نگارش پایان نامه در مورد تأثیر بصری رنگ بر عنوان بندی فیلم- فایل ۷ |
وقتی پیام برای گروه موافق و مخاطب فرستاده می شود، نمیتواند یکسان باشد. نگرش هر فرد مستقل و مختص به خود است و با نگرش و دیدگاه اشخاص مختلف متفاوت است. در اکثر اجتماعات به ندرت دیده شده که افراد جامعه با هم توافق نگرش داشته باشند.
۳-۳-۴ دسته بندی مخاطب براساس دسترسی
یکی از مشکلات روابط عمومیها و اصولاً فرستندههای پیام این است که همیشه پیام را برای کسانی می فرستند که اولّا دسترسی به آنان آسانتر و ثانیاً ارسال پیام برای آنان هزینه زیادی ندارد.
۳-۳-۵ دسته بندی مخاطبین براساس رفتار
رفتار مخاطبین در ویژگیهای پیام موثّر است. پیامی که برای نیازمندان طراحی می شود، ویژگیهای ساخت و عناصرخاص، نسبت به پیامی که برای ثروتمندان طراحی شده است دارد. (www.tablighcity.com، دوشنبه۳۰ آبان ۱۳۹۰)
۳-۳-۶ دسته بندی مخاطبین براساس توصیف و استفاده از رسانه ها
در کشورهای مختلف با توجّه به قومیّت توجّه خاصّی به رسانههای محلی می شود و اصولًا اقلیّت کمتر به رسانههای ملّی کشورشان توجّه می کنند. در مورد موسیقی، تفاوت بین قومیّت بالاست. بنابراین یک برنامه ریز ارتباطی در این شرایط باید با توجّه به این اصل، رسانه مناسبِ ارسال پیام خود را انتخاب می کند. مخاطبین توسّط خود مردم و بر اساس علایق، تواناییها، سلایق، نیازها، ترجیحات و هویّتها و تجارب اجتماعی و فرهنگی شان تعریف میشوند. بر اساس این رویکردها با یک نوع واحد از تجمع اجتماعی کروی را نداریم، بلکه با انواع بسیار متفاوتی رو به رو خواهیم بود که همگی در خور مخاطبِ نامیده شده هستند. (www.tablighcity.com، دوشنبه۳۰ آبان ۱۳۹۰)
۳-۴ عوامل مربوط به مخاطب
۱- پس زمینه، محیط اجتمـاعی، به ویژه طبقـه اجتماعی، تحصیـلات مـذّهب، فـرهنگ سیـاست محیـط خانوادگی.
۲- مشخصههای فردی شامل سن- جنس- شغل- درآمد- شیوه زندگی و ..
۳- سلیقهها، نگرشها، رفتارها و ..
از یک منظر کلّی ما دارای دو نوع مخاطب هستیم: مخاطبین حرفهای و مخاطبین عادی و تفننّی، لذا تعریف دقیق مخاطب، اوّلین گام اساسی در مخاطب شناسی است. شاید گزاف نباشد بگوییم مخاطب واقعی که تلویزیون باید برای افزایش آن برنامه ریزی کند شخصی است که بر اساس علاقه، نیازها و انگیزه های آگاهانه به انتخاب یک برنامه دست میزند و به شکل مستمّر آن را دنبال می کند.
به طورکلّی نوع مخاطبین تلویزیون و سینما را میتوان به دو گروه عمده تقسیمکرد. مخاطبین واقعی و مخاطبین مجازی و رسانهای.
مخاطبین واقعی آن دسته از مخاطبانی هستندکه بر اساس نیازهای درونی و انگیزه های شخصی برنامهای را دنبال می کند، و مخاطبین مجازی و رسانهای گروهی هستندکه خودِ سینما و تلویزیون آنها را پرورش داده و تربیت کرده است. به این معنی که آنها براساس انگیزه های درونی خود و به دلیل جاذبهی بیرونی یک برنامه به مخاطب آن تبدیل شده اند.
۳-۴-۱مسایل و مشکلات اجتماعی مخاطبین
مخاطبین از نظر اجتماعی در دوره های مختلف، ویژگیهای متفاوت دارند. گوناگونی این ویژگیها این ضرورت را ایجاب مینماید که با آنان به تناسب ویژگیها رفتار متفاوت داشته باشند. عدهای پایبند به ارزشهای عُرفی و هنجارگرا و برخی دیگر بی اعتنا به هنجارها و ارزشهای اجتماعی هستند.
