پایان نامه برق قدرت:ارزیابی تأثیر حضور واحد تولید پراکنده بر عملکرد خرده فروش در بازار برق |
محیطی و اقتصادی افزایش یافته است که در این میان واحدهای تولید پراکنده مورد توجه قرار گرفتهاست. در ساختار عمودی، اغلب سیاستهای یکسانی برای مصرف کنندگان متفاوت در نظر گرفته میشود در صورتیکه در سیستم تجدیدساختار شده، این امکان برای مصرف کنندگان فراهم است که با مشارکت در بازار برق مشارکت داشته باشند.
در این پایان نامه، تأثیر حضور واحد تولید پراکنده از نوع حرارتی بر عملکرد خردهفروش در بازار برق در بازه زمانی کوتاهمدت و میانمدت مورد مطالعه قرار گرفته است. خردهفروش مورد نظر در این پایان نامه قرارداد آینده و قیمت فروش پیشنهادی به مصرف کنندگان خود را تعیین مینماید، بطوریکه عدمقطعیت در قیمتهای بازار اشتراکی و تقاضای مصرف کننده را در نظر میگیرد. نوآوری انجام شده در این پایان نامه این است که فرض شده است خردهفروش واحد تولید پراکندهی مقیاس کوچک از نوع حرارتی در اختیار دارد و می تواند علاوه بر مشارکت در بازار اشتراکی و آینده، در برخی از ساعتها بخشی از بار مورد نیاز خود را از طریق واحد مقیاس کوچک تأمین نماید. به منظور مدلسازی عدم قطعیت قیمت بازار لحظهای و تقاضای مصرف کنندگان از مجموعه ای از سناریوها استفاده شده است. با توجه به بالا بودن حجم مسئله، به منظور کاهش حجم محاسبات با دقت مطلوب، از یک روش کاهش سناریو استفاده شده است. مدل برنامه ریزی تصادفی دو مرحلهای ارائه شده یک مسئله برنامه ریزی آمیخته عدد صحیح (MILP) است که با بهره گرفتن از نرمافزار GAMS حل میشود. مدل ارئه شده در دو مطالعه موردی به ترتیب با بازهی زمانی کوتاهمدت و میانمدت مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج بدست آمده به ازاء مقادیر مختلف هزینه بهره برداری واحد حرارتی و مقادیر مختلف ضریب نفوذ واحد حرارتی نشان میدهد، استفاده از منابع انرژی پراکنده در بخش خردهفروشی، علاوه بر اینکه سود خردهفروش را افزایش میدهد باعث کاهش ریسک و کاهش قیمت فروش پیشنهادی به مصرف کنندگان نیز میشود.
کلمات کلیدی:
بازار برق، بازار آینده، تولید پراکنده، بازار اشتراکی، خردهفروش، عدمقطعیت
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه . 1
1-1 پیشگفتار 2
1-2 معرفی ساختار پایان نامه 3
فصل دوم: برنامه ریزی تصادفی و مروری بر تحقیقات انجام شده در زمینه عملکرد خردهفروش در بازار برق 5
2-1 مقدمه 6
2-2 تجدید ساختار 6
2-3 بازار برق 8
2-3-1 انواع بازار برق 8
2-3-2 نهادهای بازار 9
2-3-3 مدل بازار اشتراکی 10
2-3-4 بازار آینده 11
2-4 تولید پراکنده 11
2-4-1 طبقه بندی انواع DG 12
2-5 برنامه ریزی تصادفی 12
2-5-1 متغیرهای تصادفی 13
2-5-2 مسائل برنامه ریزی تصادفی 13
2-5-2-1 مسائل برنامه ریزی تصادفی دو مرحلهای 13
2-5-2-2 مسائل برنامه ریزی تصادفی چند مرحلهای 14
2-5-3 مقدار مورد انتظار اطلاعات کامل و مقدار از راه حل تصادفی 15
