پایان نامه آموزش مهارتهای تحصیلی- شغلی بر پیشرفت تحصیلی |
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسئله. 3
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش. 6
1-4- اهداف تحقیق 7
1-4-1- اهداف فرعی 7
1-5- فرضیههای تحقیق 7
1-5-1- فرضیه اصلی 7
1-5-2- فرضیههای فرعی 7
1-6- تعریف مفهومی و نظری 7
1-6-1- تعریف مفهومی 7
1-6-2- تعاریف عملیاتی 8
فصل دوم پیشینه پژوهش
مقدمه. 10
2-1- پیشرفت تحصیلی 10
2-1-1- عوامل مهم و مؤثر در پیشرفت تحصیلی 11
2-1-2- عملکرد تحصیلی و تعهد حرفهای 13
2-1-3- عملکرد تحصیلی و خود اثربخشی 14
2-1-4- عملکرد تحصیلی و خودکار آمدی 15
2-1-5- عملکرد تحصیلی و خود پنداره 15
2-1-6- عملکرد تحصیلی و خود نظمبخشی 16
2-1-7- عملکرد تحصیلی و محل سکونت 17
2-1-8- عملکرد تحصیلی و اضطراب 18
2-1-9- عملکرد تحصیلی و کمالگرایی 18
2-1-10- عملکرد تحصیلی و باورهای غیرمنطقی 19
2-1-11- عملکرد تحصیلی و صفات شخصیت 20
2-1-12- عملکرد تحصیلی و مهارتهای تحصیلی 21
2-1-13- عملکرد تحصیلی و مؤلفههای فراشناختی 23
2-2- اهمالکاری چیست ؟. 24
2-2-1- تاریخچه اهمالکاری 25
2-2-2- اهمالکاری تحصیلی چیست؟. 27
2-2-3- علت شناسی اهمالکاری 28
2-2-4- اهمالکاری در فرهنگ ایرانی و اسلامی 31
2-2-5- راههای پیشگیری و درمان اهمالکاری 32
2-2-6- رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی 34
2-3- مهارتهای تحصیلی- شغلی 35
2-3-1- مهارت خودشناسی 36
2-3-2- رشته شناسی و شغل شناسی 53
2-5- پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی 59
2-5-1- پیشینه تحقیقات داخلی 59
2-5-2- پیشینه تحقیقات خارجی 61
2-6- خلاصه. 63
فصل سوم روش پژوهش
مقدمه. 65
3-1- روش پژوهش. 65
3-2- جامعه آماری 65
3-3- نمونه و روش نمونهگیری 65
3-4- عوامل دموگرافیک. 66
3-5- ابزار تحقیق 68
3-5-1- پیشرفت تحصیلی 68
3-5-2- مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومن و راثبلوم (PASS) 68
3-6- روش اجرای پژوهش. 69
3-7- پکیج آموزشی 70
3-8- روش آماری 71
فصل چهارم تجزیهوتحلیل آماری
4-1- مقدمه. 73
4-2- یافتههای توصیفی 73
4-3- آزمون پیشفرضها و فرضیههای پژوهش. 74
4-4- بررسی فرضیههای پژوهش. 75
فصل پنجم بحث و نتیجهگیری
مقدمه. 82
5-1- بررسی فرضیههای پژوهش. 82
5-2- محدودیتهای پژوهش. 85
5-3- پیشنهادهای کاربردی 86
5-4- پیشنهادی پژوهشی 86
منابع. 87
پیوست ها
پرسشنامه اهمالکاری سولومن و راثبلوم. 97
خلاصه جلسات محتوای آموزشی 101
فهرست جداول
جدول (3-1) دیاگرام طرح پژوهش. 65
جدول (3-2) توزیع فراوانی بر اساس تحصیلات مادر و پدر. 66
جدول (3-3) توزیع فراوانی بر اساس سن مادر و پدر. 67
جدول (3-4) توزیع فراوانی شرکتکنندگان در پژوهش برحسب مشاغل والدین. 67
جدول (3-5) توزیع فراوانی شرکتکنندگان در پژوهش برحسب میزان درآمد. 68
جدول (4-1) شاخصهای توصیفی نمرات اهمالکاری تحصیلی و معدل دانشآموزان برحسب مرحله ارزیابی و عضویت گروهی 73
جدول (4-2) آزمون شاپیرو برای بررسی نرمال بودن نمرات اهمالکاری تحصیلی و معدل دانش آموزان 74
جدول (4-3) آزمون برابری واریانسهای نمرات معدل و اهمالکاری تحصیلی و زیرمقیاس ها 75
جدول (4-4) آزمون باکس بررسی برابری کوواریانسهای نمرات در دو گروه. 75
جدول (4-5) نتایج مقایسه دو گروه درمجموع متغیرهای پژوهش. 76
جدول (4-6) نتایج تحلیل کوواریانس مقایسه میانگینهای معدل دانش آموزان برحسب عضویت گروهی 77
جدول (4-7) نتایج تحلیل کوواریانس مقایسه میانگینهای نمرات اهمالکاری تحصیلی برحسب عضویت گروهی 79
فهرست شکلها
شکل (4-1) نمودار ستونی مقایسه میانگینهای معدل دانش آموزان در مرحله پسآزمون یا ترم دوم در دو گروه 78
شکل (4-2) نمودار ستونی مقایسه میانگینهای نمرات اهمالکاری تحصیلی در مرحله پسآزمون در دو گروه 80
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی تأثیر آمورش مهارتهای تحصیلی و شغلی بر اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان مقطع متوسطه شهر یزد سال 93-92 بود.
روش تحقیق از نوع نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر مقطع اول دبیرستان در شهر یزد در سال تحصیلی 93-92 میباشد. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی خوشهای انجام شد و دانش آموزان به دو گروه 20 نفره تقسیم شدند و روش آموزشی به روی گروه آزمایش اجرا گردید و سپس از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. پیشرفت تحصیلی از طریق مقایسه معدل ترم بهمن 92 و خرداد 93 سنجیده شد و برای بررسی میزان اهمالکاری از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومن و راثبلوم (PASS) استفاده شد. دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای تحصیلی و شغلی بر اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر یزد مؤثر است و آموزش این مهارتها منجر به افزایش پیشرفت تحصیلی و کاهش اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان شد؛ بنابراین میتوان اینگونه استنباط کرد که آموزش مهارتهای تحصیلی شغلی به دانش آموزان باعث افزایش انگیزه و عملکرد تحصیلی آنان میگردد لذا آموزش چنین مهارتهایی بهصورت مستمر در تمام مقاطع تحصیلی ضروری میباشد.
کلمات کلیدی: مهارتهای تحصیلی، شغلی- پیشرفت تحصیلی – اهمالکاری
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 05:03:00 ب.ظ ]
|