عوامل موثر بر رضایت از دورکاری درکارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
 

استاد راهنما:
 

خانم دکتر اعظم سلیمانی
 

استاد مشاور:
 

جناب آقای دکتر محمدرضا عسگری

 

فهرست مطالب
عنوان   صفحه
چکیده: 1
فصل اول. 2
کلیات تحقیق 2
1-1- مقدمه: 3
1-2- بیان مساله: 4
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق: 6
1-4- اهداف تحقیق: 7
1-5- سوالات تحقیق: 7
1-6- فرضیه های تحقیق: 9
1-7- تعریف واژه‏ها و اصطلاحات : 10
فصل دوم. 14
مبانی نظری و سوابق تحقیق 14
2-1- مقدمه: 15
2-2- بخش اول: رضایت شغلی 17
2-2-1-  تاریخچه رضایت شغلی: 17
2-2-2-  رضایت شغلی و ابعاد آن : 18
2-2-3- تعریف رضایت شغلی : 20
2-2-4- انواع رضایت شغلی: 20
2-2-4-1-  رضایت درونی: 21
2-2-4-2- رضایت بیرونی: 21
2-2-5- نظریه های زیربنایی رضایت شغلی : (هومن ، 1381 ،34-11) 21
2-2-5-1- نظریه های ریز مدل : 24
2-2-5-1-1-  نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو : 24
2-2-5-1-2-  نظریه آلدرفر : 24
2-2-5-1-3- نظریه نیازهای آموخته شده مک کلله لند : 25
2-2-5-1-4- نظریه برابری و انتظار : 25
شکل 2-1- عوامل اساسی در ارزیابی برابری (امیر کبیری ، 1384 ، 195) 25
شکل 2-2- تئوری انتظار و انگیزش (ویکتور وروم) (امیرکبیری ، 1384 ،193) 26
2-2-5-2-  نظریه های درشت مدل : 26
جدول 2-1-  عوامل برانگیزاننده و بهداشتی در تئوری دو عاملی هرزبرگ (برومند ، 1383 ، 110) 27
2-2-5-2-2-  نظریه طرح هدف : 28
2-2-5-2-3- نظریه رضایت و بهره وری : 28
2-2-6- نظریه های رضایت شغلی : 29
2-2-6-1-  نظریه ارزش : 29
2-2-6-2- نظریه هالند : 29
2-2-6-3- نظریه بریل : 30
2-2-6-4- نظریه نقشی : 30
2-2-7- رضایت شغلی و انگیزش : 30
2-2-8- عوامل مؤثر بر رضایت شغلی : 31
2-2-8-1- عوامل شغلی: 31
2-3- بخش دوم  : فناوری اطلاعات (IT) ودورکاری 34
2-3-1- فناوری (‌ تکنولوژی ) 34
2-3-2- مفهوم فناوری اطلاعات. 36
2-3-3- عناصر اصلی فناوری اطلاعات. 36
شکل شماره1- 2- چارچوب کلی فناوری اطلاعات. 37
2-3-4- تعریف جامع فناوری اطلاعات: 37
2-3-5- کاربردهای فناوری اطلاعات. 37
2-3-6- مدل‌های کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانها 38
جدول شماره 1-2 – کاربردهای فناوری اطلاعات از نظر «زوبوف» 38
جدول شماره 2- کاربردهای فناوری اطلاعات از نظر « هیکس» 39
2-3-7- ویژگیهای فناوری اطلاعات. 40
2-3-8- مزایا و محدودیت های فناوری اطلاعات. 40
2-3-9- انتخاب فناوری اطلاعات مناسب. 42
2-3-10- استفاده بهینه از فناوری اطلاعات. 42
2-3-11- نقش فن آوری اطلاعات در سازمان. 42
2-3-12- آماده کردن کارکنان برای پذیرش فناوری اطلاعات. 43
2-3-13- نقش مدیریت در افزایش سطح تکنولوژی 46
2-3-14- انواع استراتژی های تغییر. 46
2-3-15- خلاقیت و نوآوری 48
2-4- تعریف آموزش. 48
2-5- اهمیت آموزش کارکنان در فرایند دورکاری: 49
2-6- مزایای آموزش کارکنان در فرایند دورکاری: 50
2-7- مراحل فرآیند آموزش کارکنان در دورکاری: 51
2-8- بهینه کردن آموزش کارکنان در فرایند دورکاری: 52
2-9- مزایای استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش دورکاری: 53
2-10- مشکلات اجرایی استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش دورکاری: 54
2-11- رویکردهای دورکاری: 55
2-12- سوابق و پیشینه تحقیق: 62
2-12-1-  سوابق تحقیق در ایران : 62
2-12-2- سوابق تحقیق در خارج : 63
به نظر جکسون و یوهانسون(2003) رضایت کارکنان در گرو برخورداری از انگیزش لازم  برای اجرای دورکاری است.  انها اعتقاد دارند که اگاه سازی کارکنان از اهداف دورکاری میتواند به رضایت بیشتر انها ارتباط داشته باشد. 64
یوسف و شریف (2003) عوامل سازمانی و برون سازمانی را از مهمترین عوامل موفقیت اجرای دورکاری در سازمانهای خدماتی به شمار اورده است. 64
فصل سوم: 66
روش شناسی تحقیق 66
3-1- مقدمه: 67
3-2- روش و نوع تحقیق: 67
3-3- ابزار گرداوری اطلاعات: 68
3-4- جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه : 70
3-5- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها: 70
فصل چهارم. 74
تجزیه و تحلیل داده ها 74
مقدمه: 75
4-1- توصیف داده ها: 76
4-2-  سنجش مفروضه نرمال بودن متغیرهای تحقیق77
4-3-  ازمون های استنباطی: 84
فصل پنجم. 112
نتیجه گیری و پیشنهادات تحقیق 112
مقدمه: 113
5-1- تبیین نتایج تحقیق: 113
