وقتی پیام برای گروه موافق و مخاطب فرستاده می­ شود، نمی­تواند یکسان باشد. نگرش هر فرد مستقل و مختص به خود است و با نگرش و دیدگاه اشخاص مختلف متفاوت است. در اکثر اجتماعات به ندرت دیده شده که افراد جامعه با هم توافق نگرش داشته باشند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۳-۴ دسته­ بندی مخاطب براساس دسترسی
یکی ­از مشکلات­ روابط­ عمومی­ها و اصولاً فرستنده­های پیام این است که همیشه پیام­ را برای کسانی می فرستند که اولّا دسترسی به آنان آسان­تر و ثانیاً ارسال پیام برای آنان هزینه زیادی ندارد.
۳-۳-۵ دسته­ بندی مخاطبین براساس رفتار
رفتار مخاطبین در ویژگی­های پیام موثّر است. پیامی که برای نیازمندان طراحی می­ شود، ویژگی­های ساخت و عناصرخاص، نسبت به پیامی که برای ثروتمندان طراحی شده است دارد. (www.tablighcity.com،‌ دوشنبه‌۳۰ آبان ۱۳۹۰)
۳-۳-۶ دسته ­بندی مخاطبین براساس توصیف و استفاده از رسانه ­ها
در کشورهای مختلف با توجّه به قومیّت توجّه خاصّی به رسانه­های محلی می­ شود و اصولًا اقلیّت کمتر به رسانه­های ملّی کشورشان توجّه می­ کنند. در مورد موسیقی، تفاوت بین قومیّت­ بالاست. بنابراین یک برنامه ریز ارتباطی در این شرایط باید با توجّه به این اصل، رسانه مناسبِ ارسال پیام خود را انتخاب می­ کند. مخاطبین توسّط خود مردم و بر اساس علایق، توانایی­ها، سلایق، نیازها، ترجیحات و هویّت­ها و تجارب اجتماعی و فرهنگی شان تعریف می­شوند. بر اساس این رویکردها با یک نوع واحد از تجمع اجتماعی کروی را نداریم، بلکه با انواع بسیار متفاوتی رو به رو خواهیم بود که همگی در خور مخاطبِ نامیده شده هستند. (www.tablighcity.com،‌ دوشنبه‌۳۰ آبان ۱۳۹۰)
۳-۴ عوامل مربوط به مخاطب
۱- پس زمینه، محیط اجتمـاعی، به ویژه طبقـه اجتماعی، تحصیـلات مـذّهب، فـرهنگ سیـاست محیـط خانوادگی.
۲- مشخصه­های فردی شامل سن- جنس- شغل- درآمد- شیوه زندگی و ..
۳- سلیقه­ها، نگرش­ها، رفتارها و ..
از یک منظر کلّی ما دارای دو نوع مخاطب هستیم: مخاطبین حرفه­ای و مخاطبین عادی و تفننّی، لذا تعریف دقیق مخاطب، اوّلین­ گام اساسی در مخاطب ­شناسی است. شاید گزاف نباشد بگوییم مخاطب واقعی که تلویزیون باید برای افزایش آن برنامه­ ریزی کند شخصی است که بر اساس علاقه، نیازها و انگیزه­ های آگاهانه به انتخاب یک برنامه دست می­زند و به شکل مستمّر آن ­را دنبال می­ کند.
به ­طورکلّی نوع مخاطبین تلویزیون و سینما را می­توان به دو گروه عمده تقسیم­کرد. مخاطبین واقعی و مخاطبین مجازی و رسانه­ای.
مخاطبین واقعی آن ­دسته از مخاطبانی هستند­که­ بر اساس نیازهای درونی و انگیزه­ های شخصی برنامه­ای را دنبال می­ کند، و مخاطبین مجازی و رسانه­ای گروهی هستندکه خودِ سینما و تلویزیون آنها را پرورش داده و تربیت کرده است. به این معنی که آنها براساس انگیزه­ های درونی خود و ­به دلیل جاذبه­ی بیرونی یک برنامه به مخاطب آن تبدیل شده ­اند.
۳-۴-۱مسایل و مشکلات اجتماعی مخاطبین
مخاطبین از نظر اجتماعی در دوره­ های مختلف، ویژگی­های متفاوت دارند. گوناگونی این ویژگی­ها این ضرورت­ را ایجاب می­نماید که با آنان به ­تناسب ویژگی­ها رفتار متفاوت داشته باشند.­ عده­ای پایبند به ارزش­های عُرفی و هنجارگرا و برخی دیگر بی اعتنا به هنجارها و ارزش­های اجتماعی هستند.
