بررسی پایان نامه های انجام شده درباره : تعیین رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی با فاصله ... |
کمک به مدیران واحدهای انتفاعی جهت تعیین راهبردهای گزارشگری مالی در راستای سیاستهای مالیاتی شرکت
کمک به سیاست گذاران مالیاتی کشور در جهت تعیین الزامات و مقررات افشای شرکتی
در تحقیق حاضر، رابطه بین فاصله مالیاتی با محیط گزارشگری مالی در شرایط مختلف موردنظر قرار گرفته است که از لحاظ توجه به عوامل موثر بر فاصله مالیاتی و بررسی نقش استراتژی تنوع و عدم اطمینان، دارای نوآوری است.
۵-۱)اهداف تحقیق
هدف اصلی
تعیین رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی با فاصله مالیاتی شرکتها با تاکید بر استراتژی تنوع و شرایط عدم اطمینان در شرکت های منتخب بورسی
اهداف فرعی
تعییین رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی با فاصله مالیاتی در قلمرو تحقیق
تبیین رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی و فاصله مالیاتی شرکتها با تاکید بر استراتژی تنوع در قلمرو تحقیق
تبیین رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی و فاصله مالیاتی شرکتها با تاکید بر شرایط عدم اطمینان در قلمرو تحقیق
۶-۱)سوالات تحقیق
سوال اصلی
بین کیفیت گزارشگری مالی با فاصله مالیاتی شرکتها با تاکید بر استراتژی تنوع و شرایط عدم اطمینان در قلمرو تحقیق چه رابطه ای وجود دارد؟
سوالات فرعی
بین کیفیت گزارشگری مالی با فاصله مالیاتی شرکتها در قلمرو تحقیق چه رابطه ای وجود دارد؟
بین کیفیت گزارشگری مالی و فاصله مالیاتی شرکتها با تاکید بر استراتژی تنوع در قلمرو تحقیق ، چه رابطه ای وجود دارد؟
بین کیفیت گزارشگری مالی و فاصله مالیاتی شرکتها با تاکید بر شرایط عدم اطمینان در قلمرو تحقیق ، چه رابطه ای وجود دارد؟
۷-۱) فرضیات تحقیق
فرضیه اصلی
بین کیفیت گزارشگری مالی با فاصله مالیاتی شرکتها با تاکید بر استراتژی تنوع و شرایط عدم اطمینان در قلمرو تحقیق رابطه وجود دارد.
فرضیات فرعی
بین کیفیت گزارشگری مالی با فاصله مالیاتی شرکتها در قلمرو تحقیق رابطه معکوس وجود دارد.
بین کیفیت گزارشگری مالی و فاصله مالیاتی شرکتها با تاکید بر استراتژی تنوع در قلمرو تحقیق رابطه مستقیم وجود دارد.
بین کیفیت گزارشگری مالی و فاصله مالیاتی شرکتها با تاکید برشرایط عدم اطمینان در قلمرو تحقیق رابطه مستقیم وجود دارد.
۸-۱)روش کلی تحقیق
الف) از جهت هدف
روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی می باشد و در آن عوامل موثر بر رفتار مالیاتی اشخاص حقوقی مبتنی بر محیط گزارشگری مالی بررسی می شود.
ب) برمبنای روش استنتاج
روش تحقیق به لحاظ اجرا وگردآوری اطلاعات، توصیفی_تحلیلی است. توصیفی به این دلیل که هدف آن توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی ومشاهدات است و برای شناخت بیشتر شرایط موجود می باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ج) برمبنای طرح تحقیق
تحقیق حاضر به بررسی روابط بین متغیرها پرداخته و در پی اثبات وجود این رابطه در شرایط کنونی براساس داده های تاریخی می باشد. بنابراین میتوان آن را از نوع پس رویدادی طبقه بندی نمود. در اینگونه تحقیقات، محقق به بررسی علت و معلول (متغیر وابسته و متغیر مستقل) پس از وقوع می پردازد و در آزمون فرضیات آن داده های تاریخی شرکتهای پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران مورد استفاده قرار گرفته است.
۹-۱)قلمرو تحقیق
الف) قلمرو موضوعی تحقیق
مبنای نظری این تحقیق برپایه تئوری نمایندگی است و در آن تاثیر محیط گزارشگری مالی بر رفتار مالیاتی شرکتها بررسی می شود. تحقیق حاضر از جمله تحقیقات حسابداری بر پایه اطلاعات تاریخی می باشد و در راستای تکمیل مبانی نظری مرتبط با تئوری نمایندگی و کارکردهای کیفیت محیط گزارشگری مالی واحدهای انتفاعی انجام شده است.
