تاثیر فناوری اطلاعات در توانمند سازی کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران
 

استاد راهنما
 

جناب آقای دکتر حسین ایزدی

 


فهرست مطالب
چکیده. 1
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه. . 4
1-1- بیان مسأله 5
1-2- اهمیت  تحقیق. 9
1-3- پیشینه تحقیق 10
1-4- اهداف  تحقیق 12
1-5- فرضیه های  تحقیق 12
1-6- روش تحقیق. 13
1-7- جامعه آماری. 13
1-8- قلمرو موضوعی تحقیق 14
1-9- قلمرو مکانی تحقیق. 14
1-10- قلمرو زمانی تحقیق 14
1-11- تعاریف واژه گان 14
1-12- مشکلات و تنگناهای تحقیق. 16
1-13- خلاصه فصل. 16
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
مقدمه 18
2-1- بخش اول: تشریح فناوری اطلاعات و انواع سیستم های اطلاعاتی   18
2-1-1- داده 18
2-1-2- اطلاعات 19
2-1-2-1-ویژگیهای اطلاعات مناسب و مربوط 22
2-1-3- دانش 24
2-1-4- تگنولوژی 25
2-1-5- فناوری اطلاعات. 26
2-1-6- انواع سیستم های اطلاعاتی 29
2-1-6-1-سیستم پردازش تعاملات 29
2-1-6-2-سیستم اطلاعات مدیریت 30
2-1-6-3- سیستم پشتیبانی تصمیم 31
2-1-6-3-1- ویژگیهای سیستم پشتیبانی تصمیم. 31
2-1-6-4-سیتم پشتیبانی تصمیمات گروهی 32
2-1-6-5- هوش مصنوعی 33
2-1-6-6- سیتم های خبره یا هوشمند. 34
2-1-6-6-1- ویژگیهای سیستم های خبره . 35
2-1-6-7- سیستم اتوماسیون اداری. 35
2-1-6-7-1- مزایای اتوماسیون اداری 36
2-1-6-8- سیستم های پشتیبانی مدیران ارشد(اجرایی) 36
2-1-6-8-1-ویژگیهای سیستم های پشتیبانی مدیران ارشد(اجرایی) 36
2-1-7- کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان 37
2-2- بخش دوم: بررسی توانمند سازی. 41
2-2-1- تاریخچه و مبانی توانمند سازی 41
2-2-2- تعاریف توانمند سازی. 45
2-2-2-1-توانمند سازی بعنوان یک عنصر ارتباطی 45
2-2-2-2-توانمند سازی بعنوان یک مفهوم انگیزشی. 46
2-2-3- دلایل توانمند سازی. 48
2-2-4- مدلهای توانمند سازی. 51
2-2-4-1- مدلهای عام 51
2-2-4-2- مدلهای اقتضایی 56
2-2-5- منافع و موانع توانمند سازی 60
2-2-6- فراهم آوردن اطلاعات درباره عملکرد و نقش آن در توانمد سازی کارکنان 62
2-2-7- تصمیم گیری درباره عملکرد و نقش آن در توانمند سازی     64
2-2-8- دانش درباره عملکرد و نقش آن در توانمند سازی 66
2-2-9- پیشینه تحقیق 67
2-3- بخش سوم: تاثیر فناوری اطلاعات در توانمند سازی منابع انسانی. 71
2-4- نتیجه گیری 76
2-5- خلاصه فصل. .78
فصل سوم: روش پژوهش
مقدمه 80
3-1- روش تحقیق. 80
3-2- متغییرهای تحقیق .81
3-2-1- متغییر مستقل. .82
3-2-2- متغییر وابسته. 82
3-3- قلمرو تحقیق. 83
3-3-1- قلمرو موضوعی تحقیق 83
3-3-2- قلمرو مکانی تحقیق. 83
3-3-3- قلمرو زمانی تحقیق. 83
3-4- جامعه آماری. 84
3-5- نمونه و روش تعیین حجم نمونه. 84
3-6- روش های جمع آوری اطلاعات 86
3-7- تحلیل پرسشنامه 88
3-8- روایی و پایایی پرسشنامه. 88
3-8-1- روایی. 89
3-8-2- پایایی 89
3-9- فرایند عملیاتی شدن مفاهیم. 91
3-10- آزمون فرضیات. 94
3-11- آمار توصیفی 95
3-12- آمار استنباطی 95
3-13- آزمون دو جمله ای. 98
3-14- آزمون فرید من برای اولویت بندی گزینه ها 99
3- 15- خلاصه فصل. 100
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل
مقدمه. 102
4-1- تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها. 102
4-1-1- جنسیت 103
4-1-2- سن. 103
4-1-3- سابقه خدمت. 104
4-1-4- سطح تحصیلات. 105
4-2- تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها .107
4-2-1- آزمون کای – دو و آزمون دو جمله ای 107
4-3- آزمون فرید من 114
4-3-1- رتبه بندی فرضیه ها. 114
4-3-2- درک معنی دار بودن اختلاف بین رتبه ها 117
4-4- تلخیص و نتیجه گیری. 119
فصل پنجم:نتیجه گیری
5-1- خلاصه فرآیند تحقیق 121
5-2- نتایج فرضیات. 122
5-2-1- نتیجه فرضیه اول 122
5-2-2- نتیجه فرضیه دوم 123
5-2-3- نتیجه فرضیه سوم 123
5-2-4- نتیجه فرضیه چهارم 124
5-3- پیشنهادهای تحقیق. 124
5-4- محدودیتهای تحقیق. 129
5-5- پیشنهاد برای محقق آینده 129
پیوستها
پرسشنامه. .130
منابع     
فارسی.132
خارجی.

