مقالات تحقیقاتی و پایان نامه ها | روش آماری مربوط به زمینه – 9 |
فصل سوم
روش تحقیق
جامعه مورد مطالعه
جامعه مورد مطالعه در تحقیق حاضر عبارتند از دانش آموزان مقطع ابتدایی به جز مقطع اول دبستان که طبق آمار به دست آمده از آموزش و پرورش منطقه و آمار به دست آمده در حدود بالای ۹۰۰۰ نفر دانش آموز مقطع ابتدایی به عنوان جامعه مورد مطالعه به حساب میآید .
حجم نمونه
با توجه به جامعه مورد مطالعه و بر آورد کل آن از بین ۹۰۰۰ دانش آموز ۹۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و آزمون بر روی آن ها اجرا گردیده است .
روش نمونه گیری :
روش نمونه گیری استفاده شده در تحقیق عبارت است از روش نمونه گیری طبقه ای است . روش نمونه گیری طبقه ای در مطالعه هایی که محقق قصد مقایسه زیر گروههای مختلفی را داشته باشد مناسب است به طور خلاصه در روش نمونه گیری طبقه ای محقق مطوئن است که نمونه انتخاب شده بر اساس ویژگی ها و عواملی که اساس آن طبقه بندی بوده اند نماینده واقعی جامعه مورد نظر است .
( دلاور -ص۱۲۵ سال ۱۳۸۴ )
ابزار اندازه گیری تحقیق
ابزار اندازه گیری تحقیق در این تحقیق و پژوهش عبارت از پرسش نامه پرخاشگری که معروف به آزمون (پ ، پ ) است که این آزمون دارای ۴۵ سؤال دو گزینه ای بله و خیر است که این آزمون جهت سنجش پرخاشگری در روحیه پرخاشگری در افراد است که در سال ۱۹۶۳ طراحی شده است که روحیات فرد مقابل را می سنجد و اینکه آیا این عوامل باعث بر افروختگی می شود یا نه که جمع نمرات بله به عنوان نمره خام به حساب میآید و نمره گذاری در این آزمون به این صورت انجام میگیرد که به نمرات مطابق کلید ۱ و مخالف کلید ۰ نمره به آن تعلق میگیرد و مدت اجرای آزمون در حدود ۲۵ دقیقه طول می کشد و همین طور شیوه اجرای آزمون هم به صورت گروهی و هم به صورت فردی است که در تحقیق حاضر به صورت گروهی و هم به صورت فردی است که در تحقیق حاضر به صورت گروهی انجام گرفته است به این صورت که آزمونی ها در یک محل جمع و آزمون اولی آن ها اجرا میگردد و طبق تحقیقات انجام شده روایی این آزمون ۷۰ در صد و پایایی آن ۶۵درصد بوده است آزمون پرخاشگری بر روی کودکان و والدین مورد استفاده قرارمی گیرند و جهت سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان که معدل و میانگین به دست آمده از سال تحصیلی مورد توجه قرار گرفته است و آن هم مورد سنجش قرار میگیرد .
نمره آزمودنی در بین آزمودنی ها از ۲۸ تا ۵۰ در حد وسط قرار گرفته است و بالاتر ا ز این نمرات نشان دهنده پرخاشگری بالا در بین آزمودنی ها ست و پایین تر از آن نشان دهنده میزان کم پرخاشگری است .
روش آماری مربوط به زمینه
جهت آزمون زمینههای تحقیق و بررسی رابطه بین پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی و مقایسه پرخاشگری در بین مقاطع تحصیلی دوم و سوم و پنجم در مقایسه پرخاشگری در بین دانش آموزان ممتاز و ضعیف از لحاظ درسی از روش آماری ضریب بهم بستگی پیرسون و t متغییر مستقل استفاده گردیده که فرمول آن به شرح زیر است :
روش تحقیق
روش تحقیق در تحقیق حاضر از نوع هم بستگی است که هدف از تحقیق هم بستگی عبارت است از درک الگو های پیچیده رفتاری از طریق مطالعه بین این الگو ها و متغییر هایی که فرض می شود بین آن ها رابطه وجود دارد . این روش مخصوصاً در شرایطی مفید است که هدف آن کشف رابطه بین متغییرها باشد.
( دلاور ص ۳۰۳- ۱۳۸۴)
فصل چهارم
یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
جهت بررسی رابطه پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی و مقایسه پرخاشگری در مقاطع تحصیلی ابتدایی و پرخاشگری در بین دانش آموزان ممتاز و ضعیف از روش آماری ضریب هم بستگی پیرسون و t متغییر استفاده گردیده که نمرات آزمون پرخاشگری و معدل دانش آموزان جمع آوری شده و که در رابطه با پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در دو گروه y و x قرا گرفته و بعد با توجه به فرمولهای عنوان شده نتایج مشخص می شود .
جدول ۱-۴ : نمرات خام آزمودنی ها از آزمون پرخاشگری معدلی به عنوان پیشرفت تحصیلی در (دو گروه y و x )
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 01:16:00 ب.ظ ]
|