نگرش­ها

 

**57/0

 

-

 

**57/0

 

 

 

** p < 0.01, * p < 0.05
نتایج جدول 4-32 نشان می دهد که راهبردهای خرد و کلان تأثیر مستقیم مثبت و معناداری بر ارتقای افراد و پیامدهای محیطی دارند. علاوه بر این اثرات غیر مستقیم متغیرهای تخصص فردی، نگرش، رفتار اخلاقی، عملکرد اخلاقی، ویژگی های سازمانی و فردی و شرایط محیطی بر ارتقای افراد و پیامدهای محیطی مثبت و معنادار است. نتایج جدول (4-32) نشان می دهد که ویژگی های سازمانی و فردی و رفتار اخلاقی تأثیر مستقیم مثبت و معناداری بر راهبردهای خرد دارند. علاوه بر این اثرات غیر مستقیم متغیرهای تخصص فردی و نگرش بر راهبردهای خرد مثبت و معنادار است. نتایج جدول (4-32) نشان می دهد که شرایط محیطی و عملکرد اخلاقی تأثیر مستقیم مثبت و معناداری بر راهبردهای کلان دارند. علاوه بر این اثرات غیر مستقیم متغیرهای تخصص فردی و نگرش بر راهبردهای کلان مثبت و معنادار است. تأثیر مستقیم تخصص و نگرش بر رفتار اخلاقی و عملکرد اخلاقی مثبت و معنادار است.
همانطور که در جدول (4-32) مشاهده مي­شود 21 درصد از واريانس ارتقای افراد، از طرف متغیرهایی که بر روی ارتقای افراد تاثیر دارند تبیین می شود. 16 درصد واریانس پیامدهای محیطی، از طرف متغیرهایی که بر روی پیامدهای محیطی تاثیر دارند تبیین می شود. 38 درصد راهبردهای خرد، از طرف متغیرهایی که بر روی راهبردهای خرد تاثیر دارند تبیین می شود. به همین ترتیب 16 درصد راهبردهای کلان، 42 درصد رفتار اخلاقی و 61 درصد عملکرد اخلاقی توسط متغيرهایی اثر گذار برخود تبیین می شود.
شاخصهاي برازش بدست آمده براي مدل آزمون شده در جدول (4-33) نشان مي دهد که شاخص RMSEAدرمدل برآورد شده با ميزان 054/0 از سطح قابل قبولي برخوردار بوده و ديگر شاخص برازش مانند CFI، GFI، NFI، NNFIو AGFI به ترتيب برابر با 99/0، 96/0، 98/0، 99/0 92/0 همگي در سطح مناسبي هستند و اين مشخصه هاي نکويي برازش نشان مي‌دهد داده‌هاي اين پژوهش با ساختار عاملي اين مدل برازش مناسبي دارد.
جدول 4-33- مشخصه‌هاي برازندگي مدل برازش شده

 

 

AGFI

 

NFI

 

NNFI

 

GFI

 

CFI

 

RMSEA

 

x/df

 

 

 

92/0

 

98/0

 

99/0

 

96/0

 

99/0

 

054/0

 

10/2

 

 