چکیده
خلاصه: این تحقیق در جهت بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر توانمندسازی کارکنان در سازمان می پردازد .به منظور انجام تحقیق ابتدا به مطالعه مبانی نظری تحقیق پرداخته شد. از این رو بسیاری از منابع در اختیار اعم از فارسی و لاتین و همچنین تحقیقات قبلی که در این زمینه صورت گرفته بود مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت . در این راستا یکسری مصاحبه های اکتشافی با برخی از کارشناسان سازمان به عمل آمد.در مرحله بعد پس از جمع بندی مطالب نسبت به تدوین فرضیات تحقیق اقدام شد. در مرحله بعد مبانی نظری تحقیق گردآوری شد که در ادامه به مدل تحلیلی تحقیق رسیدیم. در ادامه روند تحقیق پرسشنامه به عنوان کاراترین ابزار گردآوری اطلاعات تعیین شد. محقق به منظور طراحی پرسشنامه روا و پایا انجام مطالعات بیشتر در مبانی نظری و نظر سنجی های کارشناسانه را سرلوحه خود قرار داد.بر این اساس و با توجه به شاخصهای موجود ،پرسشنامه ای مشتمل بر 20 سؤال طراحی شد و پس از بررسی و رفع نواقص آن به تأیید اساتید محترم راهنما و مشاور رسید و روایی آن مورد تأیید قرار گرفت .در مرحله بعد به منظور سنجش پایایی پرسشنامه تعداد 20 پرسشنامه در جامعه آماری توزیع شد و پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل آن پایایی پرسشنامه با ضریب 8/80 درصد مورد تأیید قرار گرفت .در ادامه نیز پرسشنامه ها در بین نمونه آماری که بالغ بر 120 نفر بودند توزیع و سپس جمع آوری شد و جهت تجزیه تحلیل اقدام گردید .به این ترتیب فعالیت میدانی تحقیق با توزیع پرسشنامه در جامعه آماری شروع و با جمع آوری آنها خاتمه یافت.در نهایت به منظور تجزیه تحلیل داده ها از آزمون کای دو تک متغیره و آزمون دو جمله ای  با کمک نرم افزار spss استفاده شده است و برای رتبه بندی ابعاد از آزمون فریدمن استفاده شده است .نتایج حاصل از تجزیه تحلیل اطلاعات کلی حاکی از تأیید فرضیات پژوهش حاضر می باشد.
روش های اجرا:  در این پژوهش از نظر تحقیق، یعنی از لحاظ نحوه گردآوری   داده ها، روش تحقیق ما روش تحقیق توصیفی می باشد. در بین انواع مختلف روش های تحقیق توصیفی نیز این تحقیق از نوع پیمایشی است. در تحقیق حاضر از هر دو روش کتابخانه ای و میدانی جهت گرد آوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز تحقیق استفاده گردید.در این تحقیق محقق با پرسشنامه بسته که برای اندازه گیری آن از طیف لیکرت استفاده شده داده های مورد نیاز را گردآوری کرد . به منظور تجزیه تحلیل داده ها از آزمون کای دو تک متغیره و آزمون دو جمله ای  با کمک نرم افزار spss استفاده گردید
اهداف: هدف اصلی تحقیق حاضر برسی تاثیر فناوری اطلاعات در توانمندسازی کارکنان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران می باشد.
از دیگر اهداف این پژوهش عبارتست از اولویت بندی میزان این تاثیر بر اساس فرضیات تحقیق و نیز ارائه پیشنهاداتی در خصوص استفاده و بکارگیری مؤثر فناوری اطلاعات در توانمندسازی هر چه بیشتر کارکنان می باشد
نتایج بدست آمده: با توجه به تایید کلیه فروض می توان بیان کرد که فناوری اطلاعات در توانمندسازی کارکنان شرکت راه آهن ج.ا.ا تاثیر معنا دار  دارد.به عبارت دیگر نتایج تحلیلهای انجام شده حکایت از این امر دارد که توانمندسازی کارکنان متأثر از بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان مورد نظر می باشد
مقدمه
اطلاعات یکی از ارزشمندترین ورودیهای سازمان است. اطلاعات باارزش باعث افزایش اطمینان و ثبات منابع انسانی می شود و کمبود آنها سبب بی اطمینانی و بی ثباتی آنان در سازمان می گردد. امروزه اطلاعات در سازمانها از طریق فناوری اطلاعات جمع آوری ، پردازش و نگهداری می

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...