“>

با توجه به موارد فوق، مدیریت فرایند توسعه محصول جدید نیز نیازمند به کارگیری رویکردهای جدید مدیریتی است. رویکرد مسابقه راگبی که در آن سخت کوشی، جلو و عقب بردن مداوم توپ بازی همزمان با سرعت رمز پیروزی است، از جمله رویکردهایی است که نتایج بهتری را در پی خواهد داشت. هوندا و کنون، از جمله شرکتهایی هستند که چنین الگویی را به عنوان الگوی مرجع فرایندی توسعه محصولات جدید خود به کار گرفته اند. (Francis, 2006; Winger and Wall, 2006)

 

عوامل کلیدی موفقیت زیر مجموعه عواملی هستند که کوپر(۱۹۹۹( آن ها را به عنوان عوامل کلیدی موفقیت در فرایند توسعه محصول جدید ارائه ‌کرده‌است: (Benner, 2005; Gresham et al., 2006; van Kleef, 2006)

 

    • جهت گیری مناسب در بازار، توجه به بازار، محور بودن محصول و مشتری-محور بودن آن؛
      تمرکز بر ارائه یک محصول جهان تراز، در اختیار داشتن یک جهت گیری بین‌المللی در فرایندهای طراحی، توسعه و بازاریابی؛

 

      • توجه به فعالیت‌های قبل از توسعه (predevelopment) به معنای تمرین فرایند توسعه محصول و آماده سازی مقدمات برای توسعه پیش از کلید خوردن پروژه اصلی توسعه محصول؛
        تعریف سریع پروژه و محصول؛ این تعریف سریع ملاک پیروزی یا شکست قلمداد می شود.
        ارائه و روانه سازی بموقع محصول در بازار؛

 

    • توجه به ساختار سازمانی مناسب، طراحی و جو سازمانی؛

 

  • اهمیت پشتیبانی مداوم مدیریت ارشد سازمان نه صرفاً به عنوان تضمین کننده موفقیت در فرایند توسعه بلکه کمک رسان پروژه توسعه محصول جدید.

در یک تقسیم بندی کلی عوامل تاثیر گذار سازمانی بر موفقیت محصول جدید به سه دسته معماری و ساختار، فرآیندها و فرهنگ سازمان تقسیم می‌شوند .هریک از ابعاد فوق در منابع مختلف دارای مفاهیم و تعابیر گوناگونی هستند

 

در این تحقیق به دنبال این هستیم که عوامل سازمانی مؤثر بر موفقیت توسعه محصولات ‌جدید و میزان تاثیر هر یک از این عوامل در شهرک صنعتی آران وبیدگل را شناسایی و بررسی کنیم

 

۱-۳- معرفی عوامل کلیدی در توسعه محصول جدید

 

با توجه به مدل راهبردی کوپر۱۹۹۰) Cooper,) در فرایند توسعه محصل جدید که در قالب مدلی ۶ مرحله‌ای، معرفی شده است کاتلر و آرمسترانگ ( Kotler& Amstrong,2001 ,) نیز در کتاب خود آن را به عنوان راهبرد NPD مرد تأکید قرار داده‌اند و از طرفی دیگر تدوین استراتژی نقشه راه توسعه محصول در شرکت سایپا بر پایه مدل مذکور بوده، از این رو، اگر چه مدل‌های دیگری چون مدل ۵ مرحله‌ای سادل و کلارک[۱] (saddle&Cark, 1993, 19-23) یا مدل رینی[۲] (Raine,2005) وجود داشته اند اما این مدل به عنوان مدلی پایه در این تحقیق لحاظ شده است.

 

 

 

۱-۴- اهمیت و ضرورت تحقیق

 

