پایان نامه تحلیلی بر فرصتها و چالشهای تولید دانش مدیریت در نظام آموزش عالی ایران |
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی فرصتها و چالشهای توسعه دانش مدیریت در نظام آموزش عالی ایران در رشته مدیریت انجام شد. در این تحقیق پس از مرور ادبیات موضوعی، تعدادی از عوامل بعنوان فرصتها و تعدادی از عوامل بعنوان چالشهای تولید دانش مدیریت شناسایی شد. سپس این عوامل در پرسشنامه باز بصورت سوالی از 18 متخصص و استاد رشته مدیریت ارزیابی شد. در بخش اول و پرسشنامه باز با بهره گرفتن از روش دلفی عوامل بررسی شد و با اجماع بین اساتید و خبرگان 19 عامل شناسایی شد. این عوامل به ترتیب عبارت بودند از فرصتهای تولید دانش نظیر: وجود نیروی جوان و مستعد در حوزه مدیریت، حمایت رهبر معظم انقلاب از تولید دانش بومی، سرمایهگذاری دولت در بخش تولید علم، ارزشهای اسلامی در ایران و چالشهای تولید دانش مدیریت نظیر: تغییر رفتار و تغییرات مداوم در حوزه علوم انسانی، وجود موانع زیاد بوروکراسی در تحقیق و توسعه در علوم مدیریت در ایران، عدم آزمایشپذیر بودن رفتارهای انسان در حوزه علوم انسانی، توجه به کمیت بجای کیفیت در تولید دانش و مقالات مدیریتی، توجه بیاندازه به تئوریهای غربی، عدم وجود رابطه و تعاملات سازنده بین استاد و دانشجو، عدم توجه دانشجویان رتبههای بالای گروه های تجربی و ریاضی در کنکور به رشته مدیریت، تحریمهای بین المللی و عدم دسترسی به منابع مختلف، سپس این عوامل در پرسشنامه بسته و برای آزمون بین خبرگان پخش شد. داده ها با بهره گرفتن از آزمون علامت و فریدمن ارزیابی شده و در نهایت یکسری از عوامل بعنوان فرصت و بقیه بعنوان چالشهای تولید دانش مدیریت شناسایی شد. در انتها پیشنهاداتی برای غلبه بر چالشها و افزایش تولید دانش مدیریت ارائه گردیده است.
کلمات کلیدی: فرصت، چالش، موانع ذاتی،موانع عرضی،مدیریت؛تولید دانش،پارادایم
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش 1
1.1 مقدمه .
2
2.1 بیان مساله .
3
3.1 اهمیت و ضرورت پژوهش
7
4.1 پرسش های پژوهش .
8
5.1 اهداف پژوهش
8
6.1 تعریف مفاهیم و اصطلاحات
9
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش . 12
1.2 پارادایم .
14
2.2 پارادایم اثباتگرایی .
15
2-2-1هستیشناسی اثباتگرایی .
15
2-2-2 شناختشناسی اثباتگرایی .
16
2-2-3 روششناسی اثباتگرایی
17
2-2-4 کاربرد پارادایم اثباتگرایی در مدیریت .
17
2-2-5 ارزیابی پارادایم اثباتی .
18
3.2 پارادایم تفسیری
19
2-3-1 هستیشناسی تفسیری
20
2-3-2 شناختشناسی تفسیری
21
2-3-3 روششناسی تفسیری .
21
2-3-4 کاربرد پارادایم تفسیری در مدیریت
22
2-3-5 ارزیابی پارادایم تفسیری
23
4.2 پارادایم انتقادی
24
2-4-1 ارزیابی پارادایم انتقادی
25
5.2 ارزیابی و نقد پارادایمها .
27
2-5-1 رویکرد اثباتی .
27
2-5-2 رویکرد تفسیری .
30
2-5-3 رویکرد انتقادی
34
6.2 انتخاب پارادایم .
37
7.2 پارادایم اسلامی
39
2-7-1 ضرورت استفاده از پارادایم اسلامی .
41
8.2 تاریخچه آموزش عالی .
46
2-8-1 چالشها و مسائل اصلی آموزش عالی .
54
2-8-2 وضعیت سیاستگذاری و راهبری در آموزش عالی
55
2-8-3 نارساییهای قوانین حاکم بر نظام آموزش عالی .
57
· نارساییهای قانونی .
58
· نارساییهای انتخاب دانشجو
60
· نارساییهای مرتبط با منابع انسانی-کارکنان آموزشی .
62
· نارساییهای مرتبط با منابع انسانی-کارکنان غیرآموزشی
64
· نارساییهای مرتبط با منابع مالی .
