در کودکان دبستانی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
چکیده
زبان کلامـی، جزء اساسی در بیان عقاید، تعامل اجتماعـی و درک امور آموزشی است. برقـراری رابطه ­مؤثر نیازمند مهارت­های زبانی­ و کلامی است. افراد دچار لکنت، مانند سایر افراد عصبی مستعد رنج بردن از ترس­ها، نگرانی­ها و اضطراب­ها هستند. پژوهش­ها نشان می­دهد که تنیدگی یا اضطراب، لکنت را تشدید می­ کند و هرچه اضطراب بیشتر باشد لکنت شدیدتر خواهد بود. از جمله درمان­های غیر دارویی در کاهش اضطراب و لکنت، موسیقی می­باشد. ریتم و صدای موسیقی، تقویت جریان تکلم را در اختلالات گفتاری نظیر لکنت می ­تواند آسان سازد. مطالعات نشان می­دهد که محرک ریتمیک به­طور برجسته­ای باعث تخفیف لکنت می­شود. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آواز- ملودیک بر روی اختلالات اضطرابی و لکنت کودکان دبستانی بود. در این مطالعه از یک طرح تک آزمودنی استفاده شد. برای این منظور به مدت 16 جلسه پنج کودک دارای لکنت مورد درمان قرار گرفتند. و سپس قبل از مداخله و بعد از مداخله به صورت جداگانه پنج بار دو تست شدت لکنت کودکان 3 و تست اضطراب آشکار از آنها گرفته شد. نتایج تحلیل مشاهدی و کمی داده­ ها  نشان داد که در نتیجه درمان، شدت لکنت درهر پنج کودک کاهش یافت. همچنین در نتیجه تحلیل کیفی و کمی داده­ ها حاصل از تست اضطراب آشکار کودکان مشخص شد که بعد از پایان درمان به طور کلی شدت اضطراب به شکل جزئی کاهش داشته است. بر این اساس می­توان گفت درمان آواز – ملودیک در کاهش لکنت و اضطراب مؤثر بوده است.
کلیدواژه­ها: درمان آواز – ملودیک، لکنت، اضطراب.     
 
فهرست مطالب
صفحه                                                                                                                        عنوان
فصل اول:کلیات پژوهش
1-1 مقدمه 2
1-2 بیان مسأله.3
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق 5
1-4 اهداف تحقیق   7
1-5 پرسش­های تحقیق 7
1-6 متغیرهای مورد بررسی 8
1-7 تعریف مفاهیم 8
1-7-1 تعاریف نظری 8
1-7-2 تعاریف عملیاتی 9
فصل دوم: پیشینه پژوهش
بخش اول: موسیقی
2-1-1 تاریخچه موسیقی 12
2-1-2 تعریف موسیقی درمانی 15
2-1-3 آوازی ملودیک (M.I.T)17
2-1-4 مکاتب و تکنیک­های موسیقی درمانی.18
2-1-4- 1 روش نوردوف و رابیگر.18
2-1-4-2 روش کودالی19
2-1-4-3 روش دالکروز19
2-1-4-4 روش بالینی ارف نورلوک.20
2-1-4-5 روش موسیقی و تصویر هدایت شده.20
2-1-5 موسیقی درمانی تکاملی 21
2-1-6 برتری نیمکره­ای در درک موسیقی 22
2-1-7 موسیقی درمانی و عصب شناختی 23
2-1-8 کاربرد موسیقی درمانی 25
بخش دوم: لکنت
2-2-1 ماهیت لکنت. 26
2-2-2 تعاریف لکنت. 29
2-2-3 انواع لکنت   31
2-2-4 علل لکنت   32
2-2- 5 نظریه­ های لکنت. 35
2-2-5-1 نظریه دکتر اسمایلی بلانتون 35
2-2-5-2 نظریه دکتر بلومل 36
2-2-5-3 نظریه دکتر بوم. 36
2-2-5-4 نظریه دکتر برینگ برینگلسون 37
2-2-5-5 نظریه شیهان 37
2-2-5-6 نظریه دکتر کاروت. 37
2-2-5-7 نظریه وندل جانسون 38
2-2-5-8 نظریه دکتر نایب دونلاپ. 38
2-2-5-9 نظریه­ ون رایپر. 39
2-2-5-10نظریه دکتر جان ام فلچر. 39
2-2-5-11 نظریه دکتر میبل اف گیلفورد. 40
2-2-6 درمان­های لکنت.40
2-2-6-1 تلقین43
2-2-6-2 هیپنوتیزم.43
2-2-6-3 خود القایی.43
2-2-6-4 روش جویدن تنفس.44
2-2-6-5 روش آرام­سازی45
2-2-6-6 خواب درمانی45
2-2-6-7 رفتار درمانی45
2-2-6-8 درمان­ها تنبیهی و تشویقی.46
2-2-6-9 درمان­های عامیانه.46
2-2-6-10 درمان جراحی46
2-2-6-11 استفاده از شوک الکتریکی.47
2-2-6-12 درمان تنبیهی مدرن47
بخش سوم: اضطراب
2-3-1 تعریف اضطراب 47
2-3-2علائم اضطراب 50
2-3-2-1 علائم رفتاری 50
2-3-2-2 علائم فیزیکی 51
2-3-2-3 علائم معده-روده­­ای 51
2-3-2-4علائم دستگاه ادراری 51
2-3-2-5علائم تنشی 51
2-3-3 طبقه ­بندی اختلالات اضطرابی 51
2-3-3-1 اضطراب تعمیم­یافته. 51
2-3-3-2اختلال وحشت­زدگی 52
2-3-3-3اختلالات هراس 53
2-3-3-4 هراس خاص 53
2-3-3-5 اختلالات اجتماعی 53
2-3-3-6 اختلال وسواس فکری-عملی 54
2-3-3-7 اختلال فشار روانی پس آسیبی 54
2-3-4 موسیقی درمانی و اضطراب.56
2-3-5 موسیقی درمانی و لکنت.58
2-3-6 اضطراب و لکنت.61
2-3-7 بررسی اجمالی پیشینه نظری و سوابق پژوهش.62
فصل سوم: روش­شناسی
3-1 طرح تحقیق74
3-2 جامعه پژوهشی75
3-3 نمونه و شیوه نمونه گیری.75
3-3-1 ملاک­های ورود به پژوهش.76
3-3-2 ملاک­های خروج از پژوهش.77
3-3-3 ملاحظات اخلاقی.77
3-4 ابزارهای سنجش و مداخله­گری77
3-4-1 مقیاس تجدید نظر شده شدت لکنت کودکان3 (SSI-3).78
3-4-2 مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان (RSMAS)79
 