۳-۴-۲ تفاوت های فردی
مخاطبین در خانوادهها، شرایط و محیط متفاوت پرورش مییابند. تغذیه و امکانات رفاهی متفاوتی دارند و از نظر بهرهی هوشی یکسان نیستند. همه این امور تفاوتهای فردی را دامن میزند. بعضی اجتماعی و برخی گوشهگیر و منزوی هستند، بعضی از تکرار یک پیام خسته میشوند و بعضی نیاز به تکرار مطالب دارند. مخاطبین در سنین متفاوت نیز، ویژگیهای زمینی، ذهنی و عاطفی متفاوتی دارند، از این رو مواجهه درست با آنان بدون آگاهی از این ویژگیها دشوار است.
۳-۴-۳ شخصیّت
شخصیّت عامل دیگری است که ادراک را تحت تأثیر قرار میدهد، آزمایشها نشان میدهد که ادراک افراد درون گرا با ادراک افراد برونگرا، و ادراک افـراد نا به هنجار با ادراک افراد به هنجار متفاوت است. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۱۶۷)
تعریفکردن مفهوم شخصیّت، مانند اکثر مفاهیمی که به ویژگیهای انسان مربوط می شود کار آسانی نیست، زیرا مفهومیکه اینکلمه در زبان عامیانه پیدا کرده است با مفهومی که در روانشناختی برای آن قائل شده اند تفاوت زیادی دارد. در روانشناسی اصطلاح شخصیّت به معنای سبک یک فرد است. هر فرد سبک خود، یعنی شخصیّت خاصّ خود را دارد، که از او انسانی واحد و منحصر به فرد میسازد. همانطورکه انسانها از لحاظ خطوط چهره، صدا، شیوه راه رفتن، حرف زدن، با یکدیگر متفاوت هستند. از نظر سبک شخصیّت با هم فرق دارند. شخصیّت یعنی شیوه خاص بودن عنصر ثابت رفتار فرد، شیوه بودن او به طور کلّی آنچه همواره با او است و موجب تمایز او از دیگران می شود.
بنابراین مجموعه صفاتی که با ثبات نسبی در یک فرد وجود دارد و به دیگران اجازه میدهد تا بتوانند رفتار او را تا اندازهای پیش بینی کنند و تفاوت او از دیگران را بدانند شخصیّت نامیده می شود. در تکوین شخصیّت دو عامل کلی نقش دارد: زیستی و اجتماعی ، عوامل زیستی معمولاً به ارشاد میرسد و از همان ابتدا در فرد وجود دارد. عوامل اجتماعی، محصول محیط اجتماعی است، محیطی که فرد اوّلین سالهای زندگی خود را در آن گذرانده است. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۲۲۰)
مفهوم شخصیّت در روانشناسی یک مفهوم رایج و معمول در عین حال فوق العاده غامض و پیچیده است. کاربرد عامّیانه شخصیّت به حدّ یک مفهوم مطلوب در دیدگاه فردی تنزل یافته است درحالی که مفهوم علمی آن بالکل مورد مناقشه است. (رنجبر،ستوده،۱۳۸۴،ص۱۳)
در لغتنامهی دهخدا تعریف شخصیّت چنین آمده است: شرافت، رفعت، نجابت، بزرگواری، مرتبه، درجه، شخصیّت به جنبه های عقلی، عاطفی، انگیزشی و فیزیولوژیک یک فرد گفته می شود، به عبارت دیگر به مجموعه مؤلفه هاییکه انسان را سر پا نگه میدارد شخصیّت گفته می شود. (رنجبر،ستوده،۱۳۸۴، ص۴)
۳-۴-۴ جنس
یکی از عناصر زیستیکه آشکارا در تعیین شخصیّت نقش دارد جنس است. تفاوتهای زیستی زن و مرد بسیار متعدّد و متفاوت است. این تفاوتها در شکل ظاهری بدن ، فیزیولوژی آشکارا به چشم میخورد. وجود تفاوتهای روانی بین زن و مرد نیز از قدیم مورد تأیید بوده است. زنها نسبت به مردها در تشخیص رنگها و ادراک سریع اندازهها، برتری قابل ملاحظهای دارد. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۲۲۰)
زنان از نظر ادراک رنگ بر مردان برتری آشکاری دارند. از نظر قابلیّت و مهارت انگلشتان زنان برتر از مردها هستند. شنوایی زنها قویتر از شنوایی مردها است. بینایی مردها قویتر از بینایی زنها است. زنها نسبت به مردها در آزمونهای کلامی و حافظهای بصری امتیازهای بیشتر کسب می کنند. استعداد عددی مردها از زنان بیشتر است. مردها بیشتر از زنها رفتار سُلطه جویانه و پرخاشگرانه دارند. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۲۲۱)
۳-۴-۵ گروه سنّی
اطّلاعات مورد نظر در مورد سن مخاطب به وسیله پرسشنامه تهیّه شده است که در ادامه مطالب به آن پرداخته خواهدشد.
