منابع پایان نامه با موضوع رابطه هوش استراتژیک مدیران با توسعه سازمانی و رفتار کارآفرینانه در ... |
فصل سوم:
روش شناسی تحقیق
مقدمه
روشهای پژوهش در واقع ابزارهای دستیابی به واقعیت به شمار میروند. در هر پژوهش، پژوهشگر تلاش میکند تا مناسبترین روش را انتخاب کند و آن روشی است که دقیق تر از روشهای دیگر، قوانین و واقعیتها را کشف کرده و روابط موجود بین متغیرها را نشان دهد. بنابراین شناخت واقعیتهای موجود و پی بردن به روابط بین آنها مستلزم انتخاب روش تحقیق مناسب است. در همین راستا و برای دستیابی به نتایج قابل قبول و قابل اجرا در این تحقیق، سعی بر آن شده است که مناسبترین روش اجرایی، انتخاب گردد، که هم دربرگیرنده اساس و اصل موضوع تحقیق باشد و هم تأمین کننده نیازها و نظرات سازمان و مدیریت باشد.
در این فصل روش تحقیق، جامعه آماری و روش نمونه گیری، روش و ابزار گردآوری دادهها و روش و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها معرفی میگردد.
۳-۱. روش تحقیق:
این پژوهش از نظر روش گردآوری دادهها ” توصیفی” از نوع “همبستگی” و از نظر هدف “کاربردی” میباشد.
۳-۲. جامعه آماری و روش نمونه گیری:
جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران در سه ماهه اول سال ۱۳۹۴ میباشد. حجم جامعه به تعداد ۳۱۰ نفر بوده است. تعداد نمونه با بهره گرفتن از جدول ” کرجسی و مورگان” با سطح خطای پنج درصد ۱۷۰ نفر تعیین شد، که از این میان ۱۵۳ نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند.
۳-۳. روش و ابزارگردآوری دادهها:
” روش گردآوری دادهها” شامل: ” کتابخانه ای” و ” میدانی” بوده است. در روش کتابخانه ای، کتابها، مقالات و اسناد و مدارک مربوط به تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است و در روش میدانی دادههای مربوط به جامعه آماری از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است.
” ابزار گردآوری دادهها” در این تحقیق، سه پرسشنامه بوده است که توسط محققین قبلی بر اساس ادبیات موضوع تهیه شده بود. گوایچارد( ۲۰۱۱)، پرسشنامه هوش استراتژیک را بر اساس ادبیات هوش استراتژیک ارائه داد است. پرسشنامه توسعه سازمانی توسط لاک و کرافورد(۲۰۰۰) با ترکیب دو پرسشنامه مربوط به پرزیوس (۱۹۸۰) و ویزبورد(۱۹۷۶) ارائه شد و پرسشنامه رفتار کارآفرینانه توسط لئونیداس و واسیلیس (۲۰۰۷) با بهره گرفتن از تحقیقات انجام شده توسط پیرس(۱۹۹۷)که سؤالات ۱تا ۱۰ پرسشنامه را تشکیل میدهد و با اضافه کردن دو سؤال ۱۱ و ۱۲ مربوط به زمینه حمایتی، این پرسشنامه را ارائه نمودند. اعتبار روایی و پایایی این سه پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفته است. اعتبار روایی هر سه پرسشنامه توسط چند نفر صاحب نظران انجام شده است و اعتبار محتوایی( روایی) آن با بهره گرفتن از شاخص ” KMO” محاسبه شده است.همچنین پایایی با بهره گرفتن از” ضریب الفبای کرونباخ” مورد تأیید قرار گرفته است.
جدول۳-۱. اندازه KMO
رفتارکارآفرینانه
توسعه سازمانی
هوش استراتژیک
۸۶/۰
۷۷/۰
۸۳/۰
KMO
جدول ۳-۲. آزمون آلفا کرونباخ
کل
رفتار کارآفرینانه
توسعه سازمانی
هوش استراتژیک
۹۱/۰
۸۴/۰
۸۳/۰
۸۴/۰
میزان آلفا کرونباخ
با توجه به نتیجه آزمونهای روایی و پایایی، میتوان نتیجه گرفت که هر سه پرسشنامه از اعتبار محتوایی مناسبی برخوردارند، زیرا میزان KMO آنها بالا بوده و به عدد یک نزدیک تر است )میزان KMO بین صفر تا یک است، که هر چه به یک نزدیک تر باشد اعنبار محتوایی آن بیشتر است).
همچنین با توجه به میزان آلفا کرونباخ هر سه پرسشنامه که بالای ۷/۰ است و پرسشنامه کلی که آلفا کرونباخ آن ۹۱/۰ است میتوان اظهار داشت که اعتبار پایایی پرسشنامهها نیز مورد تأیید است.
۳-۴. روشهای آماری مورد استفاده:
برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آماری شامل: آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. در آمار توصیفی از ابزارهایی مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در آمار استنباطی از ابزار یا آزمونهایی مانند KMO، بارتلت، RMSEA، کای اسکویر با بهره گرفتن از نرم افزار LISREL بهره گرفته شده است.
فصل چهارم:
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 10:40:00 ب.ظ ]
|