(مورد مطالعه  شعبه دو قم   در سال 92 -91)  
 

استاد راهنما:
 

آقای دکتر محمد رضا مستوفی

 

فهرست مطالب:
چکیده  پایان نامه
فصل اول: کلیات تحقیق.
 1-1 مقدمه.2
1-2 بیان مسئله تحقیق . 4
1-3ضرورت واهمیت تحقیق  .4
1-4 مدل مفهومی 5
1-5 تبیین مسئله تحقیق 5
1-6 هدف تحقیق .8
 1-7 فرضیه های تحقیق. 8
1-8  متغیر های تحقیق 9
1-9 تعریف مفاهیم و اصطلاحات تحقیق 9
فصل دوم :مبانی نظری 13
2-1مقدمه .14
2-2مبانی ومفاهیم نظری تحقیق 14
2-2-1مبانی نظری تامین اجتماعی 14
2-2-2 تاریخچه تامین اجتماعی 16
2-2-2-1 پیدایش تامین اجتماعی 16
2-2-2-2 سیر تحولات تامین اجتماعی در ایران  .18
2-2-3 آشنایی با سازمان تامین اجتماعی ایران 19
2-2-3-1 وظایف 20
2-2-3-2 منابع درامد .21
2-2-3-3 تعهدات 21
2-2-4 مبانی نظری تکنولوژی اطلاعات 22
2-2-4-1 اهمیت تاریخی تکنولوژی اطلاعات (فن آوری اطلاعات).23
2-2-4-2 کاربرد تکنولوژی اطلاعات در سازمان ها 24
2-2-4-3 کاربرد تکنولوژی اطلاعات در مدیریت 26
2-2-4-4 عوامل موفقیت در استفاده از تکنولوژی اطلاعات .29
2-2-4-5 موانع پیش روی تکنولوژی اطلاعات در ایران 29
2-2-4-6 زمینه های بکار گیری تکنولوژی اطلاعات در سازمان ها .31
2-2-4-7 تامین اجتماعی الکترونیک ضرورت ها و موانع .31
2-2-4-7-1 تکنولوژی اطلاعات در سازمان تامین اجتماعی 33
2-2-4-7-2 جایگاه تامین اجتماعی در ایران 33
2-2-5 بیان مختصر تحقیقات انجام شده .37
فصل سوم :روش تحقیق42
3-1مقدمه 59
3-2 روش تحقیق .43
3-2-1 نوع تحقیق از نظر هدف 43
3-2-2  نوع تحقیق از نظر گرد آوری داده ها .44
3-2-3 مراحل تحقیق .44
3-3 قلمرو تحقیق .45
3-3-1 قلمرو موضوعی تحقیق 45
3-3-2 قلمرو مکانی تحقیق .45
3-3-3 قلمرو زمانی تحقیق .45
3-4جامعه  آماری 45
3-5روش نمونه گیری و حجم نمونه .46
3-6 روش جمع آوری اطلاعات 47
3-7 ابزار جمع آوری اطلاعات .48
3-8 پرسشنامه 48
3-8-1 اجزای پرسشنامه .48
3-8-2 طیف لیکرت 49
3-8-3 روایی (اعتبار ) پرسشنامه .49
3-9 بررسی نرمال بودن متغیر ها .51
3-9-1 آزمون کولموگروف – اسمیرنوف .51
3-9-2 آزمون دو جمله ای 52
3-9-3 آزمون t  تک نمونه ای .52
3-10 مقایسه و رتبه بندی عوامل تحقیق .53
3-10 -1 آزمون فریدمن 53
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها 55
مقدمه :56
4-1 تجزیه تحلیل توصیفی داده ها .56
4-1-1 ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان 57
4-1-2 وضعیت مولفه های تحقیق در نمونه با توجه به ویژگی های جمعیتی پاسخ دهندگان 66
4-2 تحلیل آماری و بررسی فرضیات تحقیق .73
4-2-1 بررسی نرمال بودن متغیر ها .73
4-2-2 بررسی فرضیات تحقیق .75
4-2-3 مقایسه و مولفه های رتبه بندی تحقیق 85
4-2-2-1 مقایسه مولفه های تحقیق .85
4-2-2-2 رتبه بندی مولفه های تحقیق با بهره گرفتن از آزمون های تکمیلی .86
فصل پنجم : نتیجه گیری وپیشنهادها.88 
5-1 مقدمه .98
5-2 خلاصه تحقیق 89
5-3 نتیجه گیری .90
5-3-1 نتایج آزمون فرضیه ها .91
5-3-2 نتایج آزمون مقایسه و رتبه بندی عوامل و شاخص های موثر در ارسال لیست غیرحضوری 93
5-4 یافته های جانبی به دست آمده از تحلیل آماری .93
5-5نتیجه گیری کلی .95
5-6 مدل مفهومی .95
5-7 مقا یسه نتایج تحقیق با تحقیقات گذشته 96 
5-8 پیشنهاد ها .98
5-8-1 پیشنهاد های کاربردی همراه با ارائه راهکار های اجرائی مبتنی بر نتایج فرضیه های تحقیق. 99
5-8-2 پیشنهاد هایی مبتنی بر یافته های تحقیق 101
