طرح های پژوهشی انجام شده در مورد بررسی تآثیر توانایی های فناوری اطلاعاتی و عملیاتی و مدیریتی در چابکی زنجیره ... |
بدین منظور استفاده از راههای مختلف همراه با مدیریت عملیاتی و اطلاعاتی با زمان و هزینه کم نیز میطلبد تا کلیه الزامات خط تولید و مونتاژ، در یک زنجیره و در کوتاهترین زمان انتظار، در اختیار قرار گیرد(لی[۹]، ۲۰۰۶). ضرورت این پروسه مهم و نتایج کار کارشناسی براین است که فناوری اطلاعات می تواند این نیازمندیها را محقق سازد، از این رو تحقیق حاضر با شناسائی عوامل مؤثر فناوری اطلاعات بر مدیریت زنجیره تأمین، در صدد تحلیل و اولویت بندی این عوامل بوده تا بتواند سامانه را بهبود و تا حد ممکن کاربردی نماید.
۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق
مدیریت زنجیره تأمین چابک نه تنها به بررسی راههای ترویج هزینه در سراسر کانالهای عرضه کالا و خدمات می پردازد، بلکه باید بین تقاضای روزافزون مشتریان برای ارائه خدمات به موقع و کارآمد موازنه ایجاد کرده و از تحولات سریعی که در عرصه فناوری اطلاعاتی و عملیاتی صورت میگیرد نیز، غافل نباشد(فابل، ۲۰۰۸). به عبارتی، مدیریت کارآمد زنجیره تأمین به یک شرکت امکان میدهد تا تولید و انتقال محصولات در کل مسیر تولید و توزیع را، از تامین مواد اولیه یا قطعات گرفته تا قراردادن محصول تمامشده دراختیار مشتریان، هماهنگ سازد. فناوریهای پیشرفته چه از جنبه فرآیندهای سازمانی و چه از جهت ارتباطات، کلید مدیریت زنجیره تأمین امروزی هستند که با بهره گرفتن از این فناوریها میتوان موجودی انبار را به حداقل رساند و محصول را به موقع تحویل داد(آنگلس، ۲۰۰۹). در این راستا بکاربردن خردمندانه فناوری برای انتقال هدایتشده اطلاعات به این معنی است که تولیدکنندگان میتوانند به حداقلها اکتفا کرده و فقط به تعداد مورد نیاز تولید و روانه انبار کنند و مرتباً جای خالی محصولات تحویل داده شده به مشتری را پر نماید. تحویل سریع و مطمئن این فایده را نیز دارد که موجودی انبار در با صرفهترین حد خود حفظ شود(اسلاتر، ۲۰۰۶). با گسترده شدن استفاده از فناوریهای پیشرفته، تبدیل شدن زنجیره تأمین به شبکه تأمین و با ورود بخشهای منابع و تهیه و تدارکات به اینترنت، لازم است شرکتها با مدیریت کارآمد اطلاعات را به کار برند. امروزه هیچ شرکتی نمیتواند از مدیریت زنجیره تأمین چشمپوشی کرده و انتظار بقا داشته باشد. از اینرو، اندیشه زنجیره تأمین به یک اندیشه رایج در همه شرکتهای عمده در سراسرجهان تبدیل شده است و اگر تا چند سال پیش، دسترسی به بازارهای جهانی فقط در اختیار بزرگترین و موفقترین شرکتها بود، امروزه به برکت وجود فناوریهای پیشرفته از جمله اینترنت، حتی کوچکترین شرکتها نیز میتوانند به بازارها و نمایشگاههای اینترنتی وارد شده و کالای خود را با بهترین قیمتها و شرایط عرضه کنند(فابل، ۲۰۰۸). با توجه به محیط رقابتی امروز مدیریت زنجیره تأمین به عنوان یک عامل استراتژیک در موفقیت سازمانها شناخته شده است و می تواند اثرات مثبت و محسوسی بر فعالیتهای سازمان داشته باشد. تحولات روزافزون تکنولوژی، تغییر شرایط بازار، تغییر شیوه کسب وکار، انتظارات متفاوت ومتغیر مشتریان و…از عوامل موثر بر تغییر در زنجیره تأمین شده است(آکاروال، ۲۰۰۷). در این محیط تجاری، نوآوری در محصولات و فرآیندهای سازمانی به عنوان عاملی حساس و حیاتی در موفقیت شرکتها مطرح است. یکی از زمینه های نوآوری که مورد توجه و تمرکز بیشتر بوده است، اتخاذ فنآوری اطلاعات است. فنآوریهای اطلاعاتی جدید، این قابلیت را دارند که بر ساختار سازمانی، استراتژی شرکت، مبادله مکاتبات و ارتباطات، روشهای عملیاتی، روابط خریدار- عرضهکننده و قدرت چانهزنی تاثیر گذارد، همچنین این امکان را دارد که بهرهوری، انعطافپذیری و رقابتپذیری سازمان را افزایش دهد(لی، ۲۰۰۶). با توجه به مطالب فوق در این پژوهش هدف، بررسی تأثیر تواناییهای فناوری اطلاعاتی و عملیاتی و مدیریتی در چابکی زنجیرهی تأمین(مطالعه موردی صنایع لبنی شهر کرمانشاه) میباشد. با توجه به عنوان تحقیق و همچنین پیشینهی تحقیقات خارجی و داخلی نشاندهنده این است که در بیشتر تحقیقات از متغیرهای مربوط به زنجیره تأمین و یا فنآوری اطلاعات و یا استفاده شده است اما در این تحقیق نوآوری شامل تأثیر متغیرهای فنآوری اطلاعاتی، عملیاتی و مدیریتی بر روی زنجیرهی تأمین سنجیده می شود.
