فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مقدمه. 17
آموزش های فنی و حرفه‌ای 17
تاریخچه آموزش های فنی و حرفه‌ای 21
ضرورت آموزش های فنی و حرفه‌ای 26
انواع اصلی نظام آموزش فنی و حرفه‌ای 30
1- نظام آموزش حرفه‌ای 30
2- نظام حرفه آموزی بازار کار یا آموزش مبتنی بر مرکز حرفه آموزی 31
3- نظام حرفه‌ای آموزی بنگاه اقتصادی 32
تفاوت شیوه های مختلف آموزش و حرفه آموزی 33
1-آموزش حرفه‌ای یا مدرسه محور. 33
2- حرفه آموزی بازار کار یا آموزش مبتنی بر مرکز. 33
3- حرفه آموزی بنگاه اقتصادی(درون بنگاهی) 34
ورودی ها، فرآیندهای آموزشی و خروجی های آموزش های فنی و حرفه ای 35
فراگیران دوره های آموزش های فنی و حرفه‌ای 35
مربیان و مدرسان دوره های آموزش های فنی و حرفه‌ای 35
خروجی های دوره های آموزش های فنی و حرفه‌ای 35
آموزش های فنی و حرفه‌ای در ایران. 36
دلایل ایجاد نظام مهارت آموزی در ایران و اصول حاکم بر آن. 40
سند راهبردی مهارت و فناوری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای 42
مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای 48
1-آموزش در مراکز  ثابت. 48
الف) آموزش در زندان ها 49
ب) آموزش در پادگان ها 49
2- آموزش در واحدهای سیار. 49
3- آموزش در صنایع. 50
الف- آموزش در مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی 50
ب- آموزش من کار. 50
ج- آموزش خودیاری فنی 50
4- آموزش در مراکز آزاد فنی و حرفه‌ای 51
استفاده از شبیه سازی برای مهارت آموزی 51
مزایای استفاده از شبیه سازی در مهارت آموزی 52
وضعیت نظام آموزش فنی و حرفه‌ای ایران و چالش های آن. 53
چالش های های بیرونی و درونی سیستم های آموزش فنی و حرفه ای ایران. 59
الف) چالش های درونی سیستم آموزش فنی و حرفه‌ای: 59
ب- چالش های بیرونی سیستم آموزش فنی و حرفه‌ای: 60
سایر چالش های پیش رو. 62
تاثیر جهانی شدن  در آموزش های فنی و حرفه‌ای 65
1- آینده ی مهارت سازی: مسائل فشار زا و ارزیابی ها 66
2- ارتقا مهارت های نیروی کار. 67
3- فرصت ها و ظرفیت های اجتماعی 67
چالش های آموزش فنی و حرفه‌ای در قرن بیست و یکم. 68
1- اقتصاد آموزش حرفه‌ای 69
2- موقعیت اجتماعی آموزش حرفه‌ای 70
3- جنبه های منطقه ای و بین اللملی آموزش حرفه‌ای 71
2- معرفی سطوح آموزش های فنی و حرفه‌ای 72
گواهی مهارت درجه دو. 72
گواهی مهارت درجه یک. 72
گواهی مهارت تخصصی (طرح 18 ماهه) 72
معرفی طرح آموزش ممتاز (طرح 18 ماهه) : 73
مقدمه. 73
اجرای اولین دوره آموزش نمونه کارگر ماهر. 76
ویژگی‌های آموزش های طرح 18 ماهه. 79
3- کارایی 80
4- پیشینه تحقیق 83
تحقیقات داخلی 83
تحقیقات خارجی 87
پیشینه پژوهشی کارایی 88
تحقیقات داخلی 88
تحقیقات خارجی 90
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
مقدمه. 94
روش شناسی پژوهش. 94
جامعه، نمونه و ذینفعان. 97
نمونه و روش نمونه گیری 98
حجم نمونه در بخش کمی پژوهش. 99
حجم نمونه در بخش کیفی 100
ابزار گردآوری داده ها 101
ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی پژوهش. 101
روال مصاحبه. 106
تجزیه و تحلیل داده ها 107
بخش کمی 107
بخش کیفی 107
فصل چهارم: یافته­ های پژوهش

 

یافته های توصیفی مربوط به ویژگی های نمونه تحقیق 110
2- یافته های مربوط به کارآموزان. 111
2-3-  مقیاس توانمندی مربیان از دیدگاه مربیان. 136
3-3 مقیاس امکانات و تجهیزات از دیدگاه مربیان. 138
5-3- مقیاس نیاز بازار کار از دیدگاه مربیان. 145
4- یافته های مربوط به مدیران و کارشناسان. 147
5-4- مقیاس نیاز بازار کار از دیدگاه مدیران و کارشناسان. 158
2-5- مقیاس توانمندی مربیان از دیدگاه کارفرمایان. 164
3-5- مقیاس امکانات و تجهیزات مرکز از دیدگاه کارفرمایان. 166
4-5- مقیاس استاندارد آموزشی از دیدگاه کارفرمایان. 169
5-5- مقیاس نیاز بازار کار از دیدگاه کارفرمایان. 171
نتیجه گیری کلی از دیدگاه های کارآموزان، مربیان، مدیران-کارشناسان و کارفرمایان. 175
 
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه. 178
محدودیت های تحقیق 226
پیشنهادهای پژوهشی 226
پیشنهادات کاربردی 228
منابع فارسی 236
منابع انگلیسی 248
 
 
 فهرست جداول
عنوان                                                                                            صفحه
جدول 1-2 تعاریف آموزش های فنی و حرفه‌ای 20
جدول 2-1- طبقهبندی مهارتهای مورد نیاز در عصر اطلاعات و ارتباطات. 40
جدول 2-2- سرفصل دروس و مهارت های آموزشی در دوره های 18 ماهه. 75
جدول 1-3 مراحل انجام پژوهش را نشان می دهد. 96

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...