پایان نامه ارشد مدیریت گرایش مالی: تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت شرکت انتقال گاز ایران |
تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت شرکت انتقال گاز ایران
استاد راهنما:
دکتر عسگر پاکمرام
استاد مشاور:
دکتر نادر رضایی
فهرست مطالب:
فصل اول: معرفی پژوهش
1-1- مقدمه 3
1-2- تشریح و بیان مساله پژوهش .4
1-3- مروری بر چارچوب نظری پژوهش5
1-4- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش .7
1-5- اهداف پژوهش7
1-5-1- اهداف علمی پژوهش7
1-5-2- اهداف کاربردی پژوهش8
1-6- پرسشهای پژوهش8
1-7- تبیین فرضیه های پژوهش9
1-8- نوآوری پژوهش10
1-9- روش پژوهش .10
1-10- قلمرو پژوهش.10
1-11- جامعه آماری پژوهش11
1-12- روش و ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات.11
1-13- روش تحلیل داده ها.11
1-14- تعریف مفاهیم، واژهها اختصاصی و متغیرهای پژوهش12
1-15- خلاصه فصل13
1-16- ساختار کلی پژوهش 13
فصل دوم: ادبیات، چارچوب نظری و مروری بر پژوهشهای مربوط
2-1- مقدمه.15
2-2- مبانی نظری.16
2-2-1- هزینه و سود.16
2-2-2- مدیریت راهبردی هزینه و مدیریت سنتی هزینه17
2-2-3- مدیریت استراتژی و مدیریت هزینه استراتژیک.19
2-2-2- هزینه یابی هدف.20
2-2-3- هزینه یابی بر مبنای فعالیت. 22
2-2-4- هزینهیابی کایزن.24
2-2-5- هزینه یابی چرخه عمر26
2-2-6- مهندسی ارزش.27
2-3- مفهوم عملکرد مالی28
2-4- ساختار سرمایه و عملکرد مالی.29
2-5- روشهای تامین مالی و عملکرد مالی بلندمدت.30
2-6- عوامل موثر بر عملکرد مالی بلندمدت شرکتها32
2-6-1- استقراض بدهی (وام) و عملکرد مالی شرکتها.33
2-6-2- تامین مالی و عملکرد مالی شرکتها34
2-6-3- سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و عملکرد مالی شرکتها35
2-7- استراتژی مدیریت هزینه و عملکرد مالی بلندمدت35
2-8- پژوهشهای خارجی.37
2-9- پژوهشهای داخلی.38
2-10- نتیجه گیری و ارائه مدل مفهومی پژوهش.40
2-11- خلاصه فصل.41
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1- مقدمه .43
3-2- روش پژوهش .44
3-3- قلمرو پژوهش .45
3-3-1- قلمرو موضوعی پژوهش 45
3-3-2- قلمرو زمانی پژوهش 45
3-3-3- قلمرو مکانی پژوهش .45
3-4- فرضیه های پژوهش 45
3-5- متغیرهای پژوهش و نحوه اندازه گیری آنها 47
3-6- جامعه آماری پژوهش 48
3- 7- روش گردآوری اطلاعات و دادههای پژوهش .48
3-8 – دقت، اعتبار و پایایی ابزار پژوهش.49
3- 9- روش کلی تحلیل داده ها.49
3- 10 - روشهای آماری49
3- 11- خلاصهی فصل50
فصل چهارم: تحلیـل داده های پژوهش
4-1 مقدمه.52
4-2 یافته های توصیفی.52
4-3 آمار استنباطی.57
4-3-1 آزمون فرضیه فرعی 1-1.57
4-3-2 آزمون فرضیه فرعی 1-2.58
4-3-3 آزمون فرضیه فرعی 1-3.59
4-3-4 آزمون فرضیه فرعی 2-1.61
4-3-5 آزمون فرضیه فرعی 2-2.62
4-3-6 آزمون فرضیه فرعی 2-363
4-4 خلاصه فصل64
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادهای پژوهش
5-1 مقدمه.66
5-2 نتایج آزمون فرضیه ها .66
