پایان نامه تبیین عوامل ایجادکننده تفکر نقاد در دانشکده مرجع |
این پژوهش، به دنبال شناسایی ابعاد و مولفههای تفکر نقاد و همچنین عوامل ایجادکننده آن در دانشکده مرجع میباشد. در این راستا با بررسی متون مختلف و استفاده از نظرات خبرگان در دانشگاه امام صادق علیهالسلام و تحلیل دادههای به دست آمده از طریق روش تحلیل مضمون، نتایج زیر به دست آمد:
ابعاد تفکر نقاد عبارتند از: تفکر نقاد در مقام آموزش و یادگیری، تفکر نقاد در مقام پالایش اندیشهها، تفکر نقاد در مقام ارزیابی اقدامات و تفکر نقاد در مقام پژوهش و حل مساله.
همچنین عوامل زیر در ایجاد تفکر نقاد در دانشکده مرجع شناسایی گردیدند:
استاد، فرهنگ، برنامه درسی، دانشجو، امکانات آموزشی- پژوهشی و مدیریت دانشکده. که در این میان استاد، بیشترین فراوانی دادهها را به خود اختصاص داده و به عنوان مهمترین عامل ایجادکننده تفکر نقاد در دانشکده مرجع مورد بررسی قرار گرفت.
واژگان کلیدی: تفکر، تفکر نقاد، مرجعیت علمی، دانشکده مرجع
فهرست
فصل اول: کلیات.1
1-1) بیان مسئله و سابقه پژوهش2
1-2) اهمیت و هدف پژوهش4
1-3) سئوالات تحقیق. 5
1-4) فرضیه تحقیق5
1-5) روش تحقیق 6
1-5-1) ابزار گردآوری اطلاعات6
1-5-2) قلمرو تحقیق (زمانی، مکانی و موضوعی) .6
1-6) واژگان کلیدی تحقیق7
1-7) فصلبندی تحقیق7
فصل دوم: ادبیات موضوع.8
مقدمه9
2-1) گفتار اول: تفکر 10
2-1-1) ضرورت اندیشیدن از دیدگاه قرآن و روایات..10
2-1-1-1) آیات.12
2-1-1-2) روایات15
2-1-2) اصل تفکر در تربیت اسلامی.16
2-1-3) راه و حقیقت تفکر17
2-1-4) مجارى تفکر از نگاه قرآن.19
2-1-5) انواع تفکر.21
2-1-6) تفکر و خلاقیت.23
2-1-7) تفکر به عنوان یک مهارت24
2-1-7-1) تله هوش.25
2-1-7-2) تمرین.26
2-1-8) آموزش تفکر، ضرورت دنیای متغیر26
2-1-9) ادراک27
2-1-10) اطلاعات و تفکر 28
2-1-11) ویژگیهای ذهنی متفکر 28
2-1-12) دستهبندی متفکران 29
2-1-13) تفکر پرورش یافته 29
2-2) گفتار دوم: تفکر نقاد 32
2-2-1) مبانی دینی نقد 32
2-2-2) معنا و مفهوم تفکر نقاد (چیستی) 34
2-2-2-1) مفهوم تفکر نقاد. 34
2-2-2-2) تعریف تفکر نقاد. 35
2-2-3) ضرورت و اهمیت تفکر نقاد (چرایی) 38
2-2-4) مقایسه تفکر عادی و تفکر نقاد 40
2-2-5) ویژگیهای تفکر نقاد 42
2-2-6) ویژگیهای متفکر نقاد 43
2-2-7) موانع پیشروی تفکر نقاد 46
2-2-8) معیارهای اساسی تفکر نقاد 48
2-2-9) عناصر تفکر نقاد 52
2-2-10) آموزش تفکر نقاد 54
2-2-11) فنون تفکر نقاد 57
2-3) گفتار سوم: دانشکده مرجع 60
2-3-1) مفهوم مرجع 60
2-3-2) ویژگیهای مرجع 60
2-3-3) مرجعیت علمی 61
2-3-3-1) سطوح مرجعیت. 62
2-3-3-2) محورهای مرجعیت علمی. 63
2-3-4) دانشکده مرجع علمی 65
2-4) گفتار چهارم: تفکر نقاد در نظام آموزش عالی 72
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-04] [ 11:18:00 ق.ظ ]
|