مقالات و پایان نامه های دانشگاهی | ۱-۶-۶- سودمندی یا مفید بودن[۱۹] – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۱-۵-۴- میزان اثربخشی دوره کارشناسی دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بر نگرش دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان نسبت به احساس خودکارآمدی در استفاده از اینترنت تا چه حد است؟
۱-۶- تعریف اجزاء مسأله
۱-۶-۱- استفاده از اینترنت[۸]
ایگباریا و همکاران[۹] استفاده را به معنای زمان و دفعاتی که شخص صرف استفاده از یک سیستم خاص میکند، تعریف کرده اند (۱۹۹۵). در واقع میزان و استفاده از اینترنت را میتوان چنین تعریف کرد؛ دفعات استفاده روزانه از اینترنت و تنوع استفاده از اینترنت (تئو و همکاران[۱۰]، ۱۹۹۹، ص۱۱۷).
در اینجا منظور از استفاده، نوع کاربرد اینترنت از خدمات الکترونیکی همانند وب، پست الکترونیکی، چت، دانلود و گروه های خبری میباشد که از این ابزار اطلاعاتی در جهت فعالیتهای علمی، آموزشی، سرگرمی و اجتماعی بهره گرفته می شود.
۱-۶-۲- اضطراب[۱۱]
اضطراب، احساسی است که با درجات مختلفی از ترس و نگرانی شناخته می شود. اضطراب غالباً به عنوان یک مکانیزم یا سازوکار خود ایمنی در واکنش به موقعیتهای تهدید کننده ظاهر می شود. معمولاً، سطح بالای برانگیختگی روانشناختی و فیزیولوژیکی که با اضطراب همراه است، زمینه های ترس را فراهم میکنند (مثنوی، ۱۳۸۵).
۱-۶-۳- اضطراب رایانه[۱۲]
اضطراب رایانه ابتدا توسط رائوب[۱۳] (۱۹۸۱) تعریف شد:
-
-
- واکنشهای احساسی پیچیدهای است که در افراد بازخوانی می شود که رایانه را به عنوان یک تهدید شخصی تعریف میکنند.
-
- اضطراب رایانه عبارت است از وجود هیجانهای منفی در هنگام کار با رایانه (درینینا[۱۴]، ۱۹۹۵).
-
- اضطراب رایانه که در زمان استفاده از رایانه به وجود می آید، در حقیقت تصور استفاده از رایانه در آینده است و یک ویژگی شخصی یا رفتاری (درونی) نمی باشد (مثنوی، ۱۳۸۵).
- اضطراب رایانهای به منزله یک سازه روانشناختی، امروزه توجه زیادی را به خود جلب کردهاست و به عنوان ترس از رایانه هنگام کاربرد آن یا بررسی امکان کاربرد رایانه، تعریف می شود. گروهی دیگر آن را شامل بیزاری، هراس، خصومت، و پرخاشگری به رایانه تعریف میکنند (احمدی ده قطبالدینی، ۱۳۸۸).
-
۱-۶-۴- اینترنت[۱۵]
اینترنت مجموعه ای از هزاران شبکه رایانهای کوچک و بزرگ در سراسر جهان است که با بهره گرفتن از یک رشته پروتکلهای ارتباطی که در قالب نرمافزارها تهیه شدهاست، موجب تسهیل فرایند تبادل اطلاعات در سطح جهان میگردد (شیری، ۱۳۷۸، ص ۶۵).
۱-۶-۵- خودکارآمدی[۱۶]
این واژه در حوزه های ویژهای نظیر رایانه به سرعت مورد توجه قرار گرفتهاست. خودکارآمدی، تأثیر مهمی بر شناخت، انگیزش و خلق افراد دارد. خودکارآمدی به انتظار و اعتماد افراد و به این موضوع اشاره دارد که عکسالعملهایی که در مقابل پدیدهها و وقایع نشان میدهیم، میتواند تأثیر با اهمیتی داشته باشد.
-
-
-
-
- خودکارآمدی رایانه به باورهای کاربران نسبت به تواناییهای خود برای انجام تکالیف خاص به کمک رایانه، اطلاق می شود و نشان دهنده قضاوت فرد از خود برای استفاده از رایانه است (احمدی ده قطبالدینی، ۱۳۸۸).
