(رویکرد تحلیل پوششی داده‌های فازی)
 

استاد راهنما:
 

دکتر عادل آذر
 

استادان مشاور:
 

دکتر احمد شعبانی و دکتر مهدی صادقی

 

فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات. 2
مقدمه. 2
بیان مسئله 2
سابقه‌ی پژوهش در مطالعات ایران 5
اهمیت و اهداف پژوهش 6
سوالات پژوهش 8
قلمرو پژوهش 8
روش انجام پژوهش 9
کاربردها‌ی پژوهش 9
محدودیت‌های پژوهش 10
تعریف واژگان کلیدی. 10
فصل دوم: ادبیات موضوع 15
مقدمه. 15
سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران 15
اثربخشی. 18
مفهوم کارایی. 19
انواع کارایی. 21
تحلیل نسبت در اندازه‌گیری کارایی. 23
روش تحلیل نسبت. 23
1- روش روند 24
2- روش در صد 25
3- روش مقایسه 26
4- روش شاخص. 26
تحلیل پوششی داده ها .30
سنجش کارایی نسبی. 33
مدل CCR.
حل مدل DEA.
مدل BCC.
مدل BCC ورودی محور 43
DEA چگونه عمل می‌کند؟ 44
مدل ثانویه‌ی DEA.
محاسبه‌ی کارایی مقیاس 51
رتبه‌بندی واحد‌های کارا. 51
روش اندرسون –پیترسون 52
شناسایی واحد کارآمد ضعیف 54
خلاصه‌ی روش مدل سازی برای DEA.
نکات و توضیحاتی درباره‌ی DEA.
توانایی‌های DEA.
کاستی‌های DEA.
تفکر فازی. 59
مجموعه‌های قطعی. 66
مجموعه:گرادآیه ای معین از اشیاء 66
زیر مجموعه 66
مجموعه‌ی تهی. 66
مجموعه‌ی مرجع 66
عملگردهای مجموعه ای. 66
تابع نشانگر 67
تفاضل و تفاضل متقارن 67
عدد اصلی و مجموعه‌ی توانی. 67
مجموعه‌ی محدب. 68
پوسته‌ی محدب. 68
4-4- مفاهیم اصلی مجموعه‌های فازی. 68
1-4-4- تابع عضویت. 68
2-4-4- نمایش مجموعه‌های فازی. 69
3-4-4- تکیه گاه، ارتفاع، بهنجار، و گذر 69
4-4-4- زیر مجموعه‌ی فازی. 70
5-4- عملگرهای مجموعه ای فازی. 70
مجموعه‌ی فازی محدب. 72
عدد اصلی. 72
6-4- اصل گسترش 72
7-4- اعداد فازی. 74
عدد فازی مثلثی. 75
فازی ذوزنقه ای. 76
3-7-4- عملگرهای ریاضی بر بازه‌ها و اعداد فازی. 76
رابطه‌ی فازی. 78
محدودیت فازی. 78
شبکه‌ی فازی. 78
نظریه‌ی امکان و احتمال 79
تبدیل واژه‌های زبانی به اعداد فازی. 80
تبدیل اعداد فازب به اعداد قطعی. 81
روش میانگین. 82
کاربردهای نظریه‌ی فازی. 84
برنامه ریزی خطی فازی. 84
تحلیل پوششی داده‌های فازی. 88
مدل اولیه‌ی CCR(داده بنیان) .91
مدل ثانویه‌ی CCR(داده بنیان) .91
مدل ثانویه‌ی BCC(داده بنیان). 92
رویکرد رتبه‌بندی فازی. 103
رویکرد امکان پذیری. 104
فصل سوم: روش تحقیق. 108
مقدمه. 108
ویژگی‌های پژوهش علمی. 108
فرایند پژوهش 110
روش اجرای پژوهش 113
مدلسازی. 114
مدل فازی BCC.
جمع آوری داده‌ها و تعاریف عملیاتی. 126
داده‌های فازی. 132
مدل اجرا شده‌ی تحلیل پوششی داده‌های فازی 133
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دفاع 135
مقدمه. 135
تجزیه و تحلیل داده ها .135
داده‌های مثلثی فازی. 136
نتایج اجرای مدل‌های تحلیل پوششی داده‌های فازی. 143
نتایج اجرای مدل‌های تحلیل پوششی داده‌های قطعی 152
داده‌های قطعی. 152
مدل‌های تحلیل پوششی داده‌های قطعی. 153
نتایج اجرا .154
مدل‌های بازده به مقیاس ثابت. 154
مدل‌های بازده به مقیاس متغیر156
