شاخص

 

متغیر

شاپیرو ویلک درجه

 

آزادی

سطح معناداری اسباب بازی تنگرام آزمایش ۹۲۴/۰ ۳۰ ۱۳۳/۰ کنترل ۸۷۷/۰ ۳۰ ۱۴۳/۰ اسباب بازی جورچین آزمایش ۹۶۴/۰ ۳۰ ۳۸۴/۰ کنترل ۸۸۰/۰ ۳۰ ۱۴۷/۰

نتایج آزمون شاپیرو ویلک در جدول شماره ۴-۴ نشان می­دهد که، چون مقدار ارائه شده برای آزمون شاپیرو ویلک در مؤلفه‌‌های مورد بررسی در سطح ۰۵ /۰= α معنا‌دار نیست، لذا شرط نرمال بودن داده ها بر قرار می‌باشد.

 

جدول ۴-۵: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری تأثیر عضویت گروهی بر متغیرهای وابسته

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شاخص آماری منبع

 

تغییر

لامبدای ویلکز
(Wilks Lambda)
F P میزان تأثیر توان آماری گروه ۱۷۷/۰ ۴۲۹/۳۵ ۰۰۰۱/۰ ۸۲۳/۰ ۱

بر اساس جدول ۴-۵ مشخص می شود که تفاوت بین سنتروئیدهای دو گروه با توجه به متغیر وابسته در مجموع معنی ‌دار است. به عبارت دیگر بین دو گروه آزمایش و کنترل در مجموع تفاوت معنی داری وجود دارد (۰۰۰۱/۰=P). میزان این تفاوت ۸۲ درصد است، یعنی ۸۲ درصد از تفاوت های فردی در متغیر وابسته، مربوط به تفاوت بین دو گروه است.

 

برای بررسی میزان تأثیر متغیر مستقل در گروه آزمایش و کنترل و کنترل نمودن تأثیر پیش‌آزمون از تحلیل کوواریانس استفاده شد. بنابر متون آماری، استفاده از آزمون‌های پارامتریک نظیر آزمون F مستلزم رعایت برخی پیش فرضها می‌باشد، از جمله این پیش فرض ها، استاندارد بودن ابزار مورد استفاده، انتخاب یا گزینش تصادفی شرکت کنندگان، تساوی نمونه های پژوهش و تساوی واریانس‌های نمرات پژوهش می‌باشد، ضمن اینکه طبق اصول یا موارد اصلاحی، رعایت یک یا دو مورد از این شرایط اجازه استفاده از آزمون‌های پارامتریک را به محقق می‌دهد.

 

فرض تساوی واریانس‌ها، با بهره گرفتن از آزمون لوین سنجیده شد که نتایج آن برای فرضیه اول در جدول ۴-۶ ارائه شده است:

 

جدول ۴-۶ نتایج آزمون لوین جهت بررسی تساوی واریانس‌ها در نمره کودکان پیش دبستانی

 

در فرضیه اول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر F درجه آزادی ۱ درجه آزادی ۲ سطح معناداری اسباب بازی فکری تنگرام ۶۱۰/۰ ۱ ۵۸ ۴۴۱/۰

بر اساس جدول ۴-۶ پیش فرض تساوی واریانس‌های نمرات دو گروه آزمایش و کنترل تأیید گردید (۰۵/۰P<). با توجه ‌به این پیش فرض، تحلیل کوواریانس انجام شد و نتایج این تحلیل در جدول ۴-۷ ارائه شده است:

 

جدول ۴-۷ نتایج تحلیل کوواریانس ‌در مورد اثربخشی اسباب بازی تنگرام بر رشد مهارت هماهنگی دیداری- حرکتی کودکان پیش دبستانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیرها مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح معناداری اندازه اثر توان آماری پیش آزمون ۰۷۷/۴۶ ۱ ۰۷۷/۴۶ ۰۴۶/۷۸ ۰۰۰۱/۰ ۷۳/۰ ۱ گروه ۹۱٫۲۷۵ ۱ ۹۱٫۲۷۵ ۷۱۵/۱۴۲ ۰۰۰۱/۰ ۸۴/۰ ۱ خطا ۱۶٫۶۲۹ ۵۷ ۶۴۰/۰ —- —-

همان‌ طور که در جدول ۴-۷ تحلیل کوواریانس مشهود است ، بین میانگین نمرات کودکان پیش دبستانی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد .

