زنده ایم از لطفت ای نیکو صفات

 

 

 

(۳/۱۳۴۱)
بنابراین سرتاسر هستی، هرچه در زندگی دارد، از بخشش و عطای خداوند رحیم است:
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

از کجا آورده اند آن حُلّه ها

 

 

 

مِن کریمٍ مِن رحیمٍ کُلّها

 

 

 

(۲/۱۶۶۴)
گاهی این عنایت الهی را قضا می نامند و در توضیح آن گفته اند: «آنچه عنایت ازلی می خوانند و قضای الهی تعبیری از آن است، نزد متألّهان ناشی از علم حق بر ذات خویش است که کشف تفضیلی را در علم اجمالی متضمّن است و گوئی خداوند در عین علم به ذات خویش، که بسیط و غیرمتناهی است، تمام جزئیات احوال ماسوی را که متناهی و غیربسیط است و وجود آن هم به علم وی مشروط و محدود می گردد، مشاهده می کند و بر وفق تعبیر ارسطوئی، حکمت و تدبیر جزئیات از لوازم قهری وجود اوست و به همین سبب اگر این عنایت یک لحظه قطع شود، تمام عالم به عدم باز می گردد».۷
نکتۀ مهم در مسئلۀ تداوم حیات آفرینش، این است که از نظر مولانا جلال الدین و بسیاری از حکما، جهان هر لحظه نو می شود و خداوند در کار خلق جدید است و خلق جدید «در اصطلاح صوفیه عبارت است از اتصال امداد وجود از نفس حق در ممکنات».۸

 

 

پس تو را هر لحظه مرگ و رجعتی است

 

 

 

مصطفی فرمود دنیا ساعتی است

 

 

 

(۱/۱۱۴۲)

 

 

هر نفس نو می شود دنیا و ما

 

 

 

بی خبر از نو شدن اندر بقا

 

 

 

عمر همچون جوی نونو می رسد

 

 

 

مستمّری می نماید در جسد

 

 

 

(۱/۱۱۴۴ و ۱۱۴۵)
در باب نو شدن جهان تحت تأثیر ظهور صفات الهی گفته اند:
«حضرت حق را اسمائی است متقابله، بعضی لطیفه و بعضی قهریه و همه دائماً درکارند و تعطیل بر هیچ یک جائز نه، پس چون حقیقتی از حقایق امکانیه به واسطۀ حصول رابط و ارتفاع موانع، مستعدّ وجود گردد، رحمت رحمانیّه او را دریابد و بر وی افاضۀ وجود کند و ظاهر وجود به حسب آن تعیّن بعد از آن به سبب قهر احدیّت، حقیقتی که مقتضی اضمحلال تعیّنات و آثار کثرت صوری است از آن تعیّن منسلخ گردد و در همان آن انسلاخ بر مقتضای رحمت رحمانیّه به تعیّنی دیگر خاص که مماثل تعیّن سابق باشد، متعیّن گردد و در آن ثانی قهر احدیّت مضمحل گردد و تعیّن دیگر بر رحمت رحمانیّه حاصل و هکذا الی ماشاءالله پس در هیچ دو آن به یک تعیّن تجلّی واقع نشود و در هر آنی عالمی به عدم رود و دیگری مثل آن به وجود آید اما محجوب به جهت تعاقب امثال و تناسب احوال می پندارند که وجود عالم بر یک حال است و در ازمنۀ متوالیه بر یک منوال»۹

 

 

از عدم ها سوی هستی هر زمان

 

 

 

هست یا رب کاروان در کاروان

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...