عنوان:
 

بررسی امکان بکارگیری کارت امتیازی متوازن جهت اجرای استراتژی­های آن در شرکت خودرو­سازی سایپا
 

استاد راهنما:
 

دکتر سلیمان ایرانزاده
 

استاد مشاور:
 

دکتر حسین بیورانی

 

فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات 1
1-1- مقدمه 2
1-2- عنوان تحقیق 2
1-3- بیان مسئله 3
1-4- ضرورت و اهمیت انجام پژوهش 6
1-5- اهداف تحقیق 9
1-5-1- هدف اصلی. 9
1-6- سؤالات تحقیق 9
1-6-1- سوال اصلی تحقیق 9
1-6-2- سوالات فرعی. 9
1-7- فرضیه ‏های تحقیق 10
1-7-1- فرضیه اصلی 10
1-7-2- فرضیه­ های فرعی. 10
1-8- روش تحقیق 11
1-9- روش آماری. 11
1-9-1- آمار توصیفی. 11
1-9-2- آمار استنباطی. 11
1-10- روش گردآوری داده­ ها .11
1-11-جامعه آماری، روش نمونه‏ گیری و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان). 12
1-12-تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری. 12
1-13-تعاریف نظری و عملیاتی. 12
1-13-1- تعاریف نظری. 12
1-13-1-1- کارت امتیازی متوازن 12
1-13-1-2-استراتژی (راهبرد). 13
1-13-2- تعاریف عملیاتی. 13
فصل دوم: ادبیات و مبانی نظری. 14
کارت امتیازی متوازن 15
2-1- مقدمه 15
2-2- تاریخچه و روند تکاملی کارت امتیازی متوازن 17
2-2-1- معیارهای سنجش مالی عمدتاً کوتاه مدت و غیر استراتژیک هستند. 18
2-2-2- ارزیابی مبتنی بر اطلاعات تاریخی است 18
2-2-3- ارزیابی­ها عمدتاً یک بعدی است 18
2-3- تاریخچه شکل­ گیری برنامه ­ریزی استراتژیک 19
2-4- استراتژی. 20
2-5- چهار فرآیند مدیریت راهبردی. 21
2-5-1- تفسیر چشم‌انداز 21
2-5-2- انتقال راهبرد و مرتبط ساختن آن با اهداف 22
2-5-3- برنامه‌ریزی تجاری. 24
2-5-4- بازخورد و آموزش 25
2-6- تعاریف کارت امتیازی متوازن 28
2-7- کارت امتیازی متوازن ابزار کارآمد تسری استراتژی­ها. 30
2-8- مزایای کارت امتیازی متوازن 30
2-8-1- یکپارچگی و نظارت. 31
2-8-2- تمرکز 31
2-8-3- بازخور 31
2-8-4- همسویی. 31
2-8-5- ارتباطات. 32
2-8-6- مسئولیت‌پذیری. 32
2-8-7- مشارکت. 32
2-8-8- تبدیل و تکامل 32
2-9- کارکردهای کارت امتیازی متوازن 33
2-10- منظرهای ارزیابی متوازن 34
2-11- دلایل عدم اجرای استراتژی­های تدوین شده در سازمان. 36
2-11-1- عدم مشارکت کارکنان در فرآیند برنامه ­ریزی استراتژیک شرکت. 37
2-11-2- موانع مدیریتی. 37
2-11-3- موانع عملیاتی. 37
2-11-4- موانع کارکنان 37
2-12- معرفی وجوه کارت امتیازی متوازن 39
2-12-1-وجه مالی. 40
2-12-2- وجه مشتری. 41
2-12-3- وجه رشد و یادگیری. 42
2-12-4- وجه فرآیندهای داخلی. 42
2-12-4-1- آرمان / چشم ­انداز 43
2-12-4-2- استراتژی. 43
2-12-4-3- عوامل بحرانی موفقیت. 44
2-12-4-4- روابط علت و معلولی. 44
2-12-4-5- برنامه عملی. 44
2-13- پیاده­سازی کارت امتیازی متوازن 45
2-13-1- قدم اول 45
2-13-2-قدم دوم 46
2-13-3- قدم سوم.46
2-13-4- قدم چهارم 47
2-13-5- قدم پنجم 47
2-13-6- قدم ششم 48
2-14- مثالی از یک سیستم کارت امتیازی متوازن 48
2-14-1- منظر مالی اهداف. 48
2-14-2- منظر فرآیندهای داخلی اهداف. 48
2-14-3- منظر یادگیری و رشد اهداف. 49
2-14-4- منظر مشتری. 49
2-15- ایجاد سازمان استراتژی محور به کمک کارت امتیازی متوازن 50
2 -15-1- ترجمه استراتژی به اصطلاحات عملیاتی. 51
2-15-2- همسوسازی سازمان برای ایجاد هم افزایی. 52
2-15-3- تبدیل استراتژی به کار هر روز هرکس 52
2-15-3-1- آموزش و برقراری ارتباط. 53
2-15-3-2- توسعه اهداف فردی و گروهی. 53
2-15-3-3- سیستم­های پاداش و بهره­ وری. 53
2-15-4- تبدیل استراتژی به یک فرآیند مستمر 54
2-15-5- بسیج و به حرکت درآوردن تحول ازطریق رهبـری مدیریت ارشد. 54
2-16- گسترش استفاده از کارنامه متوازن (کارت امتیازی متوازن) 57
2-17-کارنامه متوازن تکمیل کنندهِ گزارشگری مالی رایج. 58
2-18- چهار دیدگاه در کارنامه متوازن 59
2-19- داستان­های موفقیت از راه کارت امتیازی متوازن 60