5-8-3 پیشنهاد هایی برای پژوهش های آتی .102 
5-9  موانع و محدودیت های تحقیق 102
پیوست ها 104
منابع 120
فهرست منابع فارسی .120
فهرست منابع انگلیسی 123
چکیده انگلیسی .126
چکیده پایان نامه :
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر تکنولوژی اطلاعات بر عملکرد سازمان تامین (شعبه دو قم )می باشد .این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی میدانی است .جامعه آماری این تحقیق شامل 7650 کارفرمای کارگاههای محدوده شعبه دو قم و همچنین 85 کارمند شاغل در این شعبه تامین اجتماعی می باشد که از بین آنها 69 نفر از کارفرمایان و 42 نفر از کارمندان این شعبه انتخاب شده اند .این تحقیق شامل 4 فرضیه اصلی و فرعی می باشد. که فرضیه های تحقیق به شرح می باشند :
فرضیه 1 – چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی باعث کاهش مراجعه حضوری ارباب رجوع میگردد .
فرضیه 2 – چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی باعث کاهش هزینه های مالی سازمان می گردد .
فرضیه 3 – چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه  و پرداخت آن به صورت اینترنتی  باعث کاهش خطای کاربران سازمانی گردد .
فرضیه 4 – چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه  و پرداخت آن به صورت اینترنتی  باعث رضایت مندی بیشتر ارباب ارجوع میگردد .
ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیق حاضر فیش برداری ،مشاهده ، مصاحبه و پرسشنامه می باشد به نحوی که برای جمع آوری اطلاعات پیرامون مبانی نظری و پیشینه تحقیق که به روش کتابخانه ای انجام شده با مراجعه به اسناد و مدارک موجود ، از فیش برداری استفاده شده است . همچنین جهت تدوین چارچوب نظری و تدوین فرضیه ها از مشاهده و مصاحبه با کارفرمایان و کارشناسان بیمه ای سازمان تامین اجتماعی استان قم و برای جمع آوری داده های تحقیق جهت ارزیابی و آزمون فرضیه های ، از پرسشنامه استفاده شده است.
در تحقیق حاضر ،از روش اعتبار محتوا استفاده شده است ، چرا که هنگام طراحی پرسشنامه ،سعی شده سوال ها ،معرف ویژگی ها و عوامل ویژه می باشد که قصد اندازه گیری آن را داشته ایم.
بر اساس نتایج به دست آمده تمامی این فرضیه ها مورد تایید قرار گرفت و یافته های پژوهش نشان داد که فن آوری اطلاعات بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی شعبه دو قم موثر بوده است .
واژه های کلیدی :تکنولوژی اطلاعات ، ارزیابی عملکرد ،مدیریت اطلاعات ،سازمان تامین اجتماعی ، کارفرمایان ،
 1 مقدمه
چالش های جدی سازمان های نوین ، نه در درون سازمان بلکه عمدتا با محیطی است که در آن به فعالیت می نمایند .نیرو های محیطی آرامش و ثبات سازمان ها را تحت شعاع قرار می دهند نیرو های بسیاری در محیط قرار دارند که سازمان های نوین بایستی حرکت و اقدامات خود را بر اساس آنها تنظیم نمایند و یا در حرکتی فعال آنها را تحت تاثیر خواسته ها و اهداف خود قرار داده و به آنها جهت دهند .این تفکر همان چیزی است که در سازمان های نوین در قالب برنامه ریزی فعال یا آینده ساز مطرح می شود . چنانچه نیرو های محیطی را طبقه بندی کنیم با سه نیروی مشتری ، رقابت و تغییر مواجه هستیم. مشتری مداری به مفهوم رایج آن توانایی پاسخ گویی به نیاز هاو خواسته های مشتریان در یک شرایط رقابتی است .سازمان با مکانیزم های مناسب باید سلایق ، ارزش ها و خواسته های مدیران را دریافت ، پردازش و در خدمات و محصولات خود لحاظ نمایند .