۱-۵-۴- میزان اثربخشی دوره کارشناسی دانشگاه ­های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بر نگرش دانشجویان کتابداری و اطلاع­رسانی دانشگاه ­های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان نسبت به احساس خودکارآمدی در استفاده از اینترنت تا چه حد است؟

۱-۶- تعریف اجزاء مسأله

۱-۶-۱- استفاده از اینترنت[۸]

ایگباریا و همکاران[۹] استفاده را به معنای زمان و دفعاتی که شخص صرف استفاده از یک سیستم خاص می‌کند، تعریف کرده ­اند (۱۹۹۵). در واقع میزان و استفاده از اینترنت را ‌می‌توان چنین تعریف کرد؛ دفعات استفاده روزانه از اینترنت و تنوع استفاده از اینترنت (تئو و همکاران[۱۰]، ۱۹۹۹، ص۱۱۷).

در این­جا منظور از استفاده، نوع کاربرد اینترنت از خدمات الکترونیکی همانند وب، پست الکترونیکی، چت، دانلود و گروه ­های خبری ‌می‌باشد که از این ابزار اطلاعاتی در جهت فعالیت­های علمی، آموزشی، سرگرمی و اجتماعی بهره گرفته می­ شود.

۱-۶-۲- اضطراب[۱۱]

اضطراب، احساسی است که با درجات مختلفی از ترس و نگرانی شناخته می­ شود. اضطراب غالباً به عنوان یک مکانیزم یا سازوکار خود ایمنی در واکنش به موقعیت­های تهدید کننده ظاهر می­ شود. معمولاً، سطح بالای برانگیختگی روانشناختی و فیزیولوژیکی که با اضطراب همراه است، زمینه ­های ترس را فراهم ‌می‌کنند (مثنوی، ۱۳۸۵).

۱-۶-۳- اضطراب رایانه[۱۲]

اضطراب رایانه ابتدا توسط رائوب[۱۳] (۱۹۸۱) تعریف شد:

      1. واکنش­های احساسی پیچیده­ای است که در افراد بازخوانی می­ شود که رایانه را به عنوان یک تهدید شخصی تعریف ‌می‌کنند.

      1. اضطراب رایانه عبارت است از وجود هیجان­های منفی در هنگام کار با رایانه (درینینا[۱۴]، ۱۹۹۵).

      1. اضطراب رایانه که در زمان استفاده از رایانه به وجود می ­آید، در حقیقت تصور استفاده از رایانه در آینده است و یک ویژگی شخصی یا رفتاری (درونی) نمی ­باشد (مثنوی، ۱۳۸۵).

    1. اضطراب رایانه­ای به منزله یک سازه روان­شناختی، امروزه توجه زیادی را به خود جلب کرده­است و به عنوان ترس از رایانه هنگام کاربرد آن یا بررسی امکان کاربرد رایانه، تعریف می­ شود. گروهی دیگر آن را شامل بیزاری، هراس، خصومت، و پرخاشگری به رایانه تعریف ‌می‌کنند (احمدی ده قطب­الدینی، ۱۳۸۸).

۱-۶-۴- اینترنت[۱۵]

اینترنت مجموعه ­ای از هزاران شبکه رایانه­ای کوچک و بزرگ در سراسر جهان است که با بهره گرفتن از یک رشته پروتکل­های ارتباطی که در قالب نرم­افزارها تهیه شده­است، موجب تسهیل فرایند تبادل اطلاعات در سطح جهان می­گردد (شیری، ۱۳۷۸، ص ۶۵).

۱-۶-۵- خودکارآمدی[۱۶]

این واژه در حوزه ­های ویژه­ای نظیر رایانه به سرعت مورد توجه قرار گرفته­است. خودکارآمدی، تأثیر مهمی بر شناخت، انگیزش و خلق افراد دارد. خودکارآمدی به انتظار و اعتماد افراد و ‌به این موضوع اشاره دارد که عکس‌‌العمل­هایی که در مقابل پدیده‌ها و وقایع نشان می‌دهیم، می‌تواند تأثیر با اهمیتی داشته باشد.

          1. خودکارآمدی رایانه به باور­های کاربران نسبت به توانایی‌های خود برای انجام تکالیف خاص به کمک رایانه، اطلاق می­ شود و نشان دهنده قضاوت فرد از خود برای استفاده از رایانه است (احمدی ده قطب­الدینی، ۱۳۸۸).

