۳-۵ نمونه آماری و حجم نمونه
در این تحقیق از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده می‌کنیم. در روش نمونه‌گیری تصادفی ساده هریک از عناصر جامعه مورد نظر برای انتخاب شدن شانس یکسانی دارند. یا به عبارتی دیگر همه نمونه‌های ممکن که دارای تعداد ثابت هستند برای انتخاب شدن از شانس یکسانی برخوردارند. هر گاه ساختار جمعیتی یکدست و یکپارچه باشد و ناهمگونی زیادی در حوزه موردنظر به چشم نخورد، می‌توان از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فرمول کوکران یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای محاسبه حجم نمونه آماری است. حجم نمونه بر اساس آزمون کوکران برای جوامع نامحدود در این تحقیق۳۸۴ نفر می­باشد که تعداد ۴۰۰ پرسشنامه برای تامین این تعداد داده توزیع شد. بر همین اساس تعداد داده‌های بکار رفته در تجزیه و تحلیل داده‌ها تعداد ۳۸۴ می‌باشد که به صورت صحیح توسط مشتریان تکمیل شده‌بودند.

باتوجه به جامعه آماری تحقیق، اهداف و روش تحقیق که از مدل یابی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کند، باید ابتدا تعداد نمونه برای انجام تجزیه و تحلیل‌های مذکور به حد کفایت برسد. در تحلیل عاملی تائیدی حداقل حجم نمونه براساس عامل‌ها تعیین می‌شود نه متغیرها. اگر از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شود حدود ۲۰ نمونه برای هر عامل (متغیر پنهان) لازم است. حجم نمونه توصیه شده برای تحلیل عامل تائیدی حدود ۲۰۰ نمونه برای ده عامل توصیه شده است. جیمز استیونس[۶۰] معتقد است که تعداد نسخه مناسب برای انجام روش تحلیل عاملی ۵ و حداکثر ۱۵ برابر تعداد پارامترهاست (هومن،۱۳۸۵). بنابراین با توجه به اینکه در این تحقیق تعداد ۲۴ پارامتر داریم، لذا حداقل حجم نمونه برای انجام تحلیل عاملی تاییدی تعداد ۱۲۰ می‌باشد. از طرفی با توجه به حجم نمونه محاسبه شده (۳۸۴) و تعداد پرسشنامه گردآوری شده این عدد قابل دفاع است و می‌توان تحلیل عاملی و روش SEM را انجام دارد. البته در ادامه مراحل به بررسی کفایت نمونه با بهره گرفتن از آزمون بارتلت (روایی سازه) خواهیم پرداخت.
توضیح درمورد کفایت حجم نمونه
یک سوال بسیار بااهمیت در تحلیل عاملی تعیین حداقل حجم نمونه است. (کلاین، ۱۹۹۰ ) تعیین حداقل حجم نمونه لازم برای گردآوری داده‌های مربوط به مدل‌‌یابی معادلات ساختاری بسیار با اهمیت است. (مک‌کیتی، ۲۰۰۴) با وجود آنکه در مورد حجم نمونه لازم برای تحلیل عاملی و مدل‌های ساختاری توافق کلی وجود ندارد (شریبر، ۲۰۰۶)، اما به زعم بسیاری از پژوهشگران حداقل حجم نمونه لازم برای تعداد ۱۰ متغیر ۲۰۰ می‌باشد. بعبارتی به ازای هر متغیر ۲۰ پرسشنامه لازم است. (هولتر، ۱۹۸۳؛ گارور و منتزر، ۱۹۹۹؛ سیوو و همکاران، ۲۰۰۶؛ هو، ۲۰۰۸) کلاین نیز معتقد در تحلیل عاملی اکتشافی برای هر متغیر ۱۰ یا ۲۰ نمونه لازم است اما حداقل حجم نمونه برای ۱۰ متغیر ۲۰۰ قابل دفاع است(کلاین، ۲۰۱۰). باتوجه به توضیحات داده شده و بادر نظر گرفتن اینکه در تحقیق حاضر تعداد ۵ متغیر مکنون وجود دارد، لذا تعداد حجم نمونه ۱۰۰ مطابق نظرات دانشمندان مذکور مورد قبول است. از طرفی در تحلیل عاملی تائیدی حداقل حجم نمونه براساس عامل‌ها تعیین می‌شود نه متغیرها. اگر از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شود حدود ۲۰ نمونه برای هر عامل (متغیر پنهان) لازم است. (جکسون، ۲۰۰۳ ). حجم نمونه توصیه شده برای تحلیل عامل تائیدی حدود ۲۰۰ نمونه برای ده عامل توصیه شده است بعبارتی برای هر عامل ۲۰ پرسشنامه کفایت می‌کند. (شه و گلداشتاین، ۲۰۰۶، کلاین، ۲۰۱۰).
