آزمون گروهی تصاویر پنهان شده در بین 112 دانشجوی دختر سالم راست دست دانشگاه ارومیه در دامنه سنی 26-24 سال که تجربه­ای در مهارت پرتاب دارت نداشتند، توزیع شد. براساس نمرات بدست آمده از آزمون، 48 نفر به صورت تصادفی در 4 گروه 12 نفری مستقل از زمینه با دستورالعمل کانون توجه درونی، وابسته به زمینه با دستورالعمل کانون توجه درونی، مستقل از زمینه با دستورالعمل کانون توجه بیرونی و وابسته به زمینه با دستورالعمل کانون توجه بیرونی، قرار گرفتند. شرکت­­کنندگان تکلیف پرتاب دارت را به مدت سه جلسه و هر جلسه پنج دسته کوشش 6 تایی، با دستورالعمل کانون توجهی مربوط به گروه خود تمرین کردند. . بلافاصله پس از مرحله اکتساب همانند پیش آزمون (یک دسته کوشش 10 تایی)، پس آزمون اجرا شد و سپس با فاصله 48 ساعت بی­تمرینی و بدون ارائه هرگونه دستورالعملی آزمون یادداری و انتقال انجام شد. آزمون انتقال شامل یک دسته کوشش ده­تایی در شرایط مشابه پیش­آزمون، به این صورت که نیم متر به فاصله استاندارد دیوار تا محل ایستادن آزمودنی اضافه شد. نتایج آزمون فرضیه ­های پژوهش با بهره گرفتن از آنووای دوطرفه، نشان داد که اثرهای اصلی و همچنین اثرهای اصلی ساده در پس­آزمون معنادار نبود (05/0 P>). مقایسه میانگین­های آزمون یادداری گروه­ها با بهره گرفتن از آنووای دوطرفه تفاوت معناداری را نشان داد (05/0 P<)  برای بررسی اثرات اصلی ساده از آزمون تی مستقل با تصحیح بونفرونی استفاده شد. نتایج اختلاف معنی­داری را بین دو گروه مستقل/وابسته به زمینه با دستورالعمل­های کانون توجه درونی همچنین اختلاف معنی­داری در دو گروه وابسته به زمینه که با دستورالعمل­های متفاوت کانون توجه درونی و بیرونی آموزش دیده بودند، نشان داد (012/0P<).  نتیجه کلی این پژوهش را می­توان به صورت زیر بیان کرد که کانون توجه بیرونی مزیتی برای یادگیرندگان وابسته به زمینه و کانون توجه درونی مزیتی برای یادگیرندگان مستقل از زمینه محسوب می­شود.

 

واژگان کلیدی: کانون توجه ، سبک­های شناختی، مستقل از زمینه، وابسته به زمینه، یادگیری، مهارت حرکتی

 

 

 

فهرست

 

عنوان                                                                                                                                 صفحه

 

فصل اول: کلیات پژوهش

 

1-1-مقدمه 1

 

1-2-بیان مسئله 2

 

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 5

 

1-4- اهداف 6

 

1-5- فرضیه ها 6

 

1-6- پیش فرض های تحقیق 6

 

1-7- متغیرهای تحقیق 7

 

1-8- تعریف واژههای کلیدی و اصطلاحات تحقیق 8

 

1-8-1- سبک شناختی. 8

 

1-8-2-سبک شناختی وابسته به زمینه. 8

 

1-8-3-سبک شناختی مستقل از زمینه 8

 

1-8-4- توجه. 8

 

1-8-5-کانونی کردن توجه. 8

 

1-8-6-دستورالعمل آموزشی. 8

 

1-8-7- دستورالعمل کانون توجه درونی. 9

 

1-8-8– دستورالعمل کانون توجه بیرونی. 9

 

1-8-9-اجرا. 9

 

1-8-10-یادگیری حرکتی. 9

 

فصل دوم:  مبانی نظری و پیشینه پژوهش

 

2-1-مقدمه 10

 

2-2- شناخت گرایی 10

 

2-3-یادگیری 11

 

2-3-1-تعاریف یادگیری. 11

 

2-3-2-یادگیری و آموزش. 11

 

2-3-3-یادگیری و تفاوتهای فردی. 11

 

2-4-توجه 12

 

2-4-1-ویژگیهای توجه 13

 

2-4-2-کانون توجه 14

 

2-4-3-تداخل به مثابه سنجشی از توجه 14

 

2-4-4-توجه انتخابی 15

 

2-4-5-تمرکز توجه و فرایند یادگیری مهارت های حرکتی 16

 

2-5- نظریهها و فرضیه های مربوط به توجه 16

 

2-5-1- نظریههای تک کانالی، فیلتر 16

 

2-5-2-نظریههای تخصیص منعطف 17

 

2-5-3-نظریههای منابع چندگانه 17

 

2-5-4- دیدگاه های انتخاب عمل مربوط به توجه 18

 

2-6- نظریهها و فرضیه های مربوط به  کانون توجه 18

 

2-6-1- نظریه ایده حرکتی 18

 

2-6-2-نظریه کدگذاری مشترک 19

 

2-6-3-فرضیه عمل محدود شده 19

 

2-6-4-فرضیه اختلال در خودکاری مهارت 20

 

2-7-سازه سبک 21

 

2-7-1-اساس سبکها 21

 

2-7-2-سبکهای شناختی/یادگیری 22

 

2-7-3-تعاریف سبکهای شناختی 23

 

2-7-4-انواع سبکهای شناختی 24

 

2-7-5- تئوری تمییز گذاری روانی (تمایز روانشناختی) 24

 

2-7-6-ویژگیهای افراد مستقل از زمینه (FI) 25

 

2-7-7-ویژگیهای افراد وابسته به زمینه FD)) 25

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...