پایان نامه اثربخشی نوروفیدبک در کاهش نشانه های اختلال توجه |
1-4-1-اهداف فرعی.7
1-5-فرضیه های تحقیق.8
1-6-تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق.8
1-6-1-متغیر مستقل8
1-6-1-1-آموزش نوروفیدبک8
1-6-1-2-تمرین رایانه ای حافظه فعال9
1-6-2-متغیر وابسته9
1-6-2-1- اختلال نقص توجه/ بیش فعالی9
1-6-2-2-حافظه فعال10
1-6-2-3-امواج مغزی.10
فصل دوم: مروری بر پیشینه پژوهش
2-مروری بر پیشینه های نظری و پژوهشی12
2-1-مقدمه.12
2-2-اختلال نقص توجه/ بیش فعالی12
2-3-انواع و طبقه بندی اختلال ADHD.13
2-3-1-نوع غلبه با نارسایی توجه14
2-3-2-نوع غلبه با فزون کنشی- تکانشگری.15
2-3-3-نوع ترکیبی.15
2-4-علت شناسی اختلال نقص توجه و بیش فعالی.15
2-4-1-عوامل زیست شناختی اختلال نقص توجه و بیش فعالی.16
2-4-1-1- عوامل ژنتیکی16
2-4-1-2-ساختار و فعالیت مغز17
2-4-1-3-شواهد مبتنی بر ساختار مغزی-عصبی نوروفیدبک18
2-4-1-4-الکتروآنسفالوگرافی کمی و امواج مغزی.19
2-4-1-5-عوامل عصبی شیمیایی مغز21
2-4-1-6-آسیب دیدگی ها و بیماری های جسمانی دوران کودکی21
2-4-2-دیدگاه های شناختی مربوط به اختلال نقص توجه و بیش فعالی21
2-4-2-1-تئوری بارکلی در مورد عملکرد های اجرایی23
2-4-3-عوامل روانی-اجتماعی اختلال نقص توجه و بیش فعالی25
2-5- اختلالات همبود و ویژگی های همراه با اختلال فزون کنشی و نارسایی توجه.26
2-6-روش های درمانی.27
2-6-1- دارو درمانی.27
2-6-2-درمانهای روانشناختی (روانی، اجتماعی).28
2-6-2-1-رفتار درمانگری.29
2-6-2-2-شناخت رفتار درمانی.31
2-6-2-3-آموزش مهارت های اجتماعی.32
2-6-2-4-درمان های مبتنی بر آموزش کنش اجرایی33
2-6-3-درمان نوروفیدبک.36
2-6-3-1-مکانیسم عمل در نوروفیدبک39
2-6-3-2-تاریخچه استفاده از نوروفیدبک.40
2-6-3-3-انواع فیدبک در نوروفیدبک.41
2-6-3-4-تعداد جلسات نوروفیدبک.42
2-7-ادبیات پژوهشی.43
2-7-1-پژوهش های خارج از کشور43
2-7-1-1-تحقیقات مرتبط با انجام نوروفیدبک در کاهش نشانه های نقص توجه/بیش فعالی43
2-7-1-2-تحقیقات مرتبط با انجام نوروفیدبک با نمارین رایانه ای در کاهش نشانه های ADHD.43
2-7-1-3-تحقیقات مرتبط با نوروفیدبک و تمارین رایانه ای و اثربخشی آن در حافظه فعال و امواج بتا.44
2-7-2-پژوهش های انجام شده در ایران.45
2-7-2-1- تحقیقات مرتبط با انجام نوروفیدبک در کاهش نشانه های نقص توجه/بیش فعالی.45
2-7-2-2-تحقیقات مرتبط با نوروفیدبک با و بدون تمرین رایانه ای در افزایش موج بتا و نیز بهبود حافظه فعال.46
2-8-نتیجه گیری.46
فصل سوم: فرایند روش شناختی پژوهش
3-1-مروری کلی بر مطالب فصل.49
3-2-نوع پژوهش.49