 

همان‌ طور که نتایج جدول ۴-۷ نشان می‌دهد در مؤلفه اثر بخشی ، اسباب بازی تنگرام بر میزان رشد هماهنگی دیداری- حرکتی تأثیر معناداری را نشان می‌دهد (p=0/0001). ‌بنابرین‏ فرضیه اصلی اول این پژوهش تأیید می‌گردد. به عبارت دیگر ۸۴ درصد تفاوت متغیر وابسته مربوط به متغیر مستقل می‌باشد. حجم نمونه نیز کفایت لازم را داشته و توان آماری هم برابر با ۱ به دست آمد که حاکی از آن است هیچ احتمالی وجود نداشته که فرضیه صفر اشتباها تأیید گردد.

 

فرضیه دوم تحقیق : اسباب بازی فکری جورچین بر رشد مهارت هماهنگی دیداری- حرکتی کودکان پیش دبستان تأثیر دارد .

 

شاخص توصیفی مربوط ‌به این فرضیه (میانگین و انحراف معیار گروه آزمایش و کنترل) در جدول ۴-۸ آمده است.

 

جدول ۴-۸ تعداد، میانگین و انحراف معیار گروه آزمایش و کنترل ‌در مورد اثربخشی فرضیه دوم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گروه ها مراحل تعداد میانگین انحراف معیار گروه آزمایش پیش آزمون ۳۰ ۲۷٫۶۶۶۷ ۵٫۵۴۰۴۳ پس آزمون ۳۰ ۲۱٫۵۳۳۳ ۴٫۳۰۶۴۸ گروه کنترل پیش آزمون ۳۰ ۱۸٫۶ ۴٫۳۳۵۴۸ پس آزمون ۳۰ ۱۶٫۰۶۶۷ ۲٫۲۴۸۱۷

برای آزمون فرضیه به صورت آماری وقتی قرار است از تحلیل کوواریانس استفاده کنیم پیش شرط هایی وجود دارد که با بهره گرفتن از آزمون لوین بررسی می شود . فرض تساوی واریانس‌ها، با بهره گرفتن از آزمون لوین سنجیده شد که نتایج آن برای فرضیه دوم در جدول ۴-۹ ارائه شده است:

 

جدول ۴-۹ نتایج آزمون لوین جهت بررسی تساوی واریانس‌ها در نمره کودکان پیش دبستانی

 

در فرضیه دوم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر F درجه آزادی ۱ درجه آزادی ۲ سطح معناداری اسباب بازی جورچین ۰٫۷۲ ۱ ۵۸ ۴۰۳/۰

بر اساس جدول۴-۹ پیش فرض تساوی واریانس‌های نمرات دو گروه آزمایش و کنترل تأیید گردید (۰۵/۰P<). با توجه ‌به این پیش فرض، تحلیل کوواریانس انجام شد و نتایج این تحلیل در جدول ۴-۹ ارائه شده است:

 

جدول۴-۱۰ نتایج تحلیل کوواریانس ‌در مورد اثربخشی اسباب بازی فکری جورچین بر رشد مهارت هماهنگی دیداری- حرکتی کودکان پیش دبستانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیرها مجموع مجذورات درجه آزدای میانگین مجذورات F سطح معناداری اندازه اثر توان آماری پیش آزمون ۲۰٫۳۳ ۱ ۲۰٫۳۳ ۲۰٫۰۷۳ ۰٫۱۶۱ ۰۷/۰ ۰٫۲۸ گروه ۵۰٫۰۵۲ ۱ ۵۰٫۰۵۲ ۴۴٫۵۴۶ ۰۰۰۱/۰ ۶۲/۰ ۱ خطا ۳۰٫۳۳۷ ۵۷ ۱۲۴/۱ —- —-

همان طور که در جدول ۴-۱۰ تحلیل کوواریانس مشهود است، بین میانگین نمرات کودکان پیش دبستانی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری وجود دارد.

 

همان طور که نتایج جدول ۴-۱۰ نشان می‌دهد در مؤلفه اثر بخشی ، اسباب بازی جورچین بر میزان رشد هماهنگی دیداری- حرکتی تأثیر معناداری را نشان می‌دهد (p=0/0001) . ‌بنابرین‏ فرضیه اصلی دوم این پژوهش تأیید می‌گردد. به عبارت دیگر ۶۲ درصد تفاوت متغیر وابسته مربوط به متغیر مستقل می‌باشد. حجم نمونه نیز کفایت لازم را داشته و توان آماری هم برابر با ۱ به دست آمد که حاکی از آن است هیچ احتمالی وجود نداشته که فرضیه صفر اشتباها تأیید گردد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...