        1. مفهوم خودکارآمدی درباره اهمیت افرادی است که می‌توانند با موفقیت، با موقعیت‌های دشوار رویاروی شوند. بیشتر دانش افراد درباره فرایند و توسعه خودکارآمدی از پژوهش و نظریات باندورا[۱۷] ناشی می‌شود که خودکارآمدی را به معنای اعتقاد و قضاوت فرد نسبت به توانمندی­ها و مهارت­ های خود جهت سازماندهی و انجام یک رشته فعالیت­هایی که در موقعیت ویژه بدان نیاز است، تعریف می­ کند (باندورا، ۱۹۹۷، ص۸۴).

        1. خودکارآمدی، توان سازنده‌ای است که بدان وسیله، مهارت‌های شناختی، اجتماعی، عاطفی و رفتاری انسان برای دست‌یابی به اهداف مختلف، به گونه‌ای اثربخش ساماندهی می‌شود.

      1. کامپیو و هیگین[۱۸] (۱۹۹۵) معتقدند وقتی این تعریف در محدوده رایانه و اینترنت به­کار برده می­ شود به معنای”ً ادراک فرد نسبت به توانایی­ ها و قابلیت­شان در استفاده از رایانه و اینترنت در انجام تکالیف” تعریف می‌شود.

در این تحقیق منظور از خودکارآمدی، اعتقاد فرد نسبت به توانایی و مهارت خود در استفاده از اینترنت ‌می‌باشد.

۱-۶-۶- سودمندی یا مفید بودن[۱۹]

سودمندی یا مفید­ دانستن بر اساس نظریه­ های انتظار به اعتقاد و باورهای فرد در فرایند تصمیم ­گیری مرتبط است (فیشبن و آذجن، ۱۹۷۵). سودمندی “میزانی است که شخص اعتقاد دارد استفاده از سیستمی خاص، عملکرد کاری وی را افزایش می­دهد” (دیویس[۲۰]، ۱۹۸۹، ص ۱۱۱).

۱-۶-۷- لذت بردن[۲۱]

به میزان لذت درک شده­ای که فرد در کار با رایانه و اینترنت، صرف نظر از ارزشی که یک فناوری به عنوان یک ابزار دارد، اشاره می­ کند (دیویس و همکاران، ۱۹۹۲). در این تحقیق منظور از لذت بردن یعنی میزان لذتی که فرد در استفاده از اینترنت برای انجام فعالیت­های گوناگون از آن بهره می­برد.

۱-۶-۸- نگرش[۲۲]

واژه نگرش در فارسی معادل گرایش، ایستار، طرز تلقی و تمایل ‌می‌باشد. طبق تئوری نگرش فیشبن[۲۳] و آذجن[۲۴]، نگرش عامل تعیین کننده و پیش ­بینی کننده رفتار محسوب می­ شود و زمانی که در حیطه فناوری اطلاعات به کار برده می­ شود، به صورت عقیده کاربر نسبت به عملکرد و شکل رفتار وی تعریف می­ شود (فیشبن و آذجن، ۱۹۷۵). به عبارتی دیگر، نگرش نسبت به استفاده از رایانه به احساس مثبت و منفی که کاربر نسبت به رفتار و عملکرد خود دارد، اشاره می­ کند (دیویس[۲۵] و همکاران، ۱۹۸۹، ص۱۱۸). همچنین احمدی ده قطب­الدینی نگرش را حالت روانی پیچیده­ای تعریف می­ کند که شامل باورها، احساسات، ارزش­ها و گرایش­ها برای عمل کردن به روش­های معین برای پذیرش چیزی یا ارزیابی کلی فرد از عملکرد رفتار خود است. نگرش نسبت به کاربرد فناوری به ارزیابی کاربر از درجه مطلوبیت به­ کارگیری فناوری اطلاق می­ شود (احمدی ده قطب­الدینی، ۱۳۸۸، ص ۹۰).

در این­جا منظور از نگرش، باور و عقاید کاربر نسبت به اینترنت که بر خرده مقیاس­های خودکارآمدی در استفاده از اینترنت، لذت‌بخش بودن اینترنت، اضطراب اینترنتی و مفید بودن اینترنت اشاره می­ شود.

۱-۷- جمع بندی

در فصل اول مروری اجمالی بر کلیات پژوهش صورت پذیرفت و سعی بر آن شد تا شناخت اولیه­ای نسبت به پژوهش به­دست آید، به همین منظور در این فصل کلیات پژوهش حاضر شامل بیان مسأله پژوهش، اهداف، اهمیت و ارزش پژوهش، و کاربرد آن بیان گردید. در تداوم فصل، پرسش­های پژوهش مطرح و تعریف اجزای مسأله بیان شد. در فصل دوم به ادبیات پژوهش به صورت مشروح و تحقیقات انجام شده در داخل و خارج پرداخته می­ شود.

فصل دوم

ادبیات پژوهش

مقدمه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...