دانلود پایان نامه شناسایی و ارزیابی عوامل کلیدی موفقیت بر انتقال دانش |
استاد راهنما:
دکتر فریدون شعبانی نیا
چکیده
در سالهای اخیر شرکتهای مشتق شده از دانشگاه (اسپینآفها) به عنوان مولد کارآفرینی و توسعهی اقتصادی در کشورهای توسعه یافته محسوب میشوند. امروزه با رشد و توسعهی تحقیقات دانشگاهی در حوزههای مختلف و مخصوصا در حوزه فناوریهای نوین رویکردی جدید در انتقال فناوری از دانشگاه به بخشهای صنعتی به وجود آمده است.
بررسی نحوهی شکل گیری این شرکتها، عوامل مؤثر بر رشد و توسعهی آنها، همچنین شناسایی موانع شکل گیری و عوامل موفقیت این شرکتها از عواملی است که امروزه به شدت مورد توجه مطالعات حوزه کارآفرینی و کسبوکار قرار گرفته است. در این تحقیق سعی شده است با مطالعه موردی یکی از دانشگاههای بزرگ کشور (دانشگاه شهید باهنر کرمان) به شناسایی موانع و عوامل موفقیت در انتقال فناوری از دانشگاه به شرکتهای نوپا و صنایع پرداخته شود. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که ایجاد زیرساختهای تکنولوژیکی و مکانیزمهای قانونی و تغییر فرهنگ و سیاستهای دانشگاه در جهت تجاری کردن ایدهها و پروژههای پژوهشی از عوامل موثر بر موفقیت انتقال دانش میباشند. علاوه بر این عدم مهارتهای کافی مدیریتی، فنی، بازاریابی و مذاکراتی دفتر ارتباط با صنعت مانع بزرگی در جهت تجاری سازی ایدهها میباشد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه و طرح مسئله
مقدمه . 1
بیان مسئله و ضرورت تحقیق. 1
اهداف تحقیق. 3
سوالات یا فرضیههای تحقیق. 3
کلمات کلیدی. 4انتقال تکنولوژی. 4
اسپینآفها یا شرکتهای نوپای دانشگاهی 4
دفاتر انتقال تکنولوژی (TTO) 4
سازماندهی پایاننامه 4
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
مقدمه . 5
فناوری. . 6
انتقال فناوری 8روشهای انتقال فناوری 9
انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت(UITT) 10سهامداران اصلی در UITT 10
عنوان صفحه
فرآیند انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت 10
مکانیزمهای انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت 11
اسپینآفهای دانشگاهی. 13مراحل شکلگیری اسپینآف. 13
انواع اسپینآف. 14
عوامل موثر بر توسعهی شرکتهای اسپینآف 15سطح ماکرو: مکانیزمهای حمایتی دولت و صنعت در فرآیند ایجاد اسپینآف 15قانون Bayh-Dole و تاثیرات آن. 17
صندوق حمایت از پژوهشگران کشور 18
سطح مزو: مکانیزمهای حمایتی دانشگاه 19دفاتر انتقال تکنولوژی. 20
سطح میکرو 21نقش موسسان اسپینآف در طی فرآیند شکلگیری اسپینآف. 21
شبکههایی با دانشگاه و صنعت 21
نمونهی دانشگاه موفق در زمینهی ایجاد اسپینآف. 22
فصل سوم: مروری بر تحقیقات انجام شده
مقدمه . 24
عناصر، مولفههای اصلی و فرآیند ایجاد اسپینآف. 24
مروری بر تحقیقات انجام شده. 25
فصل چهارم: روش تحقیق، بررسی و تحلیل یافتههای تحقیق
عنوان صفحه
مقدمه . 36
تعاریف عملی و نظری تحقیق 37متغیرهای تحقیق 37
جامعه آماری. 38
حجم نمونه. 38
روش نمونهگیری. 38
پایایی. 39
متغیرهای مورد مطالعه 40
توصیف دادهها 42توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس رشته تحصیلی 42
توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس مدرک تحصیلی 43
توزیع فراوانی جامعه آماری بر حسب سوالات پرسشنامه 44
توصیف کمی متغیرهای پژوهش 50
توصیف کیفی متغیرهای پژوهش. 52توصیف متغیر فرهنگ و تعهد مدیران و سیاستگذارن ارشد دانشگاه به کارآفرینی و تجاریسازی تحقیقات 52
توصیف متغیر ارتباط سازمانیافتهی دانشگاه با صنعت و کارآفرینان ( جایگاه و عملکرد دفتر ارتباط با صنعت) 53
توصیف متغیر رویکرد (و پارادایم ذهنی) مدیران شرکتها و کارآفرینان
از سودمندی ارتباط با دانشگاه. 55
توصیف متغیر زیرساختهای قانونی و تکنولوژیک انتقال دانش 56
تحلیل دادهها (بررسی فرضیههای تحقیق). 57بررسی فرض نرمال بودن متغیرها 57