65
2-8-4 افت تحصیلی و ناکارایی داخلی آموزش عالی
68
2-8-5 نارساییهای دورههای علمی-کاربردی در آموزش عالی .
69
9.2 توسعه فرهنگی در ایران .
72
10.2 جهانی شدن .
73
11.2 مطالعات فرهنگی و جهانی شدن
74
2-11-1 تاثیرات جهانی شدن
77
2-11-2 جهانی شدن و هویت ملی
77
12.2 مفهوم دانش .
80
2-12-1 تعاریف دانش .
80
2-12-2 تعریف علم
81
2-12-3 مرز علم و دانش
82
2-12-4 انواع دانش .
83
2-12-5 تعامل دانش صریح و ضمنی .
83
2-12-6 ایجاد دانش .
84
2-12-7 روش های دانش آفرینی در سازمان .
84
2-12-8 کاربرد دانش .
85
2-12-9 دانش به مثابه یک عامل تولید .
86
2-12-10 ویژگیهای جامعه دانش .
86
2-12-11 اصول مدیریت دانش .
87
2-12-12 فرهنگ معرفتی تولید دانش جدید
88
13.2 موانع توسعه علمی
92
· ریشه های تاریخی .
92
· عوامل سیاسی .
93
· عوامل فرهنگی- اجتماعی
93
· عوامل اداری- مدیریتی .
94
· سایر مشکلات
96
14.2 تقسیمبندی موانع تولید دانش
97
2-14-1 موانع ذاتی
98
2-14-2 موانع عرضی .
100
· موانع درون حوزهای
100
· رواج پژوهش بدون آموزش .
100
· ضعف در نیروی انسانی علمی- دانشگاهی(اموزشی-پژوهشی)
100
· فقدان محافل علمی – پژوهشی در گرایشهای مدیریت .
101
· فقر روششناسی در مدیریت
102
· فقدان زایندگی در کاربرد روششناسی
103
· آموزش بیکفایتی علمی- دانشگاهی
103
· ریاکاری پژوهش
104
· دشمنورزی با دانش غیر .
105
· غیردوستی وغریبهپرستی(بیاعتقادی به تولیدات داخلی) .
106
· غربت رابطه علمی سازنده بین دانشجو استاد .
107
· بهره هوشی گرایشهای مدیریت
108
· دسترسی نداشتن به ماحذ دانشی موجود
108
· پاسداری از روششناسی
109
· موانع فراحوزهای
110
· گسست بین تاریخ علمی ملی- دینی .
110
· تنزل جسارت در تولید نظریه ملی
111
· جست و جوی قهرمان و پیرپرستی .
111
· قحطی گفتمان و تضارب آرا .
112
· حجاب معاصرت .
112
15.2 پیشینه پژوهش .
113
2-15-1 پیشینه داخلی .
113
2-15-2 پیشینه خارجی .
116
16.2 مدل مفهومی مبانی نظری
119
فصل سوم: روش پژوهش 118
1.3 روش پژوهش
121
2.3 روش های گردآوری اطلاعات .
122
3-2-1 منابع کتابخانهای .
122
3-2-2 پرسشنامه
123
3.3 روایی و پایایی پرسشنامه .
123
4.3 روش تعیین روایی .
123
5.3 روش تعیین پایایی
123
603 جامعه و نمونه آماری
126
3-6-1 قلمرو مکانی پژوهش
128
3-6-2 قلمرو زمانی پژوهش .
128
7.3 روش های تجزیه و تحلیل داده ها
128
3-7-1 روش دلفی .
129
3-7-2 آزمونهای ناپارامتری
131
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها 133
1.4 انجام پرسشنامه اول
134
4-1-1 فرصتهای تولید دانش
135
4-1-2 چالشهای تولید دانش .
135
2.4 ارزیابی پرسشنامه دوم با استفاده ازآزمونهای ناپارامتری
135
· آزمون علامت برای سوالات 19-1 .
138
· آزمون فریدمن برای سوالات 23-20
145
· آزمون علامت برای سوالات 23-20
148
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری 156
1.5 بحث و نتیجهگیری بر اساس سوالات پژوهش
157
5-1-1 پاسخ به سوال اول پژوهش .
157
5-1-2 پاسخ به سوال دوم پژوهش .
158
5-1-3 پاسخ به سوال سوم پژوهش
160
2.5 پیشنهادات پژوهش .
161
5-2-1 پیشنهادات کاربردی .
161
5-2-2 پیشنهادات پژوهشی .
164
3.5 محدودیت های پژوهش .
164
فهرست منابع . 166
ضمائم . 172
مقدمه
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 07:13:00 ب.ظ ]
|