با توجه به تغییر ذائقه ‌و سلیقه مصرف کنندگان و همچنین تحولاتی که در شرایط رقابت و تکنولوژیک پیش می‌آید ، یک شرکت نمی تواند و نباید منحصراً به کالاهای تولیدی فعلی خود متکی باشد. مشتریان خواهان کالاهای جدید وکالاهای پیشرفته تر هستند و این همان چیزی است که رقبا مترصد آن هستند محصولات جدید از ضروریات شرکت‌های امروزی به شمار می‌روند . درحقیقت محصولات جدید پاسخی به بزرگترین مشکلات سازمان هاست . توسعه محصول جدید، بخش مهمی ازهر تجارت است و فرصت های رشد و مزیت رقابتی را برای شرکت ها فراهم می‌کند متغیر بودن قوانین رقابتی در دنیای کسب و کار، فرایند ارائه محصول جدید به بازار را با اهمیت خاصی جلوه داده است. اکثر سازمان‌ها امروزه بیش از هر زمان دیگری دریافته اند که صرفاً تکیه و اعتماد به اهرمهای رقابتی سنتی مثلِ افزایش کیفیت، کاهش هزینه و تمایز در ارائه محصولات و خدمات کافی نیست و درعوض مفاهیمی مثل سرعت و انعطاف پذیری در رقابت نمود قابل توجهی پیدا کرده‌اند و گرایش به سمت ارائه محصولات و خدمات جدید به بازار، خود دلیل موجه این تغییر نگرش است. طی بررسی که در سال ۱۸۹۱ ‌در مورد ۷۷۷ شرکت امریکایی صورت پذیرفته است، نتایج حاکی از آن است که حدود یک سوم از سود این سازمان‌ها به واسطه محصولات جدیدی بوده است که عرضه کرده‌اند و این آمار در حالی است که این بررسی در سال ۱۸۷۷ ، مقدار یک پنجم را نشان داده بود. با توجه به اهمیت و جایگاه توسعه محصولات جدید در سازمان و نیز کاربردی بودن آن و از همه مهمتر اعتقاد و توجه مدیران به افزایش استفاده از این رویکرد ، ضرورت چنین مبحثی احساس می شود. مشخص است که توسعه محصولات جدید به عنوان ابزار توسعه دانش جدید نتایجی را به سیستم تولید سازمان‌ها نیز تزریق می کند و همچنین منابع سازمان‌ها را در جهت کارآمدی این ابزار برای افزایش بهره وری مجاب می کند تا از طریق بررسی های دقیق، از آزمون وخطاهای بی مورد جلوگیری شود و منابع مالی صرف هزینه های بی مورد نگردد و سبب اتلاف وقت و هدر دادن نیروی انسانی و سایر منابع نشود. از طرفی ضمن تغییر گرایش و روند ، عملکرد شرکت به جهت انطباق سازمان با مشتری حرکت می کند ، به کارایی و انجام موفق وظایف و اختیارات کمک نموده و موجب ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت می‌گردد. در عصر حاضر ،ارائه محصول جدید موفق ، مبنا و اساسی برای موفقیت شرکت است . توسعه محصول جدید ، در حقیقت آشکار کردن راهبرد شرکت و یکی از مهم ترین روش‌هایی است که شرکت ها راهبرد خود را عملی می‌کنند (خمسه، سرافراز و سرافراز،۱۳۹۰ : ۳-۲ )

۱-۵- اهداف و سؤالات تحقیق

 

    • بررسی رابطه بین عوامل سازمانی و موفقیت توسعه محصولات ‌جدید در حوزه ماشین آلات و تجهیزات جدید

 

    • بررسی رابطه بین عامل تکنولوژی و موفقیت توسعه محصولات جدید ‌جدید در حوزه ماشین آلات و تجهیزات

 

    • بررسی رابطه بین بازاریابی و موفقیت توسعه محصولات جدید

 

    • بررسی رابطه بین تجاری کردن و موفقیت توسعه محصولات ‌جدید در حوزه ماشین آلات و تجهیزات جدید

 

    • بررسری رابطه بین تیم توسعه محصول و موفقیت توسعه محصولات ‌جدید در حوزه ماشین آلات و تجهیزات جدید

 

  • بررسی رابطه بین ارتباطات سازمان و موفقیت توسعه محصولات ‌جدید در حوزه ماشین آلات و تجهیزات جدید

جهت دستیابی به اهداف تحقیق، دو پرسش اساسی وجود دارد که با پیگیری مراحل تحقیق در پی پاسخ به آن ها می باشیم:

 

عوامل مؤثر در توسعه محصولات جدید کدامند؟

 

ترتیب اهمیت و رتبه بندی هر یک از این عوامل چگونه است؟

 

 

 

۱-۶- استفاده کنندگان از تحقیق

 

گرچه این تحقیق می‌تواند مورد استفاده ‌گروه‌های زیادی باشد اما به نظر می‌رسد که بیشتر مورد استفاده ‌گروه‌های زیر باشد:

 

۱- شرکت‌های کوچک و متوسط که به دنبال توسعه محصولات جدید هستند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...