) را مد نظر قرار دهند. همچنین نمونه های مشابه متنوع تر نیز می تواند با نتایج تحقیق حاضر مقایسه شود. در ضمن مراکز درمانی و مشاوره ای و دستگاه های مرتبط با خانواده و زنان، می توانند از روش درمانی مورد استفاده ( روایت درمانی) با اطمینان اثر بخشی، استفاده بیشتری نمایند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...