مطالب در رابطه با : شناسایی و بررسی مؤلفه های مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری ۹۳- فایل ۲ |
جدول ۵-۳: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه افزایش مشارکت بخش خصوصی ۱۲۵
جدول ۵-۴: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه افزایش بازاریابی و تبلیغات ۱۲۶
جدول ۵-۵: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه توسعه امکانات زیرساخت ۱۲۶
جدول ۵-۶: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه افزایش سطح تصمیم گیری مدیریت ۱۲۷
جدول ۵-۷: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه تقویت مسائل فرهنگی و آموزشی ۱۲۷
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۴-۱: توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر جنسیت ۷۵
نمودار ۴-۲: توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر سن ۷۶
نمودار۴-۳: توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر میزان تحصیلات ۷۷
نمودار۴-۴: توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر رشته تحصیلی ۷۸
نمودار ۴-۵: توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر تجربه کاری ۷۹
نمودار۴-۶: نمودار تغییرات مقادیر ویژه را در ارتباط با عاملها ۱۰۲
نمودار۴-۷: پراکنش متغیرهای مورد بررسی نسبت به عاملهای اول، دوم و سوم ۱۰۲
نمودار۴-۸: تغییرات مقادیر ویژه را در ارتباط با عامل ها ۱۰۵
نمودار۴-۹: پراکنش متغیرهای مورد بررسی نسبت به عاملهای اول، دوم و سوم ۱۰۵
نمودار۴-۱۰: تغییرات مقادیر ویژه را در ارتباط با عاملها ۱۰۸
نمودار ۴-۱۱: نمودار پراکنش متغیرهای مورد بررسی نسبت به عاملهای اول، دوم و سوم ۱۰۸
نمودار۴-۱۲: تغییرات مقادیر ویژه را در ارتباط با عاملها ۱۱۱
نمودار ۴-۱۳: پراکنش متغیرهای مورد بررسی نسبت به عاملهای اول، دوم و سوم ۱۱۱
نمودار۴-۱۴: تغییرات مقادیر ویژه را در ارتباط با عاملها ۱۱۴
نمودار ۴-۱۵: پراکنش متغیرهای مورد بررسی نسبت به عاملهای اول، دوم و سوم ۱۱۴
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل۲-۱٫ دسته بندی انواع جاذبههای گردشگری ۱۷
شکل ۲- ۲٫ طبقه بندی مدلهای گردشگری ۲۵
شکل۲-۳٫ مدل سیستم های ترکیبی برای برنامه ریزی و نظریه های گردشگری ۲۶
شکل۲-۴٫ عناصر سیستم گردشگری (سازمان جهانی گردشگری) ۲۷
شکل ۲-۵٫ چرخه مستقیم دو سویه گردشگری به عنوان سیستم گردشگری کل ۲۸
شکل۲- ۶٫ سیستم گردشگری (ناحیه محور مسافر، مبدا و مقصد گردشگر)– مدل لیپر ۲۹
شکل ۲-۷٫ سیستم گردشگری ۳۰
شکل ۲- ۸٫ دیدگاه بریونز، تجیدا و مورالس ۳۱
شکل ۲-۹٫ سیستم گردشگری (مدل کاسپار) ۳۲
شکل۲-۱۰٫ سیستم گردشگری، چشم انداز محیطی(دیدگاه هولدن) ۳۳
شکل ۲-۱۱٫ چارچوب نظری پژوهش ۵۶
شکل ۴-۱: مدل مفهومی پژوهش ۱۱۵
شکل ۵-۱: مدل مفهومی ۱۲۳
چکیده:
امروزه ﺻﻨﻌﺖ گردشگری ﺑﻌﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﭘﯿﺸﺮوﺗﺮﯾﻦ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺟﻬﺎن و ﺑﻌﻨﻮان ﻧﯿﺮوی ﻗﻮی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی، ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺷﮑﻞدﻫﯽ و دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﺟﻮاﻣﻊ ﺑﺸﺮی را دارا اﺳﺖ و از اﯾﻨﺮو ﻣﺴﺌﻠﻪ توسعه صنعت گردشگری ﻧﯿﺰ از اﻫﻤﯿﺖ ویژهای ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری استان ایلام انجام شده. روش پژوهش پیمایشی که جامعه آماری آن را در بخش اول (تحلیل دلفی)، خبرگان و در بخش دوم (آمار استنباطی)، کلیه کارکنان و مدیران در مراکز خصوصی و دلتی تصمیمگیرنده درباره صنعت گردشگری استان (سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری های استان، هتلها و مهمانسراها و اساتید دانشگاهی) تشکیل داده است. تعداد نمونه آماری در بخش اول ۲۰ نفر و در بخش دوم جامعه آماری برابر با تعداد ۱۷۴نفر میباشد که به علت محدودیت از روش سرشماری استفاده شده است، پرسشنامه کمی تحقیق به صورت تصادفی طبقهای ساده، در میان این افراد توزیع و جمع آوری شد. جهت تجزیه وتحلیل یافتهها از ضریب هماهنگی کندال، تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون تی تک نمونه ای و آزمون رتبهای فریدمن استفاده شده. یافته ها نشان دادند که پنج مؤلفهی (افزایش سطح تصمیم گیری مدیریت، تقویت مسائل فرهنگی و آموزشی، توسعه امکانات زیر ساخت، افزایش بازاریابی و تبلیغات و افزایش مشارکت بخش خصوصی) در توسعه صنعت گردشگری استان ایلام نقش دارند.
کلید واژه ها: توسعه صنعت گردشگری، توریسم، روش تحقیق پیمایشی، استان ایلام.
فصل اول:
کلیات تحقیق
۱-۱٫ مقدمه
در سالهای اخیر، صنعت گردشگری در جایگاه صنعتی نوپا اثر فراوانی بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان داشته است. اهمیت صنعت گردشگری در سطح بینالمللی، از لحاظ تعداد گردشگران و هم از لحاظ درآمد ارزی همواره و بهطور بیسابقهای در حال افزایش بوده است و پیشبینی میشود تا سال۲۰۲۰ سالیانه بیش از یک میلیارد و نیم جهانگرد در سراسر جهان سفر کنند. از اینرو بسیاری از کشورها در رقابت نزدیک و فشرده، در پی افزایش بیش از پیش، منافع و عواید خود از این فعالیت بینالمللی هستند (اسماعیل پور، ۱۳۹۰).
در کشور ما نیز باید برای توسعه این صنعت و استفاده کامل از فرصتهای ناشی از ظرفیت موجود برنامهریزی شود. اما این صنعت در ایران به علت پارهای از موانع اقتصادی و زیرساختی مانند: توجه ویژه به درآمدهای نفتی، ناکارامدی زیرساختهای اقتصادی گردشگری، ضعف سامانه حمل و نقل کشور و مشکلهای تأسیسات اقامتی و بهداشتی و … نمیتواند به صورت یک صنعت پردرآمد جایگاه مناسبی برای خود در کشور به دست آورد (افشار زاده و همکاران، ۱۳۹۰).
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-30] [ 12:10:00 ق.ظ ]
|