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
فرایند پژوهش، با تدوین گزارش ونتیجه‌گیری به پایان می‌رسد. گزارش پژوهش نوعی بررسی یا تبیین از مساله، ارائه می‌دهد، پاسخ سؤال‌ها را نشان می‌دهدوداده‌های گردآوری‌شده وتفسیر شده را در بردارد (دانایی فردوهمکاران،1386). هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین الگوی اخلاق حرفه‌ای مدیران آموزشی با رویکرد اسلامی –ایرانی می‌باشد. با توجه به اینکه در زمان اجرا و تدوین این گزارش، پژوهشی با این مضمون در کشور اجرا نشده بود وپژوهش‌های انجام ‌شده در خارج از کشور نیز بر اساس شرایط خاص آن کشورها ویا سازمان به بخشی از این پژوهش پرداخته بودند، محقق با رویکردی آمیخته به بررسی موضوع موردمطالعه پرداخته است.بدین معنا که ابتدا با بهره گرفتن از رویکرد تحقیق کیفی، پنج سؤال اول تحقیق بررسی گردیده است. مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای مدیران آموزشی با رویکرد اسلامی-ایرانی، عوامل مؤثر بر دستیابی مدیران آموزشی به اخلاق حرفه‌ای و پیامدهای تخلق به اخلاق حرفه‌ای مدیران آموزشی ازطریق مصاحبه نیمه ساختار مند (درقالب 8 سؤال) با خبرگان، شناسایی و مدل مفهومی تحقیق بر مبنای روش داده بنیاد، ترسیم و از طریق روش دلفی، تصحیح و تأیید شده است. درنهایت بر مبنای مراحل قبل (در راستای پاسخ به سؤال ششم تحقیق )،پرسشنامه‌ای طراحی و دراختیار جامعه آماری تحقیق (مدیران مدارس شهر تهران) قرار داده‌شده است وداده‌ها با آزمون‌های مناسب مورد تحلیل قرارگرفته است.در این فصل کلیت موضوع تحقیق مورد بحث قرار گرفته، نتایج یافته های تحقیق در دو بخش کیفی وکمی تلخیص شده، مدل نهایی تحقیق معرفی شده ونو آوریها و محدودیت های تحقیق بیان گردیده است، در نهایت پیشنهاد های تحقیق ارائه گردیده است.
5-1- گزارش روش کیفی (نظریه داده بنیاد)
برای اینکه درک هریک از مدیران از ویژگهای مدیر اخلاقی وتفاسیر آنان از عوامل وشرایط موثر بر دستیابی به اخلاق حرفه ای مدیران و پیامد های آن به درستی باز شناسی گردد،به روش مناسب نیاز است. کاربرد رویکر دهای کمی در بررسی این مهم به عنوان یک پدیده اجتماعی وآموزشی نمی تواند تببین مناسبی از این پدیده به دست دهد. بنایراین باید برای دست یابی به تبیین مناسب، پارادایم های فرا اثبات گرایی و رویکرد های مربوطه یعنی تحقیقات کیفی را به مدد گرفت. تحقیقات کیفی نیز غالبا وابسته به شرایط فرهنگی زمینه مورد بررسی هستند. از آنجا که شناسایی پدیده وتوصیف فرایند وشرایط تخلق وگرایش مدیران به اخلاق حرفه ای با صبغه اسلامی- ایرانی، هدف پژوهش بود لذا نظریه برخاسته از داده، از میان روش های کیفی با طرح سیستماتیک (اشتراس وکربین1998) انتخاب گردید. در این بخش، مفاهیم به عنوان واحد تحلیل مورد توجه قرار گرفتند و با تفکیک متن مصاحبه به عناصر دارای پیام در داخل خطوط یا پارا گرافها تلاش شد تا کدهای باز استخراج شوند. به دلیل تعدد مفاهیم استخراج شده چند بار پالایش شدند ودر نهایت 119 مفهوم کلیدی استخراج شد که با طبقه بندی آنها 25 مقوله حاصل شد و درقالب 12مقوله اصلی به شرح زیر جای گرفتند:
دانلود پایان نامه
1-تخصص فردی(درزمینه اخلاقی): تخصص فردی به دانش اخلاقی فرد از قبیل (توان استدلال گری اخلاقی، خودشناسی، دانایی و حکمت، ایجاد و درک چشم انداز در رابطه با ضوابط اخلاق حرفه ای، تجارب شغلی) و مهارت های اخلاقی فرد از قبیل (تعادل اخلاقی، درک شرایط و اقتضائات مخاطب و برقراری ارتباط بر مبنای آن، برون گرایی، تحمل ابهام، مشاوره با دیگران، ایجاد توازن میان زندگی شخصی و شغلی، خلق انگیزه و موقع شناسی) اشاره دارد.
2- نگرشها: نگرش ها به اعتقاد و تعهد به ارزش های اخلاقی از قبیل (دوری از منفعت طلبی، بصیرت، پرهیز از تعصبات، عزت مداری، باور مندی اخلاقی) و اعتقاد و تعهد به ارزش های سازمانی از قبیل (رعایت مالکیت معنوی، تعالی گرایی و حق گرایی) اشاره دارد.
3- ویژگیهای فردی: ویژگی های فردی به ویژگی های اعتقادی (ایمان به خداوند متعال، تقوا و پرهیزگاری، تهذیب نفس، اخلاص در کارها، اعتقاد به نظارت الهی)، ارزش های اخلاقی فردی (فروتنی، خویشتن داری، پرهیز از دروغ وصداقت داشتن، پرهیز از خشم، شکیبایی، حفظ زبان، الفت و محبت، حسن ظن، پرهیز از تکبر)، سعه صدر (دفع بدی با خوبی، رفق و مدارا، عذرپذیری، انتقادپذیری) و متغیرهای روانشناختی (شایستگی، اعتماد به نفس، معنی داری، خود تعیینی و تاثیر و علاقه مندی به کار) اشاره دارد.
4-ویژگیهای سازمانی: به جو و فرهنگ اخلاقی سازمان از قبیل بیان شفاف و توضیح کدهای اخلاقی، وجود ارزش های آمیخته با سیاست ها و فرآیندها و فعالیت های سازمان اشاره دارد.
5- محدودیتها : محدودیت ها به مشکلات فردی مدیران از قبیل فرافکنی، نارضایتی شغلی، و عدم وجدان کاری و همچنین مشکلات مدیریتی آنان از قبیل استفاده از اطلاعات محرمانه سازمان جهت منافع فردی، عدم توجه به توانایی ها و تفاوت های فردی و تعارض نقش و شخصیت اشاره دارد.
6- شرایط محیطی: شرایط محیطی به شرایط برون سازمانی از قبیل رقابت با سایر سازمان ها، تبادل اطلاعات، فناوری های جدید، جذابیت های مادی و شرایط درون سازمانی از قبیل منزلت آفرینی، تکریم پیشینیان، امنیت شغلی و آزادی عمل و استقلال در کار اشاره دارد.
7- خرد: راهبردهای خرد به راهبردهای آموزشی و پژوهشی از قبیل (آموزش اخلاق حرفه­ای، برگزاری کارگاه­های آموزشی، مطالعات فردی، آسیب شناسی اخلاقی، تجزیه و تحلیل مسائل اخلاقی) و راهبردهای قانونی از قبیل (تأمین مالی، نظارت و ارزیابی مستمر هدفمند، مشوق­های اخلاقی، قانونمندی و انضباط کاری) اشاره دارد.
8- کلان : راهبردهای کلان به راهبردهای سازمانی از قبیل نگاه سرمایه ای به نیروی انسانی، توجه به مدیران دارای دانش اخلاقی منتهی به رفتار، اهلیت گرایی و ایجاد مراجع ذی صلاح در سازمان برای حل مسائل اخلاقی اشاره دارد.
9- ارتقای اخلاقی افراد: ارتقای افراد به رشد صفات اخلاقی از قبیل (پرهیز از تزویر، بی نیازی از تقدیر و تشکر، امانتداری) و ارتقای رفتاری (انعطاف پذیری، پرهیز از خودمحوری، وفای به عهد و پیمان ها و خودکنترلی) اشاره دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...