پایان نامه اثر دستورالعملهای کانون توجه بیرونی و درونی در افراد مستقل/وابسته به زمینه در اجرا، یادداری و انتقال پرتاب دارت |
آزمون گروهی تصاویر پنهان شده در بین 112 دانشجوی دختر سالم راست دست دانشگاه ارومیه در دامنه سنی 26-24 سال که تجربهای در مهارت پرتاب دارت نداشتند، توزیع شد. براساس نمرات بدست آمده از آزمون، 48 نفر به صورت تصادفی در 4 گروه 12 نفری مستقل از زمینه با دستورالعمل کانون توجه درونی، وابسته به زمینه با دستورالعمل کانون توجه درونی، مستقل از زمینه با دستورالعمل کانون توجه بیرونی و وابسته به زمینه با دستورالعمل کانون توجه بیرونی، قرار گرفتند. شرکتکنندگان تکلیف پرتاب دارت را به مدت سه جلسه و هر جلسه پنج دسته کوشش 6 تایی، با دستورالعمل کانون توجهی مربوط به گروه خود تمرین کردند. . بلافاصله پس از مرحله اکتساب همانند پیش آزمون (یک دسته کوشش 10 تایی)، پس آزمون اجرا شد و سپس با فاصله 48 ساعت بیتمرینی و بدون ارائه هرگونه دستورالعملی آزمون یادداری و انتقال انجام شد. آزمون انتقال شامل یک دسته کوشش دهتایی در شرایط مشابه پیشآزمون، به این صورت که نیم متر به فاصله استاندارد دیوار تا محل ایستادن آزمودنی اضافه شد. نتایج آزمون فرضیه های پژوهش با بهره گرفتن از آنووای دوطرفه، نشان داد که اثرهای اصلی و همچنین اثرهای اصلی ساده در پسآزمون معنادار نبود (05/0 P>). مقایسه میانگینهای آزمون یادداری گروهها با بهره گرفتن از آنووای دوطرفه تفاوت معناداری را نشان داد (05/0 P<) برای بررسی اثرات اصلی ساده از آزمون تی مستقل با تصحیح بونفرونی استفاده شد. نتایج اختلاف معنیداری را بین دو گروه مستقل/وابسته به زمینه با دستورالعملهای کانون توجه درونی همچنین اختلاف معنیداری در دو گروه وابسته به زمینه که با دستورالعملهای متفاوت کانون توجه درونی و بیرونی آموزش دیده بودند، نشان داد (012/0P<). نتیجه کلی این پژوهش را میتوان به صورت زیر بیان کرد که کانون توجه بیرونی مزیتی برای یادگیرندگان وابسته به زمینه و کانون توجه درونی مزیتی برای یادگیرندگان مستقل از زمینه محسوب میشود.
واژگان کلیدی: کانون توجه ، سبکهای شناختی، مستقل از زمینه، وابسته به زمینه، یادگیری، مهارت حرکتی
فهرست
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1-مقدمه 1
1-2-بیان مسئله 2
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1-4- اهداف 6
1-5- فرضیه ها 6
1-6- پیش فرض های تحقیق 6
1-7- متغیرهای تحقیق 7
1-8- تعریف واژههای کلیدی و اصطلاحات تحقیق 8
1-8-1- سبک شناختی. 8
1-8-2-سبک شناختی وابسته به زمینه. 8
1-8-3-سبک شناختی مستقل از زمینه 8
1-8-4- توجه. 8
1-8-5-کانونی کردن توجه. 8
1-8-6-دستورالعمل آموزشی. 8
1-8-7- دستورالعمل کانون توجه درونی. 9
1-8-8– دستورالعمل کانون توجه بیرونی. 9
1-8-9-اجرا. 9
1-8-10-یادگیری حرکتی. 9
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1-مقدمه 10
2-2- شناخت گرایی 10
2-3-یادگیری 11
2-3-1-تعاریف یادگیری. 11
2-3-2-یادگیری و آموزش. 11
2-3-3-یادگیری و تفاوتهای فردی. 11
2-4-توجه 12
2-4-1-ویژگیهای توجه 13
2-4-2-کانون توجه 14
2-4-3-تداخل به مثابه سنجشی از توجه 14
2-4-4-توجه انتخابی 15
2-4-5-تمرکز توجه و فرایند یادگیری مهارت های حرکتی 16
2-5- نظریهها و فرضیه های مربوط به توجه 16
2-5-1- نظریههای تک کانالی، فیلتر 16
2-5-2-نظریههای تخصیص منعطف 17
2-5-3-نظریههای منابع چندگانه 17
2-5-4- دیدگاه های انتخاب عمل مربوط به توجه 18
2-6- نظریهها و فرضیه های مربوط به کانون توجه 18
2-6-1- نظریه ایده حرکتی 18
2-6-2-نظریه کدگذاری مشترک 19
2-6-3-فرضیه عمل محدود شده 19
2-6-4-فرضیه اختلال در خودکاری مهارت 20
2-7-سازه سبک 21
2-7-1-اساس سبکها 21
2-7-2-سبکهای شناختی/یادگیری 22
2-7-3-تعاریف سبکهای شناختی 23
2-7-4-انواع سبکهای شناختی 24
2-7-5- تئوری تمییز گذاری روانی (تمایز روانشناختی) 24
2-7-6-ویژگیهای افراد مستقل از زمینه (FI) 25
2-7-7-ویژگیهای افراد وابسته به زمینه FD)) 25
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-04] [ 11:15:00 ق.ظ ]
|