چکیده

 

گردشگری فیلم یکی از شاخه­های نوظهور گردشگری است که رشد روزافزونی در تحقیقات پیرامون صنعت گردشگری داشته است. در سطح جهان تحقیقاتی در ارتباط با رابطه بین فیلم و گردشگری، تحلیل ویژگی­های ویژه گردشگری فیلم، تحلیل اثرات گردشگری فیلم بر انگیزش، تصویر ادراک­ شده از مقصد و کنکاش در مورد رابطه بین شکل­ گیری تصویر مقصد و مدیریت آن انجام‌شده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر گردشگری فیلم بر تصویر ادراک‌شده و انگیزه گردشگری در استان آذربایجان شرقی بوده است که ازنظر ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی است و ازنظر هدف، در گروه پژوهش­های کاربردی جای می­گیرد. جامعه آماری تحقیق، گردشگران ورودی به استان آذربایجان شرقی است که از سایت­های گردشگری فیلم استان دیدن کرده­اند و حداقل یکی از دو فیلم تبریز در مه یا شهریار را دیده­اند. برای گردآوری داده­ ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که اعتبار صوری و محتوایی آن در مشورت با خبرگان دانشگاهی و گردشگری و پایایی آن با آلفای کرونباخ و همچنین و همچنین روش تحلیل همسانی درونی گویه مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه‌وتحلیل داده­ ها از روش آماری تحلیل مسیر با بهره گرفتن از رگرسیون چندگانه به روش متوالی همزمان بر اساس مراحل بارون و کنی استفاده شد. نتایج نشان داد تأثیر گردشگری فیلم بر تصویر ادراک‌شده از مقصد و انگیزش گردشگران تأثیر معناداری است. از سوی دیگر تصویر ادراک‌شده از مقصد نیز بر انگیزش گردشگران تأثیر معناداری دارد.

 

واژگان کلیدی: گردشگری فیلم، تصویر ادراک‌شده از مقصد، انگیزه گردشگری، استان آذربایجان شرقی

 

فصل اول 1

 

مقدمه. 2

 

1-1- تعریف موضوع و بیان مسئله. 3

 

1-2- اهمیت و ضرورت موضوع. 5

 

1-3- اهداف تحقیق. 7

 

1-4- سؤالات تحقیق. 7

 

1-5- جامعه و نمونه آماری تحقیق. 8

 

1-6- قلمرو تحقیق. 8

 

1-6-1- قلمرو موضوعی تحقیق. 8

 

1-6-2-  قلمرو زمانی تحقیق. 9

 

1-6-3-  قلمرو مکانی تحقیق. 9

 

1-7-  تعاریف واژگان تخصصی تحقیق. 9

 

1-8- ساختار فصل های پایان‌نامه. 10

 

فصل دوم 12

 

مقدمه. 13

 

2-1- رسانه. 14

 

2-1-1- وظیفه رسانه. 15

 

2-1-2- اهمیت رسانه در گردشگری 16

 

2-1-3- اهمیت فیلم و سینما در گردشگری 18

 

2-1-4- ویژگی های اصلی فیلم ترغیب‌کننده‌ی گردشگری 19

 

2-2- رفتار مصرف کننده 20

 

2-3- تصویر مقصد. 21

 

2-3-1- نقش تصویر مقصد در رفتار گردشگران. 23

 

2-3-2- تصویر شناختی و تصویر عاطفی. 23

 

2-3-3- تصویر مقصد نامطلوب 25

 

2-3-4- مدیریت تصویر. 26

 

2-3-5- فرآیند مدیریت تصویر. 28

 

2-3-6- شکل گیری تصویر مقصد. 29

 

2-3-6-1- مدل شکل گیری تصویر مقصد بالگلو و مک کلیری 30

 

2-3-6-2- مدل شکل گیری تصویر مقصد بیرلی و مارتین. 31

 

2-3-7- عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری تصویر. 33

 

2-3-8-ابعاد تصویر ادراک‌شده ی مورد استفاده در این تحقیق. 35

 

2-3-9- تأثیر فیلم در تصویر مقصد. 36

 

2-3-10- مشارکت ستارگان سینما بر تصویر مقصد. 37

 

2-4- جایگذاری مقصد در فیلم. 38

 

2-4-1- مزایای جایگذاری مقصد در فیلم. 39

 

2-5- انگیزه گردشگری 41

 

2-5-1- سلسله‌مراتب مازلو. 41

 

2-5-2- عوامل کششی و رانشیِ دان. 42

 

2-5-3- نظریه کرامتون. 43

 

2-5-4- دیگر نظریات انگیزش 44

 

2-6- انگیزه گردشگر فیلم. 46

 

2-6-1 عوامل کششی انگیزش در گردشگری فیلم. 48

 

2-6-1-1- مکان به عنوان انگیزه کششی در گردشگری فیلم. 49

 

2-6-1-2- شخصیت ها به عنوان انگیزه کششی در گردشگری فیلم. 50

 

2-6-1-3- ویژگی های نمایشی به عنوان انگیزه کششی در گردشگری فیلم. 51

 

2-6-2-  عوامل رانشی در گردشگر فیلم. 51

 

2-6-2-1- نوجویی به عنوان انگیزه رانشی در گردشگری فیلم. 52

 

2-6-2-2- اعتبار به عنوان انگیزه رانشی در گردشگری فیلم. 53

 

2-6-2-3- شخصی‌سازی به عنوان انگیزه رانشی در گردشگری فیلم. 53

 

2-6-2-4- هم ذات پنداری به عنوان انگیزه رانشی در گردشگری فیلم. 54

 

2-7- مشکل تعیین علل انگیزش 55

 

2-8- گردشگری فیلم. 56

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...