دانلود پژوهش های پیشین در رابطه با مطالعه و بررسی تطبیقی روشهای عبور عابرین ... |
۲-۹- سرعت قدم زدن و رفتار در تقاطعبا خیابانها
مطالعات خیابانهای همراه با پیادهروها در نواحی شهری نشان میدهد که بزرگسالان به طور متوسط با سرعت ۳۷/۱ متر در ثانیه حرکت میکنند به طور کلی دامنه سرعتهای مشاهده شده از مقادیر متوسط بسیار تغییر میکند. متوسط سرعت کهنسالان به طور قابل توجهی متفاوت از بزرگسالان نیست ولی آنها قادر به رسیدن به سرعتهای کلان بالایی نیستند. سرعتهای عبور کودکان به طور قابل توجهی زیاد میباشد.[۲]
مشخص شده است که مردان به تنهایی درهنگام عبور از تقاطعات با سرعت ۲۹/۱ متر بر ثانیه و زنان به تنهایی با سرعت ۱۳/۱ متر بر ثانیه راه میروند. هنگامی که زنان و مردان با یکدیگر قدم میزنند سرعتهای مذکور تقریباً تا ۱۷/۱ و ۱۱/۱ متر بر ثانیه کاهش مییابند. [۳۶]
بسیاری از مهندسین سرعتهای عبور از تقاطعات را در طراحیها ۲/۱ متر بر ثانیه در نظر میگیرند، ولی برخی از ناظران عقیده دارند که سرعت عبور برای طراحی در صورتی که ۹/۱ تا ۰/۱ متر در ثانیه منظور شود ایمنی بیشتی در خصوص افرادی که آرامتر راه میروند، را به وجود میآورند. AASHTO در آن نواحی که دارای افراد مُسن زیاد میباشد مقدار ۱ متر بر ثانیه را توصیه کرده است. علاوه بر مسئولیت طراحی فضا و تسهیلات گردش که باید مناسب جریان مسافرین پیاده باشد، مهندسین علاقمند به رفتار مسافرین پیاده از دیدگاه کاهش تصادفات نیز میباشند. تصادفات مسافرین پیاده در هنگام عبور از جاده و برخورد با جریان ترافیک زیاد به وقوع میپیوندد. مطالعات پیادهروی نشان داده است که تفاوتهای زیادی در رفتار انسانها هنگام عبور وجوددارد. فاصله قابل قبول به یک مجموعهای از عوامل بستگی دارد ولی اساساً به سرعت پیادهروی، توانایی در مشاهده جریان ترافیکی که از روبرو میآید، سطح توجه و آموزش وابسته است. [۳۶]
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مسافرین پیاده در محیط ترافیک جادهها از نظر رانندگان وسایل نقلیه شبیه به اشخاص کوچک به نظر میرسند و وسایل نقلیه باید مسافرین پیاده را به روشنی و وضوح کامل ببینند تا بتوانند یک فاصله ایمن قابل قبول اختیار نمایند.
میتوان مشاهده کرد که تصادفات اصلی هنگامی که مسافرین پیاده در حال عبور از خیابان در تقاطعات یا بین تقاطعات هستند اتفاق میافتند. هنگامی که همه گروه های سنی را مورد بررسی قرار دهیم معلوم میشود که نرخ تصادفات در تقاطعها نسبتاً مشابه است، اگرچه تفاوت قابل توجهی بین موقعیت مکانی تصادفات برای افراد مسن و خیلی جوان وجود دارد برای افراد مسن، درصد بیشتری از تصادفات در تقاطعها اتفاق میافتد. مطالعات نشان داده است که یکی از مشکلات اساسی در تقاطعها وجود شرایط گیجکننده و پیچیده است که باعث میشود افراد مسن اشتباهاً به طرف مسیری از ترافیک که با تدابیر کاملاًصحیحی تحت کنترل ترافیک است، گام بردارند. به عبارت دیگر تقصیر این وضع با رانندگانی است که اشتباهاً به افراد پیادهای که کمتر سرعت عمل دارند حق تقدم میدهند، حال آن که این افراد قادر به حرکت سریع برای دوری از تصادف نیستند. جدول ۲ همچنین نشان میدهد که به احتمال زیاد کودکان هنگامی گرفتار تصادف میشوند که قصد عبور از مسیر بین تقاطعها را دارند. اغلب این موارد وابسته به رفتار غیرمنظم در حرکت به سمت ترافیک روبرو میباشد. چنین وضعیتی میتواند به وسیله طرحهای آموزش تصادفات به کودکان آموخته شود تا از آن پرهیز کنند. در مقایسه عملی مشخص شده است که بین رفتار حرکت عبوری کودکان و بزرگسالان تفاوتهای قابل توجهی وجود دارد. بزرگسالان میکوشند که موقعیت مسیر را قبل از رسیدن به قسمتهای کنترل شده تشخیص دهند. بزرگسالان به احتمال زیاد با زاویه عبور میکنند قبل از این که مسیر کاملاً تخلیه شود. آنها به ندرت در طول مسیر راه، میدوند و معمولاً نشان میدهند که کمتر دارای رفتار “منظم” با رعایت مشاهده کامل ترافیک قبل از حرکت هستند. البته بزرگسالان برای رانندگان اتومبیلها نسبت به کودکان واضحتر و مشخصتر هستند و از موانع با سرعت کمتر عبور میکنند. [۳۶]
جدول ۲-۷- مسافرین پیاده کشته و مجروح شده با سن و فعالیت آنها، [۳۶]
نوع حرکت
درصد کشته و مجروح شدگان
همه گروه های سنی
کمتر از ۷ سال
۱۱-۷سال
۶۵ سال و بالاتر
عبور از تقاطع
عبور از بین دو تقاطع
پیادهروی بین جریان ترافیک در جاده
پیادهروی در جهت مخالف جریان ترافیک در جاده
سایر موارد
۲۰
۴۱
۶
۳
۲۹
۱۴
۵۵
۱
۲
۳۰
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-09-05] [ 11:01:00 ب.ظ ]
|