عنوان صفحه
میانگین نمرهی فرهنگ و تعهد مدیران و سیاستگذاران ارشد دانشگاه از کارآفرینی و تجاریسازی تحقیقات چقدر است؟ 58
میانگین نمرهی ارتباطسازمان یافتهی دانشگاه با صنعت و کارآفرینان (جایگاه
و عملکرد دفتر ارتباط با صنعت) چقدر است؟. 59
میانگین نمرهی رویکرد (و پارادایم ذهنی) مدیران شرکتها و کارآفرینان از سودمندی ارتباط با دانشگاه چقدر است؟. 61
میانگین نمرهی زیرساختهای قانونی و تکنولوژیک انتقال دانش از دانشگاه به صنعت چقدر است؟ 62
آیا بین نظر افراد با توجه به فعالیت آنها در زمینهی همکاری با اسپینآفها و صنایع تفاوتی وجود دارد؟ 63
تحلیل جداول 65
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
مقدمه 67
نتایج کلی تحقیق. 67
پیشنهادها. 69
فهرست منابع فارسی 70
فهرست منابع انگلیسی. 71
پیوست 77
مقدمه
انتقال فناوری از دانشگاه تا بخش صنعت به عنوان مسالهای مهم در حیطهی وسیعی از مطالعات، به دلیل رشد اقتصاد ملی و منطقهای تعریف شده است. با توجه به دیدگاههای متعدد در مورد دانشگاهها که بنام دانشگاههای کارافرین می باشند، یکی از مولفههای اصلی در وظایف دانشگاهی، ایفای نقشی فعالانه برای تجاری نمودن ایدهها و نیز نتایج مطالعاتی است که در حوزه دانشگاه روی می دهند.
بر خلاف دیدگاه های سنتی، تجاری سازی دانش و کارآفرینی به عنوان بخش اصلی وظایف دانشگاهی تعریف شده است (اونز اسمیت و همکاران، 2002). شرکت های اسپین آف به عنوان وسایلی برای انتقال دانش به جامعه و نیز محرک اصلی رشد و تغییرات اقتصادی هستند (کلاریس و همکاران، 2005) که تسهیل گر این فرآیند میباشند و باعث میشوند تا این فرآیند به نتایج ابداعانهای منتهی شود. بنابراین، ماموریت جدیدی که باید توسط دانشگاه به تحقق رسد اختصاص دادن فعالیتهای خود در شکلدهی برنامهها و کارهای تجاری است.
بیان مسئله و ضرورت تحقیق
علی رغم افزایش و تغییرات رو به رشد در انتقال فناوری و دانش، با کمبود مطالعاتی در زمینه انتقال فناوری بین دانشگاه و شرکتهای نوپای دانشگاهی روبرو هستیم؛ اگرچه انتقال فناوری برای شرکتهای کوچک مهم است (تورپ و همکارانش، 2005) اما توجه بیشتر مطالعات بر بررسی فعالیتهای انتقال فناوری در سازمانهای بزرگ، می باشد. (هاچینسون و کوئینتاس، 2008). بنابراین، شرکتهای اسپینآف به عنوان شرکتهای کوچک مشتق شده از دانشگاه از عدم منابع کافی مطالعاتی در این زمینه رنج می برند (واین هون، 2006).
شرکتهای اسپینآف باید دانش را شناسائی کنند و از آن از سوی محیط خارجی بهره گیرند (واین هون، 2006). به ویژه از سوی مطالعات دانشگاهی که به عنوان منابع اصلی و مهم دانش میباشند. ارتباط با دانشگاهها نه تنها به منزله آشنا نمودن کارآفرینان با مزایای نتایج مطالعات است بلکه آنها را با سرمایههای انسانی نیز حمایت میکند (ادرتچ و همکاران، 2005).
در دیدگاه جدید به دانشگاهها، تجاری سازی تحقیقات و ایدهها یکی از اجزاء اصلی ماموریت دانشگاه تلقی میشود و یکی از وظایف دانشگاه کارآفرین[1]، رویکردی فعال به انتقال نتایج تحقیقات به عنوان دانش تولیدی از دانشگاه به صنعت است. یکی از رویکردهای تحقق این ماموریت در دانشگاههای کارآفرین، مشارکت فعال در زنجیره ایجاد شرکتهای نوپا[2] به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تجاریسازی است. به عبارت دیگر، شرکتهای نوپا و خلاق، که عمدتا توسط فارغالتحصیلان دانشگاه تاسیس میشوند، ظرفیت مناسبی برای بهره گیری از ایدهها و همچنین نتایج تحقیقات دانشگاهی دارند. این ایدهها عمدتا در زمان دانشجویی ایشان و در زمان حضور ایشان در دانشگاه شکل میگیرد و در اواخر دوران دانشجویی و یا در سالهای ابتدایی فارغالتحصیلی، مبنای ایجاد یک کسب و کار میشود. با این حال، ارتباط مستمر این شرکتهای نوپا با دانشگاه می تواند در بهرهمندی ایشان از
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 02:05:00 ب.ظ ]
|