۳-۴-۲ تفاوت های فردی
مخاطبین در خانواده­ها، شرایط و محیط متفاوت پرورش می­یابند. تغذیه و امکانات رفاهی متفاوتی دارند و از نظر بهره­ی هوشی یکسان نیستند. همه این امور تفاوت­های فردی را دامن می­زند. بعضی اجتماعی و برخی گوشه­گیر و منزوی هستند، بعضی از تکرار یک پیام خسته می­شوند و بعضی نیاز به تکرار مطالب دارند. مخاطبین در سنین متفاوت نیز، ویژگی­های زمینی، ذهنی و عاطفی متفاوتی دارند، از این رو مواجهه­ درست با آنان بدون آگاهی از این ویژگی­ها دشوار است.
۳-۴-۳ شخصیّت
شخصیّت عامل دیگری است که ادراک را تحت تأثیر قرار می­دهد، آزمایش­ها نشان می­دهد که ادراک افراد درون گرا با ادراک افراد برونگرا، و ادراک افـراد نا ­به ­هنجار با ادراک افراد به­ هنجار متفاوت است. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۱۶۷)
تعریف­کردن مفهوم شخصیّت، مانند اکثر مفاهیمی که به ویژگی­های انسان مربوط می­ شود کار آسانی نیست، زیرا مفهومی­که این­کلمه در زبان عامیانه پیدا کرده است با­ مفهومی که در روان­شناختی برای آن قائل شده ­اند تفاوت زیادی دارد. در روان­شناسی اصطلاح شخصیّت به معنای سبک یک فرد است. هر فرد سبک خود، یعنی شخصیّت خاصّ خود را دارد، که از او انسانی واحد و منحصر به فرد می­سازد. همانطور­که انسان­ها از لحاظ خطوط چهره، صدا، شیوه راه رفتن، حرف زدن­، با یکدیگر متفاوت هستند. از نظر سبک شخصیّت با­ هم فرق دارند. شخصیّت یعنی شیوه­ خاص بودن عنصر ثابت رفتار فرد، شیوه­ بودن او به طور کلّی آنچه همواره با او است و موجب تمایز او از دیگران می­ شود.
بنابراین مجموعه صفاتی که با ثبات نسبی در یک فرد وجود دارد و به دیگران اجازه می­دهد تا بتوانند رفتار او ­را تا اندازه­ای پیش بینی کنند و تفاوت او از دیگران را بدانند شخصیّت نامیده می­ شود. در تکوین شخصیّت دو عامل کلی نقش دارد: زیستی و اجتماعی ، عوامل زیستی معمولاً به ارشاد می­رسد و از همان ابتدا در فرد وجود دارد. عوامل اجتماعی، محصول محیط اجتماعی است، محیطی که فرد اوّلین سال­های زندگی خود­ را در ­آن گذرانده است. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۲۲۰)
مفهوم شخصیّت در روانشناسی یک مفهوم رایج و معمول در عین حال فوق العاده غامض و پیچیده است. کاربرد عامّیانه شخصیّت به حدّ یک مفهوم مطلوب در­ دیدگاه فردی تنزل یافته­ است در­حالی که مفهوم علمی آن بالکل مورد­ مناقشه است. (رنجبر،ستوده،۱۳۸۴،ص۱۳)
در لغت­نامه­ی دهخدا تعریف شخصیّت چنین آمده است: شرافت، رفعت، نجابت، بزرگواری، مرتبه، درجه، شخصیّت به جنبه­ های عقلی، عاطفی، انگیزشی و فیزیولوژیک یک فرد گفته می­ شود، به عبارت دیگر به مجموعه­ ­ مؤلفه ­هایی­که انسان را سر پا نگه می­دارد شخصیّت گفته می­ شود. (رنجبر،ستوده،۱۳۸۴، ص۴)
۳-۴-۴ جنس
یکی ­از عناصر ­زیستی­که آشکارا در تعیین شخصیّت نقش دارد جنس است. تفاوت­های زیستی زن و مرد بسیار متعدّد و متفاوت است. این تفاوت­ها در شکل ظاهری بدن ، فیزیولوژی آشکارا به چشم می­خورد. وجود تفاوت­های روانی بین زن و مرد نیز از قدیم مورد تأیید بوده است. زن­ها نسبت به مردها در تشخیص رنگ­ها و ادراک سریع اندازه­­ها، برتری قابل ملاحظه­ای دارد. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۲۲۰)
زنان از نظر ادراک رنگ بر مردان برتری آشکاری دارند. از نظر قابلیّت و مهارت انگلشتان زنان برتر از مردها هستند. شنوایی زن­ها قوی­تر از شنوایی مردها است. بینایی مردها قوی­تر از بینایی زن­ها است. زن­ها نسبت به مردها در آزمون­های کلامی و حافظه­ای بصری امتیازهای بیشتر کسب می­ کنند. استعداد عددی مردها از زنان بیشتر است. مردها بیشتر از زن­ها رفتار سُلطه جویانه و پرخاشگرانه دارند. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۲۲۱)
۳-۴-۵ گروه سنّی
اطّلاعات مورد نظر در مورد سن مخاطب به وسیله­ پرسشنامه­ تهیّه شده است که در ادامه­ مطالب به آن پرداخته خواهدشد.