5-2-1 نتیجه آزمون فرضیه فرعی اول (1-1) 66
5-2-2 نتیجه آزمون فرضیه فرعی دوم (1-2) 67
5-2-3 نتیجه آزمون فرضیه فرعی سوم (1-3) 67
5-2-4 نتیجه آزمون فرضیه فرعی اول (2-1) 68
5-2-5 نتیجه آزمون فرضیه فرعی دوم (2-2)68
5-2-6 نتیجه آزمون فرضیه فرعی سوم (2-3) 69
5-3 مقایسه نتایج پژوهش حاضر با پژوهشهای قبلی.69
5-4 نتیجه کلی و تفسیر نتایج آزمون فرضیه ها70
5-5 پیشنهادهای حاصل از پژوهش73
5-5-1 پیشنهادهای مبتنی بر فرضیه ها73
5-5-2 پیشنهاد برای پژوهشهای آتی.74
5-6 محدودیتهای انجام پژوهش74
5-7 خلاصهی فصل 75
منابع
الف: منابع فارسی76
ب: منابع غیرفارسی 79
پیوستها
الف: جداول خروجی تحلیل داده ها.83
ب: نمودارهای خروجی تحلیل داده ها85
چکیده:
هدف نظام مدیریت هزینه، کمک به حداکثر رساندن سود و ارزش شرکت در حال و آینده است. اطلاعات مدیریت هزینه در قیمت گذاری محصولات، تصمیم گیری در خصوص ایجاد تغییر در محصول به منظور دستیابی به سودآوری بیشتر، بروز رسانی تجهیزات تولیدی با توجه به شرایط موجود و تعیین روش های جدید بازاریابی یا کانالهای توزیع محصولات شرکت استفاده میشود بنابراین تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر روی عملکرد مالی شرکت می تواند قابل توجه باشد.
در این پژوهش، تحلیل جامعی روی بررسی تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت در شرکت انتقال گاز ایران بین سال های 1387 الی 1391 شرکت مورد مطالعه انجام گرفت. با بهره گرفتن از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، فرضیه ها مورد آزمون قرار گرفت در کل نتایج آزمون فرضیه ها حاکی از تاثیر عدم معنیدار استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت در شرکت مورد مطالعه می باشد.
فصل اول: معرفی پژوهش
1-1- مقدمه
بهای تمام شده (هزینه) از اقلام با اهمیت حسابداری است که بر پایه آن، تصمیمات برنامه ریزی و تصمیمات کنترل اتخاذ میگردد. دستیابی به بهای تمام شده قابل اتکا و مربوط در تصمیم گیری مستلزم انجام فرآیند درست و منطقی مرتبط با محاسبه آن است که تحت عنوان هزینهیابی اتلاق میشود. مدیریت هزینه، رویکردی است که تصمیمات برنامه ریزی و کنترلی را عینیت میبخشد؛ به همین دلیل مدیریت هزینه به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر بر عملکرد شرکتها و برای جهتگیری آنها در بازارهای سرمایه مطرح شده است. بیشتر شرکتها وجوه مورد نیاز خود را از روشهای گوناگونی تامین می کنند؛ اما عواملی مانند رفتار مدیریت، اندازه شرکت و دسترسی به بازارهای تامین مالی و نیز محیط های اقتصادی و سیاسی، آنها را نسبت به در پیش گرفتن تصمیمات بهینه در این زمینه محتاط کرده است در این میان، استفاده از منابعی که از ایجاد بدهی به دست آمده است ضمن ایجاد مقدار قابل توجهی هزینه ثابت، موجب افزایش اهرم و در نتیجه ریسک بیشتر خواهد شد. به همین دلیل تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت شرکتها از اهمیت زیادی برخوردار میباشد.
