• برنامه‌ریزی استراتژیک نقش هماهنگ کننده بین برنامه‌های عملیاتی سازمان را انجام می‌دهد و اقدامات واحدهای مختلف را در یک مسیر جهت می‌بخشد.

 

  • با اوضاع و شرایطی که به سرعت دستخوش تغییر می‌شوند به روش کارساز برخورد کرده و کار تیمی و تخصصی کارشناسی ایجاد می‌کند.

 

    • برنامه‌ریزی استراتژیک با نگرش بلندمدت، به پیش‌بینی آینده می‌پردازد و از این رو اطلاعاتی را در خود دارد که برای اقدامات درازمدت مدیران مفید است.

پایان نامه - مقاله - پروژه

 

  • برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک خواهان بینش استراتژیک در سراسر واحدهای سازمانی، و از جمله همه سیستم‌های اداری است و به جای این که عملی مکانیکی باشد نقش محوری افراد، گروه‌ها و نفوذ فرهنگ سازمان را به رسمیت می‌شناسد (الوانی، ۱۳۷۰:۳۲).

 

۲-۲-۴-۴-۳- محدودیت‌های برنامه‌ریزی استراتژیک:
با وجود مزایای بر شمرده شده برنامه‌ریزی استراتژیک بسیاری از صاحبنظران نیز برنامه‌ریزی استراتژیک را ناکارا و گاهی اوقات زائد می‌دانند و محدودیت‌هایی را در جهت کاربرد آن بیان می‌دارند که عبارت است از:

 

  • بالا بودن هزینه‌هایی که جهت امر برنامه‌ریزی نیاز است و اغلب سازمان‌های کوچک امکان استفاده از آن را پیدا نمی‌کنند.

 

  • از نظر زمانی این نوع برنامه‌ریزی نیاز به زمانی طولانی دارد. سازمان‌ها برای برنامه‌ریزی باید مدت زمان زیادی وقت صرف کرده و مراحل مختلف این فرایند را پشت سر نهند تا سیستم برنامه‌ریزیی استراتژیک بتواند شروع به کار کند.

 

  • فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک بیش از آنچه هست یا می‌تواند باشد منطقی و تحلیلی ارائه شده است. طرح آن بیش از اندازه ذهنی است و نمی‌تواند پویایی‌های اجتماعی- سیاسی کار در هر سازمانی را ملحوظ دارد.

 

  • تصمیم‌گیری در مورد مأموریت و اهداف همواره ساده نیست و ممکن است معنایی نداشته باشد.

 

  • برنامه‌ریزی استراتژیکی از نظر تخصصی نیاز به نیروی انسانی متخصص دارد که در دسترس همه سازمان‌ها نیست.

 

  • عدم دسترسی سازمان‌ها برای رسیدن به اطلاعات جامع و به موقع در مورد محیط، تحولات و رویدادهای کلان محیطی.

 

  • عدم آشنایی مدیران با مباحث مدیریت استراتژیک و برنامه‌ریزی استراتژیک و عدم اعتماد آن‌ها به برنامه‌ریزی استراتژیک (الوانی، ۱۳۷۰:۳۳ ).

 

۲-۲-۴-۴-۴- فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک:

 

  • تعیین و تدوین اهداف آینده سازمان

 

  • شناخت اهداف و استراتژی‌های موجود سازمان

 

  • تجزیه و تحلیل شرایط محیطی سازمان

 

  • تجزیه و تحلیل امکانات و منابع سازمان

 

  • شناخت وضوع موجود سازمان

 

  • تعیین تغییرات مورد لزوم در استراتژی‌ها

 

  • تصمیم‌گیری در مورد استراتژی‌های مطلوب

 

  • اجرای استراتژی جدید

 

  • کنترل و سنجش استرتژی‌های جدید در عمل (الوانی، ۱۳۷۰:۱۸).

 

۲-۲-۴-۴-۵- ویژگی‌های برنامه‌ریزی استراتژیک:

 

  • انعکاسی از ارزش‌های حاکم در جامعه است.

 

  • معطوف به پرسش های اصلی و اساسی سازمان است.

 

  • به وسیله اهداف بلندمدت مدیران را در انجام فعالیت‌ها هم جهت و هماهنگ می‌کند.

 

  • دارای دید درازمدت است و به آینده‌های دور می‌اندیشد.

 

  • در سطوح عالی سازمان شکل می‌گیرد.

 

  • برنامه‌ریزی جامع فراگیر است و برنامه‌های عملیاتی را در بر می‌گیرد.

 

  • امکانات و محدودیت‌های درونی و بیرونی سازمان را مد نظر قرار می‌دهد (الوانی، ۱۳۷۰:۱۳۱).

 

۲-۲-۵- استراتژی:
استراتژی‌ها ابزاری هستند که شرکت می‌تواند بدان وسیله به هدف‌های بلندمدت خود دست یابد. استراتژی‌های شرکت می‌توانند به صورت گسترش دادن فعالیت در سطح جغرافیایی، تنوع بخشیدن به فعالیت‌ها، خرید شرکت‌های دیگر، تولید و عرضه محصول، رسوخ در بازار، کاهش دادن هزینه‌ها، فروش اقلامی از دارایی‌ها، تفویض بسیاری از اختیارات و تشکیل مشارکت‌های خصوصی باشند (دربندی آذر، ۱۳۷۷ :۳۴).
۲-۲-۵-۱- اجزای استراتژی:

 

  • قلمرو

 

  • اهداف کلی و اهداف عملیاتی

 

  • تخصیص منابع

 

  • شناسایی مزیت رقابتی پایدار

 

  • هم‌افزایی (به نقل از واکر[۲۰] و دیگران، ۱۳۸۳ :۳۳).

 

۲-۲-۵-۲- سطوح سه‌گانه استراتژی:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...