5-2- پیشنهادات کاربردی تحقیق: 114
5-3-پیشنهادات برای تحقیقات اتی: 116
فهرست منابع. 125
الف – کتب. 125
ج- پایان نامه ها 128
د-منابع ومآخذ انگلیسی 129
چکیده:
هدف از انجام این تحقیق تعیین عوامل موثر بر رضایت از دورکاری درکارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بوده است. جامعه اماری عبارت از کلیه کارکنان مجری دورکاری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی  تهران می باشد. در این تحقیق با بهره گرفتن از روش سرشماری همه 120 نفر  کارمند کتابخانه ملی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. در نهایت تعداد 84 پرسشنامه که به طور کامل تکمیل شده بودند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از ابزار پرسشنامه محقق ساخته ، برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. از روش های امار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای جمعیت شناختی کارکنان و رضایت آنها از اجرای دورکاری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی رابطه معنادار وجود دارد. علاوه بر این نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای شخصی کارکنان و رضایت انها از اجرای دورکاری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین یافته های تحقیق نشان داد که بین متغیرهای سازمانی و رضایت انها از اجرای دورکاری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی رابطه معنادار وجود دارد.
کلیدواژه ها: دورکاری ، رضایت کارکنان ، مدیریت سازمانی ، انگیزش کارکنان ، فناوری اطلاعات
 1-1- مقدمه:
امروزه از روش دورکاری به عنوان یکی از روش های کارامد و اثر بخش در انجام سریع امور و نیز صرفه جویی در هزینه های یک سازمان یاد می کنند. این مهم به ویژه در سایه گسترش فناوری اطلاعات و پیشرفت روز افزون تکنولوژی روی داده است.(هیکس ،2000،34)
فناوری اطلاعات یک مؤلفه حیاتی زندگی مدرن است. امروزه در جوامع پیشرفته فناوری اطلاعات شاهرگ بیشتر سازمان ها و مراکز تجاری محسوب می شود و برای ارتباطاتی که جامعه مدرن را پشتیبانی می کند، نقش اساسی دارد. نقش فناوری اطلاعات نیز  در امر بهره وری بیش از پیش رو به افزایش گذاشته است . با پیشرفتهای فوق العاده و سریع در فناوری اطلاعات فرصتهای یادگیری و دسترسی به منابع علمی و آموزشی وسیع و  فراگیر تر شده است. بکارگیری فناوری اطلاعات در جهت ایجاد توسعه نیروی انسانی نه تنها موجب تسریع و آسان تر شدن این فرآیند شده است، بلکه باعث ایجاد روش های جدید در توسعه نیز شده است. در نتیجه استفاده از این فناوری، آگاهی ها و توانایی کارکنان افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. این فناوری با قابلیتهای خاص ( محاوره ای، تصویری، صوتی و غیره ) زیر ساختهای قوی و مطمئن فرآیند توسعه را پشتیبانی می کند. (مالدنی ،34:2007)
جهان امروز جهانی دانش محور است که به افراد بعنوان منابع دانش[1]  تأکید دارد و توسعه این منابع گران و مهم باید در کوتاهترین زمان و در کمترین فاصله جغرافیایی با حداقل هزینه و حداکثر تعامل انجام شود. برای ایجاد این فضا، استفاده از فناوری اطلاعات بسیار مناسب و بعنوان یک راهبرد[2] اساسی در نظر گرفته می شود ( چون ساختار این فناوری بطور سریع در حال تغییر و پیشرفت است در نتیجه نیروی انسانی را با خود حرکت و توسعه می دهد ) .
در این پژوهش نیز به موضوع بررسی عوامل موثر بر رضایت از دورکاری درکارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پرداخته شده است.
1-2- بیان مساله:
دورکاری یک نوع مدیریت جدید در کشور محسوب و در این طرح یک ارتباط جدید بین کار و کارمند و کارمند با مدیر اجرا می‌شود؛ به طوری که کارمند به جای اینکه در اداره حاضر شود و کار را انجام دهد، کاری که برایش تعریف شده را در خانه انجام می‌دهد و مدیر به جای اینکه کارمند را در اداره نظارت کند، این کنترل از طریق فرایند‌های الکترونیکی از داخل خانه‌ انجام می‌شود.(بدرقه،1385،48)
دورکاری، هر گونه شکلی از به کار گیری فناوری های اطلاعاتی (مانند ارتباطات راه دور و رایانه) به جای مسافرت های مربوط به کار و حرکت کار به سمت کارکنان، به جای حرکت کارکنان به سوی کار می باشد.
دورکاری یک شغل نیست، بلکه یک روش سازماندهی کار است که حول پردازش اطلاعات ساخته می شود. افراد یا گروههایی از افراد، دور از کارفرما،

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...