مقالات و پایان نامه ها – ج: کیفیت جنبه حقاللهی وحقالناسی در حدود – 2 |
حکم غیابی داشته باشد. که در اینجا مختصراً به این بحث میپردازیم.
۱: حدود
حدود از جمله مجازاتهایی است که شارع مقدس آن را کیفر برخی از جرایم قرار داده و ضوابط آن را تعیین نموده است.
الف: مفهوم حد درلغت
واژه حد که جمع آن حدود است، در لغت دست کم در دو معنا به کار رفته است؛ یکی «مرز وانتها» ودیگری «منع».(زبیدی و همکاران، ۱۴۱۴، ج۴، ۴۱۰)
راغب اصفهانی (۱۳۷۱، ج۲، ۳۱۱) در اینباره میگوید: «حد عبارت است از چیزی که بین دو چیز حایل شده و از اختلاط آنها جلوگیری می کند».
همچنین آقای مکارم شیرازی (۱۴۱۸، ج۱،۱۳-۱۲) به نقل از لسانالعرب میگوید: «اصل حد به معنی فصل و جدایی بین دو چیز است که مانع مخلوط شدن یکی با دیگری، یا تعدی یکی بر دیگری می شود.
بنابرین میتوان گفت: حد در اصل به معنی چیزی است که بین دو چیز حایل شده است وآنها را از هم جدا میسازد واز آنجا که، منع از لوازم آن است در منع استعمال شده است».
به نظر نگارنده تعریف حد در نظر آقای مکارم شیرازی جامعترین و بهترین تعریف میباشد.
ب: مفهوم حد در اصطلاح
حد در اصطلاح فقهی عبارت است از هر آنچه کیفرش مشخص باشد. (نجفی، ۱۴۰۴، ج۴۱، ۲۵۴) در کتاب فقه امام جعفر صادق آمده: «حد مجازاتی است که شارع به صورت نص بر آن اشاره نموده است و واجب است گناهکار به وسیله این عقوبت مجازات شود و چون شارع، میزان و مقدار این مجازات را معین نموده است، آن را حد مینامند». (مغنیه، ۱۴۲۱، ج۶، ۲۵۶).
به عبارت دیگر میتوان گفت حد به معنی عقوبتی است که از جانب شرع تعیین شده و بدون کم و زیاد جاری می شود و حاکم شرع حق دخل و تصرف در آن را ندارد.
قانون مجازات اسلامی هم در ماده ۱۵ به تعریف حد پرداخته و مقرر میدارد «حد به مجازاتی گفته می شود که موجب، نوع، میزان و کیفیت اجرای آن در شرع مقدس تعیین شده است».
لذا با ملاحظه تعاریف فوق، بهترین تعریف از نظر نگارنده عبارت است از مجازاتهای خاصی که شارع مقدس در مقابل برخی جرایم وضع نموده ومقدار وکیفیت آن را نیز بیان نموده است.
ج: کیفیت جنبه حقاللهی وحقالناسی در حدود
همه حدود در اینکه دارای جنبه حقاللهی هستند مشترکند ولی با این حال از جهت جنبه حقالناسی با هم متفاوتند. به عبارت دیگر بعضی از حدود دارای جنبه حقاللهی محض هستند و بعضی دیگر در کنار جنبه حقاللهی ممکن است جنبه حقالناسی در آن نیز لحاظ شده باشد. بنابرین اگر جنبه شخصی جرم غالب باشد حقالناس محسوب می شود واگر جنبه الهی غلبه داشته باشد حد حقالله محسوب می شود. پس اصل در حدود حقالله بودن است اما در مواردی استثنائاتی هم وجود دارد که این اصل را تخصیص میزند مانند حد سرقت و قذف.
د: مصادیق حدود
مصادیق حدود ما را در تبیین دقیقتر مفاهیم عینی از جرایمی که با آن روبرو هستیم کمک می نماید.
یک: حد زنا
زنا از جمله جرایمی است که جنبه عمومی آن بیشتر در جامعه مطرح است؛ (رضازاده، ۱۳۸۹، ۵۶) چرا که این امر فضای جامعه را آلوده می کند به همین دلیل جزء جرایم حقاللهی محض به شمار می آید. (معاونت آموزش قوه قضائیه، ۱۳۸۸، ۱۱۴-۱۱۳) در نتیجه حرام و دارای حد بودن جرم زنا نیز از مسلمات فقه اسلامی است. البته در مورد زنا باید اشاره کرد که اگر زنا با رضایت طرفین صورت گیرد جرم حقاللهی است زیرا در آن بزه دیده متصور نیست. اما اگر زنا به عنف واکره باشد به تمامیت جسم و حریم شخصی و عرض و آبروی بزه دیده بلکه عفت عمومی جامعه تعدی شده لذا تخفیفی که در زنای حقاللهی محض داده شده در این مورد رعایت نمیگردد. (توکلپور، ۱۳۹۰، ۳۴)
دو: حد لواط
در مورد لواط هم میتوان بحث زنا را مطرح نمود یعنی اگر لواط با رضایت طرفین انجام شود جزء جرایم حقالهی محض است و شامل حکم غیابی نمی شود اما اگر به عنف واکراه باشد شامل حکم غیابی می شود زیرا جزء جرایم حقالناسی محسوب می شود.
