هدف پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد مدیران گروه‌های تربیت بدنی دانشگاه‌های استان خراسان رضوی با بهره گرفتن از بازخورد 360 درجه بود. در این پژوهش دانشجویان رشته تربیت بدنی به عنوان زیردستان، روسای دانشکده‌های تربیت بدنی به عنوان بالادستان، اساتید دروس تخصصی تربیت بدنی به عنوان همتایان و مدیران گروه تربیت بدنی (خود ارزیابی) جامعه پژوهش حاضر را تشکیل دادند. روش نمونه‌گیری پژوهش حاضر جهت انتخاب مدیران و مدیران ارشد از نوع کل شمار بود و روش نمونه‌گیری جهت انتخاب دانشجویان و اساتید به صورت تصادفی بود (96 (N=. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. در این پرسشنامه 40 ویژگی مدیر در قالب چهار عامل اصلی مهارت‌های مدیریتی، مهارت‌های فنی، ویژگی‌های اجتماعی و ویژگی‌های شخصیتی به صورت جمله خبری و در مقایس پنج ارزشی لیکرت تدوین شده بود. در پژوهش حاضر پایایی کلی این پرسشنامه 97/0 بدست آمد. روش آماری این پژوهش شامل آمار توصیفی و استنباطی بود که از آمار توصیفی برای رسم جداول فراوانی و نمودارها استفاده شد. در قسمت آمار استنباطی از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی شفه استفاده گردید. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که تفاوت معناداری بین نتایج ارزیابی گروه­های مورد بررسی در خصوص مهارت‌های مدیریتی و فنی و ویژگی‌های اجتماعی و شخصیتی در سطح معناداری 001/0 وجود دارد. در نهایت با شناسایی نقاط کور رفتار مدیران و همچنین نقاط قوت و ضعف آنان پیشنهادهایی برای بهینه­سازی رفتار آن‌ها ارائه شد.
واژه­های کلیدی:
مهارت‌های مدیریتی، مهارت‌های فنی، ویژگی‌های اجتماعی، ویژگی‌های شخصیتی، بازخورد 360 درجه

فهرست عناوین.صفحه
فصل اول کلیات تحقیق 1
1-1- ‌تعریف مساله. 2
1-3- ضرورت و اهمیت پژوهش. 5
1-4- اهداف پژوهش. 6
1-5- فرضیات پژوهش. 7
1-6- محدودیت های پژوهش. 8
1-7- پیش فرض‌های پژوهش. 8
1-8- قلمرو پژوهش. 9
1-9- تعاریف واژه‌ها و اصطلاحات 9
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق 11
2-1- مقدمه. 12
2-2- مدیر کیست؟ مدیریت چیست؟. 13
2-3- وظایف مدیریتی 13
2-3-1- برنامه‌ریزی 15
2-3-2- سازماندهی 15
2-3-3- تأمین نیروی انسانی 16
2-3-4- هدایت 17
2-3-5- کنترل. 17
2-4- مهارت‌های مدیریتی 18
2-4-1- مهارت‌های ادراکی 18
2-4-2- مهارت‌های میان فردی یا انسانی 19
2-4-3- مهارت فنی 21
2-5- نقش‌های مدیریتی 22
2-5-1- نقش‌های انسانی یا میان فردی 22
2-5-2- نقش‌های اطلاعاتی 23
2-5-3- نقش‌های تصمیمی 23
2-6- ویژگی‌های مدیران موفق 24
2-7- ارزیابی عملکرد مدیران. 26
2-8- ارزیابی عملکرد. 29
2-9- تعریف ارزیابی عملکرد. 30
2-10-تعریف ارزیابی عملکرد. 30
2-11- منابع ارزیابی عملکرد. 30
2-12- فرآیند ارزیابی عملکرد. 34
2-13- رویکرد سنتی و جدید ارزیابی عملکرد. 35
2-14- بازخورد 360 درجه. 36
2-15- سطوح بازخورد 360 درجه. 38
2-16- روش‌های ارزیابی در بازخورد 360 درجه. 39
2-17- اهداف بازخورد 360 درجه. 40
2-18- اهمیت درخواست بازخورد. 42
2-19- مراحل فرآیند بازخورد 360 درجه. 42
2-20- خصوصیات ارزشیابی کننده 44
2-21- مشکلات بکارگیری ارزیابی 360 درجه. 44
2-23- پیشینه تحقیق 45
2-23-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور 45
2-22-2- تحقیقات انجام شده خارج کشور 49
فصل سوم روش‌شناسی تحقیق 56
3-1- مقدمه. 57
3-2- روش پژوهش. 57
3-3- جامعه آماری 57
3-4- نمونه و روش نمونه‌گیری 57
3-5- فرآیند اجرای پژوهش. 58
3-6- متغیرهای پژوهش. 58
3-7- ابزار اندازه‌گیری 60
3-7-1- روایی آزمون. 60
3-7-2- پایایی آزمون. 60
3-8- روش جمع‌آوری اطلاعات 61
3-9- روش‌های آماری 61
فصل چهارم نتایج و یافته‌های تحقیق 62
4-1- مقدمه. 63
4-2- یافته‌های توصیفی 63
4-2-1- وضعیت سن دانشجویان دانشگاه‌های استان خراسان رضوی 63
4-2-2- مقطع تحصیلی دانشجویان دانشگاه‌های استان خراسان رضوی 63
4-2-3- وضعیت سن اساتید دانشگاه‌های استان خراسان رضوی 64
4-2-4- وضعیت تحصیلات اساتید دانشگاه‌های استان خراسان رضوی 64
4-2-5- سابقه تدریس اساتید دانشگاه‌های استان خراسان رضوی 65
4-2-6- سن مدیران گروه‌های تربیت بدنی دانشگاه‌های استان خراسان رضوی 65
4-2-7- وضعیت تحصیلات مدیران گروه‌های تربیت بدنی دانشگاه‌های استان خراسان رضوی 66
4-2-8- سابقه مدیریت مدیران گروه‌های تربیت بدنی دانشگاه‌های استان خراسان رضوی 66
4-2-9- سابقه کار مدیران گروه‌های تربیت بدنی دانشگاه‌های استان خراسان رضوی 67
4-2-10- سن مدیران عالی دانشگاه‌های استان خراسان رضوی 67
4-2-11- وضعیت تحصیلات مدیران عالی دانشگاه‌های استان خراسان رضوی 68
4-2-12- سابقه مدیریت مدیران عالی دانشگاه‌های استان خراسان رضوی 68
4-2-13- سابقه کار مدیران عالی دانشگاه‌های استان خراسان رضوی 69
4-3- بررسی وضعیت طبیعی بودن داده‌ها 69
4-4- یافته‌های استنباطی 70
4-4-1- آزمون فرض اول. 70
4-4-2- آزمون فرض دوم. 74
4-4-3- آزمون فرض سوم. 77
4-4-4- آزمون فرض چهارم. 80
4-4-5- آزمون فرض پنجم. 83
فصل پنجم بحث و نتیجه‌گیری 85
5-1- مقدمه. 86
5-2- خلاصه تحقیق 86
5-3- بحث و نتیجه گیری 87
5-4- پیشنهادات برخاسته از تحقیق 90
5-5- پیشنهادات برای تحقیقات آینده 91
منابع. 92