۳-۴-۶ شیوه زندگی
مفهوم شیوه­ زندگی غالباً برای توصیف و طبقه ­بندی الگوهای مختلف، استفاده از رسانه بعنوان بخشی از منظومه رفتارها و گرایش­های متفاوت بکار برده شده است. مفهوم شیوه زندگی در پژوهش های بازاریابی تجاری برای طبقه ­بندی مشتریان در قالب انواع مختلف کاربرد دارد و این کار هدف­گیری و طراحی تبلیغات را تسهیل می­ کند. یکی از مشکلات مربوط به مفهوم شیوه زندگی سطح تمایل آن است که سه سطح متفاوت را مشخص کرده ­اند.
۱- سطح کل جامعه
۲- سطح تفاوت­های درون جوامع و فرهنگ
۳- سطوح فردی
۳-۴-۷ قومیّت
یکی از سرچشمه­های تمایز اجتماعی که احتمال اهمیـّت افزون­تری در شرایط زندگی مـدرن شهـری می­یابد، نژاد و قومیّت است. در برخی کشورها برنامه ­های خاصّی برای اقلیّت­های قومی و زبانی ارائه می­ شود. در این موارد می­توان استفاده از­ رسانه­ را ابزاری مناسب برای بیان، لذّت بردن و به عنوان یک تجربه مشترک ، اختصاصی و احساس یکی بودن با نوع خاصّی از فرهنگ دانست. (www.tablighcity.com،‌ دوشنبه‌۳۰ آبان ۱۳۹۰)
۳-۴-۸ تحصیلات
اطّلاعات مورد نظر در مورد سن مخاطب به وسیله­ پرسشنامه­ تهیّه شده است که در ادامه­ مطالب به آن پرداخته خواهد شد.
۳-۴-۹ سلیقه
مخاطبانی­که­ توسط رسانه ­ها، بر مبنای همگرایی علاقه­هایشان و نه براساس پس زمینه­ اجتماعی یا مکان مشترک خلق می­شوند،­ فرهنگ­ سلیقه، بیش از­ آنکه راجع به جمعی از انسان­ها باشد مجموعه ­ای از محصولات رسانه­ای مشابه است. یعنی شکل، سبک ارائه ژانر برنامه­هایی که برای هماهنگی با شیوه زندگی بخشی از مخاطبان تولید می­شوند.
۳-۴-۱۰ اهمیّت شناخت مخاطبان
هر مخاطب از هر نظر با دیگری متفاوت است. سلیقه­های متفاوت، گرایش­های مختلف، تفاوت­های فردی، ذهنیّت­ها، ظرفیت­های ویژه هر ­یک را از ­دیگری متمایز می­سازد. این تنوع نه تنها در ­اقشار و گروه ­های مختلف قابل مشاهده است، حتی افراد یک قشر یا گروه نیز علی­رغم شباهت­هایی که با­ دیگر اعضای هم گروه خود دارند دارای تفاوت­های فردی هستند.
آگاهی از میزان توانایی، دانش، خصوصیّات اخلاقی و عاطفی و خصلت­های اجتماعی مخاطبان بزرگترین راهنما در انتخاب واژگان، مفاهیم و نحوه­ بیان مطالب است. شناخت مخاطب باعث می­ شود که انتقال مفاهیم آسانتر شود. به کمک شناخت نیازها و توانایی­های مخاطبان می­توان نسبت به انطباق اطّلاعات ارائه شده سطح ادراک و نیازهای آنها اقدام کرد. (www.tablighcity.com،‌ دوشنبه‌۳۰ آبان ۱۳۹۰)
۳-۵ دلایل انتخاب رنگ از نظر مخاطب در علم روان­شناسی
۳-۵-۱ خاکستری
گوشه­گیری، عدم فعالیّت و بی ­تفاوتی، خودداری از مشارکت درکا­رها، چنین اشخاصی هر چیز را در پوشش اراده­ی خود قرار می­ دهند و مشارکت را رد می­ کند. (لوشر،۱۳۷۲ ، ص۱۸)
۳-۵-۲آبی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...