تمرکز اصلی استراتژی مالی بر ابعاد مالی تصمیمات استراتژیک است؛ در نتیجه به صورت اجتناب ناپذیری، این موضوع نشان دهنده ارتباط نزدیک با منافع سهامداران و در نتیجه با بازار سرمایه است. با این حال یک استراتژی مالی مناسب همانند یک استراتژی سطح شرکت و استراتژی رقابتی بسیار عالی، تمامی ذینفعان داخلی و خارج از شرکت را مد نظر قرار میدهد. همچنین، تئوری بازار سرمایه و تحقیقات موجود در این زمینه به صورت اساسی بر سطح اقتصاد کلان تمرکز می کنند، در حالی که استراتژیهای مالی خاص بوده و بر اساس نیازهای شرکتهای خاص و حتی در بعضی از موارد برای واحدهای فرعی در داخل سازمان تدوین میشوند.
2-1- تشریح و بیان مسئله پژوهش
پیشرفت سریع فناوری همراه با افزایش روزافزون رقابت در بازارهای جهان، مدیران واحدهای اقتصادی را به تولید محصولاتی با کیفیت بالا، ارائه خدمات مطلوب به مشتریان و در نهایت کاستن از بهای تمام شده کالا و خدمات ترغیب نموده است. از اینرو، جهت تحقق این انتظارات، تامین اطلاعات مورد نیاز به صورت جامع برای سیستم حسابداری یک ضرورت است و از آنجاییکه حسابداری مدیریت دیگر جوابگوی نیازهای موجود نیست (کاپلان[1]،2004). لذا بسیاری از دستاندر کاران امور اقتصادی به تدریج از دیدگاه های سنتی مبنی بر حسابداری بهای تمام شده فاصله گرفته و به ایجاد سیستم مدیریت هزینه گرایش پیدا می کنند. بطور کلی، می توان چنین نتیجه گرفت که تاکید سیستم مدیریت هزینه بر روند فعالیتهای بنگاه اقتصادی است. باید اذعان نمود، رهبران تغییر، کسانی هستند که میدانند کجا هستند، به کجا میروند، چگونه حرکت می کنند و چگونگی نیل به مقصد را میشناسند، اعتماد به نفس برای ایجاد تغییر در خودشان را دارند و هم چنین، برای کمک یا هدایت دیگران در ایجاد تغییر صبر و بردباری به خرج میدهند. نمیتوان تغییرات را کنترل کرد اما میتوان خود را برای آن آماده نمود.
با توجه به اینکه صنعت نفت و گاز بهعنوان محور توسعه اقتصادی کشور شناخته شده و صنعتی پایه در این راستا محسوب میگردد، دارای منابع هنگفتی از سرمایههای انسانی فیزیکی بوده که بهره برداری و استفاده بهینه از این منابع یکی از اهداف اصلی و رسالت مدیران این صنعت عظیم تلقی میگردد. تمایز محصولات، یکی از راههای موفقیت وتضمین آینده سازمان درعرصه های رقابت میباشد و از آنجاییکه وظیفه اصلی شرکت انتقال گاز صرفاً تحویل گاز از پالایشگاههای گاز و تحویل آن به مشتریان (داخلی و خارجی) میباشد و بدلایل سیاسی و . نمیتواند در مورد تحویل گاز به مشتریان سلیقهای عمل نماید لذا، مدیریت هزینه می تواند راهگشای مسایل رقابتی باشد (پورتر[2]،1980). لازماست، مدیران سازمان با دید اقتصادی به این پروژهها نگریسته و در راستای جهاد اقتصادی که یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری میباشد با کنترل سیستمی بر روی هزینهها وکنترل آنها نقش موثری در جهت جلوگیری از اتلاف انرژیها برداشته تا بتواند در صحنههای حساس بین الملل با حفظ و افزایش سهم بازار با داشتن توان رقابت، در داخل کشور نیز از حیف و میل منابع خدادادی جلوگیری بعمل آید. مدیریت هزینه را از چهار بعد به مدیریت عملکرد نسبت دادند، مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد(کاپلان ونورتون[3]،1996).
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 07:25:00 ق.ظ ]
|