3-3-آزمودنی ها49
3-3-1-جامعه تحقیق49
3-3-2-نمونه و روش نمونه گیری.50
3-4-ابزارهای تحقیق.51
3-4-1-مقیاس درجه بندی ADHD بزرگسالان بارکلی51
3-4-2-آزمون عملکرد پیوسته دیداری شنیداری52
3-4-2-1-اعتبار و پایایی.52
3-4-2-2-شیوه اجرا53
3-4-2-3-شیوه نمره گذاری53
3-4-3-آزمون علائم حیاتی سیستم عصبی مرکزی.54
3-4-3-1-اعتبار و پایایی.54
3-4-3-2-شیوه اجرا55
3-4-3-3-شیوه نمره گذاری55
3-4-4-مصاحبه نیمه ساختار یافته برای اختلال محور یک در DSM-IV.55
3-4-4-1-اعتبار و پایایی55
3-4-5-پرسشنامه افسردگی بک56
3-4-6-پرسشنامه اضطراب بک56
3-4-7-نوروفیدبک.57
3-4-7-1-شیوه اجرا.58
3-4-8-نرم افزار تمرین رایانه ای.58
3-5-شیوه انجام مداخله58
3-6-شیوه اجرای پژوهش.58
3-7-شیوه تحلیل داده ها.59
فصل چهارم: نتایج پژوهش
4-مرور کلی بر فصل.61
4-1-نتایج مربوط به داده های توصیفی.61
4-1-1-یافته های توصیفی مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی.61
4-1-2-یافته های توصیفی مربوط به متغیر های پژوهش.65
4-1-3-مقایسه متغیرهای پیش آزمون در گروه آزمایش 1 و کنترل69
4-1-4-مقایسه متغیرهای پیش آزمون در گروه آزمایش 2 و کنترل72
4-1-5-مقایسه متغیرهای پیش آزمون در گروه آزمایش 1 و آزمایش 2.74
4-2-نتایج مربوط به داده های استنباطی75
4-2-1-بررسی فرضیه های پژوهش.75
4-2-1-1-بررسی فرضیه اول پژوهش.75
4-2-1-2- بررسی فرضیه دوم پژوهش77
4-2-1-3- بررسی فرضیه سوم پژوهش.81
4-2-1-4 بررسی فرضیه چهارم پژوهش83
4-3-نتایج تکمیلی84
4-3-1- مقایسه متغیرهای تحقیق در گروه آزمایش1 و کنترل بر اساس تفاضل نمرات پیش- پس آزمون بر اساس آزمون تی مستقل.85
4-3-2 مقایسه متغیرهای تحقیق در گروه آزمایش2 و کنترل بر اساس تفاضل نمرات پیش- پس آزمون بر اساس آزمون تی مستقل86
4-3-3 مقایسه متغیرهای تحقیق در دو گروه آزمایش1 و آزمایش2، بر اساس تفاضل نمرات پیش- پس آزمون بر اساس آزمون تی مستقل87
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1-مروری کلی بر پژوهش.90
5-2-خلاصه یافته ها.91
5-3-بحث و تبیین نتایج92
5-4-محدودیت های پژوهش98
5-5-پیشنهاد های پژوهش99
ضمائم100
فهرست منابع101
فهرست جداول
جدول2-1- معرفی امواج مغزی همراه با باندهای فرکانسی و کارکردها.20
جدول2-2- کنشهای اجرایی، فرایندهای همراه در هریک، فرایندهای اجتماعی و روانشناختی مربوط و منطقه مغزی احتمالی درگیر بر اساس نظریه بارکلی24
جدول4-1- جدول شاخص های توصیفی سن آزمودنی ها در هر گروه.63
جدول4 -2- شاخص های توصیفی جنس آزمودنی ها در هر گروه64
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 05:36:00 ب.ظ ]
|