(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

 

 

 

 

 

چکیده:

 

این تحقیق با هدف بررسی فرصتها و چالشهای  توسعه دانش مدیریت در نظام آموزش عالی ایران در رشته مدیریت انجام شد. در این تحقیق پس از مرور ادبیات موضوعی، تعدادی از عوامل بعنوان فرصتها و تعدادی از عوامل بعنوان چالشهای تولید دانش مدیریت شناسایی شد. سپس این عوامل در پرسشنامه باز بصورت سوالی از 18 متخصص و استاد رشته مدیریت ارزیابی شد. در بخش اول و پرسشنامه باز با بهره گرفتن از روش دلفی عوامل بررسی شد و با اجماع بین اساتید و خبرگان 19 عامل شناسایی شد. این عوامل به ترتیب عبارت بودند از فرصتهای تولید دانش نظیر: وجود نیروی جوان و مستعد در حوزه مدیریت، حمایت رهبر معظم انقلاب از تولید دانش بومی، سرمایه­گذاری دولت در بخش تولید علم، ارزشهای اسلامی در ایران و چالشهای تولید دانش مدیریت نظیر: تغییر رفتار و تغییرات مداوم در حوزه علوم انسانی، وجود موانع زیاد بوروکراسی در تحقیق و توسعه در علوم مدیریت در ایران، عدم آزمایش­پذیر بودن رفتارهای انسان در حوزه علوم انسانی، توجه به کمیت بجای کیفیت در تولید دانش و مقالات مدیریتی، توجه بی­اندازه به تئوری­های غربی، عدم وجود رابطه و تعاملات سازنده بین استاد و دانشجو، عدم توجه دانشجویان رتبه­های بالای گروه های تجربی و ریاضی در کنکور به رشته مدیریت، تحریم­های بین ­المللی و عدم دسترسی به منابع مختلف، سپس این عوامل در پرسشنامه بسته و برای آزمون بین خبرگان پخش شد. داده­ ها با بهره گرفتن از آزمون علامت و فریدمن ارزیابی شده و در نهایت یکسری از عوامل بعنوان فرصت و بقیه بعنوان چالشهای تولید دانش مدیریت شناسایی شد. در انتها پیشنهاداتی برای غلبه بر چالشها و افزایش تولید دانش مدیریت ارائه گردیده است.

 

کلمات کلیدی: فرصت، چالش، موانع ذاتی،موانع عرضی،مدیریت؛تولید دانش،پارادایم

 