مدل‌های بازده به مقیاس کاهشی. 160
فصل پنجم: نتیجه‌گیری. 164
مقدمه 164
خلاصه 164
نتایج مدل تحلیل پوششی داده‌های فازی. 165
برش‌های آلفا. 165
واحد‌های تصمیم‌گیری (کشورهای حوزه‌ی سند چشم انداز). 166
نتایج مدل تحلیل پوششی داده‌های قطعی. 167
مدل‌های بازده به مقیاس ثابت. 167
مدل‌های بازده به مقیاس متغیر 168
مدل‌های بازده به مقیاس کاهنده. 168
مدل‌های بازده به مقیاس فزاینده. 169
مقایسه‌ی مدل‌های قطعی و فازی. 170
پیشنهادها. 171
پیشنهادهای پژوهشی. 171
پیشنهادهای کاربردی172
محدودیت‌های پژوهش 173
منابع و ماخذ 175
چکیده:
مدل های تحلیل پوششی داده ها از دیرباز مورد استفاده ی متخصصان جهت سنجش ،مقایسه و بهبود کارایی بوده است. با در هم آمیختن مفاهیم علم مدیریت فازی ومدل های تحلیل پوششی داده ها ،مدلی جدید به وجود آمد که تحلیل پوششی داده های فازی نام گرفت.ابعاد مختلف این مدل روزبه روز در حال گسترش و پیشرفت می باشد.در این پژوهش ابتداء مفاهیم اولیه ی مدل های تحلیل پوششی داده ها و مفاهیم علم مدیریت فازی بیان شده است و در ادامه تمامی مدل های تحلیل پوششی داده های فازی معرفی شده و یکی از این مدل ها جهت مقایسه ی کارایی اقتصادی و مدیریتی کشور های حوزه ی سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران که شامل بیست وشش کشور می باشد مورد استفاده قرار گرفته است و با توجه به BCC بودن مدل فازی انتخابی ،از 8 مدل اندرسون – پیترسون که شامل فروض بازده به مقیاس ثابت،بازده به مقیاس متغیر ،بازده به مقیاس کاهشی و بازده به مقیاس افزایشی (داده بنیاد و ستانده بنیاد)بوده است،جهت مقایسه ی ثانویه استفاده شده است.در نهایت با توجه به نتایج حاصل از اجرای مدل ها ،پیشنهادهایی برای کشور ایران جهت حضور مؤثر در میادین رقابتی اقتصادی منطقه ارائه شده است.
فصل اول: کلیات
مقدمه:
در این فصل چهارچوب کلی پژوهش را مشخص خواهیم نمود. در ابتدا به بیان مسئله خواهیم پرداخت و در ادامه سابقه‌ی پژوهش را ذکر خواهیم کرد به دنبال آن اهداف پژوهش را ذکر خواهیم کرد سپس سؤالات پژوهش بیان شده و قلمرو پژوهش را مشخص خواهیم نمود. سپس روش پژوهش را روشن خواهیم کرد و به بیان کاربردها‌ی این پژوهش خواهیم پرداخت وبرخی از مراجع که می‌توانند از این پژوهش بهره مند شوند معرفی می‌گردند. در ادامه محدودیت‌های پژوهش را ذکر کرده و در نهایت واژه‌های کلیدی را تعریف خواهیم نمود.
بیان مسئله:
رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سند نهایی چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران به سران سه قوه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افق روشن ایران را در ١۴٠۴ هجری شمسی ترسیم نمودند. در این سند داریم:
* چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ١۴٠۴ هجری شمسی
با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان و عزم ملی و کوشش برنامه ریزی شده و مدبرانه جمعی و در مسیر و اصول قانون اساسی، در چشم‌انداز ٢٠ ساله، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی وانقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل.