2-5-3-1 مقدار مورد انتظار اطلاعات کامل 16
2-5-3-2 مقدار جواب تصادفی 16
2-5-4 تولید سناریو 17
2-5-4-1 تولید سناریو با بهره گرفتن از مدل ARIMA 18
2-5-4-2 کاهش سناریو 21
2-5-5 مدلسازی ریسک 23
2-5-5-1 مسائل برنامه ریزی تصادفی شامل مدلسازی ریسک 25
2-5-5-2 اندازه گیری ریسک 25
2-6 مروری بر تحقیقات انجام شده 28
2-7 جمعبندی 30
فصل سوم: ارائه مدل پیشنهادی برای مطالعه عملکرد خردهفروش مجهز به منابع تولید پراکنده.32
3-1 مقدمه 33
3-2 معرفی چارچوب پیشنهادی 34
3-2-1 چارچوب تصادفی 35
3-2-2 متغیرهای تصادفی 35
3-3 مدلسازی و فرمولبندی مسئله 37
3-3-1 بازار آینده . 37
3-3-2 بازار اشتراکی 38
3-3-3 واحد تولید پراکنده 39
3-3-4 تأمین برق مصرف کنندگان 39
3-3-5 تعادل انرژی الکتریکی 41
3-3-6 سود مورد انتظار 42
3-3-7 مدلسازی ریسک 42
3-3-7-1 ارزش ریسک شرطی 43
3-3-8 فرمولبندی مسئله با CVaR 43
3-4 جمعبندی 44
فصل چهارم: شبیهسازی و تحلیل نتایج 46
4-1 مقدمه 47
4-2 مطالعه موردی اول 47
4-3 مطالعه موردی دوم 54
4-3-1 معرفی سیستم مورد مطالعه 54
4-3-2 نتایج شبیهسازی با در نظر گرفتن CVaR 57
4-4 جمعبندی 68
فصل پنجم: جمعبندی، نتیجهگیری و ارائه پیشنهادات 70
5-1 نتیجهگیری 71
5-2 پیشنهادها 72
مراجع 85
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول (4-1): اطلاعات منحنی قرارداد آینده 48
جدول (4-2): سناریوهای تقاضای مصرف کنندگان و قیمت بازار اشتراکی . 49
جدول (4-3): سود انتظاری و CVaRبدون واحد تولید حرارتی . 49
جدول (4-4): سود انتظاری و CVaRبا واحد تولید حرارتی و ۱۰۰= MC . 49
جدول (4-5): سود انتظاری و CVaRبا واحد تولید حرارتی و ۱۱۰= MC . 49
جدول (4-6): خرید از قرارداد آینده بدون واحد تولید حرارتی (مگاوات ساعت) 50
جدول (4-7): خرید از قرارداد آینده، با واحد تولید حرارتی و ۱۰۰=MC (مگاوات ساعت) . 50
جدول (4-8): خرید از قرارداد آینده، با واحد تولید حرارتی و ۱۱۰= MC (مگاوات ساعت) 50
جدول (4-9): قیمت پیشنهادی به مصرف کننده بدون واحد تولید حرارتی ($/MWh) 51
جدول (4-10): قیمت پیشنهادی به مصرف کننده با واحد تولید حرارتی ($/MWh) و ۱۰۰=MC . 51
جدول (4-11): قیمت پیشنهادی به مصرف کننده با واحد تولید حرارتی ($/MWh)و ۱۱۰= MC. 51
جدول (4-12): انرژی خریداری شده به ازاء 0=β و بدون واحد تولید حرارتی(MWh) . 51
جدول (4-13): انرژی خریداری شده به ازاء 0=β ، با واحد تولید حرارتی(MWh) و 100= MC 52
جدول (4-14): انرژی خریداری شده به ازاء 0=β ، با واحد تولید حرارتی(MWh) و ۱۱۰= MC.52
جدول (4-15): انرژی خریداری شده به ازاء 100=β و بدون واحد تولید حرارتی(MWh) . 53
جدول (4-16): انرژی خریداری شده به ازاء 100=β ، با واحد تولید حرارتی(MWh) و ۱۰۰= MC . 53
جدول (4-17): انرژی خریداری شده به ازاء 100=β ، با واحد تولید حرارتی(MWh) و 110= MC . 53
جدول (4-18): پارامترهای مدل ARIMA (4-1) . 55
جدول (4-19): دادههای منحنی قرارداد آینده . 56
