عنوان:
 

مطالعه تطبیقی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک‌های ملی و پاسارگاد بر اساس مدل سه شاخگی اهرنجانی
 

استاد راهنما:
 

دکترمحمدرضافلاح
 

 
 

استاد مشاور:
 

دکتر جوادحقیرمددی

 

فهرست مطالب
چکیده .1
فصل اول. 2
1–1 مقدمه 3
1–2 بیان مسئله 4
1–3 ضرورت و اهمیت تحقیق. 6
1–4 اهداف تحقیق. 7
1-5 سؤالات تحقیق. 8
1-6 روش های جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده ها 8
1-7 قلمرو تحقیق. 9
1-8 چهارچوب نظری ومدل مفهومی تحقیق 9
1-9رابطه میان مولفه ها و سئوال های پرسشنامه 10
1-10تعاریف عملیاتی تحقیق 12
فصل دوم 14
مقدمه 15
2-1 مبانی نظری و ادبیات تحقیق. 16
2-1-1 مطالعات جامعه‌شناختی (1858- 1917) 16
2-1-2 بررسی‌های روان‌شناسان. 17
2-1-3 نظریه‌ها 18
2-1-4 تعریف شغل. 23
2-1-5 عوامل انتخاب شغل. 24
2-1-6 تعریف رضایت 24
2-1-7 تعریف رضایت شغلی. 25
2-1-8 رضایت شغلی معیاری برای کیفیت زندگی شغلی. 26
2-1-9 رضایت شغلی و تولید. 28
2-1-10 عوامل تعیین‌کننده رضایت شغلی. 29
2-1-11 آثار وجود رضایت شغلی. 34
2-1-12 اندازه‌گیری رضایت شغلی. 35
2-2 تحقیقات خارجی. 41
2-3 تحقیقات داخلی. 49
2-4 تاریخچه بانک ملی .55
مقدمه 56
3–1 روش تحقیق. 56
3–2 جامعه آماری. 56
3–3 نمونه آماری و روش نمونه‌گیری. 57
3–4 متغیرهای تحقیق. 58
3–5 ابزار جمع‌آوری اطلاعات 58
3–6 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 59
فصل چهارم 60
مقدمه 61
4-1 توصیف یافته‌های تحقیق. 61
4-2) نتایج استنباطی تحقیق. 73
فصل پنجم. 88
مقدمه 89
5–1 خلاصه نتایج تحقیق. 89
5-2 بحث و نتیجه‌گیری. 90
پیشنهاد‌ها 92
5-3-1 پیشنهاد‌ها حاصل از تحقیق. 92
5-3-2 پیشنهاد‌ها برای محققین بعدی. 94
5-4 محدودیت‌ها 94
5-4-1 محدودیت‌هایی که توسط محقق تعیین می‌شوند: 94
1-4-2) محدودیت‌های خارج از کنترل محقق. 94
فهرست منابع. 95
پیوست‌ها 102
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک‌های ملی و پاسارگاد می‌باشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بوده و برای جمع‌آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه محقق ساخته‌ای با پایایی 86/0 استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان بانک‌های ملی و پاسارگاد در شهرستان ساوه بوده و نمونه‌گیری به صورت تصادفی و با بهره گرفتن از جدول مورگان انجام‌گرفته که نتایج آن شامل81 نفر از کارکنان بانک ملی و 32 نفر از کارکنان بانک پاسارگاد است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تی، تحلیل عاملی و فریدمن استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد، بین دیدگاه کارکنان بانک ملی و پاسارگاد در خصوص عوامل زمینه‌ای، ساختاری و رفتاری موثر بر رضایت شغلی تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که مهم‌ترین عوامل رضایت شغلی در بانک ملی به ترتیب: ارتقاء بر اساس شایسته‌سالاری،تاکید مدیران بر انگیزش کارکنان، وجود عدالت و انصاف در مورد تمامی کارکنان و در بانک پاسارگاد تاکید مدیران بر انگیزش کارکنان،توجه به روحیه تلاش و پشتکار و پرداخت‌ها با عنایت به شایستگی‌ها می‌باشند.
1–1 مقدمه
در دنیای پرشتاب امروز هر کس خواهان داشتن شغلی است و در واقع یکی از عوامل احساس امنیت و اعتمادبه‌نفس، داشتن شغل و فعالیت اجتماعی است.
رضایت شغلی از مهم‌ترین نتایج یک انتخاب صحیح و مناسب در گزینش حرفه است که تطابق با کار، امکان خلاقیت، روابط رضایت‌بخش با همکاران و افزایش عزت نفس[1] را فراهم می‌آورد. برعکس ناسازگاری شغلی مسئله‌ای است که سبب تعویض مکررِ شغل، غیبت، نارضایتی از خود و شغل، عدم احساس امنیت و خشم و بیزاری از کار می­گردد.
منابع انسانی اصلی‌ترین و باارزش‌ترین عامل در عملکرد سازمان‌ها بشمار می‌روند. البته این ارزشمندی زمانی مشخص‌تر می‌شود که سازمان‌ها نیازهای واقعی خود، منابع انسانی متخصص و علاقه‌مند به کار را جذب کرده و برای حفظ، نگهداری و پرورش آن‌ها تلاش ورزند، در غیر این صورت همین منبع باارزش به عنوان سرباری زائد و مخل نظم در خواهد آمد (طبری،1387).
جورج و جونز[2] (1999) رضایت شغلی را مجموعه‌ای از احساسات و باورها می‌دانند که افراد در مورد مشاغل کنونی خوددارند و معتقدند ابعاد رضایت شغلی شامل:
1-بعد ماهیت کار: قلمرو وظایفی که کارکنان انجام می‌دهند و فرصت‌هایی برای یادگیری و پذیرش مسئولیت فراهم می‌سازد.
2-بعد سرپرستی: توانایی‌های فنی و مدیریتی سرپرستان و ملاحظاتی که سرپرستان برای علایق کارکنان نشان می‌دهند.
3-بعد حقوق و دستمزد: میزان حقوق دریافتی، برابری ادراکی در مورد حقوق و روش پرداختی.
4-فرصت‌های ارتقاء: دسترسی به فرصت‌های واقعی برای پیشرفت
5-همکاران: میزان دوستی، صلاحیت فنی و حمایتی که همکاران نشان می‌دهند (ارشادی،1388).
1–2 بیان مسئله

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...