-
-
- مفهوم خودکارآمدی درباره اهمیت افرادی است که میتوانند با موفقیت، با موقعیتهای دشوار رویاروی شوند. بیشتر دانش افراد درباره فرایند و توسعه خودکارآمدی از پژوهش و نظریات باندورا[۱۷] ناشی میشود که خودکارآمدی را به معنای اعتقاد و قضاوت فرد نسبت به توانمندیها و مهارت های خود جهت سازماندهی و انجام یک رشته فعالیتهایی که در موقعیت ویژه بدان نیاز است، تعریف می کند (باندورا، ۱۹۹۷، ص۸۴).
-
- خودکارآمدی، توان سازندهای است که بدان وسیله، مهارتهای شناختی، اجتماعی، عاطفی و رفتاری انسان برای دستیابی به اهداف مختلف، به گونهای اثربخش ساماندهی میشود.
- کامپیو و هیگین[۱۸] (۱۹۹۵) معتقدند وقتی این تعریف در محدوده رایانه و اینترنت بهکار برده می شود به معنای”ً ادراک فرد نسبت به توانایی ها و قابلیتشان در استفاده از رایانه و اینترنت در انجام تکالیف” تعریف میشود.
-
-
در این تحقیق منظور از خودکارآمدی، اعتقاد فرد نسبت به توانایی و مهارت خود در استفاده از اینترنت میباشد.
۱-۶-۶- سودمندی یا مفید بودن[۱۹]
سودمندی یا مفید دانستن بر اساس نظریه های انتظار به اعتقاد و باورهای فرد در فرایند تصمیم گیری مرتبط است (فیشبن و آذجن، ۱۹۷۵). سودمندی “میزانی است که شخص اعتقاد دارد استفاده از سیستمی خاص، عملکرد کاری وی را افزایش میدهد” (دیویس[۲۰]، ۱۹۸۹، ص ۱۱۱).
۱-۶-۷- لذت بردن[۲۱]
به میزان لذت درک شدهای که فرد در کار با رایانه و اینترنت، صرف نظر از ارزشی که یک فناوری به عنوان یک ابزار دارد، اشاره می کند (دیویس و همکاران، ۱۹۹۲). در این تحقیق منظور از لذت بردن یعنی میزان لذتی که فرد در استفاده از اینترنت برای انجام فعالیتهای گوناگون از آن بهره میبرد.
۱-۶-۸- نگرش[۲۲]
واژه نگرش در فارسی معادل گرایش، ایستار، طرز تلقی و تمایل میباشد. طبق تئوری نگرش فیشبن[۲۳] و آذجن[۲۴]، نگرش عامل تعیین کننده و پیش بینی کننده رفتار محسوب می شود و زمانی که در حیطه فناوری اطلاعات به کار برده می شود، به صورت عقیده کاربر نسبت به عملکرد و شکل رفتار وی تعریف می شود (فیشبن و آذجن، ۱۹۷۵). به عبارتی دیگر، نگرش نسبت به استفاده از رایانه به احساس مثبت و منفی که کاربر نسبت به رفتار و عملکرد خود دارد، اشاره می کند (دیویس[۲۵] و همکاران، ۱۹۸۹، ص۱۱۸). همچنین احمدی ده قطبالدینی نگرش را حالت روانی پیچیدهای تعریف می کند که شامل باورها، احساسات، ارزشها و گرایشها برای عمل کردن به روشهای معین برای پذیرش چیزی یا ارزیابی کلی فرد از عملکرد رفتار خود است. نگرش نسبت به کاربرد فناوری به ارزیابی کاربر از درجه مطلوبیت به کارگیری فناوری اطلاق می شود (احمدی ده قطبالدینی، ۱۳۸۸، ص ۹۰).
در اینجا منظور از نگرش، باور و عقاید کاربر نسبت به اینترنت که بر خرده مقیاسهای خودکارآمدی در استفاده از اینترنت، لذتبخش بودن اینترنت، اضطراب اینترنتی و مفید بودن اینترنت اشاره می شود.
۱-۷- جمع بندی
در فصل اول مروری اجمالی بر کلیات پژوهش صورت پذیرفت و سعی بر آن شد تا شناخت اولیهای نسبت به پژوهش بهدست آید، به همین منظور در این فصل کلیات پژوهش حاضر شامل بیان مسأله پژوهش، اهداف، اهمیت و ارزش پژوهش، و کاربرد آن بیان گردید. در تداوم فصل، پرسشهای پژوهش مطرح و تعریف اجزای مسأله بیان شد. در فصل دوم به ادبیات پژوهش به صورت مشروح و تحقیقات انجام شده در داخل و خارج پرداخته می شود.
فصل دوم
ادبیات پژوهش
مقدمه
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 01:23:00 ب.ظ ]
|