سه: حد محاربه
محارب شخصی است که سلاح به دست گیرد ومردم را از آن میترساند و قصد فساد دارد. (خمینی، ۱۳۸۶، ج۳، ۲۹۲) در محاربه نیز جنبه حقالناسی وجود دارد؛ چون نفع حد محاربه به عموم مردم میرسد، اما چون حق عمومی است نباید توسط مردم ساقط شود بلکه اختیار آن به دست خدا است.
چهار: حد شرب خمر
شرب خمر از جرایم حدی است و حقالله محض است، و جنبه خصوصی در مجازات آن لحاظ نشده؛ زیرا شرابخوار با ارتکاب این جرم به شخص خاصی تعدی نمیکند وبر فرض چنانچه بر اثر مستی، دیگران را مورد تعرض قرار دهد و به حقوق آنان تجاوز نماید، جرم دیگری را مرتکب می شود که مطابق آن مجازات خواهد شد.
پس مجازات حد صرفاً برای شرب خمر قرار داده شده است؛ از آن جهت که جرم ارتکابی موجب هتک فضیلت اخلاقی و اسلامی شده و مجرم بر عقل (که سبب شرافت انسان بر سایر حیوانات است) تعدی کردهاست. بدیهی است که حمایت از فطرت انسانی در افراد جامعه اسلامی حق شارع است که هدایت رابرعهده دارد. (معاونت آموزش قوه قضائیه، ۱۳۸۸، ۱۰۱)
از دیگر موارد حقالله در بحث حدود میتوان به قوادی، مساحقه، قمار، شرک، دایرکردن مراکز فساد نام برد که در این امور حاکم مجاز است رأساً وارد رسیدگی شود و حاکم نمیتواند حکم غیابی در مورد آنها صادر نماید چرا که منشأ مجازات در این جرایم مخالفت با اوامر ونواهی خداوند است؛
نه ضایع شدن حقوق اشخاص دیگر، هر چند که ممکن است حقی از افراد ضایع شده باشد آنهم به دلیل اینکه جنبه عمومی جرم قویتر است شارع مقدس نیزخود مقدار مجازات را تعیین کردهاست.
پنج: حد سرقت
سرقت در قانون مجازات اسلامی عبارت است از «ربودن مال متعلق به غیر». امام خمینی در اینباره میگوید: «درسرقت کسی که مال دیگری را ربوده بایستی هم حد بخورد و هم مال دزدیده شده
را به دارنده برگرداند». (موسوی بجنوردی و حسینی نیک، ۱۳۹۰، ۵۳۸)
میان این قسم از حقوق الهی و آنچه حق محض خداوند است مانند زنا و شرابخواری، تفاوت وجود دارد؛ زیرا از آنجا که سبب و موضوع بریدن دست در دزدی، همان تجاوز به حقوق دیگری، یعنی مالباخته است، او می تواند دزد را بخشیده یا مال خود را به او هبه کند و حدی بر او جاری نشود.
معنای این سخن آن است که حد بریدن دست دو جنبه دارد: ازجهت اصل کیفر، حقی است از حقوق الهی که بر تجاوز کنندگان به دارایی دیگران که آن را از جای امن آن میربایند قرار داده شده است و این کیفر را از آن مالباخته نگردانیده است.
از سویی دیگر چون موضوع این حد، همان تجاوز به مال دیگری است و این حق، تابع اراده صاحب مال میباشد، چنین تجاوزی تنها در صورتی ثابت می شود که او راضی نباشد و یا دزد را نبخشد. بنابرین از حقوق مردم خواهد بود. (جمعی از مولفان، بیتا، ج۷، ۴۵)
امام خمینی در اینگونه پرونده ها براین نظرند که اگر متهم در جلسه دادگاه حضور نداشته باشد دادگاه تنها در استرداد مال حکم میدهد و حکم درباره حد خوردن متهم را موکول به حضور غایب در دادگاه می کند. (موسوی بجنوردی و حسینی نیک، ۱۳۹۰، ۵۳۸)
نتیجه مبحث فوق این است که ثابتشدن موضوع حد سرقت همان تجاوز به دیگری است که از حقوق مردم وتابع اراده آنان است، نه اجرای حد.
شش: حد قذف
دومین مورد از موارد حدود، حدی است که از دایره شمول حقالله محض بودن حدود خارج می شود و آن حد قذف میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 01:25:00 ب.ظ ]
|