پایان نامه نگاشت شبکه تداعیهای برند نزد مصرفکنندگان با بهره گرفتن از نقشه مفهومی برند (BCM) |
دکتر محمدصالح ترکستانی
اسفند 93
چکیده
درک ارزش ویژه برند شامل شناسایی شبکهای قوی، مطلوب و منحصربهفرد از تداعیهایی است که در ذهن نقش بسته است. مصرفکنندگان ممکن است برندی را با ویژگیها و جنبههای خاص آن، موقعیت استفاده، سلبریتی مربوط به آن محصول و یا لوگو آن تداعی کنند. این تداعیها نوعاً به صورت شبکهای در ذهن مصرفکنندگان ساختاریافتهاند.
هدف از این تحقیق استخراج شبکه تداعیهای برند همراه اول و ایرانسل از منظر مشترکین این دو اپراتور و مقایسه تصویر ذهنی آنها با بهره گرفتن از سه معیار قدرت، مطلوبیت و منحصر به فردی است. این پژوهش روش جدیدی به نام نقشه مفهومی برند (BCM[1]) را به منظور استخراج شبکه تداعی برند (نقشه) از مصرفکنندگان، یکپارچهسازی آنها و ترسیم نقشه اجماعی برند به کار میبرد. نقشه اجماعی برند شامل تداعیهای اصلی است که تصویر ذهنی از برند را نشان میدهد و معین میکند که کدام تداعیها مستقیماً و کدامیک غیرمستقیم به برند پیوند دارند و چگونه تداعیها به هم مرتبط هستند.
یافتههای این پژوهش بینشی جالب توجه نسبت به ماهیت و ارزش تداعیهای برند دو اپراتور تلفن همراه کشور را ارائه میکند. تداعیهای اصلی و مهم و تداعیهایی که نقش محوری در نقشه مشترکین هر اپراتور دارند، و ارتباطات آنها شناسایی شدند. شبکه تداعیهای ذهنی مشترکین همراه اول شامل تداعیهای مطلوب و محوری “اعتبار و پرستیژ” و “اولین اپراتور-باقدمت” و شبکه تداعیهای ذهنی مشترکین ایرانسل شامل تداعیهای محوری و مطلوبی مانند “سیمکارت ارزان” و “تنوع خدمات” میباشد. همچنین یافتهها نشان داد که تصویر ذهنی از اپراتور همراه اول از نظر قدرت، مطلوبیت و منحصر به فردی تداعیها، در جایگاه بهتری نسبت به ایرانسل قراردارد.
روش BCM تصویری از چگونگی ادراک مصرفکنندگان از برند ارائه میدهد و میتواند در بلندمدت تکرار شود تا نشان دهد که آیا برنامههای برندینگ یا فعالیتهای رقابتی، ادراک مصرفکنندگان از برند را تغییر داده است یا خیر.
کلیدواژه: تداعیهای برند، تصویر ذهنی از برند، نقشه مفهومی برند، شبکه تداعیهای برند.
فهرست
عنوان صفحه
فصل 1- کلیات تحقیق. 1
1-1- مقدمه 2
1-2- مسئله پژوهش 3
1-3- ضرورت انجام تحقیق. 5
1-4- اهداف تحقیق 6
1-4-1- هدف اصلی. 6
1-4-2- اهداف فرعی. 7
1-5- سوالات تحقیق 7
1-5-1- سوال اصلی. 7
1-5-2- سوالات فرعی 7
1-6- روش تحقیق 7
1-7- معرفی ابزار گردآوری اطلاعات و ویژگی آنها. 8
1-8- تعریف جامعه آماری و ویژگی آن:. 8
1-9- روش نمونه گیری و حجم تقریبی نمونه. 8
1-10- ابزار سنجش، مقیاس های سنجش (روایی- پایایی). 9
1-11- روش تجزیه و تحلیل دادهها 10
1-12- قلمرو تحقیق 10
1-12-1- قلمرو موضوعی تحقیق 10
1-12-2- قلمرو زمانی تحقیق. 10
1-12-3- قلمرو مکانی تحقیق. 10
1-13- محدودیت های تحقیق. 11
1-14- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 11
1-14-1- تداعیهای برند. 11
1-14-2- تداعیهای اصلی برند 12
1-14-3- قدرت 12
1-14-4- مطلوبیت. 12
1-14-5- منحصر به فردی. 13
1-14-6- شبکه تداعیهای برند 13
1-15- فرآیند نقشه مفهومی برند. 14
1-16- نتیجه گیری 15
فصل 2- ادبیات و پیشینه تحقیق. 16
2-1- مقدمه. 17
بخش اول: مبانی نظری. 19
2-2- ارزش ویژه برند. 19
2-2-1- اهمیت ارزش ویژه برند. 19
2-2-2- تعاریف ارزش ویژه برند 20
2-2-3- ارزش ویژه مشتری محور CBBE. 21
2-3- تداعیهای برند 25
2-3-1- اهمیت تداعیهای برند در ایجاد ارزش ویژه برند 25
2-3-2- مفهوم تداعیهای برند 26
2-3-3- ویژگیهای تداعیهای برند. 27
2-3-4- دسته بندی تداعیهای برند:. 29
2-3-5- روش های سنجش تداعیهای برند 31
2-4- تکنیک های نقشهیابی از طریق مصرفکننده 34
2-4-1- روش زیمت zmet. 34
2-4-2- روش BCM 36
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 07:09:00 ب.ظ ]
|