 فهرست مطالب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول: کلیات پژوهش 1
1.1 مقدمه .
2
2.1 بیان مساله .
3
3.1 اهمیت و ضرورت پژوهش
7
4.1 پرسش های پژوهش .
8
5.1 اهداف پژوهش
8
6.1  تعریف مفاهیم و اصطلاحات
9
فصل دوم:  ادبیات و پیشینه پژوهش . 12
1.2 پارادایم .
14
2.2 پارادایم اثبات­گرایی .
15
2-2-1هستی­شناسی اثبات­گرایی .
15
2-2-2 شناخت­شناسی اثبات­گرایی .
16
2-2-3 روش­شناسی اثبات­گرایی
17
2-2-4 کاربرد پارادایم اثبات­گرایی در مدیریت .
17
2-2-5 ارزیابی پارادایم اثباتی .
18
3.2 پارادایم تفسیری
19
2-3-1 هستی­شناسی تفسیری
20
2-3-2 شناخت­شناسی تفسیری
21
2-3-3 روش­شناسی تفسیری .
21
2-3-4 کاربرد پارادایم تفسیری در مدیریت
22
2-3-5 ارزیابی پارادایم تفسیری
23
4.2 پارادایم انتقادی
24
2-4-1 ارزیابی پارادایم انتقادی
25
5.2 ارزیابی و نقد پارادایمها .
27
2-5-1 رویکرد اثباتی .
27
2-5-2 رویکرد تفسیری .
30
2-5-3 رویکرد انتقادی
34
6.2 انتخاب پارادایم .
37
7.2 پارادایم اسلامی
39
2-7-1 ضرورت استفاده از پارادایم اسلامی .
41
8.2 تاریخچه آموزش عالی .
46
2-8-1 چالشها و مسائل اصلی آموزش عالی .
54
2-8-2 وضعیت سیاست­گذاری و راهبری در آموزش عالی
55
2-8-3 نارسایی­های قوانین حاکم بر نظام آموزش عالی .
57
·     نارسایی­های قانونی .
58
·     نارسایی­های انتخاب دانشجو
60
·     نارسایی­های مرتبط با منابع انسانی-کارکنان آموزشی .
62
·     نارسایی­های مرتبط با منابع انسانی-کارکنان غیرآموزشی
64
·     نارسایی­های مرتبط با منابع مالی .
65
2-8-4 افت تحصیلی و ناکارایی داخلی آموزش عالی
68
2-8-5 نارسایی­های دوره­های علمی-کاربردی در آموزش عالی .
69
9.2 توسعه فرهنگی در ایران .
72
10.2 جهانی شدن .
73
11.2 مطالعات فرهنگی و جهانی شدن
74
2-11-1 تاثیرات جهانی شدن
77
2-11-2 جهانی شدن و هویت ملی
77
12.2 مفهوم دانش .
80
2-12-1 تعاریف دانش .
80
2-12-2 تعریف علم
81
2-12-3 مرز علم و دانش
82
2-12-4 انواع دانش .
83
2-12-5 تعامل دانش صریح و ضمنی .
83
2-12-6 ایجاد دانش .
84
2-12-7 روش های دانش آفرینی در سازمان .
84
2-12-8 کاربرد دانش .
85
2-12-9 دانش به مثابه یک عامل تولید .
86
2-12-10 ویژگیهای جامعه دانش .
86
2-12-11 اصول مدیریت دانش .
87
2-12-12 فرهنگ معرفتی تولید دانش جدید
88
13.2 موانع توسعه علمی
92
·     ریشه ­های تاریخی .
92
·     عوامل سیاسی .
93
·     عوامل فرهنگی- اجتماعی
93
·     عوامل اداری- مدیریتی .
94
·     سایر مشکلات
96
14.2 تقسیم­بندی موانع تولید دانش
97
2-14-1 موانع ذاتی
98
2-14-2 موانع عرضی .
100
·     موانع درون حوزه­ای
100
·     رواج پژوهش بدون آموزش .
100
·     ضعف در نیروی انسانی علمی- دانشگاهی(اموزشی-پژوهشی)
100
·     فقدان محافل علمی – پژوهشی در گرایش­های مدیریت .
101
·     فقر روش­شناسی در مدیریت
102
·     فقدان زایندگی در کاربرد روش­شناسی
103
·     آموزش بی­کفایتی علمی- دانشگاهی
103
·     ریاکاری پژوهش
104
·     دشمن­ورزی با دانش غیر .
105
·     غیردوستی وغریبه­پرستی(بی­اعتقادی به تولیدات داخلی) .
106
·     غربت رابطه علمی سازنده بین دانشجو استاد .
107
·     بهره هوشی گرایشهای مدیریت
108
·     دسترسی نداشتن به ماحذ دانشی موجود
108
·     پاسداری از روش­شناسی
109
·     موانع فراحوزه­ای
110
·     گسست بین تاریخ علمی ملی- دینی .
110
·     تنزل جسارت در تولید نظریه ملی
111
·     جست و جوی قهرمان و پیرپرستی .
111
·     قحطی گفتمان و تضارب آرا .
112
·     حجاب معاصرت .
112
15.2 پیشینه پژوهش .
113
2-15-1 پیشینه داخلی .
113
2-15-2 پیشینه خارجی .
116
16.2 مدل مفهومی مبانی نظری
119
فصل سوم: روش پژوهش 118
1.3 روش پژوهش
121
2.3 روش های گردآوری اطلاعات .
122
3-2-1 منابع کتابخانه­ای .
122
3-2-2 پرسشنامه
123
3.3 روایی و پایایی پرسشنامه .
123
4.3 روش تعیین روایی .
123
5.3 روش تعیین پایایی
123
603 جامعه و نمونه آماری
126
3-6-1 قلمرو مکانی پژوهش
128
3-6-2 قلمرو زمانی پژوهش .
128
7.3 روش های تجزیه و تحلیل داده­ ها
128
3-7-1 روش دلفی .
129
3-7-2 آزمونهای ناپارامتری
131
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده­ ها 133
1.4 انجام پرسشنامه اول
134
4-1-1 فرصت­های تولید دانش
135
4-1-2 چالشهای تولید دانش .
135
2.4 ارزیابی پرسشنامه دوم با استفاده ازآزمونهای ناپارامتری
135
·     آزمون علامت برای سوالات 19-1 .
138
·     آزمون فریدمن برای سوالات 23-20
145
·     آزمون علامت برای سوالات 23-20
148
فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری 156
1.5 بحث و نتیجه­گیری بر اساس سوالات پژوهش
157
5-1-1 پاسخ به سوال اول پژوهش .
157
5-1-2 پاسخ به سوال دوم پژوهش .
158
5-1-3 پاسخ به سوال سوم پژوهش
160
2.5 پیشنهادات پژوهش .
161
5-2-1 پیشنهادات کاربردی .
161
5-2-2 پیشنهادات پژوهشی .
164
3.5 محدودیت های پژوهش .
164
فهرست منابع . 166
ضمائم . 172
 
 

 

 

مقدمه   

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...