اگر چه در دیدگاه فعال ، سازمان می تواند به نیاز ها و خواسته های مشتریان جهت داده و آنها را به سمت راهبرد ها ی خود هدایت نماید . در بحث رقابت ،شکسته شدن مرز های اقتصاد و تولید و ورود شرکت های بین المللی ، فرا ملیتی و جهانی ، تهدید بزرگ برای شرکت هایی است که خود را از جهت برتری رقابتی و یا همگانی با رقابت آماده نکرده اند . شرکت های مذکور با استراتژی برتری کیفیت ، مقیاس تولید و هزینه های غیر قابل رقابت بازار کشور های مختلف را هدف قرار می دهند و در صدد سلطه بر بازر و یا افزایش سهم خود از این بازار ها هستند . مضافا گرو ههایی که در صدد وارد شدن به صنعت (تازه واردین و رقابت با نیرو های موجود در صنعت هستند نیز می توانند تهدیدی جدی برای شرکت ها باشند . در نهایت ، تغییر در زمینه های مختلف مانند تکنولوژی ، نو آوریها و اکتشاف   ، و شیوه های انجام کار ، سازمان هایی را که نتوانند خود را آماده تغییر و انعطاف پذیر نمایند ، با بحران بقا و حیات مواجه می شوند .تکنولوژی اطلاعات نقش مهمی در شکل گیری راهبردها ، پشتیبانی از راهبردهای کسب و کار و نیز کار و خلاقیت و نوآوری در طراحی و ایجاد کسب و کار های جدید را به عهده دارند .( صرافی زاده،1386 ، 64 )در عصر اطلاعات،  ارزش افزوده از طریق تبدیل اطلاعات به دانش و همچنین سرعت انتقال آن ،حاصل می شود .جریان اصلی عصر اطلاعات مبتنی بر ارتباطات است .بنا بر این اگر شبکه انتقال اطلاعات سرعت کافی نداشته باشد ، ارزش سیستمی که طراحی می شود ، صفر خواهد بود .(رضایئان ،1386 ، 7 )در سالهای اخیر استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان محور بسیاری از تحولات جهانی امری انکار ناپذیر بوده و این امر موجب تسریع در انجام امور گشته است .(عالیخانی و بهرامی ،1386 ، 30 ) هر سازمانی برای آگاهی از میزان تحقق اهداف تعیین شده در برنامه استراتژیک ، مطلوبیت و کیفیت فعلیت هاو نتایج عملکردش در محیط های پیچیده و پویا ، نیازمند برقراری نظام های مناسب پایش و کنترل عملکرد خاص خود است ، فقدان چنین نظامی به معنی عدم برقراری ارتباط با محیط درونی و بیرونی سازمان بوده و در نهایت افول سازمان های باز، پویا و فعال و در نهایت جامعه را در پی خواهد داشت .
روش های سنتی ارزیابی عملکرد که عمدتا مبتنی بر معیار های مالی و اعداد و ارقام حسابداری نظیر سود هر سهم ،نرخ بازده دارائیها و . است بسیاری از معیار های کیفی موثر در دورنمای شرکت نظیر رضایت مشتریان را نادیده می گیرد.محدودیت های متصور برای برای معیار های مالی ارزیابی عملکرد ، سبب نیاز به روشی گردید که ضمن توجه به معیار های مالی از سایر معیار ها نیز به منظور ارزیابی عملکرد استفاده کند . در این راستا کاپالان و نورتون در دهه 1390   روش ارزیابی متوازن را معرفی کردند . در این روش علاوه بر تحلیل های مالی به رضایت مشتریان ، رضایت و آموزش یاد گیری و مستمر کارکنان و نحوه انجام فرایند های داخلی توجه می گردد .در دنیای کنونی ، کارشناسان و مدیران ، بدون تسلط و آشنایی با دانش فن آوری اطلاعات ، راه سخت تری را نسبت به سایر مدیران همتراز خود در پیش رو دارند .بدیهی است که فرصت های زیادی را هم ممکن است از دست بدهند و یا ناخود آگاه در اختیار رقبا قرار دهند . جالب اینجاست که در بسیاری از ادارات و سازمان هاتصور اینکه یک روز   کاری را بدون استفاده از کامپیوتر و

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...