اولین گام در حرکت به سمت مقصد، موقعیت یابی است؛ اینکه بفهمیم کجا هستیم و به کجا می‌خواهیم برویم. پس از آن نوبت به اتخاذ تصمیم در مورد چگونگی حرکت و تصمیمات راهبردی می‌رسد.
همانطور که در سند چشم‌انداز بیست ساله ذکر شده، مقصد ما به عنوان کشور اول منطقه در زمینه‌های اقتصادی و علمی مشخص شده است.
و گام بعدی در تجزیه و تحلیل محیط منطقه و شناسایی وضعیت خودمان و کشورهایی که ازما پیشی گرفته اند، می‌باشد.
در این پژوهش سعی می‌شود متغیر‌هایی (نسبت‌های کلان اقتصادی) وارد مدل شوند که بتوانند وضعیت هر چه جامع تری از موقعیت راهبردی کشورمان نشان دهدند.
تبین قدرت تکنیک تحلیل پوششی داده ها:
پس از ارائه‌ی مدلهای پارامتری، تبین قدرتمندی از چگونگی روابط بین پارامترها ارائه شد؛ (همانند مدل کاپ داگلاس برای تبین روابط اقتصادی نیروی کار و تولید) ولی این مدلها محدود به پارامترهای درون مدل بودند و جامعیت لازم را نداشتند ولی باارائه‌ی تکنیک‌های ناپارامتری از بند پارامترها رها شدند و با قدرتی مشابه به تبین متغیرها‌ی مختلف پرداختند.
در این پژوهش سعی می‌شود در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز نسبت‌های مهمی از وضعیت کلان اقتصادی کشور کشف شده و در کنار یکدیگر قرار داده شده و یک رتبه‌بندی مبتنی بر واقعیت ارائه شود.
از دیر باز رصد کردن وضعیت محیط، جهت برنامه ریزی‌های کلان دولتی مورد توجه سیاست گزاران کلان کشوری بوده است. این رصد از دوایر نزدیکتر شروع و درخاتمه کل محیط را در بر می‌گیرد. یکی از مهمترین اسناد کشوری، سند چشم‌انداز بیست ساله میباشد. در این سند ازبین کشورهای حوزه‌ی نفتا برای جمهوری اسلامی ایران چنین آینده ای را مجسم نموده است: «ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی وانقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل».
ابتدائی‌ترین گام جهت سنجش وضعیت محیط، تعریف محک‌ها و شاخص‌های اساسی است که به بهترین نحو بیان کننده‌ی وضعیت موجود باشند. شاخص‌هایی که آرمانهای کشور را به درستی و حتی الامکان نزدیک به واقعیت بیان کنند. پس از مشخص شدن شاخص‌ها نوبت به بررسی وضعیت محیط بر اساس شاخصهای میرسد و تعیین نقاط قوت و ضعف بر اساس یک مدل.
در راستای فرایند رصدکردن محیطی تلاش‌های زیادی شده است؛ و انواع روش های کمی ابداع و اجرا شده اند. بیشتر روشها با یک پارامتر خاص شروع به رصد کردن و بالطبع رتبه‌بندی محیطی میکنند؛ و در نهایت آمار و اطلاعات استخراج شده ازداده‌های اولیه را در کنار یکدیگر و گسسته ارائه میکنند.
روش تحلیل پوششی داده‌ها از روش های ناپارامتریک می‌باشدکه محدود به یک پا رامتر خاص نیست. قدرت این روش در ادغام پارامتر‌های مختلف کارائی و سنجش هم زمان آنها با یکدیگر است. بنابر این با قدرتی بیشتر به تحلیل انواع شاخص‌های محیطی به صورت همزمان و غیر پارامتریک می‌پردازد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...