• یادگیری زبان: این موضوع یک بخش مشخص امّا نادیده گرفته شده هست. درک کلی ان است که انگلیسی سریع یک زبان بین الملل شده. واقعیت این است که در محیط تجاری انگلیسی همیشه صحبت نمی شود ، همچنین هرکسی نمی خواهد انگلیسی صحبت کند (هوی و دیگران، ۲۰۱۲). در بیشتر موارد یادگیری زبان خیلی دیر و به مدت کوتاه زمانی مهیا می شود. مایه افسوس است همان‌ طور که زبان بدون شک یک رابطه هم زیستی با فرهنگ و درجه فصاحت منطقی در زبان محلی دارد به گفتگیو اجتماعی کمک می‌کند ، هدفش درک تفاوت‌های مختصر فرهنگی می‌باشد و اشتیاق برا تلاش برای بهتردرک کردن فرهنگ خارجی را رهنمون می‌سازد (بریان و هورن، ۲۰۰۷).

  • بازگشت به وطن: یادگیری بازگشت به وطن طی دهه گذشته پیشرفته کرفده است ‌بنابرین‏ شرکت ها برای نگهداشت مدیران بین‌المللی موفق و با تجربه شان نگران هستند بسیاری از برگشت کننده ها بعضی از شوک فرهنگی مخالف را با نیاز به سازگاری با استاندارد متفاوت زندگی بعد از یک دوره در خارج تجربه می‌کنند دیدگاهیشان و دیدگاه های خانواده سان ممکن است به خوبی تغییر کرده باشد و ‌بنابرین‏ سازگاری با مشسکل مواجه می شود (بریان و هورن، ۲۰۰۷).

۲-۸٫ عوامل کلیدی موفقیت در ورود شرکت ها ی کوچک ومتوسط به بازار خارجی

در ذیل به شرح عوامل کلیدی موفقیت در ورود بنگاه های کوچک و متوسط به بازارهای خارجی بر اساس مدل باندارا و دیگران (۲۰۰۹) پرداخته شده است:

جدول ۲-۱٫ عوامل کلیدی موفقیت شرکت ها ی کوچک ومتوسط

ردیف
عوامل کلیدی موفقیت
مؤلفه‌‌های اساسی هر یک از عوامل اصلی

۱

قابلیت های کسب و کار

(ravesteyn, jansen, 2009)

    • درک سازمان از مدیریت توانمندسازی کارکنان

    • میزان تطابق‌پذیری یا چابکی سازمانی

    • تعهد به برنامه‌ریزی و اجراء در سازمان

    • شایستگی‌ها و توانمندی‌های موجود در سازمان

    • ارتباطات مؤثر در سازمان

  • آموزش و کارورزی مستمر

۲

فرآیندها

(jeston, nelis, 2006)

    • همراستاسازی اقدامات و فرآیندها

    • مستندسازی فرآیندهای کسب و کار

    • انسجام و یکپارچه سازی فرآیندهای کسب و کار

    • فرآیندهای فنی و فعالیت‌های تکنیکی مرتبط

  • الگوبرداری (محک زنی) و شناسایی بهینه‌ترین اقدامات و فعالیت‌ها

۳

رویکردهای استراتژیک

(jeston, nelis, 2006)

    • داشتن رهبری بصیر و آگاه

    • توجه و تمرکز بر مزیت رقابتی

    • فراهم نمودن اطلاعات کلیدی

  • رویکرد مشتری محوری در سازمان
    • داشتن رهبری بصیر و آگاه

    • توجه و تمرکز بر مزیت رقابتی

    • فراهم نمودن اطلاعات کلیدی

  • رویکرد مشتری محوری در سازمان
    • تعهد مدیران عالی سازمان

    • معیار انتخاب مدیران و مسئولان اجرایی

    • سبک رهبری مدیران

    • انگیزه تیم اجرایی سازمان

    • همکاری و انسجام

  • شفافیت در نقش‌ها و مسئولیت‌ها
    • مدیریت دانش سازمانی

    • مدیریت سیستم‌های کاری

    • سخت افزارها و زیرساخت‌های مرتبط

    • نرم افزارها و زیرساخت‌های مرتبط

    • روزآمد بودن فناوری‌های سازمانی

  • سهولت در به کارگیری فناوری‌های جدید
    • بودجه‌بندی‌های مالی

    • تخصیص منابع

    • نیازها و انتظارات مالی ذی‌نفعان سازمان

    • عملکرد مالی سازمان

  • محیط و فضای اقتصادی کسب و کار
    • اتخاذ مکانیزم‌های کنترلی

    • توجه به رشد و یادگیری مستمر

    • شناخت دقیق از نیروهای سازمانی

    • سیستم سنجش و ارزیابی عملکرد مناسب

    • سیستم بازخورد مناسب در سازمان

  • انجام به موقع اقدامات اصلاحی

۷

سیستم کنترل

(bandara, et al, 2009)

    • اتخاذ مکانیزم‌های کنترلی

    • توجه به رشد و یادگیری مستمر

    • شناخت دقیق از نیروهای سازمانی

    • سیستم سنجش و ارزیابی عملکرد مناسب

    • سیستم بازخورد مناسب در سازمان

  • انجام به موقع اقدامات اصلاحی

۲-۹٫ تاثیر فرهنگ یادگیری پویا بر روی موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط

در دهه های اخیر با توجه به رشد دهکده جهانی در عرصه بازارهای اقتصادی سراسر جهان، لزوم رشد بنگاه های کوچک و متوسط در راستای نفوذ ‌به این بازارها با توجه به در نظر گرفتن مزیت رقابتی سازمان ها، هر چه بیشتر مورد توجه محققان در این عرصه قرار گرفته است. با این حال، تحقیقات متعددی در زمینه عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط برای ورود به بازارهای خارجی به انجام رسیده است. در این پژوهش، محقق به دنبال بررسی ارتباط میان ابعاد فرهنگ یادگیری پویا و موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط برای ورود به بازارهای خارجی بوده است. مدل مفهومی این پژوهش، بر گرفته از تحقیقی است که توسط ویلیام و بیکر (۲۰۱۴) به انجام رسیده است.

در ارتباط با موضوع این پژوهش، تا به امروز تحقیقات بسیار اندکی صورت گرفته و تنها مدل موجود در زمینه موضوع این پژوهش، مدل مفهومی پژوهش ویلیام و بیکر (۲۰۱۴) بوده که این امر، خود اشاره بر جدید بودن این موضوع در سال های اخیر است. در پژوهش ویلیام و بیکر (۲۰۱۴)، نتایج حاصله نشان داده که فرهنگ یادگیری پویا و مستمر می‌تواند ارتباط مثبت و معناداری با موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط برای ورود به بازارهای خارجی داشته باشد. از سویی، سه بعد فرهنگ یادگیری پویا، شامل گرایش به بازار، گرایش به ‌کارآفرینی و گرایش به یادگیری، ارتباط مثبت و معناداری با موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در ورود به بازارهای خارجی داشته اند. همچنین نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده که ابعاد فرهنگ یادگیری پویا، قابلیت پیش‌بینی موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط برای ورود به بازارهای خارجی را داشته اند (william, baker, 2014).

۲-۶٫ پیشینه پژوهش

در زمینه بررسی نقش فرهنگ یادگیری پویا در موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط برای ورود به بازارهای خارجی، تحقیقات بسیار اندکی صورت گرفته است. با این وجود در جدول ۲-۱، به چند مورد از تحقیقات مشابه و مرتبط در زمینه موضوع پژوهش حاضر پرداخته شده است.

جدول ۲-۱٫ پیشینه پژوهش

محقق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...