بیان مسأله 5
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق. 8
اهداف تحقیق. 9
فرضیه ­های تحقیق. 10
قلمرو تحقیق 10
قلمرو موضوعی تحقیق 10
قلمرو زمانی تحقیق. 10
قلمرو مکانی تحقیق. 10
استفاده­کنندگان از نتایج تحقیق 10
تعریف واژه­ها و­­ اصطلاحات 11
تعاریف نظری. 11
تعاریف عملیاتی 12
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه. 14
مبانی نظری ازدواج و آموزش پیش از ازدواج 14
تاریخچه ازدواج 14
تعریف ازدواج 15
ازدواج­های کهن 16
خطوط اصلی تطور 17
شیوه همسرگزینی. 18
ازدواج در ایران. 19
تئوری نیازهای مکمل. 19
تئوری تصور از همسر مطلوب 20
فلسفه ازدواج 22
هدف­ها و انگیزه­های ازدواج و تشکیل خانواده. 23
انگیزه­های دیگر. 25
ازدواج و اشکال آن. 25
اقسام ازدواج 26
عوامل مؤثر در ازدواج 27
مهمترین عوامل توافق در ازدواج. 30
عوامل مؤثر ناپایداری و هشداردهنده در ازدواج 33
آموزش پیش از ازدواج 39
گرفتن گواهینامه رانندگی در مقایسه با عقد ازدواج. 41
برنامه ­ریزی برای شغل و حرفه در قیاس با ازدواج 42
مبانی نظری ملاک­های همسرگزینی. 43
ساختار خانواده و همسرگزینی 43
همسرگزینی در ایران. 44
اصول کلی در انتخاب همسر 45
معیارهای انتخاب همسر. 48
معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام 54
مبانی نظری رشد فردی 64
رشد فردی 64
رشد اجتماعی. 65
ارتباط میان رشد اجتماعی و رشد فردی 70
مهارت­های پیش از ازدواج، ملاک­های همسرگزینی و رشد فردی 70
پیشینه تحقیق 71
پیشینه خارجی تحقیق. 71
پیشینه داخلی تحقیق. 74
جمع­بندی. 76
فصل سوم: روش تحقیق
روش تحقیق 78
جامعه آماری 78
نمونه و روش نمونه گیری. 78
ابزار جمع­آوری اطلاعات. 78
شیوه اجرا. 80
روش­های تجزیه­و­تحلیل داده­ ها و آزمون فرضیه ­ها 81
ملاحظات اخلاقی. 81
فصل چهارم: تجزیه­وتحلیل داده­ ها
مقدمه. 83
آمار توصیفی . 83
یافته استنباطی. 85
تجزیه­و­تحلیل داده­ ها 85
آزمون فرضیه اول 85
آزمون فرضیه دوم 87
ملاک­ محتوایی. 88
ملاک­ فرآیندی. 90
فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادها
نتیجه­گیری 93
نتیجه­گیری در مورد فرضیه اول. 93
نتیجه­گیری در مورد فرضیه دوم 94
محدودیت­های تحقیق. 95
پیشنهادات کاربردی 95
پیشنهادات پژوهشی 96
منابع
الف) منابع فارسی. 97
الف) منابع انگلیسی. 101
پیوست­ها 106
چکیده انگلیسی. 116
 
 
 
فهرست جدول­ها

 

 

 

عنوان                                                                                
صفحه
اعتبار (پایایی) پرسشنامه 79
آمار توصیفی پرسشنامه رشد فردی. 83
آمار توصیفی پرسشنامه ملاک­های همسرگزینی 84
آمار توصیفی پرسشنامه ملاک­های محتوایی و فرآیندی 84
آزمون F یا آنوا (ANOVA) پرسشنامه رشد فردی 85
آزمون گروه­های مستقل پرسشنامه رشد فردی 86
آزمون F یا آنوا (ANOVA) پرسشنامه ملاک­های همسرگزینی. 87
آزمون گروه­های مستقل پرسشنامه ملاک­های همسرگزینی. 88
آزمون F یا آنوا (ANOVA) پرسشنامه ملاک­های محتوایی. 88
آزمون گروه­های مستقل پرسشنامه ملاک­های محتوایی. 89
آزمون F یا آنوا (ANOVA) پرسشنامه ملاک­های فرآیندی. 90
آزمون گروه­های مستقل پرسشنامه ملاک­های فرآیندی. 91
 
 
 
چکیده
هدف این تحقیق تبیین اثربخشی آموزش مهارت­های پیش از ازدواج بر ملاک­های همسرگزینی و رشد فردی دختران مجرد می­باشد. پژوهش حاضر از حیث  هدف، کاربردی و از حیث روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می­باشد. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق عبارت بودند از: 1) پرسشنامه اولویت­ بخشی ملاک­های همسرگزینی (رفاهی، ثنایی، پاشاشریفی) 2) پرسشنامه مقیاس اقدام برای رشد فردی (روبیتشک). جامعه آماری تحقیق شامل متقاضیان ازدواج مراجعه کننده به مرکز مشاوره بهارنکو که طی شهریور ماه تا آبان ماه 1393 مراجعه کردند و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری هدفمند یا در دسترس استفاده می­شود و افراد به صورت تصادفی ساده در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) جایگزین می­شوند.  نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که آموزش مهارت­های پیش از ازدواج بر رشد فردی تأثیر معنادار دارد. دیگر نتایج نشان می­دهد که آموزش مهارت­های پیش از ازدواج هم بر ملاک­های همسرگزینی و هم بر ملاک­های محتوایی و فرآیندی تأثیر معنادار دارد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...