2-19-1- رشد پایه درآمد که بیشتر از رشد بازار باشد 61
2-19-2- تبدیل ۳۰ درصد درآمد حاصل از تغییرات تدریجی به سود عملیاتی. 61
2-19-3- دو برابر کردن سود هر سهم 61
2-20- سنگ بنای پیروزی. 63
2-20-1- حمایت مدیریت ارشد 64
2-20-2- مدیریت پروژه.64
2-21- چالش­های کارت امتیازی متوازن در مقام عمل 65
2-22- سیستم جامع مدیریتی کارت امتیازی متوازن برای پیوند استراتژی با عملیات 66
2-22-1 – تنظیم استراتژی. 66
2-22-2- برنامه ریزی استراتژیک 67
2-22-3- همسویی سازمان با استراتژی. 69
2-22-4- برنامه ­ریزی عملیات. 69
2-22-5- کنترل، نظارت و یادگیری. 70
2-22-6- سنجش و سازگار کردن استراتژی. 70
2-23- بعضی از کاستی­های کارت امتیازی متوازن 71
2-24-تحقیقات انجام شده در مورد کارت امتیازی متوازن.72
2-24-1- تحقیقات خارجی. 72
2-24-2- تحقیقات داخلی. 76
2-3- نتیجه ­گیری. 79
فصل سوم: مواد و روش­ها و روش­شناسی تحقیق یا روش اجرای تحقیق 81
3-1- مقدمه 82
3-2 – روش تحقیق 82
3-2-1- برحسب هدف. 83
3-2-2- برحسب نحوه گردآوری داده ­ها. 84
3-3- جامعه آماری تحقیق 87
3-4- روش نمونه ­گیری و تعیین حجم نمونه 87
3-5- روش و ابزار جمع ­آوری اطلاعات و اندازه­ گیری داده ­ها. 87
3 -6- روش سنجش اعتبار (روایی) و پایایی.91
3-6-1- روایی پرسشنامه تحقیق 91
3-6-2- پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه 92
3 -7- روش تجزیه و تحلیل دادها و آزمون فرضیه ­ها. 93
3-7-1- نرم­افزارهای مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده­ ها .94
3-7-2- مقایسه رتبه با بهره گرفتن از آزمون فریدمن. 94
3-7-3- آزمون کای –دو برای جدول­های یک بعدی. 95
3-7-4- آزمون نسبت (دو جمله ­ای). 95
3-8-چهارچوب نظری و مدل تحقیق: مدل کارت امتیازی متوازن. 96
3-8-1- مانع اول 96
3-8-2- مانع دوم 96
3-8-3- مانع سوم 96
3-8-4- مانع چهارم 96
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ ها. 100
4-1- مقدمه 101
4-2- ویژگی­های جمعیت­ شناسی جامعه مورد مطالعه 101
4-2-1- جامعه مورد مطالعه از لحاظ جنسیت. 102
4-2-2- جامعه مورد مطالعه از لحاظ سن. 102
4-2-3- جامعه مورد مطالعه از لحاظ تحصیلات. 103
4-2-4- جامعه مورد مطالعه از لحاظ سابقه کار در سازمان 104
4-3 – آزمون فرضیات. 105
4-3-1- آزمون فرضیه اصلی تحقیق 105
4-3-1-1- آزمون کای – دو 106
4-3-1-2- آزمون نسبت (دو جمله ­ای) .108
4-4- آزمونهای مربوط به فرضیه اول 110
4-4-1- آزمون کای – دو 110
4-4-2- آزمون نسبت (دو جمله ­ای). 112
4-5- آزمون مربوط به فرضیه دوم 114
4-5-1- آزمون کای –دو 114
4-5-2- آزمون نسبت (دو جمله­ ای) .116
4-6- آزمون مربوط به فرضیه سوم 118
4-6-1- آزمون کای – دو 118
4-6-2- آزمون نسبت (دو جمله ­ای) .120
4-7- آزمون مربوط به فرضیه چهارم 121
4-7-1- آزمون کای –دو 121
4-7-2- آزمون نسبت (دو جمله ­ای). 123
4-8- آزمون مربوط به فرضیه پنجم 124
4-8-1- آزمون کای –دو 124
4-8-2-آزمون نسبت (دو جمله ­ای) .126
فصل پنجم: نتایج تحقیق 128
5-1- مقدمه 129
5-2- خلاصه تحقیق 129
5-3- نتایج آزمون فرضیات و تفسیر آنها. 130
5-3-1- آزمون کای-دو 131
5-3-2- آزمون نسبت (دو جمله ­ای). 131
5-4- پیشنهادات براساس نتایج به دست آمده. 134
5-5- پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 134
5-6- محدودیت­های تحقیق 134
منابع و مآخذ 136
پیوستها .147
Abstract.
چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی امکان بکارگیری کارت امتیازی متوازن جهت اجرای استراتژی­های آن در شرکت خودرو­سازی سایپا است. کارت امتیازی متوازن یکی از تکنیک­های ارزیابی عملکرد سازمان­ها می­باشد که سازمان را از چهار منظر مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و یادگیری و رشد مورد ارزیابی

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...