نتیجه‌گیری : باتوجه به مطالب فوق و باتوجه به اینکه در تحقیق حاضر ۵ متغیر مکنون وجود دارد لذا حداقل حجم نمونه برای کفایت داده‌ها در روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی عدد ۱۰۰ می‌باشد که پرواضح است باتوجه به حجم نمونه محاسبه شده یعنی ۳۸۴ که برای تحقیق حاضر از آن بهره برده‌ایم مناسب و قابل دفاع می‌باشد.
۳-۶ ابزارها و روش جمع‌ آوری اطلاعات
یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هر کار پژوهشی را جمع آوری اطلاعات تشکیل می دهد. چنانچه این کار به شکل منظم وصحیح صورت پذیرد کار تجزیه و تحلیل و نتیجه‌گیری از داده‌ها با سرعت و دقت خوبی انجام خواهد شد. روش‌های گردآوری اطلاعات پژوهش به دو دسته کتابخانه‌ای و میدانی تقسیم می‌شود. در تحقیق حاضر با توجه به نیاز از روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی برای گردآوری اطلاعات استفاده کرده‌ایم. قسمتی از اطلاعات نظری و ادبیات تحقیق از طریق مطالعه منابع ثانویه، مقالات، پایان‌نامه‌ها و منابع اینترنتی جمع‌ آوری شده است و بخشی از آن که در مطالعات میدانی جای می‌گیرد شامل مصاحبه با کارشناسان، اساتید، افراد خبره و استفاده از پرسشنامه می‌باشد.
۳-۶-۱ پرسشنامه سنجش عوامل تاثیرگذار بر تصویر برند
ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه می باشد . پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق با توجه به فرضیه‌های مطرح شده و عوامل تاثیرگذار بر تصویر برند بانک مسکن طراحی و تدوین شده است. پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق شامل سه بخش کلی است. در بخش نخست در مورد تحقیق توضیحات مختصری داده شده است و در بخش دوم اطلاعات و مشخصات پاسخ دهنده مورد سوال قرار گرفته است. در بخش اصلی پرسشنامه سوالات تحقیق بر اساس فرضیات تحقیق برای سنجش و اندازه گیری متغیرهای مشاهده شده آورده شده است که این سوالات براساس تحقیقات کامیان و ارسلی (۲۰۰۷)، دیواندری و همکاران (۱۳۸۸)، رحیم‌نیا و دیگران (۱۳۹۱)، هاشم‌زهی و دیگران (۱۳۹۳)، بنائیان (۱۳۹۰) و مهرانی و دیگران (۱۳۹۱) استخراج و برای عملیاتی کردن متغیرهای مکنون مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در گام بعدی و در فصل چهارم به بررسی روایی سازه پرسشنامه با بهره گرفتن از روش CFA می‌پردازیم و این آزمون را به انجام‌می رسانیم که آیا متغیرهای مشاهده شده (سوالات پرسشنامه) قابلیت سنجش متغیرها (عامل‌ها) را دارند یا خیر؟
برای عملیاتی کردن متغیرهای تحقیق، با بهره گرفتن از مطالعه تحقیقات پیشین و مقالات مرتبط به استخراج ابعاد هر متغیر می‌پردازیم تا از این طریق بتوان با بهره گرفتن از نظر پاسخ دهندگان (مشتریان بانک مسکن) به سنجش و اندازه‌گیری متغیرها پرداخت. در جدول ۳-۳ به متغیرهای مکنون و مشاهده شده تحقیق که در پرسشنامه طرح شده‌اند اشاره می‌کنیم :
جدول ۳-۳ : سنجه‌های پرسشنامه

ردیف متــغیر مکـــنون متـــغیــر مشــــــاهده شــــــده سوال
۱ کیفیت خدمات وضعیت ظاهری و دکوراسیون داخلی شعب Q1
ارائه خدمات به صورت دقیق و بدون اشتباه Q2
وجود پرسنل پیگیر و پاسخگو Q3
توانایی کارکنان بانک و تخصص آنها در القای حس اطمینان Q4
بذل و توجه شخصی به مشتریان و رفع نیازهای آنها Q5
۲ تنوع خدمات ارائه طیف گسترده خدمات Q6
اراده خدمات متنوع ارزی و ریالی در شعب Q7
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...