فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                         صفحه

 

چکیده. 1

 

فصل اول: کلیات پژوهش

 

مقدمه. 2

 

بیان مسئله 3

 

اهمیت و ضرورت پژوهش. 6

 

اهداف پژوهش. 8

 

 فرضیه ­های پژوهشی 8

 

تعاریف نظری. 8

 

تعاریف عملیاتی . 9

 

                فصل دوم: ادبیات پژوهش

 

قسمت اول : مبانی نظری . 10

 

بخش اول: کارآفرینی. 10

 

بخش دوم : الگوی چند محوری شفیع آبادی. 17

 

بخش سوم: نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز. 28

 

قسمت دوم : پیشینه تحقیقات انجام شده 35

 

بخش اول: تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 35

 

بخش دوم :تحقیقات انجام شده در داخل کشور 38

 

جمع­بندی . 43

 

فصل سوم: روش پژوهش   ‌

 

روش پژوهش 45

 

جامعه آماری 45

 

 نمونه و روش نمونه گیری 45

 

ابزارهای پژوهش. 46

 

شیوه اجرای پژوهش 47

 

خلاصه جلسات آموزشی . 47

 

الگوی چندمحوری شفیع آبادی . 47

 

نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز 48

 

روش تجزیه و تحلیل داده­ ها. 48

 

ملاحظات اخلاقی 49

 

           فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

 

بخش اول : آمار توصیفی 50

 

بخش دوم: آمار استنباطی. 53

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری

 

خلاصه پژوهش 60

 

یافته­ های پژوهش 60

 

محدودیت­ها 68

 

پیشنهادهای کاربردی. 68

 

پیشنهادهای پژوهشی 69

 

منابع

 

منابع فارسی 70

 

منابع انگلیسی 77

 

پیوست

 

بسته های  آموزشی. 80

 

پرسشنامه رفتار کار آفرینانه . 98

 

چکیده:

 

هدف این پژوهش مقایسه اثر بخشی الگوی چند محوری شفیع‌آبادی با نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز بر رفتار کارآفرینانه دانش‌آموزان دختر دبیرستان دخترانه شهرستان مرودشت بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه هاجر شهرستان مرودشت بودند. از بین دانش‌آموزانی که در پر‌سشنامه رفتار کارآفرینانه فکری، شفیع‌آبادی، نورانی‌پور، و احقر (1391) نمره کمتری کسب کرده بودند به صورت تصادفی 45 نفر انتخاب و به تصادف در سه گروه کنترل و آزمایش 1 و 2 جایگزین شدند. گروه آزمایش شماره یک 8 جلسه 5/1ساعته آموزش براساس الگوی چند محوری شفیع‌‌آبادی و گروه آزمایش شماره دو 8 جلسه 5/1 ساعته آموزش براساس نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز دریافت کردند و در گروه گواه مداخله‌ای صورت نگرفت. پس آزمون اجرا شد و داده‌ها با بهره گرفتن از روش تحلیل کوواریانس  و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شدند و مشخص شد که بین سه گروه تفاوت وجود داشته است .  الگوی چند محوری شفیع‌آبادی و نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز هر کدام بر روی ابعاد رفتار کارآفرینانه (تصمیم‌گیری، شناخت فرصت‌ها، تعیین ساختار، تعیین منابع و شرایط، و تعیین اهداف و راهبردها) تأثیر معنادار دارند. اما بین اثر بخشی الگوی چند محوری شفیع‌آبادی با نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز بر ابعاد رفتارکارآفرینانه دانش‌آموزان تفاوت معنادار آماری وجود ندارد.

 

 کلید واژه: الگوی چند محوری شفیع‌آّبادی، نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز، رفتار کارآفرینانه، دانش‌آموزان دختر

 

مقدمه:

 

        یکی از بارزترین دغدغه‌های فکری جوانان بعد از فارغ التحصیلی یافتن شغل مناسب است. یکی از راه‌های مناسب ایجاد شغل برای خود و دیگران در دنیای امروز کارآفرینی است. آموزش کارآفرینی در اکثر کشورهای پیشرفته و حتی در کشورهای در حال توسعه به عنوان ضرورت مطرح شد و این تفکر که کارآفرینان دارای ویژگی ذاتی هستند رد گردیده است اکبرنیا، 2005، به نقل از رضایی و رشوند، 1391).

 

        با توجه به اینکه در طول تحصیل تمرکز بر فراگیری دروس می‌باشد کمتر به مقوله کارآفرینی و آموزش آن توجه شده است و دانش‌آموزان یا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی عموما به دنبال کار در شرکت‌ها و مراکز دولتی می‌باشند که به دلیل اشباع نیرو در مراکز مختلف عده‌ای در یافتن شغل مناسب دچار سرگردانی می‌شوند.  از آنجا که مدارس پایه‌ای‌ترین مرکز آموزشی می‌باشد و نقش به سزایی در هدایت دانش‌آموزان دارند لذا بهترین محیط برای آموزش و حداقل تلنگر فکری برای ایجاد کارآفرینی در آینده است. بنابراین آموزش کارآفرینی  در مدارس تاثیر بسزایی در تصمیم‌گیری و جهت دادن آنان به آینده شغلی مناسب دارد و مسلماً عواملی که بتواند در این مساله تاثیرات مثبتی را داشته باشد مورد توجه مدیران قرار خواهد گرفت .در بین دوره‌های تحصیلی دوره متوسطه دوم ( دبیرستان ) مرحله پر اهمیتی به لحاظ یادگیری و جهت‌گیری دانش آموزان برای تعیین  سرنوشت شغلی است  بنابراین مشاوران مدارس می‌توانند نقش مهمی را در آینده شغلی دانش آموزان در این دوره ایفا کنند. آموزش کارآفرینی توسط مشاوران می‌تواند هدف مهم برنامه آموزشی مدارس باشد و یکی از راهکارهای این آموزش می‌تواند استفاده از نظریه‌های مشاوره

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...