ب) قلمرو زمانی تحقیق
محدوده زمانی تحقیق شامل شش سال متوالی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ می باشد که بررسی فرضیات تحقیق با بهره گرفتن از داده های واقعی این سالها انجام پذیرفته است.
ج) قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی این تحقیق بازار اوراق بهادار تهران و تمام شرکتهای پذیرفته شده در آن می باشد.
۱۰-۱)تعریف عملیاتی واژه ها
فاصله مالیاتی: شرکت ها می توانند بوسیله برنامه ریزی مالیاتی، در هزینه مالیات خود صرفه جویی نمایند. استراتژی برنامه ریزی مالیاتی به معنای به تعویق انداختن پرداخت مالیات تا حد ممکن و کاهش ارزش فعلی مالیات های پرداختی می باشد. در تحقیق حاضر، از دو معیار مالیات نقدی پرداخت شده تقسیم بر مالیات تعلق یافته و انحراف معیار ۵ ساله مالیات نقدی پرداخت شده، جهت اندازه گیری فاصله مالیاتی شرکتها استفاده شده است.(گالمور و لابرو، ۲۰۱۴)
کیفیت گزارشگری مالی: کیفیت گزارشگری مالی، ضوابطی است که اطلاعات مفید و سودمند را از سایر اطلاعات منفک کرده، سودمندی اطلاعات را افزایش می دهد. بموقع بودن گزارش های مالی، یکی از مهمترین ارکان کیفیت ارائه اطلاعات مالی شرکت هاست، چرا که بهنگام بودن اطلاعات است که می تواند به استفاده بهتر و مفیدتر استفاده کنندگان اطلاعاتی منجر بشود که محصول نهایی سیستم حسابداری مخابره می کند. یکی دیگر از شاخص های کیفیت اطلاعات، دقت در پیش بینی است. زیراکه آن به عنوان یکی از اهداف اصلی استفاده کنندگان از اطلاعات می باشد. بنابراین، در این تحقیق از دو معیار سرعت اعلان سود و دقت سود پیش بینی شده، جهت سنجش کیفیت گزارشگری مالی استفاده شده است(گالمور و لابرو، ۲۰۱۴).
استراتژی تنوع: استراتژی را میتوان راه و روش تحقق مامــوریت سازمان تلقی کرد ، به گونه ای که از این راه سازمان عوامل خارجی (فرصت ها و تهدیدها ) وعوامل داخلی ( قوت ها و ضعفها) را بررسی و شناسایی کرده و از قوت های داخلی و فرصت های خارجی به درستی بهره برداری نموده ، ضعف های داخلی را از بین ببردو از تهدیدهای خارجی نیز بپرهیزد.و همچنین استراتژی تنوع راهبردی است که شرکت در آن سعی می کند که محصولات یا خدمات بیشتر و متنوع تری را ارائه دهد که این مستلزم ایجاد بخش ها و زیربخشهایی است که ساختار سازمانی را پراکنده می کند. در تحقیق حاضر، استراتژی تنوع از طریق نسبت درآمد فروش حاصل از بزرگترین کسب و کار شرکت به کل درآمدهای شرکت بدست می آید(پارک و جانگ،۲۰۱۳).
شرایط عدم اطمینان: شرایط عدم اطمینان، عبارت است از نرخ تغییرات یا نوسان در محیطی که واحد انتفاعی در آن فعالیت می کند که می توان شامل مشتریان، رقبا، مقررات دولتی و اتحادیه های کارگری باشد(حبیب و همکاران،۲۰۱۱). تئوری سازمان، عدم اطمینان محیطی را مبتنی بر کمبود اطلاعات برای تصمیم گیری تعریف می کند. در تحقیق حاضر، جهت محاسبه سطح عدم اطمینان از نوسانات درآمد فروش، جریان نقد عملیاتی و حقوق صاحبان سهام استفاده می شود(گالمور و لابرو، ۲۰۱۴).
۱۱-۱) ساختار تحقیق
فصل اول: کلیات تحقیق
در این فصل کلیات مرتبط با تحقیق ارائه گردیده است. در این راستا، ابتدا مساله اصلی تحقیق موردنظر قرار گرفته و ارتباط بین متغیرها، به لحاظ نظری تبیین شده. در ادامه اهمیت و ضرورت تحقیق، ارائه شده و اهداف و فرضیات تحقیق نیز مطرح گردیده. در این فصل، کلیاتی در خصوص جامعه و نمونه آماری و قلمرو تحقیق مورد بحث قرار گرفت و در نهایت، تعریف عملیاتی کلمات کلیدی تحقیق، ارائه گردید.
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-09-05] [ 11:11:00 ب.ظ ]
|