۳-۴-۶ شیوه زندگی
مفهوم شیوه زندگی غالباً برای توصیف و طبقه بندی الگوهای مختلف، استفاده از رسانه بعنوان بخشی از منظومه رفتارها و گرایشهای متفاوت بکار برده شده است. مفهوم شیوه زندگی در پژوهش های بازاریابی تجاری برای طبقه بندی مشتریان در قالب انواع مختلف کاربرد دارد و این کار هدفگیری و طراحی تبلیغات را تسهیل می کند. یکی از مشکلات مربوط به مفهوم شیوه زندگی سطح تمایل آن است که سه سطح متفاوت را مشخص کرده اند.
۱- سطح کل جامعه
۲- سطح تفاوتهای درون جوامع و فرهنگ
۳- سطوح فردی
۳-۴-۷ قومیّت
یکی از سرچشمههای تمایز اجتماعی که احتمال اهمیـّت افزونتری در شرایط زندگی مـدرن شهـری مییابد، نژاد و قومیّت است. در برخی کشورها برنامه های خاصّی برای اقلیّتهای قومی و زبانی ارائه می شود. در این موارد میتوان استفاده از رسانه را ابزاری مناسب برای بیان، لذّت بردن و به عنوان یک تجربه مشترک ، اختصاصی و احساس یکی بودن با نوع خاصّی از فرهنگ دانست. (www.tablighcity.com، دوشنبه۳۰ آبان ۱۳۹۰)
۳-۴-۸ تحصیلات
اطّلاعات مورد نظر در مورد سن مخاطب به وسیله پرسشنامه تهیّه شده است که در ادامه مطالب به آن پرداخته خواهد شد.
۳-۴-۹ سلیقه
مخاطبانیکه توسط رسانه ها، بر مبنای همگرایی علاقههایشان و نه براساس پس زمینه اجتماعی یا مکان مشترک خلق میشوند، فرهنگ سلیقه، بیش از آنکه راجع به جمعی از انسانها باشد مجموعه ای از محصولات رسانهای مشابه است. یعنی شکل، سبک ارائه ژانر برنامههایی که برای هماهنگی با شیوه زندگی بخشی از مخاطبان تولید میشوند.
۳-۴-۱۰ اهمیّت شناخت مخاطبان
هر مخاطب از هر نظر با دیگری متفاوت است. سلیقههای متفاوت، گرایشهای مختلف، تفاوتهای فردی، ذهنیّتها، ظرفیتهای ویژه هر یک را از دیگری متمایز میسازد. این تنوع نه تنها در اقشار و گروه های مختلف قابل مشاهده است، حتی افراد یک قشر یا گروه نیز علیرغم شباهتهایی که با دیگر اعضای هم گروه خود دارند دارای تفاوتهای فردی هستند.
آگاهی از میزان توانایی، دانش، خصوصیّات اخلاقی و عاطفی و خصلتهای اجتماعی مخاطبان بزرگترین راهنما در انتخاب واژگان، مفاهیم و نحوه بیان مطالب است. شناخت مخاطب باعث می شود که انتقال مفاهیم آسانتر شود. به کمک شناخت نیازها و تواناییهای مخاطبان میتوان نسبت به انطباق اطّلاعات ارائه شده سطح ادراک و نیازهای آنها اقدام کرد. (www.tablighcity.com، دوشنبه۳۰ آبان ۱۳۹۰)
۳-۵ دلایل انتخاب رنگ از نظر مخاطب در علم روانشناسی
۳-۵-۱ خاکستری
گوشهگیری، عدم فعالیّت و بی تفاوتی، خودداری از مشارکت درکارها، چنین اشخاصی هر چیز را در پوشش ارادهی خود قرار می دهند و مشارکت را رد می کند. (لوشر،۱۳۷۲ ، ص۱۸)
۳-۵-۲آبی
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 10:57:00 ب.ظ ]
|