۱-۴ چارچوب مفهومی تحقیق
توانایی فناوری اطلاعات
یکپارچگی فناوری اطلاعات
انعطافپذیری فناوری اطلاعات
عملکرد شرکت
چابکی زنجیره تأمین
یکپارچگی زنجیره تأمین
توانایی عملیاتی
انعطافپذیری زنجیره تأمین
نقش و دیدگاه مدیریت ارشد
توانایی مدیریتی
توانایی کارکنان
(نگای و دیگران[۱۰]، ۲۰۱۱)
۱-۵ اهداف تحقیق
۱-۵-۱ تعیین رابطه بین یکپارچگی فناوری اطلاعات و چابکی زنجیره تأمین.
۱-۵-۲ تعیین رابطه بین انعطافپذیری فناوری اطلاعات و چابکی زنجیره تأمین.
۱-۵-۳ تعیین رابطه بین یکپارچگی زنجیره تأمین و چابکی زنجیره تأمین.
۱-۵-۴ تعیین رابطه بین انعطافپذیری زنجیره تأمین و چابکی زنجیره تأمین.
۱-۵-۵ تعیین رابطه بین نقش و دیدگاه مدیریت ارشد و چابکی زنجیره تأمین.
۱-۵-۶ تعیین رابطه بین توانایی کارکنان و چابکی زنجیره تأمین.
۱-۵-۷ تعیین رابطه بین چابکی زنجیره تأمین و عملکرد شرکت.
۱-۶ فرضیه های تحقیق:
۱-۶-۱ یکپارچگی فناوری اطلاعات بر چابکی زنجیره تأمین تأثیر مثبتی دارد.
۱-۶-۲ انعطافپذیری فناوری اطلاعات بر چابکی زنجیره تأمین تأثیر مثبتی دارد.
۱-۶-۳ یکپارچگی زنجیره تأمین بر چابکی زنجیره تأمین تأثیر مثبتی دارد.
۱-۶-۴ انعطافپذیری زنجیره تأمین بر چابکی زنجیره تأمین تأثیر مثبتی دارد.
۱-۶-۵ نقش و دیدگاه مدیریت ارشد بر چابکی زنجیره تأمین تأثیر مثبتی دارد.
۱-۶-۶ توانایی کارکنان بر چابکی زنجیره تأمین تأثیر مثبتی دارد.
۱-۶-۷ چابکی زنجیره تأمین بر عملکرد شرکت تأثیر مثبتی دارد.
۱-۷ قلمرو پژوهش
۱-۷-۱ قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی این پژوهش، بررسی تأثیر تواناییهای فناوری اطلاعاتی و عملیاتی و مدیریتی در چابکی زنجیرهی تأمین میباشد.
۱-۷-۲ قلمرو زمانی انجام پژوهش
قلمرو زمانی این پژوهش سال ۱۳۹۳ میباشد.
۱-۷-۳ قلمرو مکانی پژوهش
قلمرو مکانی این پژوهش صنایع لبنی شهر کرمانشاه میباشد.
۱-۸ تعاریف متغیرها
۱-۸-۱ تعاریف مفهومی:
۱-۸-۱-۱ فنآوری اطلاعات:
فنآوری مربوط به سختافزار و نرمافزار کامپیوتر برای پردازش، ذخیرهسازی و انتقال اطلاعات است. فنآوری اطلاعات علم و مهارت های همهجانبهی محاسبات، ذخیرهسازی اطلاعات و ارتباطات است. مبحث جدیدی است که به سرعت رشد کرده و تغییرات بنیادی در دنیای کنونی ایجاد می کند، این تغییرات ناشی از انجام روشهای تجاری جدید، ایجاد تنوعات و سرگرمیهای جدید و به وجود آوردن هنرهای جدید میباشد(آنگلس، ۲۰۰۹). فن آوری اطلاعات به طراحی و استفاده از کامپیوتر و ارتباطات برای حل انواع مختلف مسایل مربوط می شود. بسیار جالب توجه است که کامپیوترهایی که در ۵ سال پیش تولید شدند، اکنون در تعداد زیادی از سازمانهای بزرگ استفاده میشوند(اسلاتر، ۲۰۰۶).
۱-۸-۱-۲ زنجیره تأمین چابک:
زنجیره تأمین چابک زنجیرهای است که مشتمل بر تمام فعالیتهای مرتبط با جریان تبدیل کالا از مرحله مواد خام تا تحویل به مصرف کننده نهایی و همچنین جریانهای اطلاعاتی مرتبط با توجه به زمان موجود(فابل، ۲۰۰۸).
۱-۸-۱-۳ چابکی:
حرکت سریع و قابلیت سازگاری سریع در پاسخگویی به تغییرات و حوادث پیش بینینشده، فرصتهای بازار و نیازهای مشتریان میباشد(لی، ۲۰۰۶).
۱-۸-۲ تعاریف عملیاتی:
۱-۸-۲-۱ یکپارچگی فناوری اطلاعات:
فناوری اطلاعاتی مستقر در بین واحدهای سازمانی شرکت ما جهت تسهیل همکاری با شرکای تجاری زنجیره تأمین ما یکپارچه میباشند.
شرکت ما می تواند به طور هماهنگی از طریق سیستمهای اطلاعاتی یکپارچهشده با شرکای تجاری زنجیره تأمینمان برنامه ریزی کند.
سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه شده همکاری در بین شرکت ما و شرکای تجاریمان را جهت برنامه ریزی و پیش بینی تقاضا تسهیل می کند.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 10:47:00 ب.ظ ]
|