این پژوهش، به دنبال شناسایی ابعاد و مولفه‌های تفکر نقاد و همچنین عوامل ایجادکننده آن در دانشکده مرجع می‌باشد. در این راستا با بررسی متون مختلف و استفاده از نظرات خبرگان در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و تحلیل داده‌های به دست آمده از طریق روش تحلیل مضمون، نتایج زیر به دست آمد:

 

ابعاد تفکر نقاد عبارتند از: تفکر نقاد در مقام آموزش و یادگیری، تفکر نقاد در مقام پالایش اندیشه‌ها، تفکر نقاد در مقام ارزیابی اقدامات و تفکر نقاد در مقام پژوهش و حل مساله.

 

همچنین عوامل زیر در ایجاد تفکر نقاد در دانشکده مرجع شناسایی گردیدند:

 

استاد، فرهنگ، برنامه درسی، دانشجو، امکانات آموزشی- پژوهشی و مدیریت دانشکده. که در این میان استاد، بیشترین فراوانی داده‌ها را به خود اختصاص داده و به عنوان مهمترین عامل ایجادکننده تفکر نقاد در دانشکده مرجع مورد بررسی قرار گرفت.

 

واژگان کلیدی: تفکر، تفکر نقاد، مرجعیت علمی، دانشکده مرجع

 

 

فهرست

 

فصل اول: کلیات.1

 

1-1) بیان مسئله  و سابقه پژوهش2

 

1-2) اهمیت و هدف پژوهش4

 

1-3) سئوالات تحقیق. 5

 

1-4) فرضیه تحقیق5

 

1-5) روش تحقیق 6

 

1-5-1) ابزار گردآوری اطلاعات6

 

1-5-2) قلمرو تحقیق (زمانی، مکانی و موضوعی) .6

 

1-6) واژگان کلیدی تحقیق7

 

1-7) فصل‌بندی تحقیق7

 

فصل دوم: ادبیات موضوع.8

 

مقدمه9

 

2-1) گفتار اول: تفکر 10

 

2-1-1) ضرورت اندیشیدن از دیدگاه قرآن و روایات..10

 

2-1-1-1) آیات.12

 

2-1-1-2) روایات15

 

2-1-2) اصل تفکر در تربیت اسلامی.16

 

2-1-3) راه و حقیقت تفکر17

 

2-1-4) مجارى تفکر از نگاه قرآن.19

 

2-1-5) انواع تفکر.21

 

2-1-6) تفکر و خلاقیت.23

 

2-1-7) تفکر به عنوان یک مهارت24

 

2-1-7-1) تله هوش.25

 

2-1-7-2) تمرین.26

 

2-1-8) آموزش تفکر، ضرورت دنیای متغیر26

 

2-1-9) ادراک27

 

2-1-10) اطلاعات و تفکر 28

 

2-1-11) ویژگی‌های ذهنی متفکر 28

 

2-1-12) دسته‌بندی متفکران 29

 

2-1-13) تفکر پرورش یافته 29

 

2-2)  گفتار دوم: تفکر نقاد 32

 

2-2-1) مبانی دینی نقد 32

 

2-2-2) معنا و مفهوم تفکر نقاد (چیستی) 34

 

2-2-2-1) مفهوم تفکر نقاد. 34

 

2-2-2-2) تعریف تفکر نقاد. 35

 

2-2-3) ضرورت و اهمیت تفکر نقاد (چرایی) 38

 

2-2-4) مقایسه تفکر عادی و تفکر نقاد 40

 

2-2-5) ویژگی‌های تفکر نقاد 42

 

2-2-6) ویژگی‌های متفکر نقاد 43

 

2-2-7) موانع پیش‌روی تفکر نقاد 46

 

2-2-8) معیارهای اساسی تفکر نقاد 48

 

2-2-9) عناصر تفکر نقاد 52

 

2-2-10) آموزش تفکر نقاد 54

 

2-2-11) فنون تفکر نقاد 57

 

2-3) گفتار سوم: دانشکده مرجع 60

 

2-3-1) مفهوم مرجع 60

 

2-3-2) ویژگی‌های مرجع 60

 

2-3-3) مرجعیت علمی 61

 

2-3-3-1) سطوح مرجعیت. 62

 

2-3-3-2) محور‌های مرجعیت علمی. 63

 

2-3-4) دانشکده مرجع علمی 65

 

2-4) گفتار چهارم: تفکر نقاد در نظام آموزش عالی 72

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...