فهرست جداول و اشکال.صفحه
شکل 2-1. ارزیابی چند منبعه. 34
شکل 2-2. فرآیند ارزیابی عملکرد. 34
جدول 2-1. تفاوت سیستم‌های ارزیابی عملکرد سنتی و مدرن. 35
شکل 3-1. فرآیند اجرای تحقیق 58
جدول 3-1. متغیرهای پژوهش. 59
جدول 3-2. ضرایب پایایی آزمون. 60
جدول 4-1. سن دانشجویان. 63
جدول 4-2. مقطع تحصیلی دانشجویان. 64
جدول 4-3. سن اساتید. 64
جدول 4-4. وضعیت تحصیلات اساتید. 65
جدول 4-5. سابقه تدریس اساتید. 65
جدول 4-6. سن مدیران گروه‌های تربیت بدنی 66
جدول 4-7. وضعیت تحصیلات مدیران گروه‌های تربیت بدنی 66
جدول 4-8. سابقه مدیریت مدیران گروه‌های تربیت بدنی 67
جدول 4-9. سابقه کار مدیران گروه‌های تربیت بدنی 67
جدول 4-10. سن مدیران عالی 68
جدول 4-11. وضعیت تحصیلات مدیران عالی 68
جدول 4-12. سابقه مدیریت مدیران عالی 69
جدول 4-13. سابقه کار مدیران عالی 69
جدول 4-14. نتایج آزمون کلموگروف ـ اسمیرنف برای بررسی وضعیت طبیعی بودن داده‌ها در پرسشنامه‌ها 70
جدول 4-15. میانگین امتیاز ارزیابی مدیران گروه‌های تربیت بدنی دانشگاه‌ها در خصوص مهارت‌های مدیریتی 71
جدول 4-16. نتایج آزمون تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه برای مقایسه میانگین امتیاز ارزیابی 71
جدول 4-17. نتایج آزمون تعقیبی شفه برای مقایسه میانگین امتیاز ارزیابی مدیران گروه‌های تربیت بدنی 72
جدول 4-18. نتایج آزمون کراسکال‌ولیس جهت مقایسه شاخص‌های مهارت‌های مدیریتی 72
جدول 4-19. نتایج آزمون یو من ویتنی در خصوص مقایسه دو به دو گروه‌ها در شاخصهای مدیریتی 73
جدول 4-20. میانگین نمرات ارزیابی مدیران در خصوص شاخص‌های مهارت‌های مدیریتی از دیدگاه گروه‌ها 73
جدول 4-21. میانگین امتیاز ارزیابی مدیران گروه‌های تربیت بدنی دانشگاه‌ها در خصوص مهارت‌های فنی 74
جدول 4-22. نتایح آزمون تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه برای مقایسه میانگین امتیاز ارزیابی 74
جدول 4-23. نتایج آزمون تعقیبی شفه برای مقایسه میانگین امتیاز ارزیابی مدیران گروه‌های تربیت بدنی 75
جدول 4-24. نتایج آزمون کراسکال‌ولیس جهت مقایسه شاخص‌های مهارت‌های فنی 75
جدول 4-25. نتایج آزمون یو من ویتنی در خصوص مقایسه دو به دو گروه ها در شاخص‌های فنی 76
جدول 4-26. میانگین نمرات ارزیابی مدیران در خصوص شاخص‌های مهارت‌های فنی از دیدگاه گروه‌ها 76
جدول 4-27. میانگین امتیاز ارزیابی مدیران گروه‌های تربیت بدنی دانشگاه‌ها در خصوص مهارت‌های اجتماعی 77
جدول 4-28. نتایح آزمون تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه برای مقایسه میانگین امتیاز ارزیابی 77

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...