جدول (4-20): سود انتظاری و CVaRبدون واحد تولید حرارتی (میلیون دلار) 58
جدول (4-21): سود انتظاری و CVaRبا واحد تولید حرارتی (میلیون دلار)، هزینه بهره برداری 50 دلار بر مگاوات ساعت و ضریب نفوذ 10%، 15% و 20% .58
جدول (4-22): سود انتظاری و CVaRبا واحد تولید حرارتی (میلیون دلار)، هزینه بهره برداری 70 دلار بر مگاوات ساعت و ضریب نفوذ 10%، 15% و 20% .59
جدول (4-23): سود انتظاری و CVaRبا واحد تولید حرارتی (میلیون دلار)، هزینه بهره برداری 100 دلار بر مگاوات ساعت و ضریب نفوذ 10%، 15% و 20% .59
جدول (4-24): مقدار توان خریداری شده از قراردادهای آینده بدون واحد تولید حرارتی(MW) .60
جدول (4-25): قیمت فروش پیشنهادی به مصرف کنندگان در غیاب واحد تولید حرارتی($/MWh)60
جدول (4-26): قیمت فروش پیشنهادی به مصرف کنندگان در حضور واحد تولید حرارتی با هزینه بهره برداری 50 دلار بر مگاوات-ساعت و به ازاء ضریب نفوذ 10%، 15% و 20%($/MWh) . 61
جدول (4-27): قیمت فروش پیشنهادی به مصرف کنندگان در حضور واحد تولید حرارتی با هزینه بهره برداری 70 دلار بر مگاوات-ساعت و به ازاء ضریب نفوذ 10%، 15% و 20%($/MWh) 62
جدول (4-28): قیمت فروش پیشنهادی به مصرف کنندگان در حضور واحد تولید حرارتی با هزینه بهره برداری 100 دلار بر مگاوات-ساعت و به ازاء ضریب نفوذ %10، 15% و 20%($/MWh) 62
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل (2-1): روند تجدید ساختار 7
شکل (2-2): مرحلهی مجزا سازی در تجدید ساختار 7
شکل (2-3): وظاییف بهرهبردار مستقل سیستم 10
شکل (2-4): مدل بازار اشتراکی . 11
شکل (2-5): نمونهای از درخت سناریوی سه مرحلهای]12[ 17
شکل (2-6): الگوریتم تولید سناریو 20
شکل (2-7): الگوریتم کاهش سناریو 23
شکل (2-8): مفهوم ریسک]12[ 24
شکل (2-9): مثالی از حد مؤثر]12[ 26
شکل (3-1): چارچوب تصمیم گیری]12[ . 34
شکل (3-2): درخت سناریو]12[ 35
شکل (3-3): شماتیک چارچوب پیشنهادی . 36
شکل (3-4): مثالی از منحنی قرارداد آینده]12[ 38
شکل (3-5): مثالی از منحنی سهمیهبندی قیمت]12[ 40
شکل (3-6): درآمد حاصل از فروش به مصرف کنندگان]12[ . 42
شکل (4-1): منحنی سهمیهبندی قیمت]12[ . 48
شکل (4-2): منحنی سهمیهبندی قیمت]12[ . 56
شکل (4- 3): سناریوهای قیمت بازار اشتراکی . 57
شکل (4- 4): سناریوهای تقاضای مصرف کنندگان . 57
شکل (4- 5): مقدار توان خریداری شده از بازار اشتراکی در غیاب واحد تولید حرارتی و به ازاء . 63
شکل (4-6): مقدار توان خریداری شده از بازار اشتراکی در غیاب واحد تولید حرارتی و به ازاء 63
شکل (4- 7): مقدار توان خریداری شده از بازار اشتراکی در حضور واحد تولید حرارتی با هزینه بهره برداری 50 دلار بر مگاوات ساعت و ضریب نفوذ 10% الف) و ب) . 64
شکل (4- 8): مقدار توان خریداری شده از بازار اشتراکی در حضور واحد تولید حرارتی با هزینه بهره برداری 70 دلار بر مگاوات ساعت و ضریب نفوذ
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 04:28:00 ق.ظ ]
|