3-53-5  ابزارهای موسیقی درمانی.81
3-6 روش اجرا.81
3-7 روش تحلیل داده­ها82
3-8 برنامه درمان آوازی ـ ملودیک.84
فصل چهارم: یافته­ های پژوهش
پرسش­های پژوهش.96
4-1 پرسش اول.96
4-1-1 وضعیت تمام افراد نمونه(لکنت) در یک نگاه..107
4-2 پرسش دوم.108
4-2-1 وضعیت تمام افراد نمونه (اضطراب) در یک نگاه.113
فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری
5-1 گزارش­های پژوهش115
5-1-1 لکنت.115
5-1-2 اضطراب..122
5-2 نتیجه­گیری..124
5-3 محدودیت­های پژوهش…125
5-4 نظرات و پیشنهادات.125
فهرست منابع..127
پیوست­.135

 
1-1 مقدمه
«لکنت نوعی اختلال گفتاری است که منجر به ناروانی و در نهایت نارسایی گفتاری در فرد می­شود و زمانی که فرد دچار لکنت می­شود وقفه­ای غیر ارادی به صورت تکرار صداها و هجاها یا گیر کردن کلمات، بروز می­ کند و در نهایت مشکلاتی را در برقراری ارتباط به علت سرعت نامناسب گفتار ایجاد می­ کند.» (فرهمند پور،1389: 184)
«توجه به لکنت و شناخت عوامل مرتبط با آن از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از این عوامل مرتبط اضطراب است که به نظر می­رسد به نوعی در بروز آن بی­تأثیر نباشد. شناخت خصوصیاتی از جمله اضطراب و توجه به آن­، جهت درمان لکنت بسیار ضروری است و بدون توجه به آن هرگونه اقدام درمانی می ­تواند با شکست مواجه شود. دکتر بوم[1]معتقد است که افراد دچار لکنت، اعم از کودک و بزرگسال معمولاً درون­گرا و فاقد اعتماد به نفس هستند و از احساس بی­کفایتی رنج می­برند. آن­ها مانند سایر افراد عصبی مستعد رنجبردن از ترس­ها، نگرانی­ها و اضطراب­ها هستند. بیمار ممکن است از ترسی

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...